Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huone resonanssi josta ei pääse eroon..
1
cosmob83
23.09.2012 22:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Olen kirjoitellut tästä aikaisemminkin tällä foorumilla, mutta nyt sattui viimeinen pisara: Minulla oli pienimuotoinen kotistudio makuuhuoneessani. Muutamia bassoansoja laitettuna nurkkiin, akustiikka fomia, sänky ja raskaat verhot oli suurinpiirtein kaikki akustointi mitä tuli tehtyä. Niin ja studiomonitorit (Dynaudio bm mk2) olivat omilla ständeillään. Muuten kaikki ok, mutta huoneen alapäässä oli ilkeä resonanssi (129hz) nurkilla. Se oli sen vertaa reilu, että se häiritsi jo basson miksaamista.
 
Siedettyäni puolivuotta tuota resonanssia päätin tänään muuttaa kotistudioni olohuoneeseeni. Akustointi on vielä laittamatta ja homma vähän puolitiessä, mutta piti testailla että miltä monitorit kuullostavat huoneessa. Arvatkaas mitä? Se sama s**t*n*n 129hz resonanssi ilmaantu taas. Se oli ehkä vähän vaimeampi (korvakuulolla todettu) ja sen ympärillä olevat kuopat (viereisten äänien vola tippuu, testattu siniaallolla). Erikoista tässä on se, että ymmärtääkseni makuhuoneessani huoneeni koko aiheutti ko. taajuudelle resonanssin (huone oli 430x272cm), mutta olohuoneeni joka on snadisti erikokoinen (450x320cm) aiheuttaa kanssa sen. Voisiko toi resonanssi johtua siis jostain muusta kuin huoneen koosta? Esim voiko se ääni heijastua noin pahasti mun tekopuisesta työpöydästäni? Alkaa potuttamaan ihan urakalla. Monitoreiden siirtely ei vaikuta massiivisesti asiaan, eikä oikeastaan se jos ottaa ne ständiltä ja laittaa pöydälle (kirjoja alle).
 
Onkos kenelläkään ideoita että miten tämän hirviön saisi hengiltä? Kyseessä on vuokrakämppä, joten en ihan mahdottomia remontteja voi ruveta tälle tekemään..
 
Spedemix
23.09.2012 22:24:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Hei,
 
Olen kirjoitellut tästä aikaisemminkin tällä foorumilla, mutta nyt sattui viimeinen pisara: Minulla oli pienimuotoinen kotistudio makuuhuoneessani. Muutamia bassoansoja laitettuna nurkkiin, akustiikka fomia, sänky ja raskaat verhot oli suurinpiirtein kaikki akustointi mitä tuli tehtyä. Niin ja studiomonitorit (Dynaudio bm mk2) olivat omilla ständeillään. Muuten kaikki ok, mutta huoneen alapäässä oli ilkeä resonanssi (129hz) nurkilla. Se oli sen vertaa reilu, että se häiritsi jo basson miksaamista.
 
Siedettyäni puolivuotta tuota resonanssia päätin tänään muuttaa kotistudioni olohuoneeseeni. Akustointi on vielä laittamatta ja homma vähän puolitiessä, mutta piti testailla että miltä monitorit kuullostavat huoneessa. Arvatkaas mitä? Se sama s**t*n*n 129hz resonanssi ilmaantu taas. Se oli ehkä vähän vaimeampi (korvakuulolla todettu) ja sen ympärillä olevat kuopat (viereisten äänien vola tippuu, testattu siniaallolla). Erikoista tässä on se, että ymmärtääkseni makuhuoneessani huoneeni koko aiheutti ko. taajuudelle resonanssin (huone oli 430x272cm), mutta olohuoneeni joka on snadisti erikokoinen (450x320cm) aiheuttaa kanssa sen. Voisiko toi resonanssi johtua siis jostain muusta kuin huoneen koosta? Esim voiko se ääni heijastua noin pahasti mun tekopuisesta työpöydästäni? Alkaa potuttamaan ihan urakalla. Monitoreiden siirtely ei vaikuta massiivisesti asiaan, eikä oikeastaan se jos ottaa ne ständiltä ja laittaa pöydälle (kirjoja alle).
 
Onkos kenelläkään ideoita että miten tämän hirviön saisi hengiltä? Kyseessä on vuokrakämppä, joten en ihan mahdottomia remontteja voi ruveta tälle tekemään..

 
Tuo samainen resonanssi (~120-130 Hz) tulee aika usein matalakattoisissa baareissa miksatessa vastaan. 129 Hz on siis inan vajaa 2,7m pitkä (oli pakko laskea :D). Voisiko olla, että resonanssi tulee lattia-katto akselilta? Mä en uskoisi, että pöydän heijastukset painaa tässä, yleensä ne paljon korkeampia taajuuksia (kuulostaa flanger-efektiltä).
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
cosmob83
23.09.2012 22:31:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Tuo samainen resonanssi (~120-130 Hz) tulee aika usein matalakattoisissa baareissa miksatessa vastaan. 129 Hz on siis inan vajaa 2,7m pitkä (oli pakko laskea :D). Voisiko olla, että resonanssi tulee lattia-katto akselilta? Mä en uskoisi, että pöydän heijastukset painaa tässä, yleensä ne paljon korkeampia taajuuksia (kuulostaa flanger-efektiltä).
 
No kas persausta, molempien huoneen korkaus on snadisti vajaa 2,7m. ARGH! Kattoon en oikein voi laitella mitään, mutta olisikohan paksuista matoista tarpeeksi apua?
 
Spedemix
23.09.2012 22:46:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: No kas persausta, molempien huoneen korkaus on snadisti vajaa 2,7m. ARGH! Kattoon en oikein voi laitella mitään, mutta olisikohan paksuista matoista tarpeeksi apua?
 
Ei paljoa valitettavasti, isoin apu siitä olisi silloin, jos se nuotti oikeasti soisi sillä huoneessa pitkään, kuin basson kieli (mutta silloin asiat olis kyllä aika huonosti :D). Mutta kaipa sitä kannattaa kokeilla (ainakin jeesaa ylempien taajuuksien tärykaiuissa).
 
Mä tässä toistelen kliseitä, mutta akustointilevyillä ei (ilmeisesti) oikeasti pääse oikein puuttumaan noihin bassotaajuuksiin johtuen niiden kolossaalisesta koosta (fyysisesti). Kaipa juuri sen takia studiotilojen suunnittelu on yksi oma "taiteenlajinsa" ja mun ymmärtääkseni ainut tapa saadat huonemoodit haltuun on rakentaa tarpeeksi iso huone, jotta ne resonanssit jää tarpeeksi alas :D Monet ammattitarkkaamot on huoneita huoneiden sisällä.
 
Tuo ~130 Hz on aika universaali probleema missä tahansa kodissa, joten jos se yhtään lohduttaa, kaikki muutkin, jota pitää kotistudiota olkkarissa kärsivät täysin samasta ongelmasta.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
cosmob83
23.09.2012 22:59:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Ei paljoa valitettavasti, isoin apu siitä olisi silloin, jos se nuotti oikeasti soisi sillä huoneessa pitkään, kuin basson kieli (mutta silloin asiat olis kyllä aika huonosti :D). Mutta kaipa sitä kannattaa kokeilla (ainakin jeesaa ylempien taajuuksien tärykaiuissa).
 
Mä tässä toistelen kliseitä, mutta akustointilevyillä ei (ilmeisesti) oikeasti pääse oikein puuttumaan noihin bassotaajuuksiin johtuen niiden kolossaalisesta koosta (fyysisesti). Kaipa juuri sen takia studiotilojen suunnittelu on yksi oma "taiteenlajinsa" ja mun ymmärtääkseni ainut tapa saadat huonemoodit haltuun on rakentaa tarpeeksi iso huone, jotta ne resonanssit jää tarpeeksi alas :D Monet ammattitarkkaamot on huoneita huoneiden sisällä.
 
Tuo ~130 Hz on aika universaali probleema missä tahansa kodissa, joten jos se yhtään lohduttaa, kaikki muutkin, jota pitää kotistudiota olkkarissa kärsivät täysin samasta ongelmasta.

 
Ei oikeastaan lohduta (koska miksaaminen alapäässä vaikea), mutta toisaalta auttaa hyväksymään tilanteen, että turha tässä on nyt satoja euroja akustointiin änkeä jos sillä ei tuota resonanssi piikkiä saa kuntoon. Kiitoksia kuitenkin kommenteista. Mä olin jo tuskissani tilaassa custom made bassoansoja ja velkaannuttamassa jälkipolvenikin saadakseni tuon resonanssin kuriin.
 
samic
23.09.2012 23:03:34
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Ei oikeastaan lohduta (koska miksaaminen alapäässä vaikea), mutta toisaalta auttaa hyväksymään tilanteen, että turha tässä on nyt satoja euroja akustointiin änkeä jos sillä ei tuota resonanssi piikkiä saa kuntoon. Kiitoksia kuitenkin kommenteista. Mä olin jo tuskissani tilaassa custom made bassoansoja ja velkaannuttamassa jälkipolvenikin saadakseni tuon resonanssin kuriin.
 
Miksaa osittain luureilla?
 
http://www.facebook.com/snaudioproductions
cosmob83
23.09.2012 23:14:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samic: Miksaa osittain luureilla?
 
Niin miksaankin, mutta haluasin tehdä mahd. paljon monitoreilla. Toi 129hz ei ole itseasiassa rockihommissa ihan kuolemaksi (toki vaikuttaa alamidleen), kun niissä on kuitenkin enemmän sitä keskialuetta jota pitää saada esille, ja noin niinkuin luonnollisesti bassorumpu on sille kuuluvalla alueella. Elektronisen musan kanssa sitten asia erikseen kun pitäisi allakerrassa vaikka mitä matskua...
 
multipaavo
24.09.2012 02:59:59 (muokattu 24.09.2012 03:00:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

cosmob83: Kattoon en oikein voi laitella mitään, mutta olisikohan paksuista matoista tarpeeksi apua?
 
Matot on reipaalle sadalle hertsille läysin läpinäkyviä, ellei niitä oo puoltametriä tai enemmän.
 
Jos huonemoodi on selkeästi katto-lattia välillä, etkä voi ripustaa kattoon mitään pyydyksiä, niin tee lattialle sitten. Reikäresonaattori - mun ikisuosikki - on tehokas pyydys. Semmonen lattialle makaamaan reiät kohti kattoa ja subbanen köllöttämään sen päälle, niin on ihme jos ei ala moodi rauhottumaan.
 
Suunnitellahan moiset pitää, mutta onneksi siihen on apu:
http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html
Suosittelen lukemaan asennus ohjeen *huolella* läpi.
 
-Paavo
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
anapena
24.09.2012 10:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttaako eq yhtään? Toki ensin käytetään muut konstit.
 
multipaavo
24.09.2012 16:17:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Auttaako eq yhtään? Toki ensin käytetään muut konstit.
 
Huonohkosti.
 
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein | www.5by5.fi | 5 by 5 Studio in Facebook
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «