Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Rummut: rumpukamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voiko rumpukapuloita tehdä itse?
1 2
AlpoK
12.09.2012 20:06:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin kysäistä tälläistä.
 
Olen 9. luokalla ja Teknisessä työssä olis lopputyön suunnitteluvaihe käynnis. Itse en keksinyt puusta mitään ihmeellistä tekemistä, mutta rumpukapuloiden valmistus olisi mielenkiintoista, mutta tietenkin vaikeaa puuhaa, mutta onhan tässä aikaa ne valmistaa. Onko rumpukapuloiden itsetekeminen edes mahdollista? Onko kellään kokemusta kapuloiden valmistuksesta? Kelpaako sen tekemiseen välineiksi normaali sorvin ja sun muita käsityökoneita, vai onko se liian tarkkaa puuhaa? Millaisesta puusta olisi paras jonka pystyisi tilaamaan läheisestä puukaupasta? Pystyykö itse siihen tekemään nylonpään, jos aikaa riittää?
 
Vähä kyssiä riittää, mutta toivottavasti joku osaa vastata kysymyksiini, joita olisi vielä lisää. Vaikka rumpukapulat ovat aika pienenkokoinen työ, niin on siinä paljon hommaa ja se kiinnostaisi minua paljon.
 
Kiitos etukäteen
 
-AlpoK
 
Duro
12.09.2012 20:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipa semmoisen voisi ihan sorvilla tehdä. Ongelmallisinta on varmaan sorvata kaksi täysin samanlaista kapulaa. Mahd. suorasyistä ja oksatonta puuta vaan valkkailee. Muistaakseni luokkakaveri teki skebulat puukässässä yläasteella kun itekin siellä olin.
 
Tilipitappituppitappi
Kefiiri
12.09.2012 21:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niiden nylontippien suhteen voi olla hankalampaa, mutta kukas semmoisia muutenkaan käyttää ;)
 
Tuossahan olisi hyvä tilaisuus tehdä esim. oikein paksut kapulat kevyestä puusta. Porukka aina neuvoo hiljaa soitettaessa käyttämään ohuita kapuloita, mutta sellaisilla sointi ohenee kiusallisesti. Kevyet mutta suhteellisen paksut kapulat uskoakseni tuottaisivat asiallisemman soundin.
 
sahkuifk
12.09.2012 21:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin se onnistuu kun on kunnon puuta ja kärsivällisyyttä, ensin taltalla ja lopuksi hiomapaperilla, mittausta ja punnausta vaan ahkerasti niin hyvä tulee.
Kannattavuus nyt on sitten eri juttu mutta ei kai sitä tässä haetakkaan vaan onnistumisen iloa?
 
Kävelin sumussa koulun ohitse.
mattjuha
12.09.2012 22:48:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein itse juuri sorvilla pari paria joskus ala-asteella kotipihalta saadusta vaahterasta. Hauskaa puuhaa se on, mutta vaatii tarkkuutta.
 
Jazzmies: "Signioissa on särmää ja oikeita äänipartikkeleja"
markkuliini
13.09.2012 08:25:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni puuntavaran kuivaus on tarkkaa ja haastavaa puuhaa, ja se on olennainen osa kapulan valmistusta. Myös puulajien kesken on isoja kestävyyseroja. Hikkoria ei käytetä ihan sattumalta yleisimpänä lajina.
 
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Kefiiri
13.09.2012 08:45:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaa helpottaisi, kun ei tekisi kapuloihin tippiä ollenkaan, vaan kaksi peräpäätä, ja laittaisi kapuloiden nimeksi "Remu Special" =)
 
welho
13.09.2012 09:37:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Hommaa helpottaisi, kun ei tekisi kapuloihin tippiä ollenkaan, vaan kaksi peräpäätä, ja laittaisi kapuloiden nimeksi "Remu Special" =)
 

 
http://www.komppisorvaamo.fi/public/product_details.php?p=23
 
there's no gain without pain
Kefiiri
13.09.2012 09:49:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

welho: http://www.komppisorvaamo.fi/public/product_details.php?p=23
 
Olikin liian hyvä idea vasta keksityksi.
 
EJ84
13.09.2012 10:17:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

markkuliini: Käsittääkseni puuntavaran kuivaus on tarkkaa ja haastavaa puuhaa, ja se on olennainen osa kapulan valmistusta. Myös puulajien kesken on isoja kestävyyseroja. Hikkoria ei käytetä ihan sattumalta yleisimpänä lajina.
 
Kyllähän tuosta voi tehdä melko tarkkaa tiedettä: http://www.youtube.com/watch?v=2TX5U74ee_4
 
Isäni valmisti minulle kauan sitten tipittömät kapulat visakoivusta. Muistaakseni olivat erittäin kestävät. Se oli ajatuksena hieno, ehkä tapa säästää rahaa. Tavalliset kapulat olisivat kestäneet yhtä hyvin jos olisi oikeasta soittotekniikasta ollut jotain hajua... :)
 
Ketjun aloittajalle vastaan, että voi tehdä. Toivotan suunnittelu- ja työintoa! :)
 
AP
13.09.2012 11:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattjuha: Tein itse juuri sorvilla pari paria joskus ala-asteella kotipihalta saadusta vaahterasta. Hauskaa puuhaa se on, mutta vaatii tarkkuutta.
 
Omenapuusta joku kertoi tehneensä, kovaa tavaraa tiemmä sekin. Mutta saa kuulemma tehdä eräänkin uusintayrityksen että kepit on suunnilleen suorat ja vielä tasapainossa. Mutta oppia ikä kaikki ja jostainhan se aina on alettava, joten ensimmäiselle kirjoittajalle onnea projektiin !
 
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
hollmi-5
13.09.2012 17:23:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omenapuu on hiukan kovaa ja halkeaa helposti. Vaahteraa tai hikkoriahan sen puun pitäisi mieluiten olla. Vaikeinta on löytää tarpeeksi kuivaa puuta, jotta kapulan saisi suorana kotiin asti. Itse tein yläasteella ollessani kapulat sorvilla. Nyttemmin vaikka olen itse opettajana ja kaikki koneet koko ajan käytössä, en moiseen puuhaan ole viitsinyt ryhtyä... Pitäisi varmaan kokeilla.
 
Kopioivalla sorvilla saisi toki mallikappaletta käyttäen juurikin sen muotoisen kapulan, kuin haluaa. Ja niin monta kuin viitsii valmistaa...
 
Soundit, piuhat ja kajarit.
AlpoK
13.09.2012 19:12:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo päätin, että yritän ainakin tehdä kapulat. Pitää opettajani kanssa keskustella puumahdollisuuksista. Saako hikkoria mistää rautakaupasta? Siitä voisin tehdä, mutta kyllä varmaan tammesta tai jostakin vois väsätä, mutta mukavahan se olisi soittaa päristellä itsetehdyillä kapuloilla :D
 
Simbe
14.09.2012 12:54:23 (muokattu 14.09.2012 12:55:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Olikin liian hyvä idea vasta keksityksi.
http://www.komppisorvaamo.fi/public/product_details.php?p=23

 
Tossa Balbexissapa sulle hyvä hikkoriaihio! Kaivat vaan sen oman mallin sieltä esiin.
 
Tai vaihtoehtoisesti käyttäisit aihiona jotain paksumpaa drum corps-kapulaa, missä on suuri tippi. Mulla on läjä noita MS2 corpsmastereita ja tekisi mieli tuunata niitä settisoittoon sopivaksi, eli loivempi ja pitempi olkapääkavennus ja pienempi 2B/5B -tyylin tippi- "Kahva" onkin sopiva tollai paksuna ja reiluhko pituus on mulle hyvä, mutta perää voisi joutua naposen keventämään balanssin takia. Hankalaahan tollaista palikkaa voi olla kiinnittää sitä sorviin tasan keskelle. Ja tippihän siinä melkein tuhoutuu, kun piikki menee siihen sisään. Tyhmä idea siis, ehkä.
 
http://www.vibrawell.fr/img/p/157-334-thickbox.jpg
Myös ton tyyliset, perää kohti suippenevat kapulat kiinnostaisi. Materiaalit löytyy vaikka ebaysta, jos ei jaksa puukaupalle kävellä.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=ebony+drum+sticks
 
Ebenpuu ja ruusupuu ovat siis myös aika perinteisiä materiaaleja, siinä kuin tammikin. Persimmon olisi kanssa yksi, puulajin käännöstä en nopeasti löytänyt, mutta se on kai jokin luumupuun kaltainen roikkuoksainen puu, jota tämän linkin valmistaja käyttää. Mukavan käsintehdyn näköisiä muuten nuo kapulat.
 
http://www.cooperman.com/drumsticks/marching-stick-models/
 
Isot valmistajat kuten Vic Firth käyttävät näissä aika erikoisia sorveja, muistuttaa enemmän jyrsimistä kuin sorvaamista. Tossa ylemmän linkin videossa kohta 5:50... Myös oikeaoppiseen kuivatukseen oli panostettu paljon, eli vaikka löytäisitkin noita oudompia puita jostain, niin voiko puun myyjä taata sopivan kuivuusasteen ja vääntyilemättömyyden tai miten ihmeessä itse voisit itse tehdä kapulaan oikeaoppisen kuivatuksen?
 
Olen mä kyllä toisaalta aikoinani käyrilläkin kapuloilla (L.A. Special) soitellut uran alussa, ei se niin vaarallista ole.
 
Ja sitten lopuksi vielä, mikä olisi sopiva vaha tai lakka?
 
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
AP
14.09.2012 20:46:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AlpoK: Joo päätin, että yritän ainakin tehdä kapulat. Pitää opettajani kanssa keskustella puumahdollisuuksista. Saako hikkoria mistää rautakaupasta? Siitä voisin tehdä, mutta kyllä varmaan tammesta tai jostakin vois väsätä, mutta mukavahan se olisi soittaa päristellä itsetehdyillä kapuloilla :D
 
Vaan kun asiaa miettii, niin olisihan siinä toisaalta tiettyä suomi-henkeä että männystä tai kauniista rantakoivusta oikein, mutta mahtanee olla käytännössä tekemätön homma, ainakin jos suoraa ja kestävää meinaa. Toisaalta pihkainen keppi pysyy kädessä keikan loppuun asti ;)
 
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
sahkuifk
14.09.2012 23:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AP: Vaan kun asiaa miettii, niin olisihan siinä toisaalta tiettyä suomi-henkeä että männystä tai kauniista rantakoivusta oikein, mutta mahtanee olla käytännössä tekemätön homma, ainakin jos suoraa ja kestävää meinaa. Toisaalta pihkainen keppi pysyy kädessä keikan loppuun asti ;)
 
Ei männystä, ei juu. Suomalaisista puista ehkä kataja tai raita vois pelittää. Katajaisilla keittiökaluilla on aika raivokkaasti työstetty ja ei osoita väsymisen merkkejä. Raita taas antaa juurissaan loistavaa kuksa-ainesta ja ei siihenkään mikään pilipalipuu sovellu.
 
Kävelin sumussa koulun ohitse.
arman
15.09.2012 00:33:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite tein ammattikoulun ekalla muutamat kapulat koivusta ja vaahterasta. Ja ihan hyvin ne pelitti ja jokuset myinkin.. On vaan aika kauan aikaa niin en muista tarkalleen. Koivukepit oli aika köykäset, vaahterat oli paremmat. Tein ihan tavallisella sorvilla.
 
Tammen voi unohtaa rumpukeppeinä, on kyllä kovaa puuta mutta tahtoo herkästi rispaantua. Mut jos hickorysta haluaa tehä niin kannattaa kattoo jos löytäis jostain jonkun lekan varren. Niissä usen käytetään hickorya.
 
AlpoK
19.09.2012 07:29:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viel kysäisen, et löytyykö netin kautta jostai suomalaisesta sivustosta puuta, jota voisi ostaa tai eurooppalainenkin käy, jos vain valuuttana eurot? Asun sen verran korvessa, et kaupunkiin on paljon matkaa ja en ole ennen paypalia käyttäny, nii en ehkä ebaysta pysty ostamaan.
 
Kefiiri
19.09.2012 10:33:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AlpoK: Viel kysäisen, et löytyykö netin kautta jostai suomalaisesta sivustosta puuta, jota voisi ostaa tai eurooppalainenkin käy, jos vain valuuttana eurot? Asun sen verran korvessa, et kaupunkiin on paljon matkaa ja en ole ennen paypalia käyttäny, nii en ehkä ebaysta pysty ostamaan.
 
Tätä kannattaisi kysyä Elektroniikka ja soitinrakennus -osastolla. Siellä porukka tilailee puita kitaroihinsa.
 
SiwamieS
20.09.2012 06:59:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AlpoK: Viel kysäisen, et löytyykö netin kautta jostai suomalaisesta sivustosta puuta, jota voisi ostaa tai eurooppalainenkin käy, jos vain valuuttana eurot? Asun sen verran korvessa, et kaupunkiin on paljon matkaa ja en ole ennen paypalia käyttäny, nii en ehkä ebaysta pysty ostamaan.
 
Paypalin käyttö ei ole järin hankalaa, sen kun rekisteröidyt ja syötät esim. Visa Electronisi tiedot sinne ja dägä dägä. Jos ei ole moista / tai just se sun pankkis Electron ei toimi niin vanhemmiltasi varmasti löytyy jotain korttia, niitä saa vingutettua Paypalin kautta yhtä lailla.. ;)
 
I wanna see movies of my dreams
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «