Terry Pantheras 27.04.2012 10:36:39 | |
---|
varakeef: Ei niin kai oikeasti mitenkään yleisesti tehdäkään. Luulen, että ideana on tämän herran myydä taas yksi uusi koje joka pajaan. http://www.stewmac.com/shop/Tools/S … for_Fretting/Erlewine_Neck_Jig.html Koska laite on "vallankumouksellinen" ei kyseessä voi siis olla perinteinen ja hyväksi havaittu tapa. En oikein ymmärrä (perstuntumamies kun pitkälti olen) tuon ideaa, ellei kaula ole täysin mutkalla. Mikäli kaula on nauhoja lukuun ottamatta kunnossa, niin ei tuommosia härpäkkeitä tarvita... Itse olen hionut nauhat - ilman ongelmia lopputuloksen toimivuudesta - tasaisiksi 15 senttisellä tasaisella viilalla, ja koska tarkoitus on saada nauhat tasaisiksi toisiinsa nähden (lyhyellä välillä), niin sillä ei pitäisi olla juurikaan väliä mitä tämä tasaisuus tarkoittaa ensimmäistä ja viimeistä nauhaa verraten. Isot eroavaisuudet on sitten asia erikseen ja toki kaulan suoruus on olennainen seikka nauhahionnan onnistumiselle. Ehkä tuolla vekottimella saa tietysti ehkäistyä liian viilaamisen ja siten nauhat saattaa kestää pitempään... Pointtini oli siis, ettei tuommoista välttämättä tarvita. :D *kvarts* |
StevieRayVehkakoski 27.04.2012 12:03:06 | |
---|
Rautakauppaan vaan viilatiskille ja ottaa kaikki n.20-30 senttiä pitkät suht hienokuvioiset viilat kouraan ja valkkaa niistä suorimman, suurin osa on karkaisussa mennyt solmuun mutta eiköhän tarpeeksi suora löydy. Sitten pitkän viivaimen kanssa säätää kaulan viivasuoraksi ennen kuin ryhtyy kihnuttamaan, näin on kaikista omista kauloista tullut niin hyviä etten osaa yhtään parempaa kaivata. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
LaMotta 27.04.2012 12:10:14 | |
---|
Työkaluliikkeistä löytyy myös muutaman nauhan yli yltäviä hiomakiviä. "Hyvä ja halpa? Osta molemmat!" |
MPU 28.04.2012 07:47:41 | |
---|
Käytän alumiiniprofiilia, kaksipuoleista teippiä ja hiomapaperia. Hienompi jälki kuin viilassa eikä ota liikaa vahingossakaan. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
jusu68 28.04.2012 09:14:00 | |
---|
MPU: Käytän alumiiniprofiilia, kaksipuoleista teippiä ja hiomapaperia. Hienompi jälki kuin viilassa eikä ota liikaa vahingossakaan. Marko Tämä vinkki laitetaan muistiin. Viimeksi hioin vähän liian karkealla viilalla ja nauhojen viimeistely olikin sitten huomattavan työläs operaatio. Plussaa tästä vinkistä. |
adretlan 25.08.2012 16:39:30 | |
---|
Neljä kuukautta sai kitara odottaa nauhojen hiomista, mutta nyt se on tehty. HanskiS: Moi Tuolla on yksi kotitekoinen hiomistyökalu. Suoraa alumiinitankoa. Pohjalle kaskpuoleisella teipillä n 600 hiomapaperia. Tuolla kun hioo on sillä tulee pakosta suoraa. Otelauta on kuitenkin tuettava jotenkin ettei se taivu hiottessa. https://picasaweb.google.com/109637 … 56821/LpRojekti#5230741727307235506 Tein samantapaisen työkalun ja se toimi kyllä todella hyvin. Hionta paljasti kyllä sen että jotenkin sain ryssittyä otelaudan hiomisen, vaikka tein senkin kerran kokonaan uudestaan. Sellanen koko kaulan pituinen radiuksenhiontaklossi olisi kyllä hyvä. Joka tapauksessa nyt ne nauhat on ainakin tarpeeksi hyvät. On kivaa olla kalamies#35 >-)))> |
jarmos 25.08.2012 17:53:14 | |
---|
MPU: Käytän alumiiniprofiilia, kaksipuoleista teippiä ja hiomapaperia. Hienompi jälki kuin viilassa eikä ota liikaa vahingossakaan. Marko En ny pitkää aikaa oo mitää kommentoinu, mut onks iha oikeesti iskeny uusavuttomuus porukoihi, tuo ohje iha itsestää selvä.... Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
uupunutsusi 03.09.2012 22:19:18 | |
---|
Itse olen käyttänyt pitkää , hienojakoista viilaa n. 20 cm , liimattuna epoksilla puupalikkaan .Viilatessa aika kevyt ote. sen jälkeen nauhaviilalla päälliset pyöreiksi Hiontasienellä voi poistaa viilojen jättämät karkeudet ja lopuksi kiillotus teräsvillalla Monivaiheisuudestaan huolimatta melko sujuva operaatio. |
Puavali 16.09.2012 10:22:57 | |
---|
jarmos: En ny pitkää aikaa oo mitää kommentoinu, mut onks iha oikeesti iskeny uusavuttomuus porukoihi, tuo ohje iha itsestää selvä.... Kun on selkeä ohje, ei tartte enempää kysellä tai kommentoida. |
... Oho... ei mitään! =D |
TmiM 18.09.2012 14:49:51 | |
---|
Eespäin! |
Skeletor_ 25.01.2023 10:39:33 | |
---|
Ei ole kuin 3689 päivää vanha topic. En ole itseltä koskaan hionut nauhoja ja mietiskelen miten asian tekisin. Taidan kallistua puuhun jossa on hiomapaperi kiinni. Asian vierestä, löytyi joku tahnahionta video joutubesta: https://www.youtube.com/watch?v=Bw7SMEjsIIsSkeletor_. Matalien vireiden fanittaja. Joskin välillä pitää ottaa maisteluja muustakin musasta. |
darkus 25.01.2023 13:24:21 | |
---|
Skeletor_: Ei ole kuin 3689 päivää vanha topic. En ole itseltä koskaan hionut nauhoja ja mietiskelen miten asian tekisin. Taidan kallistua puuhun jossa on hiomapaperi kiinni. Asian vierestä, löytyi joku tahnahionta video joutubesta: https://www.youtube.com/watch?v=Bw7SMEjsIIs Sen hiontapalikan ei tartte mun mielestä olla edes koko kaulan mittanen. Ite oon kokeillu tollasta tosi pitkää ja suoraa alumiiniprofiilia ja sitten lyhyempää, A4 hioma-arkin mittaista. Molemmilla saa nauhat tasaan, ja ite tykkään paljon enemmän tolla lyhkäsemmällä tehdä. Yks hyvä kikka on ensin käydä nauhat läpi fret rockerilla ja ottaa sieltä ne korkeat yksitellen pois, sen jälkeen tolla tasauspalikalla yli kaikista nauhoista. |
73nd3r 25.01.2023 20:20:40 | |
---|
Monta kissaa nylkeä tapa... Itse olen tehnyt ekat nauhojen tasaukset katkaistulla lattaviilalla (sitä vuosikertaa kun viilatkin oli kunnollisia, ja kotimaisiakin...) ja nauhojen muotoilun sen jälkeen kolmioviilalla, molemmista terävät kulmat pyöristetty. Molemmat viilat on edelleen pakissa, vaikka nauhahommia harvemmin enää tulee tehdyksi. Tuolla edellä on se klossi+hiomapaperi -kikka, toimii yhtä hyvin - kumpaan sit käsi tottuu paremmin. Ja ilman kieliä, kaularaudasta kaula suoraksi olen tehnyt. Kaks perusvinkkiä: otelaudan suojaus kannattaa, ja tussia nauhan yläreunaan niin näkee hyvin mistä hioo. |
Kefiiri 26.01.2023 13:19:42 | |
---|
73nd3r: Ja ilman kieliä, kaularaudasta kaula suoraksi olen tehnyt. Tätä ei voi tarpeeksi korostaa, vaikka "itsestäänselvyys" onkin. Kaulan todellakin pitää olla suora siinä vaiheessa kun aletaan tasaamaan nauhoja. En ole musiikin asiantuntija. |