Aihe: Fender Custom Shop Pickups for Strato
1 2 3 4 5 6
Rämppy
12.09.2012 09:32:29
Makuasioitahan tuo mikkien soundillinen hyvyys on... Kaikki Fenderin vintage-tyyppiset CS mikit, joista mulla on kokemusta, ovat soundanneet hyvältä ja "oikeaoppiselta". Myös Texas Specialit ovat mun mielestä erittäin hyväsoundiset perinnemikit, vaikka jotkut muuta väittävätkin. Ne täytyy säätää riittävän alas. Sen sijaan mulle on jäänyt useampaan oteeseen vähän valju kuva 57/62 usa vintage -mikeistä, joita mulla on vuosien varrella ollut useammassakin stratossa ja aina ovat vaihtuneet. Tosin tunnen ihmisiä, jotka tykkää näistäkin kovasti. Jos kalliimpiin mikkeihin mennään niin Lindy Fralinin Blues Specialseista tykkäsin siinä missä Fenkun vastaavista.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Laulava Kylätohtori
12.09.2012 09:55:39
Rämppy: Jos kalliimpiin mikkeihin mennään niin Lindy Fralinin Blues Specialseista tykkäsin siinä missä Fenkun vastaavista.

Kuinka paljon nuo mikit paranevat, jos siirtyy - vaikka nyt noista omista '54:sta - lähes tuplahintaisiin Lollareihin, Lindyihin tai kalleimpiin Duncaneihin?

Jotenkin kuvittelisin, ettei siitä enää hirveästi hyötyä olisi? Ja erot lienee niin pieniä, ettei niitä enää kuule esim. bändisoitossa? Ja voivathan ne luonnollisesti olla myös huonommat.

Suunnittelin Lollarin Tweedejä , mutta epäilen vahvasti, etteivät olisi olleet hintansa vertaa paremmat (olisivat maksaneet 2,5 kertaa noiden Fendereiden hinnan). Niin selkeää, kuulasta ja erottelevaa soundia tulee noista viisnelosista, että vaikea kuvitella, että ne enää paljoa paranisi.

Näin ainakin yritän uskoa yrittäessäni saavuttaa edes hetkellisen tyytyväisyyden omiin kamoihin ja sitä kautta mielenrauhan... ;)
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
aristoteles666
12.09.2012 10:03:39

Rämppy: Myös Texas Specialit ovat mun mielestä erittäin hyväsoundiset perinnemikit, vaikka jotkut muuta väittävätkin. Ne täytyy säätää riittävän alas. Jos kalliimpiin mikkeihin mennään niin Lindy Fralinin Blues Specialseista tykkäsin siinä missä Fenkun vastaavista.

se olin minä, ja säädin kyllä alas, mutta pidin niiden alapäätä löysänä, 54 taas oli pianomainen, josta pidin paljon enemmän.
mutta itse käytän lindy fralineita mun kitarassa, ja sen yksi yhteen kopiossa, joka on lainassa niin kauan kuin omani on kunnossa.
tuohon yamahaan pac 112v en edes viitsinyt vaihtaa mikkejä ollenkaan, ne alnico mikit mitkä siinä on, kuulostaa ihan hyviltä, vähän kirkkaammat kuin fralinit, mutta ei huonot ollenkaan.
olen muutenkin saanut tarpeekseni mikkien vaihdosta, ja lopettanut koko homman.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
12.09.2012 10:07:26

Laulava Kylätohtori: Näin ainakin yritän uskoa yrittäessäni saavuttaa edes hetkellisen tyytyväisyyden omiin kamoihin ja sitä kautta mielenrauhan... ;)

nykyään on kiva kun joskus soittaa vaikka suoraan pöytään, ja sehän ei kuulosta hyvältä, mutta sitä voi soittaa ja kikatella samalla miltä se kuulostaa, ja ihmiset senkuin tanssii ja hymyilee.
ja siitä on kysymys.
kivaa se on vetää omilla kamoilla ja hyvällä soundilla, mutta ei se saa olla mikään kynnys, ettei nyt pysty vetää.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Rämppy
12.09.2012 11:59:04 (muokattu 12.09.2012 12:01:02)
Laulava Kylätohtori: Kuinka paljon nuo mikit paranevat, jos siirtyy - vaikka nyt noista omista '54:sta - lähes tuplahintaisiin Lollareihin, Lindyihin tai kalleimpiin Duncaneihin?
Ei välttämättä parane yhtään. Itselläni oli aikoinaan Fralinin Blues Specialit, mutta annoin mennä kitaran mukana kun ko. keppi lähti kiertoon. Palasin takaisin Texas Specialeihin. Tosi hyvät mikit nuo Blues Specialit, mutta eivät mitenkään erityiset ainakaan mulle. Aristoteleen mainitsemaa alapään löysyyttä mä en ole havainnut Texas Specialeissa. Pikemminkin just päinvastoin: kunnon twangi ja ryhdikäs alapää sekä hieman tömäkämpi ulostulo kuin 57/62-mikeissä sekä hurinattomat väliasennot. TS-mikit jakaa mielipiteitä, joten testaamatta en suosittele ostamaan.
hallu
12.09.2012 13:48:57
Rämppy: Ei välttämättä parane yhtään. Itselläni oli aikoinaan Fralinin Blues Specialit, mutta annoin mennä kitaran mukana kun ko. keppi lähti kiertoon. Palasin takaisin Texas Specialeihin. Tosi hyvät mikit nuo Blues Specialit, mutta eivät mitenkään erityiset ainakaan mulle. Aristoteleen mainitsemaa alapään löysyyttä mä en ole havainnut Texas Specialeissa. Pikemminkin just päinvastoin: kunnon twangi ja ryhdikäs alapää sekä hieman tömäkämpi ulostulo kuin 57/62-mikeissä sekä hurinattomat väliasennot. TS-mikit jakaa mielipiteitä, joten testaamatta en suosittele ostamaan.

Johtuuko väliasentojen hurinat kytkennästä vai onko kyse mikkien ominaisuudesta? kysyn tätä siksi, kun mulla on vanhassa -79 stratossa mikit jotka hurisee myös väliasennoissa (oletan että ne ovat alkuperäiset mikit koska kitara ei ollut kovin vanha kun se ostin, mutta oikeasti en tiedä mitkä ne ovat) sitten tuossa uudessa LiteAsh stratossa on jotkut seymour duncanit ja niissä on hurinattomat väliasennot. Olen tähän saakka luullut, että vanhassa kitarassani on huonosti asennettu ne mikit ja suunnittelin kojauttavani mikkikytkennät kun remppautan kitaran muutenkin.

Itse en ole mikkejä ikinä vaihtanut kun olen aina säädöillä saanut ne tyydättäviksi, mutta kyllä noissa mikeissä ihan pikkuriikkisiä eroja olen itsekin pystynyt havaitsemaan en vain kokenut vielä tarpeelliseksi vaihtaa niitä mistään kitarasta enkä oikein osaakaan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
aristoteles666
12.09.2012 14:07:39 (muokattu 12.09.2012 14:08:41)

hallu: Johtuuko väliasentojen hurinat kytkennästä vai onko kyse mikkien ominaisuudesta? kysyn tätä siksi, kun mulla on vanhassa -79 stratossa mikit jotka hurisee myös väliasennoissa (oletan että ne ovat alkuperäiset mikit koska kitara ei ollut kovin vanha kun se ostin, mutta oikeasti en tiedä mitkä ne ovat) sitten tuossa uudessa LiteAsh stratossa on jotkut seymour duncanit ja niissä on hurinattomat väliasennot. Olen tähän saakka luullut, että vanhassa kitarassani on huonosti asennettu ne mikit ja suunnittelin kojauttavani mikkikytkennät kun remppautan kitaran muutenkin.

Itse en ole mikkejä ikinä vaihtanut kun olen aina säädöillä saanut ne tyydättäviksi, mutta kyllä noissa mikeissä ihan pikkuriikkisiä eroja olen itsekin pystynyt havaitsemaan en vain kokenut vielä tarpeelliseksi vaihtaa niitä mistään kitarasta enkä oikein osaakaan.

jotta ei hurise, täytyy keskimikki olla polariteetiltaan toinen kuin kaula ja talla, eli sen pitää kiskoa kohti kaula ja tallamikkiä, sitten se pitää kytkeä vielä johdot juuri toisinpäin kuin kaula ja tallamikissä, eli vaikka plus kytketäänkin keskimikissä miinukseen jne.

70 luvulla ei vielä mikit olleet sellaisia, eli niiden kuuluu hurista. voit halutessasi vaihtaa keskimikin toisenlaiseen jolloin siitä tulee hurinaton kanssa.
juki
12.09.2012 14:23:47
aristoteles666: 70 luvulla ei vielä mikit olleet sellaisia, eli niiden kuuluu hurista. voit halutessasi vaihtaa keskimikin toisenlaiseen jolloin siitä tulee hurinaton kanssa.

tai laittaa esim Suhrin silent systeemin, jolla saa kaikki asennot hurinattomiksi ja joka edellyttää samaa polariteettia kaikilta mikeiltä

"The BPSSC requires the middle pickup to be the same polarity and the same direction winding as the bridge and neck pickups. Reverse-wound reverse-polarity middle pickup will not work with the BPSSC."
Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI!
McNulty
12.09.2012 16:11:51
Ihan yleisesti ottaen Straton mikeistä puhuttaessa, mä koen että monen valmistajan "vintage-seteissä" tallamikki on hyvin usein liian ohutsoundinen. Tästä syystä tykkään esim. Tim Millsin (BKP) tavasta tarjota myös vintage-henkisiä mikkejä baseplatella, joka tuo juuri sen tarvittavan pienen lisäbotnen ja -potkun tallamikin soundiin.

Nimim. "Liian monesti ohutsoundiseen tallamikkiin törmännyt Strato-miäs"
Tservuske haidis, om klimagud tsiero, dög deg gdlää, rsxsxsx, nadju, lobriään, dze tze, vuora oljii...
Tomasi
12.09.2012 19:07:19

McNulty: Ihan yleisesti ottaen Straton mikeistä puhuttaessa, mä koen että monen valmistajan "vintage-seteissä" tallamikki on hyvin usein liian ohutsoundinen. Tästä syystä tykkään esim. Tim Millsin (BKP) tavasta tarjota myös vintage-henkisiä mikkejä baseplatella, joka tuo juuri sen tarvittavan pienen lisäbotnen ja -potkun tallamikin soundiin.

Nimim. "Liian monesti ohutsoundiseen tallamikkiin törmännyt Strato-miäs"

Noista BKP vintagevivahteisista Mother's Milkit on ainakin tämän amatöörin mielestä muikeat. Cleanit on niin lyyriset, ettei enää useinkaan viitsi pilata fiilistä säröllä. ;) Pikkumuroa korkeintaan vaan, soittaa sitten karskimmat hommat toisella keihäällä. Tallamikki baseplatella ei oo liian piikkiä korvaan vaan just bra funkahtavaan ja pyöreäsoundiseen pilitykseen. Väliasennot minusta just sitä leimallista stratoa mitä hain.
Pitihän tätäkin kokeilla...
hallu
12.09.2012 20:32:33
aristoteles666: jotta ei hurise, täytyy keskimikki olla polariteetiltaan toinen kuin kaula ja talla, eli sen pitää kiskoa kohti kaula ja tallamikkiä, sitten se pitää kytkeä vielä johdot juuri toisinpäin kuin kaula ja tallamikissä, eli vaikka plus kytketäänkin keskimikissä miinukseen jne.

70 luvulla ei vielä mikit olleet sellaisia, eli niiden kuuluu hurista. voit halutessasi vaihtaa keskimikin toisenlaiseen jolloin siitä tulee hurinaton kanssa.

Okei, eli asia on kuten kuuluukin olla. Kiitokset kattavasta vastauksesta. En luultavasti ala tuota kitaraa isommin tuunaamaan, vaan olen ajatellut duunata (tai ostaa valmiina) kokonaan toisen pleksin mikkeineen ja potikoineen jonka voi vaihta halutessaan kokonaan sitten. Siihenpelksiin voisi ruuvata vaikka Lindy Fairlinet tai jotkin fenderin omat laatumikit, mutta homma on vaiheessa ja pitää vielä selvittää kuinka mutkikas prosessi sellainen olisi Maajohdon ja jakin piuhat voisi laittaa vaikka jollakin pikaliittimellä niin vaihtokin kävisi lennossa. Mutta eipä tuo nyt ole mitenkään äkkiä syntymässä kunhan olen vain pohtinut tuollaistakin vaitoehtoa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
20.10.2012 12:40:46
Soittelin ensin japsi-tokailla, jossa on Duncanin SSL-1:set ja heti perään toisella japsi-tokailla, jossa on Fenderin CS '54. Ja täytyy sanoa, että vaikka '54 ovat hyvät ja paremmat kuin aikaisemmat '69:t, niin kyllä Duncanit ovat paremmat. Noista '54 vain puuttuu jotain verrattuna Duncaneihin.

Nyt torilla olisi Fat '50:set. Kokemuksia, miten vertautuu '54, '69 tai Ducanin SSL-1:siin?
Bluesman69
20.10.2012 13:21:46
Lollarin Tweedit ovat puhtaasti parhautta. Toimivat hyvin myös hieman rankemmallakin säröllä kunhan ei norjalaisörinää tavoitella.. :)
Näillä on soitettu keikoilla ja studiossa jo useampi vuosi eikä vaihtoon ole tarvetta.
Hän, joka soittaa Fenderillä ei voi olla läpeensä paha...
komero
21.10.2012 21:51:18
Bluesman69: Lollarin Tweedit ovat puhtaasti parhautta. Toimivat hyvin myös hieman rankemmallakin säröllä kunhan ei norjalaisörinää tavoitella.. :)
Näillä on soitettu keikoilla ja studiossa jo useampi vuosi eikä vaihtoon ole tarvetta.

Ostin kans Tweedit, mutta jotenkin ne ei passannut mun Tweed Deluxe -kombon kans mun korvaan niin hyvin kuin olisin kuvitellut. Todella hyvät mikit kyllä, mutta vaihdoin ne kaupassa sitten Lollarin Blackface Dirty -settiin. Aivan pirun hyvät mikit. Dirty meinaa siis sitä, että tallamikki on kuumempi (se on Special S -mikki).

Mulla oli Duncanin SSL-1:t tuossa Tokaissa näitä ennen, nekin ovat hyvät mikit, mutta Lollarit ovat ihan selkeästi paremmat. Jos ne Duncanit ovat Audi A4, niin Lollarit ovat RS4 :) Eikä tarvi kenenkään alkaa nyt sotkemaan muita automerkkejä tähän ;)
Laulava Kylätohtori
31.10.2012 12:44:01
Imper: Duncanin Antiquity II surferit on parhaat stratomikit. Aivan eri meininki ku noissa Fenderin CS-mikeissä, jotka on mun mielestä kylmäsoundisia mikkejä...

Nyt on Antiquity II Surferit paitsi tallassa on Antiquity I Texas Hot.

Loistavat mikit kertakaikkiaan, ei siinä mitään. Varsinkin särösoundi on todella todella hyvä, kuten puhtaatkin mutta....

Puhtaisiin kaipaisin enemmän napakkuutta, iskevyyttä, puncia tai jotain. Sellaista hienon sivistynyttä räyhäkkyyttä. En tiedä onko kyse ulostulotehoista vai mistä, mutta esim. Duncanin SSL-1:ssä on juuri tuota, mitä haen, eikä nekään käsittääkseni ole mitkään kuumat mikit...

Hmmm..... Kyllä menee taas turhaksi cork snifferöinniksi, mutta kuitenkin... Tyytyäkö tähän vai vieläkö pistetään mikit vaihtoon? Ainakin CS '54:a täytyy vielä käyttää kitarassa, jotta saadaan varmuus näiden välille...
Laulava Kylätohtori
01.11.2012 21:21:51 (muokattu 01.11.2012 21:23:47)
No, pistetään nyt lisää tarinaa, vaikkei sitä pyydettykään...

Eli tänään soittelin ensin Antiquityjen kanssa ja sitten Custon Shop '54:ten kanssa.

Antiquityissä on jotenkin täyteläisempi ja harmoonisempi puhdas soundi, mutta CS '54:ssa aavistus enemmän heleyttä ja punchia eli iskevyyttä tai miksi sitä sitten pitäisikään kutsua.

Säröillä CS '54:ssa on enemmän hillittyä räyhäkkyyttä tai jotain, mutta Antiquityissä on todella mahtava ja pureva soundi...

Nyt en osaa päättää, kumpi on parempi. Pitäisi varmaan ostaa kolmannet mikit, jotka ovat paremmat kuin kumpikaan noista... Antiquityt, jotka ovat heleämmät ja missä on enemmän punchia + ripaus hillittyä räyhää - siinä sitä olisi täydelliset mikit stratoon (IMO)....
Rämppy
02.11.2012 15:19:28
Nyt en osaa päättää, kumpi on parempi. Pitäisi varmaan ostaa kolmannet mikit, jotka ovat paremmat kuin kumpikaan noista... Antiquityt, jotka ovat heleämmät ja missä on enemmän punchia + ripaus hillittyä räyhää - siinä sitä olisi täydelliset mikit stratoon (IMO)....
Eiku sulla pitää olla kaksi stratoa. Toisessa fenkut ja toisessa antiquityt :D
Laulava Kylätohtori
02.11.2012 19:41:26
Rämppy: Eiku sulla pitää olla kaksi stratoa. Toisessa fenkut ja toisessa antiquityt :D

Heh, näinpä, mutta valitettavasti tämä ei ole köyhän miehen tie....

Mutta kertokaapa suosituksia mikiksi, kun vaatimuksena on:
- Alnico 5 magneetti
- Heleä ja kirkas, Fenderin "bells and chimes" soundi
- Mahdollisimman paljon punchia ja attackia, siis sellaista iskevyyttä, kun soittaa Hendrixin groove tyylistä soittoa. Sellaista hyvää "napsumista"
- Särösoundissa pitäisi olla purevuutta, joka porautuu luihin ja ytimiin...

Eli kuten tuolla jo kirjoitin, Duncanin SSL-1:ten heleys ja napakkuus yhdistettynä antiquityjen purevaan ja "naukuvaan" säröön...

Hmmmm... Oliko tässä koko kirjoituksessa edes mitään järkeä?
weetube
02.11.2012 19:58:53
Laulava Kylätohtori: Heh, näinpä, mutta valitettavasti tämä ei ole köyhän miehen tie....

Mutta kertokaapa suosituksia mikiksi, kun vaatimuksena on:
- Alnico 5 magneetti
- Heleä ja kirkas, Fenderin "bells and chimes" soundi
- Mahdollisimman paljon punchia ja attackia, siis sellaista iskevyyttä, kun soittaa Hendrixin groove tyylistä soittoa. Sellaista hyvää "napsumista"
- Särösoundissa pitäisi olla purevuutta, joka porautuu luihin ja ytimiin...

Eli kuten tuolla jo kirjoitin, Duncanin SSL-1:ten heleys ja napakkuus yhdistettynä antiquityjen purevaan ja "naukuvaan" säröön...

Hmmmm... Oliko tässä koko kirjoituksessa edes mitään järkeä?

Noh, noita on muutama setti laitettu ja itelläkin kahdessa Stratossa tällä hetkellä.
Vieläpä aikas kilpailukykyiseen hintaan nykyisin tuolla Rockingerilla...

http://www.rockinger.com/index.php? … ;lang=ENG&product=VZ03S%2FVZ13S
Että joo...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)