Aihe: Gibson LP-mallien hinnan muodostuminen?
1 2 3
Laulava Kylätohtori
21.09.2012 21:01:16
AngieRainbow: Oli aika hauska tapaus, kun tuossa noin pari viikkoa sitten mikkikauppojen yhteydessä joku äijä halusi kokeilla mun R9:ä. Kävin tämän kaverin autotallissa myymässä parit mikit ja sillä oli siellä muutama aivan vitun paska ritsa. Sen kaikkien aikojen paras kitara ikinä oli sellanen LP studio, joka oli mielestäni aivan järkyttävä, kun sitä vähän kokeilin.

No, mä otin mun R9:n esiin, kun olin sen hänen pyynnöstään tuonut mukanani ja sanoin sille, mitä se maksoi. Tyyppi on ihan pokkana:"Mikäs tässä maksaa?" :) Ei vittu. Sitten se otti sen käteen ja soitteli vähän eikä puhunut enää aiheesta juuri mitään. En tiedä sitten, mitä tämä erikoisen oloinen noin 50 v. mies ajatteli.

Jos ei huomaa eroa LP Studion ja monin verroin kalliimman custom shopin tuotteen välillä, niin varmaan kannattaa ostaa se studio.

Ainoastaan hän ihmetteli kitaran keveyttä, kun tuo vähän ohuempikantinen studio oli paljon painavampi. Huh huh...

Tuli kalliista ja halvoista kitaroista puhuttaessa mieleen, miten itse testasin Taylorin stratoa (tosin olin vähän eri asenteella liikkeellä kuin tuo kaveri), mutta olin jopa hieman hämmästynyt kuinka hyvä se oli. Siis vielä parempi kuin esim. ~1000 kitarat, joita olen soitellut.
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Artist
21.09.2012 21:31:12
Hinnoittelu on toki myös brändäyskysymys. Se kalliimman mallisarjan tuote (oli nyt tuote hyvänsä) ei ehkäpä useinkaan ole juuri sen hintaeron verran kalliimpi valmistaa kuin halvemman mallin tuote, vaan reippaasti kalliimmalla hinnalla luodaan kuvaa eksklusiivisemmasta tuotteesta.

Näin ihan yleisesti siis, en tietenkään osaa sanoa miten homma pätee Gibsonin eri Les Paul -malleissa.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
julkke
21.09.2012 21:45:56

Hyvin säädetty studio on parempi soittaa kuin keskinkertaisesti säädetty custom, ja hyvä soittaja vetää millä vaan. Mun squier on yhtä hyvä MULLE soittaa kuin standardini. Molemmat ovat saatanan hyviä kitaroita. Kun ite opettelee säätään niin melkein mistä vaan skebasta saa loistavan.
Lancelot
21.09.2012 21:52:15
AngieRainbow: Oli aika hauska tapaus, kun tuossa noin pari viikkoa sitten mikkikauppojen yhteydessä joku äijä halusi kokeilla mun R9:ä. Kävin tämän kaverin autotallissa myymässä parit mikit ja sillä oli siellä muutama aivan vitun paska ritsa. Sen kaikkien aikojen paras kitara ikinä oli sellanen LP studio, joka oli mielestäni aivan järkyttävä, kun sitä vähän kokeilin.

No, mä otin mun R9:n esiin, kun olin sen hänen pyynnöstään tuonut mukanani ja sanoin sille, mitä se maksoi. Tyyppi on ihan pokkana:"Mikäs tässä maksaa?" :) Ei vittu. Sitten se otti sen käteen ja soitteli vähän eikä puhunut enää aiheesta juuri mitään. En tiedä sitten, mitä tämä erikoisen oloinen noin 50 v. mies ajatteli.

Jos ei huomaa eroa LP Studion ja monin verroin kalliimman custom shopin tuotteen välillä, niin varmaan kannattaa ostaa se studio.

Ainoastaan hän ihmetteli kitaran keveyttä, kun tuo vähän ohuempikantinen studio oli paljon painavampi. Huh huh...

Toki siinä on ihmeissään kun toinen vetää 4-5 kiloeuron kitaran esiin. Monien ihmisten on myös vaikea ymmärtää miten laatu voi enään korreloida hinnan kanssa tuon hintaluokan kitaroissa.
fox
21.09.2012 21:52:42

Artist: Hinnoittelu on toki myös brändäyskysymys. Se kalliimman mallisarjan tuote (oli nyt tuote hyvänsä) ei ehkäpä useinkaan ole juuri sen hintaeron verran kalliimpi valmistaa kuin halvemman mallin tuote, vaan reippaasti kalliimmalla hinnalla luodaan kuvaa eksklusiivisemmasta tuotteesta.

Näin ihan yleisesti siis, en tietenkään osaa sanoa miten homma pätee Gibsonin eri Les Paul -malleissa.

Hyvin pitkälle juuri noin. ;)
Toisaalta, tässä täytyis ehkä taas katsoa niitä "tehdashintoja" eli hintoja, millä ko. kitara lähtee sieltä lähettämöstä taittamaan taivalta. Sitäpä en kyllä tiedä, mikä tämänhetkinen tilanne on, mutta joskus muinoin 80-luvulla - sanotaanko vaikka niin, että hintaeroa oli toki, kyllähän jollain Studiolla ja Customilla on hieman eri lähtöhinnat, mutta välttämättä ei aivan sitä luokkaa, kuin vähittäismyyntiportaassa. Toisaalta taas kyllähän jälleenmyyntihinnoissakin on huomattavia eroja..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
arska72
21.09.2012 23:15:58
Toinen ajaa Bentleyllä,toinen Peugeotilla.Molemmat voivat olla hyviä kuskeja...pösökuski parempikin,vaik ei rahat riitä Englannin ihmeeseen.
Tarkoitus kuitenkin selventää lähinnä itselleni(miksi ei muillekin)mistä hintaerot tulee.
Mulle on tullut täysin yllätyksenä esim.stankun erot riippuen vuosimallista.Ja tämä koskee luonnollisesti kaikkia malleja.Kuten aiemmin jo mainittiin:nyky trad olisi vastaava,kuin -90 luvun stankku.
Jatkakaamme keskustelua...tämä on enemmän,kuin mielenkintoista.Tuo R-mallien linkki oli todella mielenkiintoinen.
Saa jatkaa.
DrGreenegg
21.09.2012 23:21:19
Spirocore: Noita myytiin huomattavasti perus-Standardeja halvemmalla, oliskohan ollu peräti tuota torihintaa muistuttavaan hintaan, vielä muutama vuosi sitten. Valmistus kuitenkin lopetettiin ja tuossa lienee siksi "harvinaisuuslisää".

Mummielestä vähän tyyris, mutta eipä noita paljon näy markkinoilla..

Larry Corsa Jenkeissä modaa noista Faded-Stankuista Bursteja, aihio on kaiketi erinomainen moiseen. Hyvä soundisia vehkeitä mielestäni, mitä olen vähän päässyt testaamaan.
Ziggy Bubba
21.09.2012 23:30:36 (muokattu 21.09.2012 23:32:23)

arska72:
Mulle on tullut täysin yllätyksenä esim.stankun erot riippuen vuosimallista.Ja tämä koskee luonnollisesti kaikkia malleja.Kuten aiemmin jo mainittiin:nyky trad olisi vastaava,kuin -90 luvun stankku.

Joissain yhteyksissä tuo Traditional on jopa liikkunut nimellä Traditional Standard. Mitä se toki onki, just eikä melkein.

E: Paitsi mikit on selvästi paremmat, 498T/490R vs. C57+/C57...
Yhden miehen pläskiä pruttua ja melankoliaa: CROOKMACHINE
arska72
22.09.2012 00:13:38 (muokattu 22.09.2012 00:15:05)
Ziggy Bubba: Joissain yhteyksissä tuo Traditional on jopa liikkunut nimellä Traditional Standard. Mitä se toki onki, just eikä melkein.

E: Paitsi mikit on selvästi paremmat, 498T/490R vs. C57+/C57...

Olisko tää mikki asia sitten niitä kuuluisia makuasioita...?
Ziggy Bubba
22.09.2012 00:27:39

arska72: Olisko tää mikki asia sitten niitä kuuluisia makuasioita...?

Etsi mulle yksi tyyppi joka tykkää enemmän 49x-sarjasta kuin Classic 57:sta, niin voidaan jutella hänen kanssaan lisää :)
arska72
22.09.2012 01:15:44
Ziggy Bubba: Etsi mulle yksi tyyppi joka tykkää enemmän 49x-sarjasta kuin Classic 57:sta, niin voidaan jutella hänen kanssaan lisää :)
Olisko mitään perusteluita?
Ziggy Bubba
22.09.2012 02:57:14 (muokattu 22.09.2012 03:13:46)

arska72: Olisko mitään perusteluita?

Eikun tiedän ite monta tyyppiä jotka on samaa mieltä, haluut perusteluja. Yks tai kaks jannua jotka on testannu molempia toimis hyvin. Mä olen, en tykänny 498T:stä tai 490R:sta. Huonoja ovat.... Onneks niistä saa yhä rahaa irti, koska Gibson.

E: Ootko Arska kokeillu ite molempia? Sehän sen ratkasis, sulle.

E2: Mulla on ollu 498T/490R-setti kahdessa kitarassa (Studio LP ja SG Standard).... Ja musta ne on vaan tosi huonoja mikkejä. Täyttä skeidaa, varsinkin jos vertaa vaikka Duncanin tai Dimarzion vastaaviin, IMO

E3: Kyseiset kitarat on kyllä ollu aivan pirun hyviä, BTW...
TMik
22.09.2012 08:54:06
Ziggy Bubba: No jaa, omani on ainakin ajalta ennen koko baked maplen keksimistä, eli riippuu vuodesta.

Niin no sen takia kirjoitinkin että "nykyään" noissa taitaa olla otelaudat baked maplea.

Mitä noihin hintoihin tulee niin noi nyt vaan oli semmoset mitä noista mun mielestä yleisesti pyydetään aika usein torilla.
arska72
22.09.2012 09:21:57
Ziggy Bubba: Eikun tiedän ite monta tyyppiä jotka on samaa mieltä, haluut perusteluja. Yks tai kaks jannua jotka on testannu molempia toimis hyvin. Mä olen, en tykänny 498T:stä tai 490R:sta. Huonoja ovat.... Onneks niistä saa yhä rahaa irti, koska Gibson.

E: Ootko Arska kokeillu ite molempia? Sehän sen ratkasis, sulle.

E2: Mulla on ollu 498T/490R-setti kahdessa kitarassa (Studio LP ja SG Standard).... Ja musta ne on vaan tosi huonoja mikkejä. Täyttä skeidaa, varsinkin jos vertaa vaikka Duncanin tai Dimarzion vastaaviin, IMO

E3: Kyseiset kitarat on kyllä ollu aivan pirun hyviä, BTW...

En ole 49-sarjaa testannut,eikä enään varmasti tarvitsekaan.Mullahan on noi C57 ja
aivan törkeen makee saundi niistä irtoo.
Ajattelin lähinnä sitä,että onko ne niin surkeita kun nehän taitaa olla yleisin mikki SG:ssä.Sekin varsin suosittu kepukka.
Spiral
22.09.2012 09:22:14

julkke: Hyvin säädetty studio on parempi soittaa kuin keskinkertaisesti säädetty custom, ja hyvä soittaja vetää millä vaan.

Näin minäkin asian näkisin, ainakin jos verrataan "perusyksilöitä" eikä paskasti säädettyä Studion maanantaikappaletta ammatilaisen säätämään Customiin.

Liekö niin että Studion ja Customin valmistusprosessi on aikalailla samanlainen? Customeihin lisätään sitten vaan bling blingiä mikä maksaa. Eli samanlaiset tuotannolliset ja rakenteelliset ratkaisut, mistä seuraa ettei kitaran soitettavuus ole kiinni siitä onko Custom vai Studio, eikä varsinkaan siitä hintalapusta.
AngieRainbow
22.09.2012 10:09:08 (muokattu 22.09.2012 10:09:19)
Ziggy Bubba: Etsi mulle yksi tyyppi joka tykkää enemmän 49x-sarjasta kuin Classic 57:sta, niin voidaan jutella hänen kanssaan lisää :)

Kyllä se nyt tällä kertaa on niin, että Ziggy tietää, mistä puhuu. Itselläni on ollut gibsoneita noilla molemmilla mikeillä sekä myös muilla gibsonin (ja muiden valmistajien, kuten Duncan, Sheptone) mikeillä.

498T/490R -mikit on munkin mielestäni tosi huonot verrattuna esim C57:hin. Ostin kerran 2001 Stankun, jossa nuo oli ja välittömästi lähtivät vaihtoon.

En ole itsekään ikinä tavannut Gibsonin kitaroita suosivaa ihmistä, joka tykkäisi 498T/490R -setistä. Lämmöllä muistan mun ES-335:ttä, jossa oli Classic 57:t. Hitto se oli kaikin puolin hyvä kitara.

Mutta tämähän nyt meni vähän ohi tosta otsikon aiheesta...
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Puavali
22.09.2012 10:13:17
AngieRainbow: ... En ole itsekään ikinä tavannut Gibsonin kitaroita suosivaa ihmistä, joka tykkäisi 498T/490R -setistä. Lämmöllä muistan mun ES-335:ttä, jossa oli Classic 57:t. Hitto se oli kaikin puolin hyvä kitara.

Mikä ero noissa yllämainituissa mikeissä tai siis mikä ero niiden soundissa on? Oletan että ero ei ole kestävyydessä eikä ulkonäössä?
AngieRainbow
22.09.2012 10:19:05 (muokattu 22.09.2012 10:19:42)
Puavali: Mikä ero noissa yllämainituissa mikeissä tai siis mikä ero niiden soundissa on? Oletan että ero ei ole kestävyydessä eikä ulkonäössä?

498T/490R -mikit ovat "muhjuiset" paremman sannan puuttuessa. Classic 57:t ovat saundiltaan selkeät ja erottelevat. Näin tiivistetysti ilmaistuna.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
fox
22.09.2012 10:35:05

Puavali: Mikä ero noissa yllämainituissa mikeissä tai siis mikä ero niiden soundissa on? Oletan että ero ei ole kestävyydessä eikä ulkonäössä?

Tuossa pikkusen statistiikkaa tuolta "komeron puolelta". Noissa ei ole kuitenkaan eroteltu esim. resonanssitaajuutta eikä muutamaa muutakaan tietoa, joissa saattaa niitä eroja olla..

"Pieni "talteenotto" suuren maailman foorumeilta, joka taatusti on hyödyllinen joillekin..

Gibson Burstbucker Pro..........(sim: BB1, Alnico5, potted).....7.4K
Gibson Burstbucker Pro..........(sim: BB2, Alnico5, potted)......8.0K
Gibson Burstbucker 1.............(Alnico2)..........................7.5K
Gibson BurstBucker 2............(Alnico2)..........................8.0 - 8.4K
Gibson Burstbucker 3.............(Alnico2).........................8.2 - 8.8K
Gibson '57 Classic.................(Alnico2)...........................7.44 - 8.5K
Gibson '57 ClassicPlus.............(Alnico2)..........................13.8K
Gibson Dirty Fingers..............(2xCeramic)......................16.0 -16.6K
Gibson Mini-humbucker...........(Alnico2)...........................6.0 - 6.4K/8.1K(bridge)

Gibson 490R........................(Alnico2)..........................7.2 - 7.83K
Gibson 490T........................(Alnico2)..........................7.9 - 8.53K
Gibson 498T........................(Alnico5)..........................12.32-13.46K
Gibson 496R........................(Ceramic).........................8.3 - 8.63K
Gibson 500T........................(Ceramic).........................14 - 15K

Gibson Angus Young...............(Alnico5)..........................13.5K
Gibson Tommy Iommi.............(Alnico2+Ceramic)...............16.5K"

Kaipa se vaan on sillä tavalla, että tuo "perus-4xx" mikki on niin "perus" että jos haluaa jotain erottelevuutta, tai skoopattua keskialuetta, tai mitä-nyt-mieleen-tulee, niin nuo erikoisfirmojen mikit tarjoavat sitä, mitä tuosta "yleismikistä" jää uupumaan.
Kas kun soittajat on niin erilaisia mieltymyksiltään, soittavat monenmoista musiikkia käyttäen niin kovin erilaista äänentoistoketjua tms. niin eikö vaan ole hyvä, että valinnanvaraa on!
Ja jos/kun se "yleinen konsensus" nyt vaan on sellanen, että tuo 4xx -sarja on mitä on... =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)