Aihe: Kitaralehdet.
1 2 3 4 5
rabitti88
12.09.2012 23:22:41
Haluaa tuosta myös paperi version mitä lueskella mökillä kynttilän valossa.
Freewheeler
13.09.2012 08:57:05
Jungleman: Näyttää Riffiltä ;-)

Eikä tekstiä pysty lukemaan iPhonella. Muuten ihan kiva idea - etenkin ilmaisena. Netti kyllä jo valmiiksi tursuaa laadukkaiden lehtien saitteja ja asiantuntevia laitejuttuja, mutta eiköhän suomenkielinenkin julkaisu saisi jonkin verran lukijoita.

Ei tosiaankaan näytä Riffiltä! Tässä nimenomaan haetaan epäriffimäistä ilmettä.

Ja iPhonella pystyy zoomaamaan tekstin luettavaksi.
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
Freewheeler
13.09.2012 08:57:44
rabitti88: Haluaa tuosta myös paperi version mitä lueskella mökillä kynttilän valossa.

Sitten printtaat ton itse. Painoversiota ei tule... Kustannuskysymys.
PJS
13.09.2012 09:25:16

Freewheeler: Ei tosiaankaan näytä Riffiltä! Tässä nimenomaan haetaan epäriffimäistä ilmettä.

Pakko sanoa, et mullekkin tuli vähän riffi mieleen. Ei välttämättä niinkään ulkoasun vaan hyvin samankaltaisen sisällön osalta. Diggaan siitä et tätä tehdään ja uskon että kiinnostusta löytyy. Yks asia mitä itse toivoisin, olisi asiapitoiset artikelit alan ammattilaisilta yms. sisältöä reilummin suhteessa laitearvioihin, ihan vaan siksi että erilaista kamaarviota löytyy todella paljon internetistä ääninäytteiden kera jolloin tän tyyppiset asiat hukkuu helposti massaan. Sen sijaan harvassa paikassa on faktaa soittajien itsensä suusta esim siitä et miks ne vetää just niillä kamoilla millä ne vetää ja minkälaisia kokemuksia niillä on erilaisten ratkaisujen käyttämisestä studio/live tilanteessa yms.
Peace!
Freewheeler
13.09.2012 10:37:17
PJS: Pakko sanoa, et mullekkin tuli vähän riffi mieleen. Ei välttämättä niinkään ulkoasun vaan hyvin samankaltaisen sisällön osalta. Diggaan siitä et tätä tehdään ja uskon että kiinnostusta löytyy. Yks asia mitä itse toivoisin, olisi asiapitoiset artikelit alan ammattilaisilta yms. sisältöä reilummin suhteessa laitearvioihin, ihan vaan siksi että erilaista kamaarviota löytyy todella paljon internetistä ääninäytteiden kera jolloin tän tyyppiset asiat hukkuu helposti massaan. Sen sijaan harvassa paikassa on faktaa soittajien itsensä suusta esim siitä et miks ne vetää just niillä kamoilla millä ne vetää ja minkälaisia kokemuksia niillä on erilaisten ratkaisujen käyttämisestä studio/live tilanteessa yms.

PIlottinumero julkaistaan marraskuun alussa, riippuen siitä saadaanko siihen mukaan tarpeeksi mainostajia vai ei. Siinä ekassa lehdessä on enimmäkseen laitearvoita, mutta jos homma lähtee hyvin liikkeelle sisältö laajenee myöhemmin haastatteluihin etc.. ROK.

Toi Riffi-mielikuva tulee siitä, että SoundChekin toinen tekijä Martin Berka oli Riffin laitetestien tekijänä vielä vuosi sitten :-)
varakeef
13.09.2012 10:37:26
Freewheeler: Ei tosiaankaan näytä Riffiltä! Tässä nimenomaan haetaan epäriffimäistä ilmettä.

IPadillä ei näytä hyvältä, suttuinen "painojälki", huono luettavuus vaikka olisikin sivu isona eli pystyssä. Eikä pysty zoomaamaan itse asiassa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Freewheeler
13.09.2012 11:00:36 (muokattu 13.09.2012 11:02:03)
varakeef: IPadillä ei näytä hyvältä, suttuinen "painojälki", huono luettavuus vaikka olisikin sivu isona eli pystyssä. Eikä pysty zoomaamaan itse asiassa.

Ainakin iPhonella voi zoomata kun napauttaa ruutua kaksi kertaa... Toi pilottilehti on ensisijaisesti tietsikalle tehty ja mobiiliversiota ei vielä ole ns. optimoitu... Ja itse lehtidemokin on matalaresoluutioinen, joten se ei kestä paljoa suurennusta.
McNulty
13.09.2012 11:03:51 (muokattu 13.09.2012 11:06:23)

Kyllä minunkin mielestä nuo laitearviot/-testit näyttivät Riffiltä. Pahoittelen mielipidettäni :) Enkä muutenkaan pidä Berkan "ympäripyöreistä jorinoista", tsori siitäkin.
Tservuske haidis, om klimagud tsiero, dög deg gdlää, rsxsxsx, nadju, lobriään, dze tze, vuora oljii...
Gabe
13.09.2012 12:08:00
Laulava Kylätohtori: Ei toiminut linkki, mutta hienoa, jos joku viitsi tällaista tehdä. Hatunnoston arvoinen suoritus.

Itse lupaan tätä lukea, jos homma saadaan toimimaan...

Mulla toimi. Odotan itse innolla myös :) Jos viitsit sitten päivitellä tänne tilannetta?
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
Freewheeler
13.09.2012 12:57:49
Laulava Kylätohtori: Ei toiminut linkki, mutta hienoa, jos joku viitsi tällaista tehdä. Hatunnoston arvoinen suoritus.

Itse lupaan tätä lukea, jos homma saadaan toimimaan...

Kokeile uudestaan, tein snadin päivityksen. Lehti tullaan jakamaan myös iTunes app-muodossa :-)
Laulava Kylätohtori
13.09.2012 13:35:55
Freewheeler: Kokeile uudestaan, tein snadin päivityksen. Lehti tullaan jakamaan myös iTunes app-muodossa :-)

Ei toimi vieläkään. Tulee tällainen teksti:

Sorry, the initialization of the flip book failed. Please make sure that the files exit.

Tämä saattaa tosin johtua myös työpaikan tiukoista nettirajoituksista - onneksi eivät ole sentään M:nettiä vielä blockanneet...

Pitää kokeilla kotona uudestaan....
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Kuha
13.09.2012 13:53:53

Freewheeler: Mitäs tyypit tällaisesta e-lehdestä diggaisi?

http://www.propellihattu.fi/demo/soundcheckdemo.html#p=1

Ulkoasuun ja taittoon voisi panostaa enemmän; isompia kuvia lisää ja vähän avaruutta.
Freewheeler
13.09.2012 14:03:24
Kuha: Ulkoasuun ja taittoon voisi panostaa enemmän; isompia kuvia lisää ja vähän avaruutta.

Jep, toi on tiedossa ja demolehti onkin ihan diibadaabaa taitonkin osalta. Noi jutut on otettu kitarablogi.comista, niin myös kuvatukset. Oikeassa lehdessä on sitten isoja laadukkaampia fotoja ja tyyliä media huomioden :-)
Jungleman
13.09.2012 19:17:09
McNulty: Kyllä minunkin mielestä nuo laitearviot/-testit näyttivät Riffiltä. Pahoittelen mielipidettäni :) Enkä muutenkaan pidä Berkan "ympäripyöreistä jorinoista", tsori siitäkin.

...niin. Kun mielipiteitä toivottiin, ladataan sitten.

Tuo kitarablogi.com oli minulle tähän saakka tuntematon sivusto. Kävin lukemassa muutaman laitetestin sieltä ja - anteeksi nyt tosiaan minunkin puolestani - aika hentoisilta ne vaikuttivat, sekä sisältönsä että kieliasunsa puolesta. Esimerkkinä vaikkapa Zoom G5 -multipärpättimen testi: jutussa esitellään laitteen käyttöliittymä, sen jälkeen ladataan esille kasa ääninäytteitä, loppuun listataan plussat ja miinukset. Jutusta jää tyystin puuttumaan pihvi: kirjoittajan kokemukseen, tietämykseen ja ammattitaitoon pohjaava substanssi ei välity. Täysin uupumaan jää tämän osaamisen pohjalta kirjoitettu arvioiva osuus jota ainakin minä odotan journalistiselta sisällöltä. Katsokaapa vaikka Sound on Sound -lehden nettiversiota, siellä on tiukkaa ja tiivistä, laajaa ja laadukasta asiaa, joka ainoassa jutussa.

Minä tosiaankin luen mieluummin hyvin kirjoitettuja, asiantuntevia englanninkielisiä (netti)julkaisuja kuin puolivillaista, ympäripyöreää suomea. Kielenkäyttöön ja -huoltoon olisi ihan hyvä kiinnittää huomiota.

Tämän jälkeenkin olen silti sitä mieltä että laadukkaalle, suomenkieliselle, musiikkiteknologiaa käsittelevälle (netti)julkaisulle olisi tarvetta. Onnea matkaan, toivottavasti pian päästään lukemaan sellaista!

Ai niin, demoversion tekniikkaan palatakseni vielä: sivujen zoomaus tosiaan onnistuu iPhonella, kunhan ensin näpäyttää sivua kerran, sitten kahdesti ja vasta sitten ryhtyy zoomailemaan. Sivujen selailu tökkii myös, mutta kaipa sekin korjautuu valmiiseen julkaisuun mennessä!
Liikaa säätöä.
McNulty
13.09.2012 20:48:46 (muokattu 13.09.2012 20:56:36)
Jungleman: Minä tosiaankin luen mieluummin hyvin kirjoitettuja, asiantuntevia englanninkielisiä (netti)julkaisuja kuin puolivillaista, ympäripyöreää suomea. Kielenkäyttöön ja -huoltoon olisi ihan hyvä kiinnittää huomiota.

Todellakin. Välillä puhutaan palisanteriotelaudasta, toisinaan taas solosoundista ja styrkäristä. En tiedä onko tarkoitus olla cool ja siksi käyttää välillä kotimaista sanastoa, toisaalta taas slangia tms. ja lontoota sekaisin. Joka tapauksessa, saa tekstin näyttämään epäammattimaiselta.

Toisekseen meikäläistä häiritsee se, että käytännössä kaikki Berkan testit ja tekstit ovat "pelkkää plussaa"... oli kyse ihan mistä rimpulasta tahansa, niin jotenkin se huonosti toimiva, puutteellinen ja vajavainen laite saadaan venkoiltua "hintaansa nähden mainioksi". Esim. tuossa Zoom G5:n arvostelussa oli annettu vain kymmenen plussaa, ei lainkaan risuja. Mulle tulee heti mieleen että kyseisen laitteen särösoundit ovat ihan onnettomia. Jos on Bossin multiefektejä haukuttu huonoista säröistä, niin ne ovat oikeasti samettista kermaa tuon Zoomin G-sarjan säröihin verrattuna.

Minulle tulee sellainen fiilis, ettei kirjoittaja osaa olla rakentavasti kriittinen tai omaa riittävästi rohkeutta olla omaa mieltä ja/tai esittää laitteiden selkeitä epäkohtia ja huonoja puolia. Tyylikkäästi. Nämä laitearviot/-esittelyt ovat, kuten aikaisemmin sanoin, ihan yhtä tyhjän kanssa. Ehkäpä niiden on tarkoitus miellyttää maahantuojia, jolloin olisi helpompaa täyttää lehti maahantuojien mainoksilla ja mainospuheilla. Kuvat ovat Googlen kuvahausta valmistajan laitekuvia, joten siltäkään osin eroa ei tuotemainoksiin juuri ole. Esim. tuosta Vox AC4 combosta olisi voinut olla kuva missä se on AC15:n tai AC30:n rinnalla niin lukija saisi vinkin sen fyysisestä koosta tms. Olisi edes jotain "omaa".

edith: Välillä tulee mieleen, että onkohan kirjoittaja edes käpistellyt "arvosteltavaa" laitetta. Tuntuu että teksti on sekoitus mainospuhetta ja laitteen speksejä valmistajan sivuilta. Sitten lasketaan 1+1 ja todetaan lopuksi tiettyjen asioiden olevan plussaa. Ja kaikillahan on kivaa.
Tservuske haidis, om klimagud tsiero, dög deg gdlää, rsxsxsx, nadju, lobriään, dze tze, vuora oljii...
madcow2
13.09.2012 21:02:23
McNulty: ...

Plussan arvoisesti kiteytit. Itse ajattelin just aivan samaa, esim. Zoomille en olisi minäkään antanut 10 plussaa ja ei yhtään miinusta. =)

Hattua nostan hienolle lehti-idealle ja tekijöille, mutta tällä tasolla julkaisusta ei vielä tule suurta hittiä. Ainakaan mulle.
Möö. Koti on mun stage.
Freewheeler
13.09.2012 21:11:52 (muokattu 13.09.2012 21:17:55)
Ymmärrän pointtinne. Mutta painotan edelleenkin, että kyseessä on DEMOVERSIO lehdestä. Sitä ei ole vielä olemassa eikä esim. tekstejä ole editoitu. Ei kukaan päästä lopulliseen julkaisuun viallista ja blogiin tarkoitettua tekstiä. Tietenkin lopullisen nettijulkaisun teksti on toimitettua. Ja Herr Berkasta sen verran, että onhan hän jo melkoinen arvostelija-auktoriteetti sekä soittajien ja maahantuojien mielestä. Ei toki kaikkien.

Mobiiliversiokin tulee vielä toimimaan, nou paniik.

Mutta tänks kaikista negatiivisistakin kommenteista, tästä voi edelleenkin tulla ihan nasta homma :-)

Kokeilkaapas itse testata joku verme niin, että kaikki on testituloksen kanssa samaa mieltä... Ei käy.
McNulty
13.09.2012 21:25:02 (muokattu 13.09.2012 21:26:28)
Freewheeler: Ja Herr Berkasta sen verran, että onhan hän jo melkoinen arvostelija-auktoriteetti sekä soittajien ja maahantuojien mielestä. Ei toki kaikkien.

Varmasti on. Ei se kuitenkaan tarkoita yhtään mitään mitä tulee "laitearvioiden" sisältöön ja niiden hyvyyteen. Varmasti maahantuojat kiittävät ja kumartavat kun paskasta taiotaan konvehteja listaamalla laitteen speksit ja antamalla pari plussaa. Minun mielestäni kyseessä ei ole mikään arvio tai arvostelu. Se on "pussiin pelaamista" ja siinä varmasti Herr Auktoriteetti on mies paikallaan.

Mutta tänks kaikista negatiivisistakin kommenteista, tästä voi edelleenkin tulla ihan nasta homma :-)

Kun kerran on mahdollisuus tehdä digilehteä, niin miksei siitä kerralla tee modernin näköistä? Katsoitko esim. Guitar Playerin tai tuon Gearphorian viimeisimmät digiversiot? Lehden sivuthan voivat olla selkeät, tyylikkäät mutta myös modernit. Lehden sisällössäkin voisi olla jotain omaa, sellaisia osioita joita ei vaikka muilla kilpailevilla medioilla ole. Tai ainakin jonkin sortin jatkojalostuksia niistä?

Kokeilkaapas itse testata joku verme niin, että kaikki on testituloksen kanssa samaa mieltä... Ei käy.

Pointti onkin siinä, ettei lukijan tarvitse olla samaa mieltä arvostelijan kanssa. Sehän se jutun juju just onkin. Martin haluaa miellyttää kaikkia ja etenkin lipoa sinne maahantuojien suuntaan. Siellä on varmasti pelko persiissä että "ne ei anna mulle enää laitteita testiin". Arvostelijan tehtävä on arvostella, niin hyvässä kuin pahassa, kriittisesti ja ammattitaidolla. Sitähän tuo Herr Auktoriteetti ei osaa. Olisikin joskus rohkeasti jotain mieltä asioista... olisi ainakin vaihtelua niihin yrityksiin miellyttää kaikkia.
Freewheeler
13.09.2012 21:31:02
McNulty: Varmasti on. Ei se kuitenkaan tarkoita yhtään mitään mitä tulee "laitearvioiden" sisältöön ja niiden hyvyyteen. Varmasti maahantuojat kiittävät ja kumartavat kun paskasta taiotaan konvehteja listaamalla laitteen speksit ja antamalla pari plussaa. Minun mielestäni kyseessä ei ole mikään arvio tai arvostelu. Se on "pussiin pelaamista" ja siinä varmasti Herr Auktoriteetti on mies paikallaan.

Kun kerran on mahdollisuus tehdä digilehteä, niin miksei siitä kerralla tee modernin näköistä? Katsoitko esim. Guitar Playerin tai tuon Gearphorian viimeisimmät digiversiot? Lehden sivuthan voivat olla selkeät, tyylikkäät mutta myös modernit. Lehden sisällössäkin voisi olla jotain omaa, sellaisia osioita joita ei vaikka muilla kilpailevilla medioilla ole. Tai ainakin jonkin sortin jatkojalostuksia niistä?

Pointti onkin siinä, ettei lukijan tarvitse olla samaa mieltä arvostelijan kanssa. Sehän se jutun juju just onkin. Martin haluaa miellyttää kaikkia ja etenkin lipoa sinne maahantuojien suuntaan. Siellä on varmasti pelko persiissä että "ne ei anna mulle enää laitteita testiin". Arvostelijan tehtävä on arvostella, niin hyvässä kuin pahassa, kriittisesti ja ammattitaidolla. Sitähän tuo Herr Auktoriteetti ei osaa. Olisikin joskus rohkeasti jotain mieltä asioista... olisi ainakin vaihtelua niihin yrityksiin miellyttää kaikkia.

Viittaan edelliseen vastaukseeni DEMOLEHDESTÄ. Ja kiitän edelleen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)