Aihe: Custom rummut
1 2 3 4 5
jazzmies
11.09.2012 22:03:57
Vallu-Veke: Juu tuota tarkoititkin, mutta kerroit, että kanistereistasi oliko 2 kpl about C ja 2kpl about G, eri oktaavit kyseessä taisi olla kuitenkin, mutta siis säveliä ajatellen setissä on vähän säveliä.
Sitä ihmettelin, jos jätät keskikohdan välistä pääsääntöisesti, niin sävelet vähenee soitossasi, kun kanisterit on tuolleen viritetty?

Kukin rumpu antaa varsin omalaatuisen ja epämääräisen yläsävelrakenteen, joten värikylläisyyttä riittää. Puhtaiden intervallien, siis oktaavi, kvintti ja kvartti, päähän viritetyt rummut soivat perustaajuudeltaa varsin sopuisasti ja perustaajuuden määrää suhteessa yläsäveliin voi sitten hallita lyöntikohtaa muuttamalla keskustasta poispäin ja takaisin. Jos täytyy saada afrikkajytää, niin silloin soitan keskemmälle rumpua, mutta taas jos veistän jazzia, niin lyöntikohta vaihtelee paljonkin.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Vallu-Veke
11.09.2012 22:24:14
jazzmies: Kukin rumpu antaa varsin omalaatuisen ja epämääräisen yläsävelrakenteen, joten värikylläisyyttä riittää. Puhtaiden intervallien, siis oktaavi, kvintti ja kvartti, päähän viritetyt rummut soivat perustaajuudeltaa varsin sopuisasti ja perustaajuuden määrää suhteessa yläsäveliin voi sitten hallita lyöntikohtaa muuttamalla keskustasta poispäin ja takaisin. Jos täytyy saada afrikkajytää, niin silloin soitan keskemmälle rumpua, mutta taas jos veistän jazzia, niin lyöntikohta vaihtelee paljonkin.

Kivaa juttua pistit taas. Tuli nuo vaan mieleen, kun pohdiskelin virityksien kanssa tuossa muutama viikko sitten. Lipoo aihetta.
Tällaisessa hommassa jazzmies, olet kovasana ja suomeksi sanottuna paras :)
jazzmies
11.09.2012 22:29:32
Vallu-Veke: Tällaisessa hommassa jazzmies, olet kovasana ja suomeksi sanottuna paras :)

Oho, kiitti VV!
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
ferodoz
11.09.2012 23:52:53

jtannin: Laittakaapas muuten kommenttia syistä miksi haluaisitte / hankitte itsellenne custom setin? Kun nyt alkoi muitakin kiinnostamaan

Alunperin se lähti siitä että ihastuin jäsen Krisse82:n Kumun saundeihin. Aikaa kului noin kaksi vuotta haaveillen ja pähkäillen, kunnes soitin yhden keikan nimim. Welhon Kumuilla, ja sillä keikalla tajusin että mun on pakko saada itsellekkin. Toteutin sen vain sitten hieman "normaalia" räyhäkkäämmän kokoisilla pöntöillä, ja oikeestaan ihan täysin rokkisetin ehdoilla. Päivääkään en ole katunut.
www.suhdelukucoverband.fi www.re-va.net
statistiÖ
12.09.2012 00:14:36

Speedy: soittajana, vaan rumputuntijana enemmän, miten paljon on ollut tekemisissä erilaisten rumpujen kanssa - tosin se kyllä korreloi soitto vuosia ja tunteja muutennii...=I

Tuo se toinen oleellinen puoli asiaa :) Vaikka tieto pitäisi olla tekijän päässä, kunhan asiakas tietää, mitä haluaa lopputulokselta. Melkoinen palvelutilanne tämäkin....
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
Speedy
12.09.2012 00:31:27

jazzmies: Aniharvoin soitan rumpua keskelle, mikä miellyttää omaa korvaani kovasti. Keskelle lyötynä jää paljon rummun yläsävelrikkaudesta käyttämättä ja soinnin korvaa "pök".

Sinä oletkin semmoinen erikoismies. Oppilaani ei ole erikoismies vaan rokkimies. Ihmetteli suuresti siirryttyään akustiseen settiin, soitettuaan lähes aina sähkörummuilla, että miten saundi ei ole yhtä jyty kuin sähkiksillä. No osumakohdalla tässä tapauksessa on suuresti väliä, kaikkihan sähkösettejä hiplanneena tietää että ihan sama mihin osuu, aina kuullostaa hyvältä.. Puhumattakaan siitä että akustisissa rummuissa keskikohta on huomattavasti kauempana sähkiksiin verrattuna.. Mutta minäpä otan ensi kerralla puheeksi nämä yläsävelsarjat, ne on kieltämättä aika erikoiset pinstripeissä - jospa hänestäkin tulee sitten erikoismies..=I
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Speedy
12.09.2012 00:32:45

statistiÖ: Vaikka tieto pitäisi olla tekijän päässä, kunhan asiakas tietää, mitä haluaa lopputulokselta.

No sepä.. Toisaalla tekijä osaa ottaa niitä huomioon ja opastaa ostajaa, toisaalla tekijällä pyörii vain dollarin kuvat silmissä.. Asiakashan on aina oikeassa..=)
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
jazzmies
12.09.2012 07:37:19
Speedy: Oppilaani ei ole erikoismies vaan rokkimies. Ihmetteli suuresti siirryttyään akustiseen settiin, soitettuaan lähes aina sähkörummuilla, että miten saundi ei ole yhtä jyty kuin sähkiksillä.

No nyt aukes mulle se, että rokkimies EI vielä OSAA soittaa keskelle. Mutta melko monella jää sellainen "sweet spot" -ajattelu ja etusormi-peukalo -kapulaote päälle, että soinnista puuttuu yläkerta ja tilalle tulee tunkkaista lätinää - rumpu ei puhu eikä kapulan resonointi kuulu. Suurin syy huonoon saundiin on rudimenttioppaista tutun kapulaotteen ja lyöntikohdan soveltaminen settisoittoon.
janneto
12.09.2012 07:48:16
jazzmies: No nyt aukes mulle se, että rokkimies EI vielä OSAA soittaa keskelle. Mutta melko monella jää sellainen "sweet spot" -ajattelu ja etusormi-peukalo -kapulaote päälle, että soinnista puuttuu yläkerta ja tilalle tulee tunkkaista lätinää - rumpu ei puhu eikä kapulan resonointi kuulu. Suurin syy huonoon saundiin on rudimenttioppaista tutun kapulaotteen ja lyöntikohdan soveltaminen settisoittoon.

Mielenkiinnosta kysyn että mikä on visiosi kapulaotteen suhteen edellä mainitussa esimerkissä?

Itse olen harjoitellut otetta jossa kapula on enemmänkin peukalon ja keskisormen välissä ( Wecklin Evolution -videoissakin mainittu ote ), ero soundissa on selvä. Kapula siis liikkuu/elää kädessä enemmän.
www.captaincougar.net
EJ84
12.09.2012 09:31:56

markkuliini: Se että onko rungon ominaissointikorkeudella kuinka paljon vaikutusta itse rummun soundiin voi olla montaa mieltä mutta onhan tämä demonstraatio aika huima. 14" tuumaisilla rungon vireessä isoimmillaan eroa oktaavi.

Aiemmin olin kyllä lukenut noista erilaisista DW:n runkorakenteista ja syy miksi linkitin aiemman videon tähän ketjuun oli se, että custom rummuista kiinnostuneille rungon rakenteen vaikutus avartuisi enemmän.

Nyt kun ennätin katsomaan tuon Markkuliinin linkkaaman n. 24min videon kokonaisuudessaan asia avautui itselleni vielä aiempaa paremmin. Laadullisesti huomattavasti parempi kuin linkkaamani se 'ei tuotettu'-video. Voin ainoastaan suositella. Tässä linkki hd-versioon: http://www.youtube.com/watch?v=2Eh5NPudAYs&hd=1
jazzmies
12.09.2012 21:01:45
janneto: Mielenkiinnosta kysyn että mikä on visiosi kapulaotteen suhteen edellä mainitussa esimerkissä?

Itse olen harjoitellut otetta jossa kapula on enemmänkin peukalon ja keskisormen välissä ( Wecklin Evolution -videoissakin mainittu ote ), ero soundissa on selvä. Kapula siis liikkuu/elää kädessä enemmän.

Etusormi-peukalo -ote tappaa kapulan oman resonanssin sieltä 1/3:n kohdalta, eli yksi merkittävä puun "yläsävel" (vrt. kitarankielen huiluääni) tapetaan. Omassa gripissäni nimetön ja pikkusormi painaa kapulaa kämmenen pohjaan ja peukalo toimii alasimena. Keskisormi ottaa hieman kapulaan ja etusormi on lähinnä kapulaa suuntava viivotin. Näin ollen grippi on siellä 1/6:n kohdalla, mikä on jo aika marginaalinen yläsävel.
janneto
12.09.2012 22:41:56
jazzmies: Etusormi-peukalo -ote tappaa kapulan oman resonanssin sieltä 1/3:n kohdalta, eli yksi merkittävä puun "yläsävel" (vrt. kitarankielen huiluääni) tapetaan. Omassa gripissäni nimetön ja pikkusormi painaa kapulaa kämmenen pohjaan ja peukalo toimii alasimena. Keskisormi ottaa hieman kapulaan ja etusormi on lähinnä kapulaa suuntava viivotin. Näin ollen grippi on siellä 1/6:n kohdalla, mikä on jo aika marginaalinen yläsävel.

Mielenkiintoista, aina tulee uusia juttuja vastaan.
www.captaincougar.net
JanneO
20.05.2013 15:26:17
Tositeevee rantautuu rumpujen ääreen kun lauantaina klo 20.00 kun kutoskanavalta tulee Rumpumiehet, SJC customshopin hemmojen "dokkari". Tosin sarjahan taitaa olla jo vuodelta 2011 mutta enpä ole itse ollut tuollaisesta tietoinen...
Saattaa olla jopa mielenkiintoinen, tosin sama draamankaari noissa varmaan on kuin kaikissa muissakin tositeevee moottoripyörä-, autopaja ym hommissa?
Lähettäjä: "rumpujoppari R***i" Lähetetty: 18.10.2010 02:40 Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin.
Sa(n)kari
20.05.2013 17:30:09
JanneO: Tositeevee rantautuu rumpujen ääreen kun lauantaina klo 20.00 kun kutoskanavalta tulee Rumpumiehet, SJC customshopin hemmojen "dokkari". Tosin sarjahan taitaa olla jo vuodelta 2011 mutta enpä ole itse ollut tuollaisesta tietoinen...
Saattaa olla jopa mielenkiintoinen, tosin sama draamankaari noissa varmaan on kuin kaikissa muissakin tositeevee moottoripyörä-, autopaja ym hommissa?

Aika paska itseasiassa, ensinnäkin kestää vain 30 minsaa mainoksineen, joten jakson sisältö aika ohutta. Henkilöhahmot samaten aika tylsiä, perus tappelut tietty joka jaksossa. Rumpujen tekemiseen ei ainakaan kahden jakson perusteella keskitytä ollenkaan, ne vaan puhuu jostain setistä joka pitää jollekin "staralle" tehdä ja sitten tapellaan ja sitten on setti valmis ja kaikki hyvin. Booooooring..

Ai niin ja tietysti pitää olla hyväntekeväisyyttäkin messissä, onhan kyse jenkkisarjasta.

Liekkö tuo pulju tekee runkonsa itse vai Kelleriltä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)