Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Yksikelaisista humbucker
1 2
uimahallinvalvoja
15.09.2012 11:33:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei.
 
Onko mahdollista kytkeä Straton mikit niin, että 5-asentoisen kytkimen väliasennoissa mikit on kytketty toimimaan kuten humbucker? Eli sarjassa. Keskimikkinä tietysti rp/rw. En tarvitse perinteisiä väliasentoja enkä haluaisi ylimääräisiä kytkimiä tai muuttaa potikoiden toimintaa.
 
Puavali
16.09.2012 10:12:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Superswitchillä onnistuu.
 
http://www.stewmac.com/shop/Electro … knobs/Super_Switch.html?tab=Details
 
Tuosta kun katsot ja suunnittelet jonkin aikaa, niin pian voit juotella johdot kohdalleen ja sitten soitella stratollasi!
 
http://www.stewmac.com/shop/Electro … /Super_Switch.html?tab=Instructions
 
uimahallinvalvoja
16.09.2012 11:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: Superswitchillä onnistuu.
 
http://www.stewmac.com/shop/Electro … knobs/Super_Switch.html?tab=Details
 
Tuosta kun katsot ja suunnittelet jonkin aikaa, niin pian voit juotella johdot kohdalleen ja sitten soitella stratollasi!
 
http://www.stewmac.com/shop/Electro … /Super_Switch.html?tab=Instructions

 
Ka niin, tuollahan se näyttäis onnistuvan. Saattaa kyllä jokunen tovi mennä miettiessä... Tai ehkä ammattimies saa miettiä.
 
Klezberg
16.09.2012 23:13:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: Superswitchillä onnistuu.
 
http://www.stewmac.com/shop/Electro … knobs/Super_Switch.html?tab=Details
 
Tuosta kun katsot ja suunnittelet jonkin aikaa, niin pian voit juotella johdot kohdalleen ja sitten soitella stratollasi!
 
http://www.stewmac.com/shop/Electro … /Super_Switch.html?tab=Instructions

 
Niinkuin noissa ohjeissakin todetaan, niin mikkien pitää myös olla magneettisesti eri polariteettiä (jolloin hurinat kumoavat toisensa mutta itse äänelle ei käy niin). Ei riitä että mikit kytkee sarjaan.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Kefiiri
17.09.2012 09:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Niinkuin noissa ohjeissakin todetaan, niin mikkien pitää myös olla magneettisesti eri polariteettiä (jolloin hurinat kumoavat toisensa mutta itse äänelle ei käy niin). Ei riitä että mikit kytkee sarjaan.
 
Ekan viestin mukaan keskimikki onkin Reverse Polarity.
 
Klezberg
17.09.2012 10:04:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ekan viestin mukaan keskimikki onkin Reverse Polarity.
 
OK, sorry.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
mhelin
17.09.2012 12:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humbucker on humbucker vaikka olisi rinnankytketty, eli normisti 2/4 asennoissa straton yksikelaiset mikit toimivat humppareina jo sellaisenaan. Sarjaankytkennässä impedanssi muuten tuplaantuu, ja se pitäisi ottaa huomioon myös muiden komponenttien (potikat ja konkat) arvoissa.
 
uimahallinvalvoja
17.09.2012 13:33:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Humbucker on humbucker vaikka olisi rinnankytketty, eli normisti 2/4 asennoissa straton yksikelaiset mikit toimivat humppareina jo sellaisenaan. Sarjaankytkennässä impedanssi muuten tuplaantuu, ja se pitäisi ottaa huomioon myös muiden komponenttien (potikat ja konkat) arvoissa.
 
Tämä on tietysti totta, ajatuksena olisi saada tarvittaessa tykimpää soundia minkä takia tuo idea sarjaankytkennästä. Käsittääkseni joissain Fenderin Stratomalleissa sarjaankytkentämahdollisuus on toteutettu push/pull potikalla. Miten lie noissa potikoitten ja konkkien arvot?
 
Klezberg
17.09.2012 14:13:19 (muokattu 17.09.2012 16:01:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uimahallinvalvoja: Tämä on tietysti totta, ajatuksena olisi saada tarvittaessa tykimpää soundia minkä takia tuo idea sarjaankytkennästä. Käsittääkseni joissain Fenderin Stratomalleissa sarjaankytkentämahdollisuus on toteutettu push/pull potikalla. Miten lie noissa potikoitten ja konkkien arvot?
 
Mulla on American Deluxe jossa on S1-kytkin, sillä saa mikkejä sarjaan, mutta arvoista en osaa sanoa (katson jos mulla on siitä jotain matskua). Mutta ei sillä varsinaista humpparin soundia saa. Edelleen stratomainen se on vaikka vähän tukevampi. Liekö syynä että mikit ovat kaukana toisistaan verrattuna humpparimikkiin, ja taajuudesta ja ylä-äänestä riippuen tulee vaihe-eroa.
 
(Ja tuossa kitarassa on mikit itsessään "hurinattomia" joten siihen ei tarvita noita kytkentöjä).
 
PS. Tuolta http://www.fender.com/en-FI/support … cles/stratocaster-service-diagrams/ kun katsoo noita Am Deluxeja niin taitaa löytyä nuo arvot.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
fox
17.09.2012 15:58:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uimahallinvalvoja: Miten lie noissa potikoitten ja konkkien arvot?
 
Jos tuntuu siltä, että 250 kOhm potikka riittää, eihän sitä tarvitse siitä "suurentaa" 500-kiloseen.
Kondensaattorin arvo taasen ei ole "sidoksissa" mikkeihin, vaan siihen, kuinka haluaa tuon passiivisen sävynsäädön toimivan. Tähän taas on sellainen "nyrkkisääntö", että mitä suuriarvoisempi tuo tonekonkka on, sen tehokkaammin se vaimentaa noita korkeita taajuuksia. Passiivisäädöthän eivät koskaan "korosta" mitään, ne pystyvät ainoastaan poistamaan...
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
uimahallinvalvoja
17.09.2012 16:29:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mulla on American Deluxe jossa on S1-kytkin, sillä saa mikkejä sarjaan, mutta arvoista en osaa sanoa (katson jos mulla on siitä jotain matskua). Mutta ei sillä varsinaista humpparin soundia saa. Edelleen stratomainen se on vaikka vähän tukevampi. Liekö syynä että mikit ovat kaukana toisistaan verrattuna humpparimikkiin, ja taajuudesta ja ylä-äänestä riippuen tulee vaihe-eroa.
 
(Ja tuossa kitarassa on mikit itsessään "hurinattomia" joten siihen ei tarvita noita kytkentöjä).
 
PS. Tuolta http://www.fender.com/en-FI/support … cles/stratocaster-service-diagrams/ kun katsoo noita Am Deluxeja niin taitaa löytyä nuo arvot.

 
Stratomainen mutta tukevampi soundi on nimenomaan ollut mielessä.
 
mhelin
18.09.2012 11:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Passiivisäädöthän eivät koskaan "korosta" mitään, ne pystyvät ainoastaan poistamaan...
 
Ei ihan pidä paikkaansa, nimittäin pickupin käämillä ensinnäkin on oma resonanssitaajuus joka määräytyy sen sisäisestä induktanssista, resistanssista ja kapasitanssista. Yhdessä ulkoisten passiivikomponenttien kanssa (joihinka kuuluu myös kitarapiuha jolla voi olla huomattavakin kapasitanssi) muodostuu kytkennän lopullinen resonanssitaajuus ja resonanssin korostuma (Q-arvo). Tuossa kuvassa esim. Artecin ZB59 -mikille laskettuja käyriä eri kapasitansseilla:
 
http://www.thomann.de/fi/artec_zb59_b_pickup.htm
 
Mikäli käytetään riittävän isoa konkkaa potikan kanssa saadaan tuota korostusta leikattua, mutta siis on myös mahdollista siirtää sitä taajuutta alaspäin jos konkka on arvoltaan sopivan pieni.
 
Klezberg
18.09.2012 12:40:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Ei ihan pidä paikkaansa, nimittäin pickupin käämillä ensinnäkin on oma resonanssitaajuus joka määräytyy sen sisäisestä induktanssista, resistanssista ja kapasitanssista. Yhdessä ulkoisten passiivikomponenttien kanssa (joihinka kuuluu myös kitarapiuha jolla voi olla huomattavakin kapasitanssi) muodostuu kytkennän lopullinen resonanssitaajuus ja resonanssin korostuma (Q-arvo).
 
Jep, näin se on. Kela ja konkka yhdessä on resonanssipiiri, jossa tietty taajuus alkaa värähdellä vähän samaan tapaan kuin huonemoodeissa ja siitä syntyy nuo korostumat. Resistanssi sitten toisaalta vaimentaa niitä mutta samalla leventää niitä taajuustasossa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Puavali
18.09.2012 13:31:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikin käämityksen muuttaminen kuulostaa minusta kovin hankalalta ja passiiviselta sävynsäätösysteemiltä ainakin livesoitannassa... Piuhakin saattaa jäädä vaihtamatta soumdin muuttamisen takia. Tonea sen sijaan tulee käännettyä kitarasta ja vahvistimestakin.
 
Klezberg
18.09.2012 13:44:14 (muokattu 18.09.2012 13:52:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puavali: Mikin käämityksen muuttaminen kuulostaa minusta kovin hankalalta ja passiiviselta sävynsäätösysteemiltä ainakin livesoitannassa...
 
No eipä tietenkään semmoista ole kovin käytännöllistä tehdä (no puolitus tavallaan tekee sen). Mutta kyllä se soundiin korostusta aiheuttaa silti.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Klezberg
18.09.2012 14:05:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uimahallinvalvoja: Stratomainen mutta tukevampi soundi on nimenomaan ollut mielessä.
 
No sittenhän tämä sarjaankytkentä voi olla juuri se mitä haet.
 
Tässä mun stratossa saa sarjaan joko kaula + keski tai keski + talla. Noiden am deluxien kytkentä on vaihdellut ja juuri tuossa mun yksilössä, mukana tulleen kaavion mukaan, ei ole sitä mahdollisuutta että kaikki mikit on päällä. Tuolta Fenderin saitilta taas löytyy vain niitä kaavioita joissa saa kaikki mikit päälle, yleensä niin että kaksi on rinnan ja kolmannen kanssa sarjassa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
uimahallinvalvoja
18.09.2012 17:21:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No sittenhän tämä sarjaankytkentä voi olla juuri se mitä haet.
 
Tässä mun stratossa saa sarjaan joko kaula + keski tai keski + talla. Noiden am deluxien kytkentä on vaihdellut ja juuri tuossa mun yksilössä, mukana tulleen kaavion mukaan, ei ole sitä mahdollisuutta että kaikki mikit on päällä. Tuolta Fenderin saitilta taas löytyy vain niitä kaavioita joissa saa kaikki mikit päälle, yleensä niin että kaksi on rinnan ja kolmannen kanssa sarjassa.

 
Juu, eipä niitä kaikkia kolmea tartte sarjaan saada, talla+keski ja kaula+keski. Onkohan tosiaan pakko olla tuommonen Superswitch vai pystyiskö sen tekemään tavallisella 5-way switchillä?
 
Klezberg
18.09.2012 17:29:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uimahallinvalvoja: Juu, eipä niitä kaikkia kolmea tartte sarjaan saada, talla+keski ja kaula+keski. Onkohan tosiaan pakko olla tuommonen Superswitch vai pystyiskö sen tekemään tavallisella 5-way switchillä?
 
Tuolta näkyy sen Fenderin ratkaisu http://support.fender.com/service_d … /stratocaster/010-1200_02A_SISD.pdf
 
Siinähän on se idea että toisella kytkimellä (S1) muutetaan toimintaa, joko normaali strato tai sarjaan kytketty.
 
Vaikea uskoa että menisi tavallisella 5-asentoisella sekään että saisi väliasennoissa sarjaankytkennät.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
wilo
18.09.2012 18:40:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uimahallinvalvoja: Juu, eipä niitä kaikkia kolmea tartte sarjaan saada, talla+keski ja kaula+keski. Onkohan tosiaan pakko olla tuommonen Superswitch vai pystyiskö sen tekemään tavallisella 5-way switchillä?
 
Joskus aikaisemmin mietin, saisiko kytkettyä mikit väliasennoissa sarjaan. Tavallisella mikkikytkimellä se ei onnistu, mutta lopulta keksin, kuinka saisin jomman kumman väliasennon sarjaankytkennäksi superswitchin avulla. Kummankin väliasennon sarjaankytkentää en keksinyt, mutta voi sekin olla mahdollista - mä en vaan osaa näitä niin hyvin...
 
Jos hankit superswitchin, suosittelen Ibanezin versiota. Se on huomattavasti pienikokoisempi ja mahtuu paremmin elektroniikkakoloon.
 
Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.
amhoo
21.09.2012 12:43:07 (muokattu 21.09.2012 12:44:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole vakiokytkimellä mahdollista saada väliasennoissa sarjaankytkentää. Ääriasennoissa kyllä, kun kytkee potikat master vol, master tone. Yksi jää käyttämättä, ellei kytke ennen kytkintä.
 
Kytkennöiksi tulevat N*M, M, M, M, M*B, eli väliasennoissa soi vain keskimikki.
 
Muuten mikkien tulisi olla keskenään saman impedanssisia muuten soundista tulee tuhnu. Samoin parempi lopputulos tulee, jos ovat erillisillä alnico -napapaloilla, eikä palkkimagneeteilla toteutettuja mikkejä.
 
Close enough for rock'n'roll - 'Nazareth'
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «