Aihe: Koskettimet bändisoitossa ja voimasointuongelma | |
---|
|
Moi! Eli vähän on hakusessa, mikä olis fiksu tapa toimia tällaisessa tilanteessa: Olen bändimme kiipparisti, ja usein soitellaan kaikenlaista pohjana pelkät soinnut, joitahan siis löytyy vinot pinot varsinkin netin kitarapalstoilta. Ärsyttää kuitenkin, kun en oikein tajua, mitä tekisin koskettimilla, kun pohjana on kitaralle tarkoitetut voimasoinnut. Voimasoinnusta kolmisoinnun tekeminen kun kuulostaa helposti sitten hassulta kitaran kanssa. Eli onko hyvejä neuvoja? "Historys Written Today". |
|
Jätä terssit pois. Don't take me serious, I'm just playing. |
tarmo 21.09.2012 21:38:04 (muokattu 21.09.2012 21:39:57) | |
|
Charge: Moi! Ärsyttää kuitenkin, kun en oikein tajua, mitä tekisin koskettimilla, kun pohjana on kitaralle tarkoitetut voimasoinnut. Voimasoinnusta kolmisoinnun tekeminen kun kuulostaa helposti sitten hassulta kitaran kanssa. Eli onko hyvejä neuvoja? Kolme vaihtoehtoa: 1. älä soita mitään. 2. jätä se terssi pois, kun se kuuluu jättää pois. 3. mene bändiin, jossa soitetaan muutakin kuin kitaralle tarkoitettua musaa. Jos se on vain osa bändin vetämistä biiseistä, palaa kohtaan 1. E: sitten on vielä vaiettu vaihtoehto 4: soita freelance-urkua. Pelkkä perusääni, uskottava ilme ja lesilien on/off -räplääminen ajaa asian. Vaihtoehtoa 4 varten tarttet Nord Electron, mallilla ei ole väliä, kunhan on punainen. |
HK 22.09.2012 04:55:33 | |
|
Tuttu tilanne, olen ollut aikanaan saappaissasi. Profiilisi perusteella omistat myös kitaran. Vaihtoehto on siis sama kuin itsellä oli aikanaan, eli sitten soitat kitaraa niissä biiseissä mihin et vaan kiippareilla keksi mitään, jos bändin kitaristi/t sallivat ;) ... ...tai sitten kehität ihan omia juttuja. Syntsalla ihan yksinkertainenkin taustapädi tai sitten helvetin ärsyttävänkuuloinen perus kanttiaaltoleadisoundi voi toimia pirun hyvin ihan Kotiteollisuudesta AC/DC:hen kun uskaltaa lähteä kikkailemaan vähän "out of the box". Peltikorva puupäässä. |
|
Kyllä se terssikin voi toimia jos osaa ratkaista onko se pieni vai suuri. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Voi jättää terssit pois, tai soittaa pelkkiä perusääniä vaikka oktaavissa, tai sitten pysyä jossain sopivassa sävelessä koko sointukierron ajan, kunhan ei ole liian matalasta rekisteristä. |
|
0) Urkusoundi (hammond) jossa riittävästi, ei kuitenkaan liikaa, säröä (leslie-efektin laadukkuus on ratkaisevampi, "rankkuus" tulee ihan muualta kuin särön lisäämisestä) ja kitarariffien tuplaaminen ilman terssejä. |
EP 22.09.2012 13:28:51 (muokattu 22.09.2012 13:29:32) | |
|
Janus: 0) Urkusoundi (hammond) jossa riittävästi, ei kuitenkaan liikaa, säröä (leslie-efektin laadukkuus on ratkaisevampi, "rankkuus" tulee ihan muualta kuin särön lisäämisestä) ja kitarariffien tuplaaminen ilman terssejä. Hep! Tää olikin muuten hyvä urku sopii hienosti aika moneen ja kitaroitten kanssa, eikä tarvi soida ees kokoajan. |
|
Tyylikysymys. Kvinttisoinnuilla voi soittaa monenlaista musaa. 1. padimatto 2. särötetty hammond a la Jon Lord, koita myös kvinttikäännöksiä ja yritä jos se terssi nyt ottais toimiakseen edes väliosissa 3. Jerry Lee - piano: tao terssikäännöstä ilman kvinttiä kahdeksas- tai kuudestoistaosina 4. yritä luoda jonkinlaista melodian/harmoniantynkää tuomaan vaihtelua 5. osta tamburiini tahi rytmimuna emt "Koska kahvia ei voi nauttia rajattomasti täytyy luoda illuusio sen jatkuvasta juomisesta." -Kerkko Koskinen |
|
Vaikka Youtubesta voi tarkistaa onko muut kiipparistit keksinyt jotain mielekästä soitettavaa kyseiseen musatyyliin ja ehkä jopa samoihin biiseihin. Oma mielipiteeni on, että kiippareiden soitossa ei kunnolla kehity jos taustatietona on vain sointuja tai puhumattakoon jos soinnut ovat lähinnä niitä voimasointuja. |
|
Olisko antaa esimerkkinä joku biisi, jonka kanssa on tullut tällainen ongelma? |
|
vasurilla kvinttejä säröuruilla, oikealla sitten mitä sattuu. säröhammondeilla varsinkin maj7-soinnun septimikäännökset rulettaa, koska siinä on se pieni sekunti! :D one of my favorite things! |
|
Säröurkua ja terssit pois. COVS n:o 1. |
baron 24.09.2012 11:22:15 (muokattu 24.09.2012 11:23:09) | |
|
mack the knife: Säröurkua ja terssit pois. Voimasointuhan on keksitty siksi että kitaralla riittävällä säröllä kolmisoinnut kuulostaa hirveältä mutta koskettimillahan ne kuulostavat kauniilta ja kyllä niitäkin voi käyttää. Kyllä ne piisit kuiteskin duureja tai molleja on. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Voimasointuhan on keksitty siksi että kitaralla riittävällä säröllä kolmisoinnut kuulostaa hirveältä mutta koskettimillahan ne kuulostavat kauniilta ja kyllä niitäkin voi käyttää. Kyllä ne piisit kuiteskin duureja tai molleja on. Jos vaikkapa joku aloittais duurittelut ja mollittelut biisin "I love rock´n roll" kitarariffiin. |
tarmo 24.09.2012 12:39:59 (muokattu 24.09.2012 12:40:50) | |
|
Tuplat pois. |
|
baron: Kyllä ne piisit kuiteskin duureja tai molleja on. No ei. Esim. blues on ihan oma tonaliteettinsa, niin jos laulajan terssi seilaa pienen ja suuren välissä ("you ain't nothing but a hound dog...", näin esimerkkinä), komppiosastolla toimii terssitön soitto aivan hyvin - kiippareilla vaikkapa urkua tai rokkipianotakutusta perusäänellä+kvintillä. Myöskään idiomaattisiin kitarariffeihin (esim. Enter Sandman, joka seilaa I ja IV pohjaäänien välillä) ei kannata alkaa sekoittaa duuri- tai molliterssejä. Kitarariffejä voi muuten tuplata myös riittävän rouhealla synabassosoundilla (sahalaitaa, säröllä tai ilman) uniksessakin, monofonisesti. |
Exhausted 24.09.2012 17:16:03 (muokattu 24.09.2012 17:16:15) | |
|
Janus: Kitarariffejä voi muuten tuplata myös riittävän rouhealla synabassosoundilla (sahalaitaa, säröllä tai ilman) uniksessakin, monofonisesti. Tai säröisellä Hammondilla. Tai sit näillä voi tuplata basson. |
|
mack the knife: Säröurkua ja terssit pois. Add kakkonen käy usein. Esim. alhaalta päin D-E-A. COVS n:o 1. |
|
mack the knife: Add kakkonen käy usein. Esim. alhaalta päin D-E-A. Ja vitonen pois. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|