Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basson soittoa Mac-pöytäkoneen kautta
1
lauri84
13.09.2012 21:16:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin soitella bassoa siten, että kytkisin Mac-pöytäkoneeseen jollain konstilla basson. Ideana on se, että laittaisin koneella biisin soimaan, ja soittelisin siihen päälle bassolla, ja kuuntelisin tätä yhdistelmää kuulokkeilla. Nauhoittamiseen ei siis tarvitse pystyä, tavoite on vain jammailla mukana.
 
Mikä mahtaisi olla hyvä laite tällaiseen tarkoitukseen? Saako esim. jonkun multiefektin kytkettyä tällä lailla suoraan koneeseen, vai tarvitseeko ruveta kikkailemaan mikserien kanssa? Tarvitaanko erillistä musiikkisoftaa? Mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu olisi haussa.
 
Johannes_t
13.09.2012 21:20:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lauri84: Haluaisin soitella bassoa siten, että kytkisin Mac-pöytäkoneeseen jollain konstilla basson. Ideana on se, että laittaisin koneella biisin soimaan, ja soittelisin siihen päälle bassolla, ja kuuntelisin tätä yhdistelmää kuulokkeilla. Nauhoittamiseen ei siis tarvitse pystyä, tavoite on vain jammailla mukana.
 
Mikä mahtaisi olla hyvä laite tällaiseen tarkoitukseen? Saako esim. jonkun multiefektin kytkettyä tällä lailla suoraan koneeseen, vai tarvitseeko ruveta kikkailemaan mikserien kanssa? Tarvitaanko erillistä musiikkisoftaa? Mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu olisi haussa.

 
Itse soitan päivittäin bassoa juuri Macin läpi. Basso kiinni miniplugiadapterin avulla koneeseen ja Garagebandin kautta soundit. Ei vaadi basson lisäksi kuin piuhan ja adapterin.
 
JudeJude
13.09.2012 21:22:04 (muokattu 13.09.2012 21:25:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on MacBook, ei pöytäkone, mutta eivätköhän samat temput pelaa molempiin.
 
Tätä en ole itse kokeillut, mutta kävisikö yksinkertaisimmillaan ihan perinteinen "pienennysplugi" piuhan päähän ja sillä soitin kiinni koneen omaan äänisisäänmenoon?
 
Jos sillä ei toimi, jokin ulkoinen äänikortti voisi olla hyvä. Mulla on tähän käyttöön pikkuinen M-Audio Fast Track, johon menee kaksi kanavaa sisään. Siitä sit lähtee ulos kuulokkeet (ja kaiuttimet), ja toistettavan musan ja oman soiton balanssin voi säätää itselle sopivaksi.
 
-jude
 
EDIT: en ehtinytkään ensiksi.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
WanhaWetäjä
13.09.2012 21:37:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lauri84: Haluaisin soitella bassoa siten, että kytkisin Mac-pöytäkoneeseen jollain konstilla basson. Ideana on se, että laittaisin koneella biisin soimaan, ja soittelisin siihen päälle bassolla, ja kuuntelisin tätä yhdistelmää kuulokkeilla. Nauhoittamiseen ei siis tarvitse pystyä, tavoite on vain jammailla mukana.
 
Mikä mahtaisi olla hyvä laite tällaiseen tarkoitukseen? Saako esim. jonkun multiefektin kytkettyä tällä lailla suoraan koneeseen, vai tarvitseeko ruveta kikkailemaan mikserien kanssa? Tarvitaanko erillistä musiikkisoftaa? Mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu olisi haussa.

 
http://www.macupdate.com/app/mac/11333/linein
 
Tuo pikkuohjelma toimi ainakin mulla G5 koneessa mainiosti kun soitin kitaraa suoraan multiefektista esim mp3 taustojen kaa, siis ilman erillistä musasoftaa tai mikseria, olin tuossa kohtaa myynyt pois myös RME:n pci kortin joten soitin Macin omalla äänipiirillä.
Tod.näk. bassoa voi soittaa jopa ihan suoraan koneelle tuon kautta, jos vaan basson mikkien tehot riittää.
 
MrShaft
14.09.2012 03:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: - kävisikö yksinkertaisimmillaan ihan perinteinen "pienennysplugi" piuhan päähän ja sillä soitin kiinni koneen omaan äänisisäänmenoon?
 
Pelittää hienosti näin. Avaat logicissa tai garage bandissä uuden raidan, ja laitat soolokuuntelulle niin eipä tarvi muuta rassata. Tietysti jotain vahvistinmallinusta voi pohtia jos on oikein kranttu.
 
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Basismi
14.09.2012 12:07:11 (muokattu 14.09.2012 12:08:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Itse soitan päivittäin bassoa juuri Macin läpi. Basso kiinni miniplugiadapterin avulla koneeseen ja Garagebandin kautta soundit. Ei vaadi basson lisäksi kuin piuhan ja adapterin.
 
Kaikissa maceissä ei ole line-iniä. Tiiä sitten toimiiko niissä semmoinen iPhone/iPad tyylinen adapteri? http://photos.macnn.com/reviews/ikmultimedia/irig1-4_4_plug.jpg
Millanen latenssi tulee tuolla konstilla?
 
Onko sitä omaa soittoa pakko vahvistaa? Pistää vaan musiikin soimaan ja soittelee päälle.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
L-studio
14.09.2012 14:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taikka tämäntyyppinen. Toimii, itselläni on 3 kpl.
 
http://www.thomann.de/fi/the_tbone_usb1g.htm
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
Johannes_t
14.09.2012 14:48:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Kaikissa maceissä ei ole line-iniä.
 
Oho. Luulin että ainakin G5:sta etiäpäin näin olisi.
 
lauri84
16.09.2012 17:50:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille vastauksista! Mukava kuulla että tähän olisi useampikin käyttökelpoinen ratkaisu olemassa. Luulen että kokeilen ensin soittoa joko piuha-adapterin tai tuollaisen USB-piuhan kautta, ja jos kuulostaa vaisulta niin ostan väliin tuollaisen M-Audio Fast Trackin taikka jonkun vahvistinmallinnuksia sisältävän multiefektin. Katsotaan tosiaan millaista soundia pelkän piuhan avulla saadaan aikaan... Joka tapauksessa hieno homma että ideani pitäisi toteutua yksinkertaisesti ja hyvinkin edullisesti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «