Aihe: Uusi ride hakusessa
1 2 3 4 5 6
MxS
25.09.2012 16:21:06
jazzmies: Nyt ollaan muuten asian ytimessä: Euroopan unionin terveys- ja kuluttajansuojakomissaari kieltää Paistetta valmistamasta Rude-sarjan symbaaleja vedoten EU:n meludirektiiviin - ennustaisin että vuonna 2018.

Tästä ei ole mitään epäilystä. Seuraavaksi aletaan tekemään tyyppihyväksyntämelumittauksia rummuille samaan tapaan kuin moottoripyörille ja vain asianmukaisesti dempatut läpäisevät seulan. Kehitys etenee siten, että viimeinen laillinen rytmimunanrasahdus kuullaan 31.12.2032. Sen jälkeen vain käsien taputtaminen on sallittua.
"It's not the drummer's job to keep time, keeping time is everyone's job in the band, it's the drummer's job to make time interesting."
On Every Street
25.09.2012 17:24:55
jazzmies: Nyt ollaan muuten asian ytimessä: Euroopan unionin terveys- ja kuluttajansuojakomissaari kieltää Paistetta valmistamasta Rude-sarjan symbaaleja vedoten EU:n meludirektiiviin - ennustaisin että vuonna 2018.

Sveitsi ei kuulu EU:hun.
It ain't what you do, it's how you do
rintapek
25.09.2012 17:48:53

Duro: En ole vielä kertaakaan ollu sellasel keikalla, mikä kuulostais "pelkältä melulta" tai soittimet ei erottuisi yhtään. Ja oon ollu helvetin kovaäänisillä keikoilla. Ei siellä mitään nyansseja tarvikaan kuulla, se on metallia pirulauta :D

Musatyylin mukaan se känkky minusta valitaan. Jos dynamiikkaa ei tarvitse niin hittoako sillä ominaisuudella tekee? Raskaampaa musaa ja kovaäänisempää rokkia (varsinkin nykyisin) soitettaessa ei dynamiikka, nyanssit ja muu ole niin tärkeässä osassa kuin ennen. Siitä sitten joko tykkää tai sitten ei.

Hevanderissa ja raskaammassa rokissa soittajat nykyään yleisesti soittaa lujaa, joten ei haitanne jos siellä onkin joku alasin vastassa kun peltiin lyö. Kyllä se siitä aukiaa :P

Kyl ne soittovolumet valitaan keikkapaikan ehtojen mukaan. Rollareitten Watts soittaapi melko vähäeleisesti. Mut äänimiehet pitää huolen siitä, et rummut raikaa stadionin joka kolkkaan. Eivät taida olla maailman hiljaisimman bändin maineessa? Mut vaikka ovat kuinka superstaroja, niin eivät voi valita volumejaan ja soittoaikojaan itte. Lupaehtojen puitteissa heidänkin on pysyttävä, muus tapauksessa viimekädessä viranomainen määrää stadikalta sähköt poikki.

Toisekseen, mihinkään tilaan ei mahdu ääntä määräänsä enempää. Jos pikku betonikuutiossa tai kulmakippolassa laulukamoista hanoja joutuupi määräänsä enemmän avaamaan, niin jossain vaiheessa kierto alkaa pomminvarmasti.

Eikä toi äänenpaine o mitenkään kiinni musatyylistä. Vaik Matti&Teppo jollain suurlavalla, niin siel tuhat lipunostanutta tulis vaatimaan rahat takaisin, jos laulu ei kuulu. Eli kyl maar siin sitä ääntä liikkuu aikas tavalla.

Äänimiehiltä kuulee vähän kahdenlaista näistä asioista. Suurin osa on sanonut että setin ehdoilla mennään ja yritetään päästä mahdollisimman hyvään lopputulokseen, ihan sama mitä känkkyjä setissä on. Sitten taas jotkut haluisivat että soitettais hiljempaa.

Minä en ole äänimies, mun on hankala puhua kenenkään puolesta.

Kerrohan kumminkin, et mitä kukaan äänimies voi asialle tehdä, jos rummut ja bäkline pauhaa tiskille miljoonaa, ennenkuin mikserissä on edes virta päällä? Arvasit oikein, ei se just muuta voi kuin levittää kätensä ja lähteä röökille. No, skitta/bassostyrkkia sentään saa potikkaa kääntämällä hiljaisemmalle, mut jos runpalilla ei ranteet tai tolkku toimi, niin vaimentaminen vaatis nelkytä letkaa tiiliä ja jokusen säkin laastia.

Tosin, hevikeikoilla se yleisö ei kyrpiinny jos volumi on kovalla. Varmaan enemmän ihmettelisivät jos volumi olis kauheen matalalla. Sikäli en allekirjota tuota etteikö yleisöä otettais huomioon, ne on tulleet kuunteleen sitä kovempaa metakkaa ja saavat mitä haluavat.

Olen tän vissiin joskus ennenkin sanonu, mut hyvän saundin kolme tärkeintä tekijää on balanssi, balanssi ja balanssi. Kun noi on kunnossa, niin volumen voi sit nostaa toivotulle tasolle. Mut jos bändissä on ykskin, joka sanoo, et mun volume ja saundi on tossa, eikä asialle voi tai saa tehdä mitään, ni ei se o mitn muuta kuin oman veneen torpedointia.
One kind of music only - the good kind
kincy
25.09.2012 18:37:02 (muokattu 25.09.2012 18:38:44)

jazzmies: Täsmentäisitkö, kiitos.

Jos keskusteluun Paiste Rudeista heitetään mukaan lait ja asetukset ja EU:n säännökset, niin menee mun mielestä jo vähän mauttomaksi.

Lisäksi toistuva toisille vittuileminen ja helvetillinen kapeakatseisuus on mennyt liian pitkälle täällä. Tämä tuntuu olevan semmoinen foorumi, minne ei kaikki mahdu mukaan. Tarkoitan lähinnä tätä rumpupalstaa. Ei oikein tuo etusivun kuvaus sivustosta istu rumpupuolelle. Sanotaan niin, että ilmapiiri on pilaantunutta. En mä usko olevani ainoa, joka tätä mieltä täällä on. Onhan se toisaalta niinkin, ettei täällä pakko ole olla. Onneksi.

E:typoja
arse
25.09.2012 18:43:12

Rumpupalsta on taas ihan liekeissä.
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
jazzmies
25.09.2012 18:57:55
Steadybox: Sveitsi ei kuulu EU:hun.

Kova! Sveitsi tuo symbaalivalmistajien Bahama.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
jazzmies
25.09.2012 19:12:57
kincy: Lisäksi toistuva toisille vittuileminen ja helvetillinen kapeakatseisuus on mennyt liian pitkälle täällä. Tämä tuntuu olevan semmoinen foorumi, minne ei kaikki mahdu mukaan.

Todellakin mahtuu! Kaikki palstalle aktiivisesti kirjoittavat ovat mielestäni OK tyyppejä, vaikka musiikin kuuntelun tapatottumukset ja arvostukset hieman poikkeavatkin toisistaan. Mitä kapeakatseisuuteen tulee, niin siinä jengi jakaantuu pariin divisioonaan: 1) ne, jotka eivät tiedä tai tunne ja 2) ne, jotka eivät enää viitsi. Itse lukeudun kakkoskategoriaan, mikä on osaltaan aiheuttanut jonkin verran ykkösdivisioonaa, kun ei enää jaksa seurata.

Vielä sananen death metallista: siinä on minulle itselleni samanlaista kömpelyyttä musiikkina kuin esim. Franz Schubertin. Jotain itseriittoista ja pömpöösiä eksplisiittistä introverttiutta. Ilmankos metallikansa tuppaa inspiroitua romantiikan ajan mahtailevasta musiikista. Meikä taas diggaa vanhasta musiikista ja luomumeiningistä, missä tarinankerronta on se ydin eikä sovitus.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Aekuinen Naenen
25.09.2012 19:54:34
kincy: Lisäksi toistuva toisille vittuileminen ja helvetillinen kapeakatseisuus on mennyt liian pitkälle täällä. Tämä tuntuu olevan semmoinen foorumi, minne ei kaikki mahdu mukaan. Tarkoitan lähinnä tätä rumpupalstaa. Ei oikein tuo etusivun kuvaus sivustosta istu rumpupuolelle. Sanotaan niin, että ilmapiiri on pilaantunutta. En mä usko olevani ainoa, joka tätä mieltä täällä on. Onhan se toisaalta niinkin, ettei täällä pakko ole olla. Onneksi.

Olen vaikuttanut pian 10 vuotta muusikoiden.netin keskustelufoorumilla lähinnä statistina. Pari vuotta on ollut paskaa, viimeiset pari kuukautta on ollut hevonpaskaa! Joillakin olisi syytä katsoa peiliin. Olen sanonut aiemminkin, että kirjoittakaa sillä tavalla kuin sanoisitte toiselle kasvotusten. Minulle riitti nyt tämä paska, on helpompaa elää ilman tätä foorumia.
Duro
25.09.2012 20:12:11 (muokattu 25.09.2012 20:22:57)
rintapek nyt tais lähteä siitä oletuksesta että mä en mitään tekis jos äänimies sanois että soita hiljempaa? Totta helvetissä tekisin, jos sellainen tilanne tulisi, enkä mielestäni missään väittänyt ole päinvastasta. Sellainen tilanne on tullut eteen tasan yhden kerran, vaikken mä mitenkään kovin aktiivisesti keikkaileva olekaan. Silloin sitä soittovolaa laskettiin ja dempattiin niin perkaleesti ettei mikään tuntunut riittävän. Keikkapaikka oli tosin strategisesti sijoitettu kerrostalon alakerran pikkupubiin, joiden asukkaat oli olleet napisemassa soittovolumista jo ennen meidän soundcheckiäkin.

En mä ole suinkaan sitä hiljempaa soittamista vastaan ja voin niin tehdäkin jos tarvetta on. Tarvetta ei vaan ole ollut hevikeikkoja vetää mitenkään himmaillen. Tai sitten ei ole äänimies avannut suutaan, jolloin siirrän vastuun sinne suuntaan. Eikä ole tullut keikkapaikan omistajiltakaan napinoita.

Mutta, edelleenkin, taas kerran, itseäni toistaen, kerta kiellon päälle, ku ei tätä pointtia tunnu vittu kukaan tajuavan, yleisöä ei ole haitannut, vaikka on kovaa soitettukin. Ja se nyt vaan on se asia silviissin, että hiljaa soitettua heviä ei jaksa kuunnella kukaan hevimusiikista tykkäävä. Se on yks kulmakivi kuitenkin ko. genressä.
Tilipitappituppitappi
kincy
25.09.2012 20:19:39

jazzmies:Mitä kapeakatseisuuteen tulee, niin siinä jengi jakaantuu pariin divisioonaan: 1) ne, jotka eivät tiedä tai tunne ja 2) ne, jotka eivät enää viitsi.

Siinäpä se taas tulikin sitten. Absoluuttinen totuus suorastaan.
rintapek
25.09.2012 20:35:44

Duro: rintapek nyt tais lähteä siitä oletuksesta että mä en mitään tekis ...

Mä en olettanu mitn. Luin vain kirjoituksesi, enkä ole ajatustenlukija. Mut hyvä näin, koska sithän hommassa ei ole ongelmaa, eikä sun tartte sanomisistani piitata.
jazzmies
25.09.2012 20:46:08
kincy: Siinäpä se taas tulikin sitten. Absoluuttinen totuus suorastaan.

Ööö, nyt meni ohi. Käytän mielestäni aika paljon teksteissäni sanaa "mielestäni". Tuokaan ei ole minään edes faktayritelmänä esitetty, vaikka juuri nimenomaisesta virkkeestä puuttuukin sana "mielestäni" tai "itselleni" tai "minulle". Muutoin kirjoituksessani oli ainakin kolme viittausta omaan käsitykseeni tai itseeni. Hieman voisi lukea laveammalla pensselillä eikä takertua lillukanvarsiin.
rintapek
25.09.2012 21:09:56

Aekuinen Naenen: Joillakin olisi syytä katsoa peiliin. Olen sanonut aiemminkin, että kirjoittakaa sillä tavalla kuin sanoisitte toiselle kasvotusten. Minulle riitti nyt tämä paska, on helpompaa elää ilman tätä foorumia.

Mä olen ihan aikuinen mies ja pomminvarmasti uskallan kertoa aekuisillekin naisille mielipiteeni kasvotusten.

Mut ridenvalinnassa mä olen hirveen huono apumies, koska milloin ittelleni olen hankkimassa, niin joudun omin korvin käydä testaamassa.

Mä en tunne mitn tarvetta puhua **skaa, ***tuilla kenellekään, tai dissata ketään. Ekan (ns. oikeen keikan, jost sai muutakin ko lämmintä kättä) vedin viistoistkesäisenä ja siit on ny kolkyt vuotta aikaa. En tosiaankaan ole ammattilainen, vaan päinvastoin ihampaska harrastesoittaja, mut olen taatusti ehtiny tehdä jokseenkin jokaisen virheen, mihin törmätä voi.

Niist pahimpina on jääny mieleen just se, et "me ollaan rokkibändi ja me soitetaan lujaa", sekä omalta kohdalta se, et "mä olen runpali" ja keskittyny aivan liikaa omien olemattomien taitojen esittelyyn, sen sijaan et olis ymmärtäny yrittää tukea bändin musaa.

Mut anteeks tää offtopikki.

Siirrytään suosittelemaan ratsuja. Jäsen ÄM:llä on meikäläisen korvaan ihan stanan hyvänkuuloinen ratsu, mut mä en muista edes merkkiä, enkä mallia. Mut tahdon samanlaisen.
EJ84
25.09.2012 21:50:17

Duro:Mutta, edelleenkin, taas kerran, itseäni toistaen, kerta kiellon päälle, ku ei tätä pointtia tunnu kukaan tajuavan, yleisöä ei ole haitannut, vaikka on kovaa soitettukin. Ja se nyt vaan on se asia silviissin, että hiljaa soitettua heviä ei jaksa kuunnella kukaan hevimusiikista tykkäävä. Se on yks kulmakivi kuitenkin ko. genressä.

Tajuttu on tämä pointti, mutta se ei ole kauhean hyvä peruste. Yleisö harvoin ymmärtää kuulonsuojauksen tärkeydestä kun kaikki soittajatkaan ei ymmärrä. Yleisö ei varsinkaan sen jälkeen kun estot on koodattu pois kuningas a:lla. Aika monesti jonkun keikan jälkeen joku tulpaton humalainen kaveri on nauranut että kun vinkuu korvissa, mutta tuskin on käynyt bändille asiasta valittamassa.

Jos jotakin asiaa ei kaikki yleisössä tiedosta, se ei tarkoita sitä etteikö se asia olisi olemassa. Toisilla kuulo kestää melkein mitä vain ja toisilla ei. Itse en halua turhaan ottaa riskejä jos vain voin valita. Nuorempana tuli vedettyä rockia isolla kädellä ilman tulppia. Symbaalit oli silloin normi ja thin mallia. Aika monesti vinkui treenien jälkeen, mutta onneksi joku fiksu ihminen kertoi tuolloin kuulonsuojauksen tärkeydestä.

Heviä voi soittaa kovaa, mutta ei mielestäni niin kovaa että -20-30db vaimennus tulpissa ei yleisössä ollessa riitä! En väitä että kaikki tekee näin, mutta aika monesti varsinkin pienemmissä paikoissa tätä on saanut todistaa ja sen johdosta poistumaan kesken keikan, viimeksi viime viikolla.

Harvakseltaan lavalla ollessani en halua aiheuttaa kuulovaurioita ihmisille jotka kunnioittavat tilaisuutta läsnäolollaan. Enemmistö ei yleensä ymmärrä huolehtia kuulonsuojauksestaan millään tavalla.
Duro
25.09.2012 22:09:45 (muokattu 25.09.2012 22:24:48)
Minusta se ei o millään muotoa minun velvollisuuteni huolehtia kuuntelijan kuulonsuojauksesta. Huolehdin omastani, vastuu omista korvistaan on sillä toisella ihmisellä. Se ei ehkä ole sun mielestäsi hyvä peruste, mutta kun hevikeikalla (ja miksei muillakin keikoilla) siitä kuulonsuojauksesta ei kaikki ole niin kovin kiinnostuneita. Eihän se fiksua ole, mutta ei siltikään minun ongelmani.

Voinhan minäkin sairaanhoitajana tolkuttaa sille kakaralle vaikka kuinka ettei pirinveto kannata ja siltikin se sitä voi alkaa käyttämään. Ihmiset tietää aivan varmasti ettei kuuloaan kannattais liiaksi rasittaa, mutta kaikki ei siitä vaan niin paljoa välitä. Eikä se ole kele sentään mun ongelmani. Tai vaikka se olisikin joskus se piripää kakarakin mun ongelmani, niin en mä siltikään ole siitä vastuussa :D

En mä ole väittänyt sitä etteikö noita todella kovavoluumisiakin keikkoja ole. Onhan niitä ihan varmasti, vaikkei vielä kertaakaan oma sietokokyky ole mennytkään. Judas Priestin keikalla Wackenissa viime vuonna tosin olin kaukana lavasta ja ilman tulppia, kunnes aloittivat soittamaan. Broidin kertomat kasikytluvun keikalta pitivät edelleenkin paikkansa. Tulpat heitin päähäni ni ei ollu ongelmaa.
Tilipitappituppitappi
jazzmies
25.09.2012 22:25:14
Duro: Minusta se ei o millään muotoa minun velvollisuuteni huolehtia kuuntelijan kuulonsuojauksesta. Huolehdin omastani, vastuu omista korvistaan on sillä toisella ihmisellä.

Miksi kaikissa muissa ammateissa ja urheilussakin pikku hiljaa toisen tahallinen vahingoittaminen on rikosoikeudellisesti alkanut olla tuomittavaa? Mikä tekee muusikoista omasta mielestään niin ylivoimaisia, että heitä eivät väkivallan lait koske?

Rooman valtakunnan aikana gladiaattoritaistelussa oli vielä OK, että voittaja listi häviäjän, ja sotatila on sotatila. Mutta miksi vuonna 2012 Euroopan unionissa, siis keskieurooppalaisen sivistyksen laidalla, ensiluokkaisen oikeusjärjestyksen vallitessa, jotkut ihmiset ovat omasta mielestään lain yläpuolella "taiteen" nimissä. Kyseessä on omalla mukavuusalueella, omien mielihalujensa orjuuttama wanna-be-narsisti.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
markkuliini
25.09.2012 22:32:58

jazzmies: Miksi kaikissa muissa ammateissa ja urheilussakin pikku hiljaa toisen tahallinen vahingoittaminen on rikosoikeudellisesti alkanut olla tuomittavaa? Mikä tekee muusikoista omasta mielestään niin ylivoimaisia, että heitä eivät väkivallan lait koske?

Rooman valtakunnan aikana gladiaattoritaistelussa oli vielä OK, että voittaja listi häviäjän, ja sotatila on sotatila. Mutta miksi vuonna 2012 Euroopan unionissa, siis keskieurooppalaisen sivistyksen laidalla, ensiluokkaisen oikeusjärjestyksen vallitessa, jotkut ihmiset ovat omasta mielestään lain yläpuolella "taiteen" nimissä. Kyseessä on omalla mukavuusalueella, omien mielihalujensa orjuuttama wanna-be-narsisti.

Olen kyllä 100% samaa mieltä.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Duro
25.09.2012 22:33:12 (muokattu 25.09.2012 22:42:28)
jazzmies: Miksi kaikissa muissa ammateissa ja urheilussakin pikku hiljaa toisen tahallinen vahingoittaminen on rikosoikeudellisesti alkanut olla tuomittavaa? Mikä tekee muusikoista omasta mielestään niin ylivoimaisia, että heitä eivät väkivallan lait koske?

Onko se tahallaan vahingoittamista, jos toiselle annetaan mahdollisuus suojata itsensä (ja joka tuutista tietoa asiasta) mutta päättää olla tekemättä niin? Tässä ei ole kuitenkaan kyse ihmisen ampumisesta, vaan musisoinnista. En mä koe olevani mitenkään ylivoimainen tai narsisti, munsta tossa ei vaan ole mitään järkeä :) Pitäiskö mun sitten yleisössäkin marmattaa vieressä olevalle jampalle jos sillä ei ole tulpat korvissa? Tai varottaa ennen keikkaa että "joistakin tää saattaa kuulostaa aika kovavolumiselta"? Kamoon nyt oikeesti :D

markkuliini: Olen kyllä 100% samaa mieltä.

Saahan sitä olla. Mietin vaan, mietitkö esmes tuon toisaalle pasteemasi Pepe Deluxen keikan jälkeen että "vahingoitinko soitollani jonkun kuuloaistia"? Volumi on varmasti varsinkin isojen pa-kaappien vieressä aika helvatin kova :)
Tilipitappituppitappi
jazzmies
25.09.2012 22:41:38
Duro: Tai varottaa ennen keikkaa että "joistakin tää saattaa kuulostaa aika kovavolumiselta"?

Tämähän on jo nyt arkipäivää, että jopa pääsylippua tilatessa kerrotaan volyymitasosta saati sitten konserttipaikalla, jos on vaarana että desibelirajat ylitetään siinä määrin. Ja tämä narsistijuttu ei kohdistunut sinuun, vaan se oli sellainen "ylipäätänsä"-heitto mitä rockmuusikoihin tulee.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)