Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä bassonsoiton aloittamiseen?
1 2 3
Diabolicum
13.09.2012 20:36:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.studybass.com/tools/chord-scale-note-printer/
Tuolta se lähtee...
 
HeviMetal DJ jo vuodesta 1998
Johannes_t
13.09.2012 22:48:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Menee ehkä ohi aiheen mutta...
 
Basso on sellaisenaan aika tylsä soitin... Musiikkityylistä riippuen tulet huomamaan, että bassolla soitellaan sitä perussäveltä ja kitaristi tiluttaa vieressä. Sellaista basistia kukaan ei halua bändiinsä, joka alkaa liikaa sooloilemaan. Hyvin monet basistit hallitsevat basson lisäksi myös muita soittimia. Basson soitto vaatii omaa luonnetta. Jos haluat lyödä nupit kakkoon ja sooloilla, niin basso ei ole sinua varten. On syytä miettiä miksi haluaa oppia soittamaan juuri bassoa. Suosittelen, että alat opiskella samalla kitaransoiton alkeita.
 
Itsekkin soitan bassoa, kitaran ohella. Bändi ei toimi ilman basistia ja rumpalia.
 
Tämä on vaan mun mielipide...

 
Älä kerro tota Paulille.
http://www.youtube.com/watch?v=xzkhOmKVW08
 
hollstro
13.09.2012 22:58:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Menee ehkä ohi aiheen mutta...
 
Basso on sellaisenaan aika tylsä soitin... Musiikkityylistä riippuen tulet huomamaan, että bassolla soitellaan sitä perussäveltä ja kitaristi tiluttaa vieressä. Sellaista basistia kukaan ei halua bändiinsä, joka alkaa liikaa sooloilemaan. Hyvin monet basistit hallitsevat basson lisäksi myös muita soittimia. Basson soitto vaatii omaa luonnetta. Jos haluat lyödä nupit kakkoon ja sooloilla, niin basso ei ole sinua varten. On syytä miettiä miksi haluaa oppia soittamaan juuri bassoa. Suosittelen, että alat opiskella samalla kitaransoiton alkeita.
 
Itsekkin soitan bassoa, kitaran ohella. Bändi ei toimi ilman basistia ja rumpalia.
 
Tämä on vaan mun mielipide...

 
Basso ei ole tylsä soitin, vaan vaativa. Basisitin pitää pitää grooven kasassa ja soittaa makeita linjoja biisiä tukien. Siinä on tekemistä vaikka kenelle.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Funkånaut
13.09.2012 23:09:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Basso ei ole tylsä soitin, vaan vaativa. Basisitin pitää pitää grooven kasassa ja soittaa makeita linjoja biisiä tukien. Siinä on tekemistä vaikka kenelle.
 
Naulan kantaan. http://www.youtube.com/watch?v=07wC50bWbnY&feature=related
 
My anaconda don't want none, unless you've got buns, hun. Kuuntelen tämmöistä
yanera
13.09.2012 23:20:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Johannes_t: Älä kerro tota Paulille.
http://www.youtube.com/watch?v=xzkhOmKVW08

 
Joo joo.
 
Mutta Pauli hallitseekin usean soittimen ja on kaikenlisäksi loistava laulaja, ei pelkkä "perusbasisti!" Pauli on Laulaja joka soittaa mm basssoa:)
 
Mun pointti basson soiton aloittamiiseen on se että pitää tietää mitä haluaa musiikillisesti tehdä.
 
Tunnen vuosienvarrelta useita sellaisia kavereita jotka halusivat päästä soittamaan bändiin ja valitsivat soittimekseen basson koska muut paikat oli jo täytetty ja basistia tarvittiin (kuten basistia tarvitaan aina) Kaverit alkoivat soittaa bassoa ilman mitään aikaisempaa musiikillista kokemusta ja se bassottelu loppui lyhyeen. Yleisin syy oli se että se oli tylsää...eikä sitä oikein tahtonut oppia ymmärtämään kun ei sillä "ei voinut soittaa sooloja, melodioita biiseihin ym..."
 
Itse voisin mennä basistiksi bändiin, jos ja kun pidän musiikista mitä se soittaa. olen soittanut kitaraa n. 20-vuotta. Minulle on selvä mitä basisti tekee ja miksi tekee.
 
Oma mielipiteeni on se, että bassoa ei kannata valita ekaksi soittimeksi. Lähestulkoon kaikki kuuluisat/menestyneet/arvostetut/hyvät-basistit taitavat basson rinnalla vähintäänkin jonkun muun instrumentin tai sitten ovat samalla laulajia.
 
Esim Iron Maidenin steve harris säveltää ja sanoittaa biisinsä (lukuunottamatta kitarasooloja)
 
Manowarissa basistilla on selkeä soundi ja basitilla ainakin persoonana johtoasema, myös musiikillinen johtaja.
 
Mötörheadin lemmy -basiti laulaja
 
Slayerin tomppa basisiti laulaja
 
Mötley Cruen Nikki Sixx Biisin tekijä basisti
 
Rush Geddy lee, vai mikä se oli = basisit-laulaja
 
Toki se bassottelu muuttuu kun mennään rockista muualle. Poikkeuksiakin on kuten Flea...the who:n edesmennyt mies.
 
Liian moni menee perse edellä puuhun kun hankkivat itselleen basson ja alkavat pelkästään sen varassa rakentamaan itselleen musiikki harrastusta tai uraa.
 
Mielestäni hyvä basisteja edellä luokiteltujen lisäksi ovat: Geezer Butler, Michael Anthony, Jari Kainulainen, Jimmy Bain, metallican basistit, John Paul Jones, John Deacon...
 
Puhun asioista hevirokkarin näkökulmasta. Jazz miehet ovat asia erikseen
 
Basso on rytmisoitin.
 
Ja olen vielä sitä mieltä, että ainut oikea basso on 4-kielinen. DAD:n ukko on 2-kielisellä poikkeus:)))
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Funkånaut
13.09.2012 23:22:49 (muokattu 13.09.2012 23:23:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Puhun asioista hevirokkarin näkökulmasta. Jazz miehet ovat asia erikseen
 
Basso on rytmisoitin.

 
Kummallista kyllä, mutta arvasin tämän jo ekasta kirjoituksestasi. :)
 
Ja olen vielä sitä mieltä, että ainut oikea basso on 4-kielinen. DAD:n ukko on 2-kielisellä poikkeus:)))
 
Ei se ole oleellista, että montako kieltä bassossa/soittimessa on, vaan se miten niitä käyttää.
 
E: Ja kyllä bassolla voi soittaa sooloja, siinä missä skeballakin tai rummuilla. http://www.youtube.com/watch?v=OIzN51SLwwg
 
My anaconda don't want none, unless you've got buns, hun. Kuuntelen tämmöistä
yanera
13.09.2012 23:35:39 (muokattu 13.09.2012 23:37:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basson ja kitaran yhteistyöstä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=b9jqcgnpGKw
 
ja sitten aivan toisnlainen bassosoolo (ehkä maailman kovin?)
 
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=KsADgYwoScY&NR=1
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Carpenter
13.09.2012 23:48:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhun asioista hevirokkarin näkökulmasta. Jazz miehet ovat asia erikseen
 
Suosittelen myös kuuntelemaan välillä jotain muutakin kuin sitä hevirockia. :) Esimerkiksi juurikin jazzin puolelta löytyy aivan älyttömän tiukkaa ja mielenkiintoista bassottelua. Tässä hyvä esimerkki Marcus Millerilta, tämä biisi ei todellakaan ole tylsää tai helppoa soitettavaa bassolla:
 
http://www.youtube.com/watch?v=rBdBX977qxc
 
Ja olen vielä sitä mieltä, että ainut oikea basso on 4-kielinen. DAD:n ukko on 2-kielisellä poikkeus:)))
 
Ei sillä kielten määrällä ole mitään väliä, kuten ei vaikkapa rumpalin peltien määrälläkään. Esimerkiksi mainitsemasi Jari Kainulainen soittaa lähes poikkeuksetta 6-kielisellä bassolla.
 
Jos soitan väärin, se on jazzia. - Iiro Rantala
SnowCrow
13.09.2012 23:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera:
ja sitten aivan toisnlainen bassosoolo (ehkä maailman kovin?)
 
