Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 570 71 72 73 7482 83 84 85 86
trunkki
13.09.2012 13:33:07
Moro!

Kitarani talla ei ole samassa kulmassa kitaran bodyn tason kanssa, siispä katsoin kitaran takana olevia kaksia ruuveja joita kiristämällä FAQin mukaan tallan kulma saataisiin kuntoon. However, toinen niistä on nyljätty täysin pyöreeksi, onnistuuko ruuvin vaihto suht kivuttomasti esim. kieltenvaihdon yhteydessä jos irroittaisin tallan samalla ja pihdeillä kieritän ruuvin pois ja vaihdan vastaavan uuden tilalle?

t. Teemu
Sillattitällatti
73nd3r
13.09.2012 19:11:54
suvanto-
Mikä siis neuvoksi? Pitääkö mun vaan totutella korkeampiin kieliin vai onko mahdollista poistaa räminä, mutta säilyttää matalampi kielten korkeus?

Rämiseekö ne kielet kauttaaltaan vai jostain tietyiltä nauhoilta? (> joku nauha voi olla alempana tai ylempänä > nauhajobia*.)

Jos sulla on joku matala vire, niin voi olla että jonniiverran räminää pysyy vaikka tekis mitä.
Normivireisellä (voi tätä kokeilla dropvireilläkin), lähtisin tsekkaamaan hommaa ihan ilman reliefiä suoralla kaulalla. Vaihda uudet kielet, ja hae se korkeus, millä kielet soi hyvin. Jos se on hävyttömän korkea niin ne skitat voi tarvita shimmiä kaulataskuun* (> kaulakulmassa häikkää).

Tuo 0,5 mm relief on mun makuuni puolet liikaa, mutta se on soittaja-, kaula- ja kielikohtainen juttu (BTW, StewMacin sivuilta löytyy aika monen kitaristin säädöt iltalukemiseksi.)

* -Merkki => ehkä kitarakorjaamon kautta. (Muutenkin: voisko yhden skitan viedä pajalle, jossa saisit seurata mitä se ammattimies tekee - toisen voisit sitten säätää itse.)

Barrakuda: yhtäkkiä tuli aivan helvetillinen häiriö.
En osaa auttaa yhtään. Kerro huomattavasti lisätietoja tuosta häiriöstä.

trunkki: onnistuuko ruuvin vaihto suht kivuttomasti esim. kieltenvaihdon yhteydessä jos irroittaisin tallan samalla ja pihdeillä kieritän ruuvin pois ja vaihdan vastaavan uuden tilalle?
Arvaan että sulla on Floyd Rose ja puhut niistä vastajousien kiristysruuveista?
Vaihdon pitäisi onnistua suht kivuttomasti, mutta vaihtaisin samalla molemmat ruuvit, ja tsekkaisin että niiden reiät on myös kunnossa (jos ruuvi on väännetty pilalle, niin reiässäkin voi olla väljyyttä - pikaepoksia hammastikulla, niiin reiän saa taas tiukaksi).
73nd3r
13.09.2012 21:26:57 (muokattu 13.09.2012 21:32:55)
Kysy tuolta elektroniikka- ja soitinrakennus -osaston guruilta.
Ja/tai skitta korjaajalle tsekattavaksi, jos kerran sama juttu eri piuhoilla ja vahvistimilla.

Olen kyllä saanut kitaran mykäksi omilla modauksilla, mutta en jatkuvaan ulvontaan...

Edit: onhan sulla kaikki pedaalit poistettu ketjusta, ettei joku niistä ulise..?
Barrakuda
13.09.2012 21:46:15
73nd3r: Kysy tuolta elektroniikka- ja soitinrakennus -osaston guruilta.
Ja/tai skitta korjaajalle tsekattavaksi, jos kerran sama juttu eri piuhoilla ja vahvistimilla.

Olen kyllä saanut kitaran mykäksi omilla modauksilla, mutta en jatkuvaan ulvontaan...

Edit: onhan sulla kaikki pedaalit poistettu ketjusta, ettei joku niistä ulise..?

Siis on kaikki pedaalit yms poissa vain piuha, vahvari ja kitara. Ja kokeiltu on useilla yhdistelmillä
suvanto-
14.09.2012 20:53:08 (muokattu 14.09.2012 21:33:10)
73nd3r: Rämiseekö ne kielet kauttaaltaan vai jostain tietyiltä nauhoilta? (> joku nauha voi olla alempana tai ylempänä > nauhajobia*.)
Nykysillä sääjöillä tässä toisessa kepissä (relief 0,5 mm, kielten korkeus n. 1,2-1,5 mm irti 12. raudasta) räminä alkaa siinä 7. nauhan paikkeilla ja jatkuu johonkin 18. nauhaan asti kahella paksuimmalla kielellä.
Toisessa skebassa sama relief, mutta kielet jonni verran korkeemmalla. Räminää ei esiinny merkittävästi, mutta itselle ehkä vähän liian hankala soittaa. Haluisin pistää kieliä alemmas, mutta sitten se räminäkin tulee taas kylään :D

Jos sulla on joku matala vire, niin voi olla että jonniiverran räminää pysyy vaikka tekis mitä.
Ihan normivirettä tykkään käyttää molemmissa kitaroissa

Tuo 0,5 mm relief on mun makuuni puolet liikaa, mutta se on soittaja-, kaula- ja kielikohtainen juttu (BTW, StewMacin sivuilta löytyy aika monen kitaristin säädöt iltalukemiseksi.)
Oisko linkkiä heittää tohon "iltalukemiseen"? Kävin kyllä tuolla sivuilla, mutta en löytäny (tai sit en vaan osannu ettiä :D)

* -Merkki => ehkä kitarakorjaamon kautta. (Muutenkin: voisko yhden skitan viedä pajalle, jossa saisit seurata mitä se ammattimies tekee - toisen voisit sitten säätää itse.)
Oon totakin vaihtoehtoa miettiny useempaan kertaan. Oon vaan vähä tämmönen tee-se-itse mies, koitan aina päästä mahollisimman vähillä kustannuksilla ja tehä palijo asioita ite. Mutta kyllähän toi mahollista on, tietäs vaan et mistä löytyy lähin ammattilainen tästä Oulun läheltä. Palijoko muuten maksaa, jos käyttää kepakkoa ammattilaisen säädätettävänä?
73nd3r
14.09.2012 22:17:40 (muokattu 14.09.2012 22:18:58)
Se suora linkki:
http://www.stewmac.com/freeinfo/Str … ction_and_setup/a-famoussetups.html

Ihan positiivista jos haluaa itse opetella säätämisen. Niin meistä moni muukin on tehnyt - joskus vaan konstit loppuu ja ammattilaisen huolto on ainoa mahdollinen. Jos mulla on ollut joku ongelmaskitta käsillä, niin uudet kielet ja kaikki (ihan kaikki, kaulakulmasta alkaen, edit: ja nauhojen tarkistuksesta: joku voi olla korkea/matala/liian tasainen) säädöt uusiksi ja arvot valmistajan perusohjeen mukaan...

Säätöjen hinta voi, erittäin karkeasti arvioiden, olla luokkaa 40-80 €, + mahdolliset osat ja tarvikkeet.

http://www.kitarakorjaamo.com/ on suositeltu forumilla ja UralTonen listassakin, omaa kokemusta ei ole.
suvanto-
15.09.2012 10:19:10
73nd3r: Se suora linkki:
http://www.stewmac.com/freeinfo/Str … ction_and_setup/a-famoussetups.html

Ihan positiivista jos haluaa itse opetella säätämisen. Niin meistä moni muukin on tehnyt - joskus vaan konstit loppuu ja ammattilaisen huolto on ainoa mahdollinen. Jos mulla on ollut joku ongelmaskitta käsillä, niin uudet kielet ja kaikki (ihan kaikki, kaulakulmasta alkaen, edit: ja nauhojen tarkistuksesta: joku voi olla korkea/matala/liian tasainen) säädöt uusiksi ja arvot valmistajan perusohjeen mukaan...

Säätöjen hinta voi, erittäin karkeasti arvioiden, olla luokkaa 40-80 €, + mahdolliset osat ja tarvikkeet.

http://www.kitarakorjaamo.com/ on suositeltu forumilla ja UralTonen listassakin, omaa kokemusta ei ole.

Suurkiitokset näistä vinkeistä ja ohjeista :) Katsastan ensin noi nauhat ja etsin tehtaan suositukset ja sääjän niiden mukaan. Jos ei miellytä, niin sitten se on korjaamoreissu eessä. Kiitokset vielä kerran.
yannara
03.10.2012 17:18:23

Olen lukenut perusteet säätämisestä (toinen asia se, ymmärsinkö, heh), ja en saa siltikään kitaraa säädettyä lukuisista yrityksistä huolimatta. Kyseessä on Jackson PS - 2 jossa on liikkuva talla. Varsinainen ongelma on se, että paksuimmat kielet rätisee kun talla on suorassa, ja lakkaa rätisemästä vain jos ne kiristää jo sen verran, että talla nousee ihan liikaa. Olen vaihtanut kielet kahdesti, ensin mulla oli NRO 10 (Roto Sound Yellows R10 rto yellows), ja (nyt Roto Sound 11 british steels).

Tiedän että tallaa voi nostaa kahdella ruuvilla (?), ja sitten on olemassa keino että kaulaa voi kiristää ruuvilla joka löytyy ihan perästä, mutta sitä en uskalla tehdä, kun ei ole mun kitara.

Lisäksi minulla on virittimenä käytössä AmpliTube 3, eli tietokoneohjelma. Minusta se toimii ok.

Olisiko mitään vinkkiä? Kannattaako tätä säätää sen enempää, vaan antaa osaavan kaverin hoitaa asia.
wd-40
04.10.2012 16:07:44
Moro.
Kuka kertoo mitä tehdä ku ylä e 10 ja 11 väli särisee ja g 7 ja 8 väli sama homma.Kitara LP GT kopio.Neuvokaa tai takka kutsuu......
Numb
04.10.2012 16:09:39

wd-40: Moro. Kuka kertoo mitä tehdä ku ylä e 10 ja 11 väli särisee ja g 7 ja 8 väli sama homma.Kitara LP GT kopio.Neuvokaa tai takka kutsuu......

Ei taida olla nauhat tasaiset. Kevyt naputtelu - ei sitten suoraan vasaralla, vaan puupalikka väliin. Jos ei auta, hionta.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
korvaoo
05.10.2012 10:27:18 (muokattu 05.10.2012 10:27:57)
Barrakuda: Siis on kaikki pedaalit yms poissa vain piuha, vahvari ja kitara. Ja kokeiltu on useilla yhdistelmillä

jostain välistä signaalijohto oikosulussa, jos ite laite on tiedossa niin katsastaa jakit/liitokset/kulumat.
edit: toinen vaihtoehto on joku loisteputki/pöytälamppu/sähkölaite samassa sulakepiirissä
kaikki paitsi on turhaa.
hevikukko
19.10.2012 20:27:44
Hei! Ei sattuis olemaan Porvoon suunnalla kitarateknikkoa/soitinrakentajaa joka kerkeis tsekkaan mun skebasta nauhat/kaulan kunnon. Tarvitsee "ehkä" posauttaa alaspäin muutamaa nauhaa tai hioa? Ideana olisi siis sustain onkelma ylänauhoilta.
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
JPapin
30.10.2012 14:08:25
hevikukko: Hei! Ei sattuis olemaan Porvoon suunnalla kitarateknikkoa/soitinrakentajaa joka kerkeis tsekkaan mun skebasta nauhat/kaulan kunnon. Tarvitsee "ehkä" posauttaa alaspäin muutamaa nauhaa tai hioa? Ideana olisi siis sustain onkelma ylänauhoilta.

Ihan perus soitinliike saatta tehä?
hedelmä-vihanneskitaristi
J-PPP
01.11.2012 08:49:17
Aika asiallinen ja selkeä artikkeli erityisesti Stratocasterin säätämisestä, pätee toki muihinkin tremolollisiin kitaroihin.

http://www.premierguitar.com/Magazi … p_a_Fender_Stratocaster.aspx?Page=1
Erska88
10.11.2012 01:52:02
Lueskelin näitä ohjeita n. 5min. ja yhtäkkiä alko viiskymppiä tuntua pikkurahalta, jolla paikallisen musaliikkeen äijä tekee kitaralle temput. :)
Sami2005
25.11.2012 14:52:11
kymysys! blokkasin floikan ja vireenä toimii drop A. paksuin kieli on .66 ajattelin vähän paksuntaa settiä osittain, kun tuntuu että sointi ei ole ihan sitä mitä haluan. eli kysymys kuuluu seuraavanlailla: vaikuttaako eri paksuisen setin vaihtaminen intonaatioon? säädätytin floikan blokkauksen ohella intonaation kuntoon mutta harmittaisi vietävästi jos joutuu säätämään uudestaan!
Insane Kane
25.11.2012 22:01:16
Sami2005: kymysys! blokkasin floikan ja vireenä toimii drop A. paksuin kieli on .66 ajattelin vähän paksuntaa settiä osittain, kun tuntuu että sointi ei ole ihan sitä mitä haluan. eli kysymys kuuluu seuraavanlailla: vaikuttaako eri paksuisen setin vaihtaminen intonaatioon? säädätytin floikan blokkauksen ohella intonaation kuntoon mutta harmittaisi vietävästi jos joutuu säätämään uudestaan!

Kyllä. Suosittelen opettelemaan intonaation säädön itse.
Siihen ei floikan kanssa tarvi kuin virittimen, sormen ja tallapalan lukitusruuviin sopivan kuusiokoloavaimen.
Debitille?
Putti Possu
16.12.2012 15:08:31
Kysymys ja pohdintaa floikan jousista: miten paljon on merkitystä sillä, miten monella jousella floikka on asennossaan. Tällä hetkellä jousia mulla on kolme kappaletta setille 11-54 D-vireessä. Jos laitan yhden enemmän, niin kuorma jousta kohden pienenee ja ruuveja pitää löysätä. Eli onko jousien venymälle jokin optimi vai onko ihan sama? Voiko ruuvien "liika" löysyttäminen vaikutta vireeseen tai johonkin muuhun? Onko kokemuksia vireen pysymisestä eri konfiguraatioilla? Entä erilaisten jousien vaikutus?

Toinen kyssäri: Voisiko rg2020X:n lo-pron vaihtamisella vaikutusta vireen pysyvyyden paranemiseen tai soittotuntumaan? Olen ajatellut vaihtaa originaliin...
tere1234
19.12.2012 16:14:04
Mitä haittaa siitä on?? Löytyykö ne säätöruuvit kitaran taka kannen alta, vai tuleeko jousesta silmään, jos sen aukaisee??

Siis miten sitä tallaa sädetäään...............................
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)