Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Assosiaatioita
1
KanttoriPiiparinen
15.09.2012 08:00:44 (muokattu 15.09.2012 11:39:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Radiosta tuli Martti Innasen "Esteri, tyttö sadepisarain" ja Husqvarna-mopon pakoputken sisuskalut kolahtivat mieleeni. Mielikuva oli uskomattoman yksityiskohtainen. Tajuntaani palautuivat kaikki kaksitahtiöljyn mustuttamat romppeet aina hajua myöen.
 
Olin Esterin aikoihin mopoiässä ja rassasin Husokkiani murrosikäisen nuorenmiehen hartaudella ja vakavuudella. Isäni Philips merkkinen matkaradio rallatti vieressä aina silloin kun se oli mahdollista. -Tässä siis syy outoon mielleyhtymään.
 
Onko teillä muilla vastaavia musiikin herättämiä kummallisia mielleyhtymiä?
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
mack the knife
15.09.2012 12:11:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko teillä muilla vastaavia musiikin herättämiä kummallisia mielleyhtymiä?
 
Mulla on semmonen turvallinen fiilis yhdestä biisistä.
 
Olin varmaan vielä pinnasänkyikäinen, joten muistan vain häivähdyksiä. Yks on se, kun oli talvi, aurinko paistoi ikkunasta kirkkaasti sisään. Isä soitti haitarilla siinä vähän matkan päässä Elämää suomalaismetsissä ja äiti laitteli jotain sapuskaa varmaan. Tuntui pikkulapsen mielessä, että näin se pitää olla.
Eli tuosta valssista tulee aina nytkin sentyyppinen rauhallisuus mieleen.
 
COVS n:o 1.
Qsine
15.09.2012 13:12:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paula Koivuniemen "Kapteeni Aika" -piisin pappadappadappappaa-osasta tulee aina mieleen sysipimeä syysilta ja sateen piiskaama musta asfaltti, jolla askeltavat naisen jalat, joissa korkokengät. Näen siis pelkät jalat. Kuulen myös askeleet.
 
Tämä on "vaivannut" lapsesta saakka ja seuraa mukana varmaan hautaan/aivoinfarktiin asti. Luulisi, että "Ranskalaisista koroista" seuraisi sama mielleyhdyntä, mutta ei! Niin krantut ovat aivot! Pitäisi varmaan koettaa saada jostain testimielessä Paula Koivuniemen laulama Ranskalaiset korot, mutta sellaista versioa ei liene lain!
 
www.jannekuusinen.net on jännä paikka, www.jannekuusinen.net on iloinen. Www.jannekuusinen.netissä vietät vaikka koko päivän kesäisen: sellainen on www.jannekuusinen.net!
KoskPaavo
15.09.2012 14:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tulee hyvä fiilis siitä "Täällä Pohjantäden alla" -kirjan kakkososan lopusta kun se Kivivuoren Otto ajaa pojanpoikansa kanssa kotiseudullaan ja autoradiosta soi se Muuttolintujen lähtö-tango. Jostain syystä mä oon lukenut vain sen kohdan monta kertaa. Outo on inehmon humeetti.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Veksi
15.09.2012 15:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnenmaa elokuva kokonaisuudessaan, se on sitä 60- lukua!?
 
AlaE
15.09.2012 19:57:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nurmion Lasten mehuhetkeä kuunnellessa suussa maistuu valkoviini. Kun levy tuli ulos, kuuntelin sit ja join valkkaria vakkaria. Nyt pystyn kuuntelemaan levy myös selvinpäin. Nurmio soolona kannattaa muuten katsastaa, hieno artisti, hienot biisit.
 
Salvo honore
pekkajau
15.09.2012 23:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mack the knife: Mulla on semmonen turvallinen fiilis yhdestä biisistä.
 
Olin varmaan vielä pinnasänkyikäinen, joten muistan vain häivähdyksiä. Yks on se, kun oli talvi, aurinko paistoi ikkunasta kirkkaasti sisään. Isä soitti haitarilla siinä vähän matkan päässä Elämää suomalaismetsissä ja äiti laitteli jotain sapuskaa varmaan. Tuntui pikkulapsen mielessä, että näin se pitää olla.
Eli tuosta valssista tulee aina nytkin sentyyppinen rauhallisuus mieleen.

 
Hieno assosiaatio! Nyt ymmärrän miksi olette duuri-musiikin ystäviä! Piti ihan plussa antaa!
 
Tankero
16.09.2012 00:32:17 (muokattu 16.09.2012 00:32:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Mulle tulee hyvä fiilis siitä "Täällä Pohjantäden alla" -kirjan kakkososan lopusta kun se Kivivuoren Otto ajaa pojanpoikansa kanssa kotiseudullaan ja autoradiosta soi se Muuttolintujen lähtö-tango. Jostain syystä mä oon lukenut vain sen kohdan monta kertaa. Outo on inehmon humeetti.
 
Janne?
 
Humppajyrä
KoskPaavo
16.09.2012 01:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tankero: Janne?
 
Sorry, niinpähän se olikin , Ottohan oli sen isä. Jannesta tuli kansanedustaja.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Isotalo
16.09.2012 09:46:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Mulle tulee hyvä fiilis siitä "Täällä Pohjantäden alla" -kirjan kakkososan lopusta kun se Kivivuoren Otto ajaa pojanpoikansa kanssa kotiseudullaan ja autoradiosta soi se Muuttolintujen lähtö-tango. Jostain syystä mä oon lukenut vain sen kohdan monta kertaa. Outo on inehmon humeetti.
 
Tarkoitat kolmatta osaa. Kakkososan lopussa Akseli palaa vankileiriltä. Kolmannen osan viimeisessä kappaleessa, kun Janne tulee käymään kotiseudulla, Akselikaan ei ole enää hengissä.
 
hvinnamo
16.09.2012 10:26:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juokse_poika_juokse
Lukiessani nuorena, n.14-vuotiaana kyseistä kirjaa, kuuntelin samalla Kirkan R.O.C.K.-albumia. Aina kuullessani tätä levyteosta tulee mieleeni tilanne silloisessa huoneessani ja tilanne kun ahmin opuksen tekstiä itseeni.
 
tope2
25.09.2012 19:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta kukas muistaa mihin kappaleeseen trilogia päättyy? Se on tietysti Inarinjärvi ja kohtaus, jossa Elina istuu lauantaisena loppukesäisenä iltapäivänä ullakolla keinustuolissa ilta-auringon säteiden heijastellessa piirongin päällä olevia wanhoja poikien sotilaskuvia ja muistomerkkejä.
 
Aiheeseen liittyen mulla tulee mieleen öinen rautatieasema kahdesta biisistä: Tarja Ylitalon 80-luvulla radiossa soinut buggbeat "Yöjuna" ja Tuula Amberlan "Lulu".
 
Lapsena luulin by the way, että "Ranskalaiset korot" kertoo näistä markkinatalouteen ja pörssielämään liittyvistä koroista.
 
baron
26.09.2012 10:42:14 (muokattu 26.09.2012 10:43:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tope2: Lapsena luulin by the way, että "Ranskalaiset korot" kertoo näistä markkinatalouteen ja pörssielämään liittyvistä koroista.
 
Kun Ranskalaiset korot aikoinaan ilmestyi, Musiikki-viestissä tai mikä se Fazerin julkaisema musalehti olikaan oli artikkeli piisin äänittämisestä.
1. Rummut oli sitä että sudeilla soitettiin Helsingin puhelinluetteloa
2. Alun kävely oli kun joku jätkä ihan oikeesti käveli kadulla.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
pekkajau
26.09.2012 22:13:17 (muokattu 26.09.2012 22:19:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neil Youngin yhdessä hienossa hittibiisissä tuo komppi tehtiin luudalla lakaisemalla pihaa ja vähän lisäksi sudittiin virveliin.
http://www.youtube.com/watch?v=n2MtEsrcTTs
 
Jucciz
29.09.2012 03:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekkajau: Neil Youngin yhdessä hienossa hittibiisissä tuo komppi tehtiin luudalla lakaisemalla pihaa ja vähän lisäksi sudittiin virveliin.
http://www.youtube.com/watch?v=n2MtEsrcTTs

 
Neil Young on parasta parhautta miltei millä tahansa asteikolla mitattuna. Biisit, soundit, kitaransoitto, kitarasoundi, kaikki vaan toimii.
 
Ärsyttävää.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
pekkajau
29.09.2012 23:08:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Neil Young on parasta parhautta miltei millä tahansa asteikolla mitattuna. Biisit, soundit, kitaransoitto, kitarasoundi, kaikki vaan toimii.
 
Ärsyttävää.

 
Se enempi panostaa tuohon räimimiseen...mutta on niin helvetin herkää ettei mitään rajaa! Siitähän se parhaus syntyy!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «