baron 15.06.2012 11:10:35 (muokattu 15.06.2012 11:13:02) | |
---|
Sax-pappa: Tästä selvinnee miten se on tarkoitus soittaa: http://www.uta.fi/arkisto/mustut/mute/mel14.htm Kiitos. Yritin kyllä googlata mutta en onnistunut. Kun nyt akuutti ongelma ratkennut niin tiedonjano kasvaa. Onkohan merkille olemassa nimi? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Rantsu 15.06.2012 11:33:20 | |
---|
baron: Onkohan merkille olemassa nimi? Kaksoishele. Bach itse kutsuu sitä ornamenttitaulukossaan nimellä "cadence". |
baron 15.06.2012 13:46:30 | |
---|
Rantsu: Kaksoishele. Bach itse kutsuu sitä ornamenttitaulukossaan nimellä "cadence". Kiitos. Kyllä sitä itsekin fiksuuntuu kun osaa fiksummilta kysyä! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
rapture 03.09.2012 16:40:22 | |
---|
Kysymys sivuaa sekä säveltämistä että tekijänoikeuksia, enkä keksinyt muutakaan paikkaa sille. Onko mahdollista käyttää esim. Bachin säveltämiä melodioita omissa kappaleissa, vai onko pelkästään niiden esittäminen vapaassa käytössä? Se onko tuollainen tietoinen ripoff kuinka moraalista on eri asia, haluan tietää vain lakiteknistä faktaa. Ainakin kaikki tuntuvat vinoilevan että populaarimusiikki on lähes kokonaan lainausta klassisesta. tunnetilojen kehittymisen lataus al
oittaa1ntä siellä olemisen varjojen langenneet mitä |
Janus 03.09.2012 17:21:12 | |
---|
rapture: Kysymys sivuaa sekä säveltämistä että tekijänoikeuksia, enkä keksinyt muutakaan paikkaa sille. Onko mahdollista käyttää esim. Bachin säveltämiä melodioita omissa kappaleissa, vai onko pelkästään niiden esittäminen vapaassa käytössä? Se onko tuollainen tietoinen ripoff kuinka moraalista on eri asia, haluan tietää vain lakiteknistä faktaa. Ainakin kaikki tuntuvat vinoilevan että populaarimusiikki on lähes kokonaan lainausta klassisesta. Saat käyttää, tekijänoikeudet ovat niiltä osin rauenneet. Suorat viittaukset saattavat lipsahtaa komiikan puolelle, mutta taiten tehtynä (=riittävän lyhyt pätkä tai tarpeeksi obskuuri biisi) voi toimiakin. http://www.youtube.com/watch?v=KSitDIEvkiU Muista esimerkeistä mm. Mozartin Lacrimosa taitaa maustaa koko liutaa hevibiisejä. Kokonaisen sävellyksen laittaminen omiin nimiin taas olisi täyttä spedeilyä. |
Klezberg 09.09.2012 11:33:28 (muokattu 09.09.2012 11:33:46) | |
---|
Improvisaatio-termistä tuli kränää. Kehittelin tunnetusta aariasta kansanmusaan vivahtavaa versiota kaksiriviselle haitarille. Tuttu sanoi sen kuultuaan että tuo on juuri semmoista improvisaatiota mitä hänkin harrastaa. Sanoin ettei se ollut improvisaatiota. Hän vastasi tylysti, että kyllä soittoni oli improvisaatiota, kun se poikkesi siitä miten kappale on totuttu kuulemaan hyvän tenorilaulajan esittämänä. Improvisaation laajin määritelmä lienee esityksen luominen esittämishetkellä. Musiikissa yleensä kai tarkoitetaan erityisesti sävellyksen tai sen osan luomista esittämishetkellä. Puhutaanko improvisaatiosta silloin kun tehdään pelkkää sovitusta esityshetkellä? Tosin siitäkään ei minun tapauksessa ollut kysymys, kyllä se "sovitus" oli jo hetkeä ennen kehitelty. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin |
BigPapa 09.09.2012 18:23:19 | |
---|
Lieneekö kellään mahdollisuutta tehdä tästä: Dowlandin Tell Me, True Lovesta http://www.youtube.com/watch?v=lvFAWXrEE_o Nuottia reaalisointumerkinnöin, tai sitten reaalisointulappua? Mikäli on, niin voisi laittaa viestiä ja kustannusarviota pikaviestillä. |
Zeeboo 09.09.2012 18:42:06 | |
---|
White men can't Monk |
BigPapa 09.09.2012 18:49:25 (muokattu 09.09.2012 18:49:33) | |
---|
|
Zeeboo 09.09.2012 18:58:47 | |
---|
BigPapa: Toi on niinku luutulle. voihan totakin kattella , kiitos, mut vähän mutkan kautta menee. 8) Niinhän se, mutta on noista reaalisointujen metsästykseen apua. Ja onhan ne korvkuulon tukena ;) White men can't Monk |
BigPapa 09.09.2012 19:07:21 | |
---|
Zeeboo: Niinhän se, mutta on noista reaalisointujen metsästykseen apua. Ja onhan ne korvkuulon tukena ;) Se pitää paikkansa, ja kyllähän tossa aikalailla korvat joutuu rasitukselle, jos ja kun alkaa tuota soinnuttelemaan, sen verran vieraasta materiaalista on nyt kyse. Keskiajan polyfonia eikä pavane ole ihan niitä tutuimpia juttuja. |
baron 23.09.2012 11:32:41 (muokattu 23.09.2012 11:48:43) | |
---|
"Ihmetyttää kummastuttaa pientä kulkijaa" C-duuripiisissä (Moon River) sointukulku F7 - C. Mikä se F7 funktionaalisessa/tolppa analyysissä on? Onko se III asteen relatiivisen dominantin (H7) tritonuskorvaus. Jos on, miten se merkitään? Jos ei, mikä se on? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Zeeboo 23.09.2012 12:02:21 | |
---|
baron: ...C-duuripiisissä (Moon River) sointukulku F7 - C. Tarkoitatko 3. ja 4. tahtia? Melodiaäänenä b => F7#11, dominantti VIIm7b5:lle, joka on vajaamuoto "oikeesta" V:sta. Mun mielestä. Ei olis ihme jos oon lepikossa. V7/VII (?) White men can't Monk |
baron 23.09.2012 12:38:25 (muokattu 23.09.2012 12:41:42) | |
---|
Zeeboo: Tarkoitatko 3. ja 4. tahtia? Melodiaäänenä b => F7#11, dominantti VIIm7b5:lle, joka on vajaamuoto "oikeesta" V:sta. Mun mielestä. Ei olis ihme jos oon lepikossa. V7/VII (?) Mun lapuissa siinä kohdassa on F - C eli IV-I Jos kuvitellaan että rakenne on A1 A2 joista A1 on 16-tahtia ja A2 22 tahtia niin tää F7 - C on A2 osan tahdeissa 12-13. Mun lapuissa se on ainoa paikka jossa on F7 (varmaan toivelaululaput? mutta niitä mä yritinkin analysoida) muualla vain F. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 23.09.2012 12:41:16 | |
---|
baron: Mun lapuissa siinä kohdassa on F - C eli IV-I Jos kuvitellaan että rakenne on A1 A2 joista A1 on 16-tahtia ja A2 22 tahtia niin tää F7 - C on A2 osan tahdeissa 12-13. Mun lapuissa se on ainoa paikka jossa on F7 (varmaan toivelaululaput? mutta niitä mä yritinkin analysoida) muualla vain F. Huonot soinnut! Kukahan lienee soinnuttanu? |
baron 23.09.2012 12:42:46 (muokattu 23.09.2012 12:45:31) | |
---|
EP: Huonot soinnut! Kukahan lienee soinnuttanu? Nimimerkki N. J. Kuka lienee? Edit: Tarkistin, oli se Nacke Johansson Mutta mun ongelma on nyt tehdä tästä huonosta lapusta tolppa-analyysi, kokonaan toinen ongelma on hyvät laput You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 23.09.2012 12:44:09 (muokattu 23.09.2012 12:45:42) | |
---|
virhe!!!! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 23.09.2012 13:04:11 | |
---|
baron: Nimimerkki N. J. Kuka lienee? Edit: Tarkistin, oli se Nacke Johansson Näyttäs olevan ulkolaisissakin sovituksissa toi F7 siinä kohtaa. Pitääpä oikein kokeilla.. : ) Mutta mun ongelma on nyt tehdä tästä huonosta lapusta tolppa-analyysi, kokonaan toinen ongelma on hyvät laput Niitähän saa monenlaisia, riippuen tekijästä. Ai tolppa-analyysi "jazz -biisistä"? |
EP:Niitähän saa monenlaisia, riippuen tekijästä. Ai tolppa-analyysi "jazz -biisistä"? Mä oon huomannut että mun helpompi oppia piisi ulkoa kun olen tehnyt siitä tolppa-analyysin. Koskee mm Bachin musaa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
EP 23.09.2012 13:10:47 (muokattu 23.09.2012 13:12:01) | |
---|
baron: Mä oon huomannut että mun helpompi oppia piisi ulkoa kun olen tehnyt siitä tolppa-analyysin. Koskee mm Bachin musaa. Kokeilin, toi F7 sopii muuten ihan helekutin hyvin tohon! ..toihan on periaatteessa aika yleinenkin ..huomasin. E: Jeps, Bach on mielimusaa, kun vaan osais.. |