Bitti-Hiisi 23.09.2012 13:24:09 | |
---|
F7 on jazzmollin normaali neljäs aste (IV), ei varsinaisesti mikään dominantti. By your command! |
Zeeboo 23.09.2012 13:34:38 (muokattu 23.09.2012 13:46:28) | |
---|
baron: Mun lapuissa siinä kohdassa on F - C eli IV-I.. Joo, oltiin vähän eri paikassa. Ite vaan ottaisin mieluummin tuohon kolmostahtiin F7#11 melodiaäänen takia (kokeilin ilman lappua korvakuulolta ja F7#11 tuossa tuntui olevan V7 VIIm7b5:lle ). Tietysti "paljas" F7 on OK, voicingilla kvintin voi pelata "tarpeeksi kauas" melodiaäänestä :) White men can't Monk |
baron: Mun lapuissa siinä kohdassa on F - C eli IV-I Jos kuvitellaan että rakenne on A1 A2 joista A1 on 16-tahtia ja A2 22 tahtia niin tää F7 - C on A2 osan tahdeissa 12-13. Mun lapuissa se on ainoa paikka jossa on F7 (varmaan toivelaululaput? mutta niitä mä yritinkin analysoida) muualla vain F. Iteltä löyty semmonen jazz-lappu, jossa C:tä edeltävä F-sointu on aina dominantti. Vähän hankalahko analysoida mitenkään kovin loogisesti... Oonki oppinu sen, ettei kaikki soinnut oo aina olemassa jossain selkeän loogisessa kontekstissa, vaan joskus ne vaan on siellä, koska haetaan tiettyä soundia. Sillon esmes ton vois just analysoida olevan V7/bVII, ja bVII-sointua ei sit vaan koskaan tule. Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. |
baron 23.09.2012 14:09:04 (muokattu 23.09.2012 14:09:26) | |
---|
Bitti-Hiisi: F7 on jazzmollin normaali neljäs aste (IV), ei varsinaisesti mikään dominantti. Mutta kun ei piisi missään kohdassa mee C-mollissa? Kun soinnut siinä kohdassa menevät E7 Am Am7 Am6 F7 C F C You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 23.09.2012 16:05:08 (muokattu 23.09.2012 16:22:31) | |
---|
baron: Mutta kun ei piisi missään kohdassa mee C-mollissa? Kun soinnut siinä kohdassa menevät E7 Am Am7 Am6 F7 C F C Kun ajattelee äänenkuljetusta niin toi F7 -> C on hieno: C pysyy paikallaan, Es -> E ja kaksi muuta ääntä F ja A yhtyy priimiksi G! Hmm.. noi edelliset pari tahtia vois aatella myös olevan A -mollia?? ..mitäs vielä keksis? : ) A -mollin VI -aste joka on itseasiassa on rinnakkaissävellajin IV -aste, purkautuu perussointuun C. |
Bitti-Hiisi 23.09.2012 16:07:33 (muokattu 23.09.2012 16:23:23) | |
---|
baron: Mutta kun ei piisi missään kohdassa mee C-mollissa? Kun soinnut siinä kohdassa menevät E7 Am Am7 Am6 F7 C F C Kyllähän duuribiisiin voi lainata sointuja mollista, esim. C - Fm - C, ja jos analyysi tehdään siksi, että löydettäis oikea asteikko, niin toi jazzmollin nelonen (overtone) on nopea ratkaisu. Muitakin tulkintoja toki on... Sointumerkit tän kirjasarjan kirjoissa on tarkoitettu amatöörisoittajille (ketkä ei välttämättä hallitse kvinttien muunnoksia yms.), eikä ne siksi aina kerro analyysin kannalta koko totuutta. Nuottikuvasta käy ilmi, että basso laskee A-mollista alaspäin asteittain fissään, jolloin Am6:ksi merkitty sointu on oikeastaan F#m7-5, joka yhdessä F7:n kanssa muodostaa kakkos-(sijais)vitosen kolmannelle astelle. Mulla ainakin korva odottais sen basson purkautuvan vielä e-säveleen (C/E), ja niin se ainakin parissa ensimmäisessä kuuntelemassani levytyksessä oikeasti meneekin, sovittaja ei vaan oo tässä nuotissa sitä terssikäännöstä syystä tai toisesta käyttäny. Eli on harvinaisempaa, mutta mahdollista, että kakkosvitosen kohteena on ikäänkuin pelkkä basson sävel e (kolmas sävelaste), vaikkei se oliskaan soinnun pohjasävel. (II-SV/III) Kromaattisesta äänenkuljetuksesta, vaihtuvista sävellajeista, bluesista (jne.) vois vielä hakea erilaisia tolppa-analyysitulkintoja, mutta niistä saa joku muu jatkaa... EDIT: Typo By your command! |
Zeeboo 23.09.2012 17:02:08 | |
---|
Piti kaivella vanhan bändin arri Moon Riveristä. A2 soinnutettiin näin: || Cmaj7 | Am11 | Dm13 | Em7 | | F9#11 | Em7 | Bm7b5 | E7b9 | | Am | Am7/G | F#m7b5 | F13#11 | | Em7 | Dm13 | Em7 | F9#11 | | Bb9#11 | A7#5#9 | Ab13#11 | G13 | | Cmaj7 | (G9sus G13b9) || Hieno biisi. White men can't Monk |
baron 23.09.2012 17:52:22 (muokattu 23.09.2012 18:03:46) | |
---|
Zeeboo: Piti kaivella vanhan bändin arri Moon Riveristä. A2 soinnutettiin näin: Hieno biisi. Toihan on jo taidetta! Ja A1 analogisesti? Bitti-Hiisi: Sointumerkit tän kirjasarjan kirjoissa on tarkoitettu amatöörisoittajille (ketkä ei välttämättä hallitse kvinttien muunnoksia yms.), eikä ne siksi aina kerro analyysin kannalta koko totuutta. No joo, niissä lapuissa on muitakin "amatööriyksinkertaistuksia", esim Dm6 - E7 -Am. (p.o. tietenkin Hm7b5 - E7b9 - Am) Kait ne toivelaput pitäisi ensin "reharmonisoida" järkeviksi ennen kuin yrittää analysoida niitä. Toi F#m7b5 - F7 - C/E ja II - sV/III - I sopii mulle järkeenkäyväksi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 23.09.2012 18:34:55 | |
---|
baron: Toihan on jo taidetta! Ja A1 analogisesti? Lainavalolla loistaen: | Cmaj7 | Am11 | Dm13 | Em7 | | F9#11 | Em7 | Bm7b5 | E7b9 | | Am9 Ab13#5 | Gm13 C9b5/Gb | F69 | Bb9#11 E7alt | | Am Am7/G | F#m7b5 B7 | Em9 A13 | Dm9 Db7#9 || Oli aika hyvä sovittajatuttu... ;) Aloin aikaisemmin päivällä väkertämään kitaralle sointusooloarria tästä huteron ulkomuistin ja puukorvan avulla, ja alku lähti kutakuinkin: sus2| Am11| F7#11/A | Csus2/G| F#m7/b5 F7 |Em7 |D/F#| E7/G# ... Sinne se 7#11 sitten meni White men can't Monk |
EP 23.09.2012 19:40:24 (muokattu 23.09.2012 19:43:05) | |
---|
baron: Toihan on jo taidetta! Ja A1 analogisesti?
No joo, niissä lapuissa on muitakin "amatööriyksinkertaistuksia", esim Dm6 - E7 -Am. (p.o. tietenkin Hm7b5 - E7b9 - Am) .. Kyllä se m6 on ihan hyvä ja looginen tuossakin kohtaa (tapaus kohtaisesti). Mickey Baker mm. käyttää hyvin paljon jazz -opuksissaan ja monet muut. E: "Hienot soinnut" ei aina ole se tärkein asia, vaan monet muutkin asiat sovituksessa. Joskus näkee/ kuulee niiden jopa tekevän aivan päinvastaisen tuloksen kun on haluttu. |
baron 23.09.2012 22:57:02 | |
---|
EP: Kyllä se m6 on ihan hyvä ja looginen tuossakin kohtaa (tapaus kohtaisesti). No joo, mä oon aikoinaan tapellut Ranskalaisten korkojen B-osan soinnuista kun toivelaulut antaa Dm6 E7 Am ja oikeat soittajat sanoo että Hm7b5 E7b9 Amadd2 ja toivelaulujen selitys että haitarilla saa kyllä Dm6 mutta ei Hm7b5. Lisäksi meidän bändin humppakitaristi väitti että Hm7 ei siihen sovi niin kuin ei sovikaan:-) Mä nyt tykkään että jos on II - V - I niin se sitten on. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 23.09.2012 23:14:15 (muokattu 23.09.2012 23:14:59) | |
---|
baron: .. Mä nyt tykkään että jos on II - V - I niin se sitten on. Joo, sehän on tärkeintä yhteissoitossa, että käytetyt soinnut ei oo ristiriidassa. Kitaralla soitan lähes aina Dm6 - E7 -Am koskettimilla joskus Hm7b5 - E7 - Am! : ) |
Bitti-Hiisi 23.09.2012 23:25:00 | |
---|
baron: No joo, mä oon aikoinaan tapellut Ranskalaisten korkojen B-osan soinnuista kun toivelaulut antaa Dm6 E7 Am ja oikeat soittajat sanoo että Hm7b5 E7b9 Amadd2 ja toivelaulujen selitys että haitarilla saa kyllä Dm6 mutta ei Hm7b5. Lisäksi meidän bändin humppakitaristi väitti että Hm7 ei siihen sovi niin kuin ei sovikaan:-) Mä nyt tykkään että jos on II - V - I niin se sitten on. Joo, ja se kolmisoinnuilla pelaava humppakitaristi kuitenkin yleensä vetää sen "hoomollin" siihen Hm7-5:n päälle, kun ei muuta osaa, ja karultahan se kuulostaa. "Deemollii" ku soittaa Dm6:n päälle, niin ei tuu biisiin paljoo damagee. Sitäkin siinä on ajateltu. Mäkin kyllä toivoisin, että soittajien taso nousis sen verran, että opeteltas niillä kitaratunneilla myös se "molliseiskamiinusviis" -ote. Voitas sit pikkuhiljaa luopua noista kieltämättä vähän harhaanjohtavista kutosista. Aika näyttää kuin käy... By your command! |
EP 23.09.2012 23:34:20 | |
---|
Bitti-Hiisi: Joo, ja se kolmisoinnuilla pelaava humppakitaristi kuitenkin yleensä vetää sen "hoomollin" siihen Hm7-5:n päälle, kun ei muuta osaa, ja karultahan se kuulostaa. "Deemollii" ku soittaa Dm6:n päälle, niin ei tuu biisiin paljoo damagee. Sitäkin siinä on ajateltu. Mäkin kyllä toivoisin, että soittajien taso nousis sen verran, että opeteltas niillä kitaratunneilla myös se "molliseiskamiinusviis" -ote. Voitas sit pikkuhiljaa luopua noista kieltämättä vähän harhaanjohtavista kutosista. Aika näyttää kuin käy... Tai sanotaan, että enemmän auttais teoria, opiskella sen verran mitä säveliä missäkin soinnussa soi. Monethan opettelee pelkkiä otteita oli sitten kitara, koskettimet etc. |
baron 24.09.2012 00:49:18 | |
---|
Zeeboo: Lainavalolla loistaen: Oli aika hyvä sovittajatuttu... ;) Kiitti, kuulostaa tosi hyvältä. Luulen että mun täytyy kuitenkin humppabändiäni varten vähän yksinkertaistaa mutta joitain idiksiä tuosta sovituksesta voin varmaan saada meilläkin toimimaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Nelisormimangusti 24.09.2012 06:05:11 | |
---|
baron: No joo, mä oon aikoinaan tapellut Ranskalaisten korkojen B-osan soinnuista kun toivelaulut antaa Dm6 E7 Am ja oikeat soittajat sanoo että Hm7b5 E7b9 Amadd2 ja toivelaulujen selitys että haitarilla saa kyllä Dm6 mutta ei Hm7b5. . Haitarilla saa kyllä Hm7b5. Useat hanuristit eivät sitä tiedä. Pätee myös kitaraan, kuten on jo mainittukin. |
Hauler 24.09.2012 15:00:26 | |
---|
Bitti-Hiisi: Joo, ja se kolmisoinnuilla pelaava humppakitaristi kuitenkin yleensä vetää sen "hoomollin" siihen Hm7-5:n päälle, kun ei muuta osaa, ja karultahan se kuulostaa. "Deemollii" ku soittaa Dm6:n päälle, niin ei tuu biisiin paljoo damagee. Sitäkin siinä on ajateltu. Mäkin kyllä toivoisin, että soittajien taso nousis sen verran, että opeteltas niillä kitaratunneilla myös se "molliseiskamiinusviis" -ote. Voitas sit pikkuhiljaa luopua noista kieltämättä vähän harhaanjohtavista kutosista. Aika näyttää kuin käy... Heeeetkinen... miten muka kutoset ovat harhaanjohtavia? |
Zeeboo 24.09.2012 18:20:22 (muokattu 24.09.2012 18:23:34) | |
---|
Hauler: Heeeetkinen... miten muka kutoset ovat harhaanjohtavia? Cm6, Am7b5, (perusäänetön) F9. Samat äänet kaikissa soinnuissa. | Am7b5 | D7b9 | Gm6 (tms) | ... normi II-V-I | Cm6 | D7b9 | Gm6 (tms) | ... "toivelaulukirjaversio" samasta. Oikeat äänet, väärät tehot. (Kitaratunnilla opetettua... =D ) White men can't Monk |
baron 24.09.2012 20:37:13 | |
---|
Zeeboo: | Cm6 | D7b9 | Gm6 (tms) | ... "toivelaulukirjaversio" samasta. Oikeat äänet, väärät tehot. Ei toivelauluversio oo edes noin hieno vaan Cm6 D7 Gm You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 24.09.2012 21:18:09 | |
---|
baron: Ei toivelauluversio oo edes noin hieno vaan Cm6 D7 Gm Toivelaulukirjan toiveversio =D White men can't Monk |