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=KsADgYwoScY&NR=1

 
Eihän tuota ees mikskään bassosooloks voi sanoo.. :D
 
Ja yanera kannattais sinunkin kuunnella jotain muutakin musiikkia kuin hevirokkia välillä (heviä väheksymättä, itsekin rakastan sitä), maailma on täynnä mahtavaa musaa, jossa bassolla pystyy tekemään vaikka mitä mahtavaa. :)
 
http://www.youtube.com/watch?v=xXYjo5-UaTY&feature=related
 
Mungo-Jerry
13.09.2012 23:57:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=MoeL … feature=BFa&list=PL7924CA5082BDC2AD
 
Siitä vain soittaa perässä
 
All talk and no sound makes me a dull boy.
hollstro
14.09.2012 08:15:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mungo-Jerry: http://www.youtube.com/watch?v=MoeL … feature=BFa&list=PL7924CA5082BDC2AD
 
Siitä vain soittaa perässä

 
Mikäs tässä nyt on niin erikoista? Helppo bassolinja ja iisit 2-ääniset soinnut.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
14.09.2012 08:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera:Liian moni menee perse edellä puuhun kun hankkivat itselleen basson ja alkavat pelkästään sen varassa rakentamaan itselleen musiikki harrastusta tai uraa.
 
Aijaa. Hohhoijaa.
 
Basso on rytmisoitin.
 
Niinhän kitarakin, mutta nää riffitilupellet ovat sen unohtaneet Metallican ja kumppaneiden valtavirtaistumisen myötä eivätkä osaa soittaa komppikitaraa jämäkästi, eivätkä oikein hanskaa soolojakaan sen puoleen. Mä en oikein tiedä mikä se semmonen kitaristi sitten on. Tunnen muutaman sellaisen, ja kaljajamit on ihan hauskoja niiden kanssa mutta siihen se sitten jääkin.
 
Ja olen vielä sitä mieltä, että ainut oikea basso on 4-kielinen. DAD:n ukko on 2-kielisellä poikkeus:)))
 
Sama se. Mulla on nelonen, vitonen ja nauhaton enkä osaa sanoa mikä niistä olisi se ainut oikea basso. Jos osaisin, pärjäisin yhdellä niistä ihan satavarmasti. Sama se mikä se niistä olisi.
 
Mopo rotkoon.
Mungo-Jerry
14.09.2012 09:31:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mikäs tässä nyt on niin erikoista? Helppo bassolinja ja iisit 2-ääniset soinnut.
 
Aihe kun sattui olemaan vinkkejä bassonsoiton aloittamiseen, niin tuumailin että siinäpäs miellyttävä kipale soitella.
 
All talk and no sound makes me a dull boy.
Santukka
14.09.2012 11:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera:
Liian moni menee perse edellä puuhun kun hankkivat itselleen basson ja alkavat pelkästään sen varassa rakentamaan itselleen musiikki harrastusta tai uraa.

 
Tätä en kyllä ymmärrä ollenkaan. Miten niin siinä mennään perse edellä puuhun? Kyllähän monet esim. rumpalitki ostaa vaan rummut tosta noin ja rupeavat rakentamaan musiikkiharrastusta tai uraa.
 
Voihan siinä sivussa soitella muitakin soittimia, jos kiinnostaa.
 
Nuorempi ravintolamuusikko.
hollstro
14.09.2012 11:17:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

santeri.rajala: Tätä en kyllä ymmärrä ollenkaan. Miten niin siinä mennään perse edellä puuhun? Kyllähän monet esim. rumpalitki ostaa vaan rummut tosta noin ja rupeavat rakentamaan musiikkiharrastusta tai uraa.
 
Voihan siinä sivussa soitella muitakin soittimia, jos kiinnostaa.

 
Tässä mielipiteen esittäjällä on sellainen käsitys että basso on jotenkin vähäsempi soitin kuin esim. kitara.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Funkånaut
14.09.2012 11:31:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tässä mielipiteen esittäjällä on sellainen käsitys että basso on jotenkin vähäsempi soitin kuin esim. kitara.
 
Samaan tulokseen tulin omassakin analyysissä. Tarkoitan kirjoittajan analyysissä.
 
My anaconda don't want none, unless you've got buns, hun. Kuuntelen tämmöistä
Santukka
14.09.2012 11:33:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tässä mielipiteen esittäjällä on sellainen käsitys että basso on jotenkin vähäsempi soitin kuin esim. kitara.
 
Näemmä..
 
Erään paikallisen musiikkikoulun sivuilla luki jotenkin näin: "Basso ei vaadi läheskään yhtä tarkkaa sävelkorvaa kuin kitara, niin se soveltuu hyvin myös niille joista tuntuu etteivät opi soittamaan mitään"
 
Nuorempi ravintolamuusikko.
J.Nikkanen
14.09.2012 11:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tässä mielipiteen esittäjällä on sellainen käsitys että basso on jotenkin vähäsempi soitin kuin esim. kitara.
 
No tämähän on aikalailla semmoinen yleinen käsitys mikä ihmisillä asiasta on.
 
Basson soitto on helppo aloittaa, aloituskynnys ei ole kovin korkea juurikin osittain siitä syystä että sillä on helpon soittimen leima. Voihan sitä vedellä "perusbassoa" ja pompottaa juurisäveltä rokkijutuissa jos haluaa. Helppoa? Tai sitten voi ottaa esim. Deep Purplet haltuun ja yllättää itsensä ihmettelemällä että mitens se nyt menikään. Bassosta on moneksi, mutta minut se on yllättänyt täysin juurikin vaikeudellaan ja monipuolisuudellaan.
 
Mopo rotkoon.
Santukka
14.09.2012 11:59:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Bassosta on moneksi, mutta minut se on yllättänyt täysin juurikin vaikeudellaan ja monipuolisuudellaan.
 
No tämä. Ja koko ajan saa jotain uutta irti.
 
Nuorempi ravintolamuusikko.
badcompany
14.09.2012 12:19:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Joo joo.
 
Mutta Pauli hallitseekin usean soittimen ja on kaikenlisäksi loistava laulaja, ei pelkkä "perusbasisti!" Pauli on Laulaja joka soittaa mm basssoa:)
 
Mun pointti basson soiton aloittamiiseen on se että pitää tietää mitä haluaa musiikillisesti tehdä.
 
Tunnen vuosienvarrelta useita sellaisia kavereita jotka halusivat päästä soittamaan bändiin ja valitsivat soittimekseen basson koska muut paikat oli jo täytetty ja basistia tarvittiin (kuten basistia tarvitaan aina) Kaverit alkoivat soittaa bassoa ilman mitään aikaisempaa musiikillista kokemusta ja se bassottelu loppui lyhyeen. Yleisin syy oli se että se oli tylsää...eikä sitä oikein tahtonut oppia ymmärtämään kun ei sillä "ei voinut soittaa sooloja, melodioita biiseihin ym..."
 
Itse voisin mennä basistiksi bändiin, jos ja kun pidän musiikista mitä se soittaa. olen soittanut kitaraa n. 20-vuotta. Minulle on selvä mitä basisti tekee ja miksi tekee.
 
Oma mielipiteeni on se, että bassoa ei kannata valita ekaksi soittimeksi. Lähestulkoon kaikki kuuluisat/menestyneet/arvostetut/hyvät-basistit taitavat basson rinnalla vähintäänkin jonkun muun instrumentin tai sitten ovat samalla laulajia.
 
Esim Iron Maidenin steve harris säveltää ja sanoittaa biisinsä (lukuunottamatta kitarasooloja)
 
Manowarissa basistilla on selkeä soundi ja basitilla ainakin persoonana johtoasema, myös musiikillinen johtaja.
 
Mötörheadin lemmy -basiti laulaja
 
Slayerin tomppa basisiti laulaja
 
Mötley Cruen Nikki Sixx Biisin tekijä basisti
 
Rush Geddy lee, vai mikä se oli = basisit-laulaja
 
Toki se bassottelu muuttuu kun mennään rockista muualle. Poikkeuksiakin on kuten Flea...the who:n edesmennyt mies.
 
Liian moni menee perse edellä puuhun kun hankkivat itselleen basson ja alkavat pelkästään sen varassa rakentamaan itselleen musiikki harrastusta tai uraa.
 
Mielestäni hyvä basisteja edellä luokiteltujen lisäksi ovat: Geezer Butler, Michael Anthony, Jari Kainulainen, Jimmy Bain, metallican basistit, John Paul Jones, John Deacon...
 
Puhun asioista hevirokkarin näkökulmasta. Jazz miehet ovat asia erikseen
 
Basso on rytmisoitin.
 
Ja olen vielä sitä mieltä, että ainut oikea basso on 4-kielinen. DAD:n ukko on 2-kielisellä poikkeus:)))

 
jos perusäänen junttaus on tylsää niin voihan sitä vetää tälleen;)
 
http://www.youtube.com/watch?v=iggpVK3Kq5o&feature=related
 
http://www.youtube.com/watch?v=r893naFpi6k&feature=related
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «