Aihe: Rumpujen äänittäminen? filosofiaa ja tekniikkaa.
1 2 3 4 529 30 31 32 3340 41 42 43 44
Speedy
08.09.2012 17:59:29

Muista että R24:ssa on vain kaksi phantomillista kanavaa.. Tai ainakin R16:ssa, mikä on käsittääkseni muuten sama, mutta vähemmän raitoja käsittelevä.. Muuten hyvä laite, mutta tuo on vähän rajoittava ominaisuus..
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
jazzmies
08.09.2012 18:39:00
estorm: Mikä sulla on ollu raiturina tuossa 11 mikin viritelmässä? Ja mikäs ois muuten sun ehdotus setupuksi jos miettii noita kamoja mitä listailin eka viestissä?

Mulla on Logic 9 ja 2 x M-Audio ProFire 2626 äänikorttia, siis 16 kanavaa sisään samanaikaisesti. Kannattaa ostaa kaksi 8-kanavaista äänikorttia, jotka saa optisella kaapelilla sarjaan samaan mikserinäyttöön (pääyksikkö + orja). 16 kanavaa riittää jo tosi pitkälle.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Lenco
10.09.2012 16:44:21

Olisi tarkoitus kokeilla äänityshommia seuraavissa reeneissä. Käytössämme on tällä hetkellä 5 kpl AKG:n D880M ja 3 kappaletta Shure:n 16AM mikkejä. Miten näillä saisi äänitettyä rummut, miten asettelisitte nämä mikit? Rumpusetissä on basari, etutomi, lattiatomi, haikka, yksi crash ja yksi ride.
Muovinen
23.09.2012 20:18:03

Laitoin studiopuolelle jo, mutta hiljaista on. Oisko täällä apuja/vinkkejä aiheeseen:

On kyllä tullut rumpuja äänitettyä, mutta tunnen silti olevani noob itse äänitysteknisen osion puolesta. Miten käyttäisitte seuraavat mikit ja etuset rumpusetille jossa on snare, basari ja kolme tomaria (1 etu, kaks lattia)? Soitan kovaa. 10 kanavaa käytössä. Eniten mietityttää stereo vs monoambienssi, sekä mahdolliset haikka- ja virpan matto mikit.

ETUSET:
Neve 5012 (2 kanavaa)
Mindprint AN/DI PRO (2 kanavaa)
RME QuadMic (4 kanavaa)
3kpl ART Studio MP

MIKIT:
2kpl Audio Technica 4040
sE 2200T -putkimikki
sE 4400a
sE1a -pari
Audix D6
Sennheiser e906
4kpl Shure SM57
2kpl Shure SM58
Shure SM7B

PS: Mitä itse luin etusista, niin ilmeisesti overheadit ois kaikkein tärkeimmät ja basarin etunen snarea tärkeämpi (se kun kuuluu jo overeista). Tuo Neve on kuitenkin lainakampe, enkä tunne sen sielunelämää vielä, joten kysyisin että tietäisikö joku onko sillä jokin erityisen hyvä käyttökohde rumpuja ajatellen? Onko joku käyttänyt SM7B:tä menestyksellä rumpusetin kanssa?
-General Petrovsky
BanZai88
23.09.2012 20:55:44 (muokattu 23.09.2012 21:10:04)
Lähestymistapa riippuu hyvin paljon soitettavasta musiikista ja rumpalin tatsista / settibalanssista. Mutta näin nopsaan ajateltuna tuli mieleen pari vaihtoehtoa. Kyseisistä etusista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta tämmöisiä kokoonpanoja voisin ainaskin itse kuvitella testaavani.

- 2x OH (AT4040) / Neve
- 2x BD (Audix D6 sisältä ja 4400a tai 2200T kalvolta) / Mindprint
- 3x TOM (SM57) / RME
- 2x SN (SM57, SM7B ja e906 kolmikosta valkkaamalla toimivin pari päälle ja alle) / RME & ART
- 1x AMB (4400a tai 2200T) / ART

tai sitten

- 2x OH (AT4040) / Neve
- 1x BD (Audix D6) / Mindprint
- 3x TOM (SM57) / RME
- 1x SN (SM57, SM7B ja e906 kolmikosta toimivin) / RME
- 1x HH (se1a tai 4400a) / ART
- 1x Ride (se1a) / ART
- 1x AMB (4400a tai 2200T) / Mindprint

edit.

Kesällä käväisin nauhoittelemassa studiossa rumpuosuuksia uudelle levylle ja meillä oli käytössä tämmöinen setuppi. Laitoin sillä, että jos tuostakin saisi kokeilemisvinkkejä.

1. BD (Shure Beta 52)
2. BD (SE electronics Titan)
3. SN TOP (Audix i5)
4. SN BOTTOM (AKG C451)
5. TOM 1 (Sennheiser MD421)
6. TOM 2 (Sennheiser MD421)
7. TOM 3 (Sennheiser MD421)
8. HH L (AKG 414)
9. HH R (AKG 414)
10. RIDE (AKG C451)
11. OH L (DPA 4006)
12. OH R (DPA 4006)
13. AMB (Neumann U87)
Muovinen
23.09.2012 21:28:25

BanZai88: Lähestymistapa riippuu hyvin paljon soitettavasta musiikista ja rumpalin tatsista / settibalanssista. Mutta näin nopsaan ajateltuna tuli mieleen pari vaihtoehtoa. Kyseisistä etusista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta tämmöisiä kokoonpanoja voisin ainaskin itse kuvitella testaavani...

Hyvin paljon samansuuntasia ratkaisuja kuin itselläkin on mielessä. Mutta miksi kaksi basarimikkiä? Kun on tuo 10 kanavan rajoitus, niin tuntuu että tekis sen yhdellä mahd hyvin ja jos tarpeellista, niin pientä sampletukea miksauksessa sitten. Ajattelin myös, että tekis virpan mattomikityksen jälkikäteen käyttämällä snareraitaa triggerinä. Mutta jos hoitais ambienssin monona (onko stereolle puoltajia?) niin sitten jäis vielä matolle ja haikalle kanavat.

Musiikki on erikoislaatuista metallia/rokkia, jossa on aika paljon kuitenkin dynamiikkaa, eikä tosiaankaan pelkkää tuplabasaria ja blästiä (ei oikeastaan ollenkaan). Tykkään aika luonnollisesta rumpusoundista, eikä esim mikään laboratoriomainen stereokuva ole tarpeellinen. Mun soitto perustuu aika pitkälle peltien monipuoliseen käyttöön ja tanakkaan komppisoittoon. Virveliä 95% kanttiin ja hautaan nuijan.

Kiitoksia näistä.
-General Petrovsky
Mikael
24.09.2012 10:46:39

Muovinen: Laitoin studiopuolelle jo, mutta hiljaista on. Oisko täällä apuja/vinkkejä aiheeseen...

Jos tila on hyvä niin mä laittaisin:

01. BD - Audix D6 / MindPrint
02. SD - SM57 / MindPrint
03. T1 - SM57 / ART
04. T2 - SM57 / ART
05. T3 - SM57 / ART
06. HH - sE 4400 / RME
07. OH L - AT4040 / Portico
08. OH R - AT4040 / Portico
09. Amb L - sE1a / RME
10. Amb R - sE1a / RME

Jos taas tila ei oo mitenkään erikoinen niin käyttäisin tilamikkien kanavat virvelin alamikille ja bassarin kakkosmikille ja ottaisin abmbienssit purkista.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
OPJ1974
24.09.2012 12:03:12

Törmäsin itsekin mikrofoniasioita pohtiessani mielenkiintoiseen testisivustoon. Eri mikrofoneja - pääasiassa kondensaattorimikkejä - testailtu ja äänitetty kitaraa sekä nais- ja mieslaulua.

http://www.gearaudition.com/microphones.php

Jos vaikka olisi jotain apua tästäkin :)
Muovinen
24.09.2012 14:12:55

Mikael: Jos tila on hyvä niin mä laittaisin...

...Jos taas tila ei oo mitenkään erikoinen niin käyttäisin tilamikkien kanavat virvelin alamikille ja bassarin kakkosmikille ja ottaisin abmbienssit purkista.

Sun lista näytti just siltä, mikä mulla on ollut ykkösenä mielessä. Käytettävissä oleva tila on n. 100m2 vanhaan navettaan tehty juhlasali, jossa paljon puupintaa sekä vinoja kulmia. Oon äänittäny siellä paljon aikaisemminkin ja oon tykänny siitä nimenomaan rumputilana.

Tuolta löytyy kuvia salista: http://huovisennavettasali.com/tilat.htm
-General Petrovsky
Mikael
24.09.2012 19:23:08

Muovinen: Sun lista näytti just siltä, mikä mulla on ollut ykkösenä mielessä. Käytettävissä oleva tila on n. 100m2 vanhaan navettaan tehty juhlasali, jossa paljon puupintaa sekä vinoja kulmia. Oon äänittäny siellä paljon aikaisemminkin ja oon tykänny siitä nimenomaan rumputilana.

Tuolta löytyy kuvia salista: http://huovisennavettasali.com/tilat.htm

Noh, kyllä mäkin tuolta lähtisin ambienssit talteen ottamaan. Näyttää kivalta.
Muovinen
04.10.2012 13:15:52

HOI! Neven lainaus menikin puihin, joten nyt tarvis jostain 2-kanavaa tilalle! Mistä sais nopeasti vuokralle kamppeen ja minkä, kun nyt vois olla jopa mahdollisuus valita :) Onko se API nyt sitten se rock-rumpusoundi standardi? Ei sais kyllä kauheesti maksaa...
-General Petrovsky
Mikael
05.10.2012 16:20:33 (muokattu 05.10.2012 16:21:48)

Mistä se pitäis noinniinku maantieteellisesti saada ja mikä on budjetti?

Mulla ei oo tosin Apia mut 4000:nen SSL tai Sebatronin vmp-putkitoosa ovat molemmat todella hyviä rumpuhommissa. Nää olis Helsingissä.
Muovinen
05.10.2012 19:35:24

Mikael: Mistä se pitäis noinniinku maantieteellisesti saada ja mikä on budjetti?

Mulla ei oo tosin Apia mut 4000:nen SSL tai Sebatronin vmp-putkitoosa ovat molemmat todella hyviä rumpuhommissa. Nää olis Helsingissä.

Kusti polkee ja budjetti olisi siinä parin sadan huiteilla. En kyllä tiedä kuinka realistinen toi budjetti on tarpeeseen nähden. Siitä saan vähän osviittaa, että 12 kanavaa 1081 Neveä olisi 350e 5pv. Tuo olis vissiin aika hyvä diili ja tarttusin siihen heti jos olis yhtään enempää massia. Ehkä täytyy vielä vaimoa pehmittää ;D
-General Petrovsky
Mikael
06.10.2012 22:53:39

Muovinen: Kusti polkee ja budjetti olisi siinä parin sadan huiteilla. En kyllä tiedä kuinka realistinen toi budjetti on tarpeeseen nähden. Siitä saan vähän osviittaa, että 12 kanavaa 1081 Neveä olisi 350e 5pv. Tuo olis vissiin aika hyvä diili ja tarttusin siihen heti jos olis yhtään enempää massia. Ehkä täytyy vielä vaimoa pehmittää ;D

Joo, mä voisin vuokrata noita ihan edullisestikin jos tulisit noutamaan, mut postin kautta lähettely/pakkaaminen/roudaaminen ei jotenkin innosta joidenkn kymppien toivossa...
Muovinen
07.10.2012 09:49:51

Mikael: Joo, mä voisin vuokrata noita ihan edullisestikin jos tulisit noutamaan, mut postin kautta lähettely/pakkaaminen/roudaaminen ei jotenkin innosta joidenkn kymppien toivossa...

Aivan, ymmärrän kyllä aivan täysin. Olisihan se paljon kätevämpää jos kamat löytyis Oulun lähistöltä. Eiköhän tässä jotain keksitä.
-General Petrovsky
Daunt
21.11.2012 08:20:48 (muokattu 22.11.2012 09:17:53)
Tein videon, joka saattaa kiinnostaa myös tällä osastolla. Tuosta kuulee, mihin venyy kahdella mikillä äänittäminen, kun miksailee sopivasti.

http://youtu.be/8UXzcJFs6BA?hd=1

Liittykäähän ihmeessä myös Facebook-sivulle. Mitä enemmän tykkääjiä, sitä enemmän saan motivaatiota tehdä näitä videoita :)

http://www.facebook.com/DrumRecGuide
VeKrio
22.11.2012 01:23:27

Daunt: Tein videon, joka saattaa kiinnostaa myös tällä osastolla. Tuosta kuulee, mihin venyy kahdella mikillä äänittäminen, kun miksailee sopivasti.

http://youtu.be/8UXzcJFs6BA

Eikös tuo o ihan perus Bonhami-meininki? Vois tulla pikkasen aikaisemmin tuo lopputulema tuolla eikä vasta lopuillaan. Hyvin jytisee.
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Daunt
22.11.2012 08:47:28
VeKrio: Eikös tuo o ihan perus Bonhami-meininki? Vois tulla pikkasen aikaisemmin tuo lopputulema tuolla eikä vasta lopuillaan. Hyvin jytisee.

Lopputulema on jo alussa mukana! Tuo saattaa tosiaan olla hieman epäselvästi ilmaistu, kun tarkemmin miettii :) Kyllä tätä kutsutaan myös Bonham-metodiksi, ainakin tällä foorumilla.
Mikael
22.11.2012 17:05:58

Daunt: Tein videon, joka saattaa kiinnostaa myös tällä osastolla. Tuosta kuulee, mihin venyy kahdella mikillä äänittäminen, kun miksailee sopivasti.

http://youtu.be/8UXzcJFs6BA?hd=1

Mahtavaa! Tää on paljon parempi kuin ton genren soundit yleensä :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)