Aihe: Sanoitus: Poikkitaiteellinen piruetti | |
---|
Charge 01.08.2012 00:13:26 (muokattu 01.08.2012 00:14:00) | |
|
Poikkitaiteellinen piruetti
1. Oli ankea, usvainen syysilta Sellainen jona ei mikään liikuta Satuin pohtimaan: Entä jos aikuisena Saisin taiteilemalla rikastuttua 2. Niinpä päätin olla taiteilija Naapurustossa aiheutin pahennusta Haavekuvia maalailin jo aamusta Ja join litrakaupalla kahvia 3. Kerran etsiskellessäni innoitusta Etsin itseäni ojan pohjalta Lopputuloksena alkoi vain väsyttää Kun järkeni jäätyi, oli kipeä pää. 4. Villi elämä alkoi mua mietityttää Jos en sittenkään ruutia keksinytkään En kai syntynyt olemaan lainkaan luova Puuttuu muusa, on matti vain kukkarossa
Saapi kommentoija. :) "Historys Written Today". | |
Tää ei oo kovin "soiva" tai "hyvän kuuloinen" silleen rytmillisesti joten epäilen saisiko tästä oikein laulua. Muuten ihan tykkään tuosta tyylistä ja tarinasta, etenkin lopetus on kökköydessään aika näppärän osuva. | soihtu55 12.08.2012 11:18:42 (muokattu 12.08.2012 11:30:22) | |
|
oletpas keksinyt hyvän nimen sanoille, joissa on kyllä ainesta, viilausta kaipaa vielä. Viimeinen säkeistö mainio kaikessa naiiviudessaan. Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
näin oletin kun se ei laulanut. -MR- | |
Ihan perusohjeita on se, että tekstin nimen tulisi esiintyä tekstissä. Nyt ei löydy piruettia mistään. Toisaalta kertosäekin puuttuu. Riimejä on tavoiteltu, mutta laiskuus on iskenyt, eivätkä ne toimi. Tämä on kuitenkin tämän lyriikka-osaston parhaita tekstejä, vaikka onkin varsin vaatimaton. | |
Bardi: Ihan perusohjeita on se, että tekstin nimen tulisi esiintyä tekstissä. Nyt ei löydy piruettia mistään. Tekeehän kaveri tuossa henkisen piruetin, kyllä se nimi voi esiintyä myös vertauskuvakkisesti. Tämä on kuitenkin tämän lyriikka-osaston parhaita tekstejä, vaikka onkin varsin vaatimaton. Oho! Et voi olla tosissasi. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. | |
Nyt täytyy kyllä sanoa, että olen hieman eri mieltä nimimerkki Bardin kanssa. Bardi: Ihan perusohjeita on se, että tekstin nimen tulisi esiintyä tekstissä. Nyt ei löydy piruettia mistään. Kuulostaa tuottajapuheelta. Vähän kuin Miljoonasateen Lapsuuden sankarille oli hankala pala levy-yhtiölle, biisin nimeksi oltaisiin haluttu Lennä Juri Gagarin. István Örkényn Minuuttinovelleja-kokoelmassa painotetaan otsikon tärkeyttä tunnelman luomisen kannalta ja voipa sitä käyttää avaimena itse tekstiinkin. Oletetaan että minulla olisi joku lyhyt nelirivinen teksti, joka menisi esim. näin: näimme taas kerran vuosien jälkeen tunsin kuohun sisälläni vaan nyt olet pois Mitä tuosta tulee ensimmäisenä mieleen? Okei, lisätäänpä siihen otsikko. "Krematoriotyöntekijä". Muuttuiko tilanne? Näkemys? Olisiko otsikon pitänyt olla tekstissä? Toisaalta kertosäekin puuttuu. Niin puuttuu Hiski Salomaan Lännen lokaristakin (lukuunottamatta lyhyttä refrainia aivan lopussa) mutta tarvitsisiko kappale sellaista? Sävellyksestähän riippuu, toimiiko teksti. Riimejä on tavoiteltu, mutta laiskuus on iskenyt, eivätkä ne toimi. Tai sitten täysiriimien aika alkaa olla jo hiljakseen ohi. Valitettavaa on se, vaikka itsekin niistä pidän, että täysiriimien käyttäminen alkaa olla jokseenkin...noh, iskelmällinen tapa. Luettuani tekstin sain siihen röyhkämäisen poljennon eikä ollut vaikeaa kuvitella siihen kappalettakaan. Tämä on kuitenkin tämän lyriikka-osaston parhaita tekstejä, vaikka onkin varsin vaatimaton. Hiottuna tästä varmasti tulisi hyvä. Satiiria tulisi joko terävöittää tai vähentää riippuen siitä, mihin suuntaan kappaletta haluaisi kehittää. Itse näkisin tämän vähän yksityiskohtaisempana ja pidempänä juttuna. Tällaisenaan tämä toimisi mielestäni luonnoksena lopulliseen kappaleeseen. Liian ilkeä hipiksi. | |
Kuulostaa tuottajapuheelta. Vähän kuin Miljoonasateen Lapsuuden sankarille oli hankala pala levy-yhtiölle, biisin nimeksi oltaisiin haluttu Lennä Juri Gagarin. Tuottaja oli Miljoonasateen tapauksessa oikeassa. István Örkényn Minuuttinovelleja-kokoelmassa painotetaan otsikon tärkeyttä tunnelman luomisen kannalta ja voipa sitä käyttää avaimena itse tekstiinkin. Istvanin ohje oli runoilijoille. Ei sanoittajille. Oletetaan että minulla olisi joku lyhyt nelirivinen teksti, joka menisi esim. näin: näimme taas kerran vuosien jälkeen tunsin kuohun sisälläni vaan nyt olet pois Mitä tuosta tulee ensimmäisenä mieleen? Tulee ekana mieleen, että se on runo, eikä sanoitus. Okei, lisätäänpä siihen otsikko. "Krematoriotyöntekijä". Muuttuiko tilanne? Näkemys? Olisiko otsikon pitänyt olla tekstissä? Onneton levyä ostava henkilö menee kauppaan ja pyytää, että onko teillä sitä biisiä "Vaan nyt olen pois". Niin puuttuu Hiski Salomaan Lännen lokaristakin (lukuunottamatta lyhyttä refrainia aivan lopussa) mutta tarvitsisiko kappale sellaista? Sävellyksestähän riippuu, toimiiko teksti. On vain muutama hittibiisi kautta aikain, jossa biisin nimi ei esiinny kertosäkeessä. | |
Bardi: On vain muutama hittibiisi kautta aikain, jossa biisin nimi ei esiinny kertosäkeessä. Mutta edelleenkin ollaan tuottajapuheessa. Tietysti jos joku pyrkii ihan iskelmien ammattisanoittajaksi, tällaset neuvot saattavat auttaa, mutta useimpien mielestä varmaan kannattaa lähestyä sanottamista taiteena, tehdä sitä mistä tykkää ja antaa sen rahan sitten tulla kuvioon jos on tullakseen. Esim CMX:n biiseistä hyvin harvassa tuo sääntö täyttyy mutta ne ovat silti lauluntekstejä, eivät runoja, vaikka raja häilyykin | |
Sergei Fallinen: Mutta edelleenkin ollaan tuottajapuheessa. Tietysti jos joku pyrkii ihan iskelmien ammattisanoittajaksi, tällaset neuvot saattavat auttaa, mutta useimpien mielestä varmaan kannattaa lähestyä sanottamista taiteena, tehdä sitä mistä tykkää ja antaa sen rahan sitten tulla kuvioon jos on tullakseen. Esim CMX:n biiseistä hyvin harvassa tuo sääntö täyttyy mutta ne ovat silti lauluntekstejä, eivät runoja, vaikka raja häilyykin Nyt on kirjoittajalla pelissä sitä asennetta, jonka takia Suomi ei ole breikannut lähellekään yhtä hyvin kuin Ruotsi pop/rock-maailmassa. "Kaupallisuus" oli ennen kirosana ja joillekin se on sitä näköjään edelleen. Levyjä tehdään, jotta joku ostaisi niitä. Hyvänä vanhana esimerkkinä em. "ei-kaupallisesta" ajattelusta on vaikkapa suomalaisen Wigwam yhtyeen huonosti päättynyt maailman valloitus. Tuottajat pyysivät hittejä, mutta kundit tekivät taidetta ja tulivat maitojunalla kotiin. | |
Bardi: Tuottaja oli Miljoonasateen tapauksessa oikeassa. Ah, sehän toki olikin se syy, miksei kukaan ole kuullut sitä kappaletta. Istvanin ohje oli runoilijoille. Ei sanoittajille. Ei, se oli minuuttinovellien lukuohje. Mikä kertova kappale sitten on, ellei pieni novelli? Toisin sanoen siis esimerkiksi Eino Leinon tekstejä ei voi säveltää, koska ne ovat runoja eivätkä sanoituksia? Tulee ekana mieleen, että se on runo, eikä sanoitus. Hienosti aiheen vierestä vastattu. Väitätkö, ettei otsake muuttanut tulkintatapaa? Onneton levyä ostava henkilö menee kauppaan ja pyytää, että onko teillä sitä biisiä "Vaan nyt olen pois". Eli siis taiteelliset ratkaisut levyllä on alistettava ensiksi siihen, että joku osaa pyytää biisiä nimeltä kaupassa? Aika Nickelbackilta kuulostaa, mutta kukin tietysti tavallaan. On vain muutama hittibiisi kautta aikain, jossa biisin nimi ei esiinny kertosäkeessä. Näetkö tämän siis sellaisena hetkuttavana hittibiisinä? Maailmaa valloittavana singalongina? Noin yleisesti tulee mieleen, että jos arvioi tekstiä joka kerta popsapluunaa vasten, tulee herkästi paitsi heittäneensä pois hyvää kamaa myöskin toistaneeksi itseään paljon. Liian ilkeä hipiksi. | PJS 20.09.2012 12:29:25 | |
|
Bardi: Nyt on kirjoittajalla pelissä sitä asennetta, jonka takia Suomi ei ole breikannut lähellekään yhtä hyvin kuin Ruotsi pop/rock-maailmassa. "Kaupallisuus" oli ennen kirosana ja joillekin se on sitä näköjään edelleen. Levyjä tehdään, jotta joku ostaisi niitä. Hyvänä vanhana esimerkkinä em. "ei-kaupallisesta" ajattelusta on vaikkapa suomalaisen Wigwam yhtyeen huonosti päättynyt maailman valloitus. Tuottajat pyysivät hittejä, mutta kundit tekivät taidetta ja tulivat maitojunalla kotiin. Nää "tuottajat" just niitä "markkinahuora" tyypin ihmisiä, joiden takia pop-musiikki on niin perseestä nykyään. Taiteilijan ei kuulu olla mitenkään vastuussa yleisölleen ja on aika absurdia olettaa että muusikoiden pitäis tehdä tässä joku poikkeus ja olla aina valmiita myymään itseään ja luopumaan perjaatteistaan vaan siks et joku mistään mitään ymmärtämätön urvelo ostais levyn. Ne ihmiset ketkä diggaa, ostaa sen levyn just siks, että hommat on tehty oman linjan mukaan ja Maki Kolehmais-Risto Asikais osaston näkemyksille on näissä asiossa näytetty persettä sen sijaan et olis myyty sitä. Tolla sun ajattelulla on ihan ok et nuori neitokainen joutuu vasten tahtoaan ottamaan suihin vanhalta tuottajasedältä tai muuten ei ovet showbisnekseen aukea... Peace! | jannu 20.09.2012 12:51:10 (muokattu 20.09.2012 12:53:14) | |
|
Bardi: Ihan perusohjeita on se, että tekstin nimen tulisi esiintyä tekstissä. Nyt ei löydy piruettia mistään. Toisaalta kertosäekin puuttuu. Riimejä on tavoiteltu, mutta laiskuus on iskenyt, eivätkä ne toimi. Tämä on kuitenkin tämän lyriikka-osaston parhaita tekstejä, vaikka onkin varsin vaatimaton. Kävitkö jonkun kurssin jolla nämä opetettiin? Opettivat väärin. Olet väärässä. "You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel | leka 20.09.2012 13:15:59 (muokattu 20.09.2012 13:16:58) | |
|
Bardi:On vain muutama hittibiisi kautta aikain, jossa biisin nimi ei esiinny kertosäkeessä. Bohemian Rhapsody, Paranoid, Enter Sandman, Smell like teen spirit, Syksyn sävel... äkkiähän noita keksii. Sitäpaitsi harva nykypäivänä menee levykauppaan kysyäkseen jotain tiettyä kappaletta. Olisi muuten varmasti ollut hienoa, jos olisit ollut tuottamassa esim. tuota edellämainittua Bohemian Rhapsodya. Olisi varmasti myynyt paljon enemmän, kun rivit tulis täyteen ja riimit myös. Det är farligt att leka i hissen | |
Onhan nuo aika pisaroita meressä. Kyllähän erikoisuus toimii tehokeinona, vaikka käytäntö yleisesti on muu. no is any good musics maked anymore... | |
Lennu: Onhan nuo aika pisaroita meressä. Kyllähän erikoisuus toimii tehokeinona, vaikka käytäntö yleisesti on muu. 70-luvulla sai tehdä mitä vaan noin niin kuin rakenteellisesti ja sanoituksellisesti. Ollaanko nyt sitten palattu sellaiseen barokkimaiseen "12 säveltä järjestyksessä ennen kuin yhtään saa käyttää uudestaan" -tyyppiseen kirjoittamiseen? Liian ilkeä hipiksi. | |
Juoppis: 70-luvulla sai tehdä mitä vaan noin niin kuin rakenteellisesti ja sanoituksellisesti. Ollaanko nyt sitten palattu sellaiseen barokkimaiseen "12 säveltä järjestyksessä ennen kuin yhtään saa käyttää uudestaan" -tyyppiseen kirjoittamiseen? Ollaan. Se kuuluu jatkumoon. no is any good musics maked anymore... | |
Lennu: Ollaan. Se kuuluu jatkumoon. Seuraavaksi kerrot, että rock kuoli vuonna 1986. Liian ilkeä hipiksi. | Lennu 20.09.2012 14:08:28 (muokattu 20.09.2012 14:08:55) | |
|
Juoppis: Seuraavaksi kerrot, että rock kuoli vuonna 1986. En mä nyt lähde tuohon vitsijuttuun ollenkaan. Mutta kaikissa murrosvaiheissa on luonnollinen kulkusuuntansa, mikä muotoutuu ilman että vanhaa rakennetta vastaan tarvii väkisin taistella. Tahtoo sanoa, että siinä missä musiikin infraa on maailmanmuutoksissa muotoilleet sodat ja elinolosuhteiden muutokset, ja nyt julkaisukanavien ja informaation tulva, niin se musiikki muotoutuu niiden päälle. Se vaan ottaa aikaa. Siinä mielessä mun mielestä (huom) on aika turhauttavaa sellainen itkurunkkauksen tyyppinen muotoa vastaan taistelu. Se on ihan turhaa, jos pohja sille ei ole valmis. Poikkeuksia lukuunottamatta, niitä 3/3000 biisiä (joo kyllä, tutkin tilastoista). Bardi tahtoo sanoa, että on luonnollinen muoto, rytmi ja tempo olemassa, joka pohjautuu menneeseen infraan, joka on siis nyt muuttunut. Ulosantinsa on vaan vähän kärkäs. Älkää hermostuko, kun kaikki menee taas sitten inttämiseksi, uskokaa mua instead :D no is any good musics maked anymore... | Tuomas 20.09.2012 15:11:55 (muokattu 20.09.2012 15:12:22) | |
|
Lennu: En mä nyt lähde tuohon vitsijuttuun ollenkaan. Mutta kaikissa murrosvaiheissa on luonnollinen kulkusuuntansa, mikä muotoutuu ilman että vanhaa rakennetta vastaan tarvii väkisin taistella. Tahtoo sanoa, että siinä missä musiikin infraa on maailmanmuutoksissa muotoilleet sodat ja elinolosuhteiden muutokset, ja nyt julkaisukanavien ja informaation tulva, niin se musiikki muotoutuu niiden päälle. Se vaan ottaa aikaa. Siinä mielessä mun mielestä (huom) on aika turhauttavaa sellainen itkurunkkauksen tyyppinen muotoa vastaan taistelu. Se on ihan turhaa, jos pohja sille ei ole valmis. Poikkeuksia lukuunottamatta, niitä 3/3000 biisiä (joo kyllä, tutkin tilastoista). Bardi tahtoo sanoa, että on luonnollinen muoto, rytmi ja tempo olemassa, joka pohjautuu menneeseen infraan, joka on siis nyt muuttunut. Ulosantinsa on vaan vähän kärkäs. Älkää hermostuko, kun kaikki menee taas sitten inttämiseksi, uskokaa mua instead :D Hyvin vastattu. Luonnollisesti. Toisaalta länsimainen musiikki nyt väistämättä noudattelee kautta aikojen tietynlaista samankaltaista muotokieltä, sen huomaa jo siitäkin että me osataan sanoa että "hei, tuo kuulostaa musiikilta" sekä Frontside Olliesta että klasarista. Jotkut itämaisen musiikin sävellajit ja afrikkalaisen musiikin rytmit taas voivat kuulostaa peruseurooppalaisesta perin kummalliselta. Länsimaisessa musiikissa ne yhteiset elementit ovat jo niinkin sukua keskenään, että muotokielen typistäminen vielä radikaalimmin tuottaa väistämättä jo vähän tylsämielisiä tuloksia. Vrt. Suomessa on muutenkin vähän porukkaa, ei sitä kannata tyhmistää lisääntymällä vain serkkujensa kanssa. Mutta toisaalta tuttu ja turvallinen on kivaa ja helposti omaksuttavaa. Ei sitä mun mielestä kuitenkaan ainakaan itseilmaisua tehdessä kannata ottaa viitekehykseksi. Liian ilkeä hipiksi. | PJS 20.09.2012 15:18:58 | |
|
Ja siinä on selkee ero, et teetsä jonkun jutun siks et sulle on sanottu et näin pitää tehdä vai teetsä sen siksi, että se tulee sulta luonnostaan. Aika monet pop "säveltäjät" tekee sitä omalle genrelleen leimallista musaa ihan vaistonvaraisesti ja vilpittömästi osittain just siks et ne koodit on kirjoitettu niin syvälle meidän käsityksiin musiikista. Mut se että joku lähtis muuttamaan omaa taiteellista näkemystään vain sovittaakseen oman matskun väkipakolla johonkin muottiin on mun mielestä täysin väärä tapa tehdä luovaa työtä. Peace! | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|