Mikael 11.09.2012 21:48:04 (muokattu 11.09.2012 21:51:34) | |
---|
Viocress: Ja yksi tyyli tietty laulattaa nauhamikkiin ja pitää kaiutinta sivussa, ja mielellään lattialla. Kasikuvio ei kuule sivusta tulevia ääniä. Tarja Turunen vetää kuulemma studiossa näin. Tai herttamikkiin ja laittaa kaiutin suoraan mikin "taakse". Juurikin kasiseiskalla oon tehnyt näin - turhat botnet kuuntelusta vaan pois ja yläkertaakin voi himmailla niin se vähä vuoto uppoaa kyllä musaan helpostikin. Isossa tilassa onnistuu paremmin kun heijastukset ei tuu seinistä ihan heti takaisin mikkiin. Laitetaan nyt vielä kerran linkki tähän aiemmnkin esimerkkinä olleeseen U2-artikkeliin, jossa levyn vokaalit äänitettiin studiossa suurimmaksi osin Shure Beta 58:lla: http://www.soundonsound.com/sos/jun09/articles/itu2.htm Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
loosah 11.09.2012 22:48:36 | |
---|
Hanok: Kertoisitko vähän lisää vielä tästä? Minkälaiset kokemukset vuodoista ja jatkoprosessoinnista? Vuodot pysyvät ihan tarpeeksi hyvin kurissa, vaikka kuuntelu on äänittäessä keikka-leveleillä. Jos hakee hifeintä hifiä tai kliineintä kliiniä, on tapa toki väärä. Mariah Careylle tai Celine Dionille suosittelisin jotain muuta ;-). Hoh. Eihän tuollainen dynaaminen pötkylä kuitenkaan nappaa täyttä spektriä. SM-7B oon vaan osoittautunu ihan ylivoimaiseksi lähes kenen tahansa laulajan kapturoimiseen. Miksauksessa saundin "puutteet" eivät tunnu aiheuttavan mitään ongelmia. Päinvastoin. Saundi on kermaisen pehmeä, mutta silti tarpeeksi ärhäkkä. Omaan makuuni fiilis on läheisempi ja elävämpi, kuin yhdelläkään miljoonan euron konkalla. GIGO |
jannu 12.09.2012 00:37:17 | |
---|
SM-7B:lle komppia täältäkin. Onko muuten jengillä kokemusta EV RE-20:sta lauluhommissa? "You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel |
Mikael 12.09.2012 15:51:02 (muokattu 12.09.2012 15:51:30) | |
---|
jannu: SM-7B:lle komppia täältäkin. Onko muuten jengillä kokemusta EV RE-20:sta lauluhommissa? On. Sekin on hyvä ja samoin on yllättävän hyvä sekä saman henkinen myös Roden Procaster. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
Antti1 12.09.2012 18:54:42 | |
---|
Mikael: On. Sekin on hyvä ja samoin on yllättävän hyvä sekä saman henkinen myös Roden Procaster. Samaan kategoriaan tippuu jotakuinkin myös Heil PR 40, joka mun mielestä kuulosti vallan mainiolta lauluihin myös. "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
Kallekorvola 12.09.2012 19:08:46 | |
---|
Antti1: Samaan kategoriaan tippuu jotakuinkin myös Heil PR 40, joka mun mielestä kuulosti vallan mainiolta lauluihin myös. Ja PR-30. Noihin hommiin valitsen sen vielä PR-40:kin mieluummin. Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa. |
Antti1 12.09.2012 19:09:34 | |
---|
Kallekorvola: Ja PR-30. Noihin hommiin valitsen sen vielä PR-40:kin mieluummin. Heitäs tarkempaa ajatusta ilmoille, että miksi. Mä en nimittäin ole tota kolmekymppistä testannut ikinä ja joskus tarttis ostaa joku pätevä dynaaminen palikka kuitenkin. "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
Kallekorvola 12.09.2012 20:47:18 | |
---|
Antti1: Heitäs tarkempaa ajatusta ilmoille, että miksi. Mä en nimittäin ole tota kolmekymppistä testannut ikinä ja joskus tarttis ostaa joku pätevä dynaaminen palikka kuitenkin. Alakerrastaan vähän paremmin kontrolloitu, eikä vastetta niin alas (ei laulu sitä alinta botnea oikein kaipaakaan). Sähäkämpi atakki. Taajuusvasteen möykyt laulun kannalta mielekkäämäällä paikalla, ainakin mun mielestä. Vähemmän "rakeinen" soundi. Tota viimestä on mahdoton selittää, mut siltä se musta soundaa. Ei noi erot noiden välillä silti mitään megalomaanista luokkaa ole. Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa. |
Hanok 12.09.2012 21:11:45 | |
---|
Kiitoksia hyvistä kommenteista minun puolestani. Toivotaan että aloittajalle ja muillekin on hyötyä. Minulla on MD541 (=MD441), jossa on kapea suuntakuvio (superhertta). Sen verran olen testaillut että runkoäänet eivät tunnu olevan ongelma vaikka tuota pitäisi kädessä. Täytyy tehdä lisätestejä ihan tarkkaamokajareiden kanssa niin että skobet ovat sivulla. Vielä kun olisi aikaa enemmän... Joitain ihan hyviä tuloksia olen tuolla jo saanutkin. |
loosah 12.09.2012 23:56:26 | |
---|
Hanok: Minulla on MD541 (=MD441), jossa on kapea suuntakuvio (superhertta). Sen verran olen testaillut että runkoäänet eivät tunnu olevan ongelma vaikka tuota pitäisi kädessä. Täytyy tehdä lisätestejä ihan tarkkaamokajareiden kanssa niin että skobet ovat sivulla. Vielä kun olisi aikaa enemmän... Joitain ihan hyviä tuloksia olen tuolla jo saanutkin. En kyllä ymmärrä yhtään, että miksi kaiuttimien pitäisi olla sivuilla? Aina kun isken mikin laulajan käteen, se tuntuu pörräävän ympäri tilaa niin, että välillä kaiuttimet ovat sivuilla, välillä edessä ja välillä takana. Enkä (minä) mitään eroa huomaa miksatessa. Toto varmaan tekisi toisin. GIGO |
maza 13.09.2012 07:28:06 | |
---|
Minulla on MD541 (=MD441), jossa on kapea suuntakuvio (superhertta). Sen verran olen testaillut että runkoäänet eivät tunnu olevan ongelma vaikka tuota pitäisi kädessä. Täytyy tehdä lisätestejä ihan tarkkaamokajareiden kanssa niin että skobet ovat sivulla. Vielä kun olisi aikaa enemmän... Joitain ihan hyviä tuloksia olen tuolla jo saanutkin. Tossa on ikäänkuin sisäinen shockmount kapselille, niin jeesaa kyllä tuohon. Eihän noi vuodot oikein rokkihommissa haittaa muulloin kun silloin, jos tarvitsee todella radikaalisti kompuroida jotain. |
Kallekorvola 13.09.2012 11:07:27 | |
---|
maza: Eihän noi vuodot oikein rokkihommissa haittaa muulloin kun silloin, jos tarvitsee todella radikaalisti kompuroida jotain. Ja silloinkin vuotojen haittaa voi korjata taitaen editoimalla (se paikka hiljaiseksi missä ei lauleta), ja huolehtimalla siitä, ettei sieltä kuuntelusta tule mitään sellaista, joka ei saa kuulua lopputuloksessa (esim. demokitarat tai klikki). Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa. |
HateHalon 13.09.2012 11:33:39 | |
---|
washburn: Neumann TLM 103 on ihan hyvä mikki. Juu... jos ei ole kokeillut parempaa. ;-) www.halondesign.com |
Mikael 13.09.2012 12:01:24 (muokattu 13.09.2012 12:01:42) | |
---|
HateHalon: Juu... jos ei ole kokeillut parempaa. ;-) No niin aina, mut mä oon kyllä sitä mieltä ette TLM103 on hyvä mikki vaikka on paria muutakin tullut kokeiltua. Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
HateHalon 13.09.2012 12:50:50 | |
---|
Mikael: No niin aina, mut mä oon kyllä sitä mieltä ette TLM103 on hyvä mikki vaikka on paria muutakin tullut kokeiltua. Onhan se. 414 samassa hintaluokassa on neutraalimpi, toimii useimmiten ja omaa 4-5 suuntakuviota siinä missä 103:sessa on pelkästään hertta. Kyl mie sanoihin että 103 on pikkasen ylihintainen Neumann-nimestään johtuen. www.halondesign.com |
Mites toi TLM-102? "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 |
Mikael 14.09.2012 10:06:33 (muokattu 14.09.2012 10:10:28) | |
---|
HateHalon: Onhan se. 414 samassa hintaluokassa on neutraalimpi, toimii useimmiten ja omaa 4-5 suuntakuviota siinä missä 103:sessa on pelkästään hertta. Kyl mie sanoihin että 103 on pikkasen ylihintainen Neumann-nimestään johtuen. No nythän me puhutaankin sitten jo hinnastakin... Hinta/laatu on ihan eri juttu kuin pelkkä laatu. Neutraalimpi ei myöskään oo aina sama kuin parempi ja vaihtuvien suuntakuvioiden merkitys laulua äänitettäessä studiossa on suhteellisen pieni. Ei sillä etteikö 414 olisi myöskin loistava mikki (koska se on), mutta myös 103 on laadukas ja soundiltaan mun mielestä ihan samassa luokassa. Mä vastasin tohon sun heittoon vaan siksi että siitä sai sellasen kuvan että 103 olisi jonkun mielestä laadukas vain kunnes on kuullut oikeasti jotain laadukasta - ja tässä suhteessa 414 ei ole niin paljoa edellä. Hyviä mikkejä molemmat. ps. En omista 103:sta :D Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
HateHalon 14.09.2012 13:48:32 | |
---|
Mikael: ps. En omista 103:sta Liian moderni sun makuun? ;-D www.halondesign.com |
Antti1 14.09.2012 13:52:39 | |
---|
Pieni offari piristämään: Tässä kohtaa vasta tajusin, että otsikon laulusoundilla ja noimannilla ei viitattukaan Dingoon. :D "I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes." |
Mikael 14.09.2012 14:19:51 (muokattu 14.09.2012 14:21:12) | |
---|
HateHalon: Liian moderni sun makuun? ;-D Hehe. Meinasin vaan etten nyt yritä puolustella omia hankintojani :D Mä oon äänittänyt muiden studioissa montakin kertaa 103:lla kaikenlaisia asioita ja oon ollut siihen useimmiten ihan tyytyväinen. Ehkei nyt ykkösvalinta olis lauluhommissa, mutta mä uskon että tollakin pärjäisin useimmissa tapauksissa. (sama pätee kyllä 414:seen ja moneen muuhunkin perushyvään kapulaan mitä tässä on mainittu). Ennen ei ollut mitään - nyt on. |