Aihe: Nelikymppiset ei tarvi enää liveä..ei edes OMB:ä
1 2 3 4 5
KanttoriPiiparinen
11.09.2012 13:04:12
Viime hääni menivät kirkkosoitossa vanhaan malliin. Normi hääsetti. Vihittävä pari harppoi läpi kolmen ristin kirkon, ollen alttarilla jo ennen Melartinin a-osan puoltaväliä ja virren veisuu/säestys jäi minun harteilleni. Siis tuttua kamaa kaikin puolin.

Mutta juhlapaikalla Valtsun kellarissa odottikin Tiskijukan kioski innokkaita hytkyjiään parketille. Häävalssien sijalla kuultiin hääjytke. Ja sitä jatkui. Ja jatkui.

Poistuessani kotiini kauhustelemaan nykymenoa mietiskelin hiljaa mielessäni:
Tällaisenko hääperinteen me vanhemmat olemme siirtäneet nuorisollemme? Vai mistä kiikastaa? Vastatkaa oi te viisaammat musiikkivelhot!
Nuotin vieressä on aina tilaa...
rintapek
11.09.2012 17:42:47

WanhaWetäjä: Joo...aika karulla tavalla tuli koettua tuo livemusan merkityksettömyys eli aliarvostaminen Lapissa mennä viikolla, 7 päivää, 7 eri artistia.
Kun artisti lopetti settinsä niin osa väestä lähti ns vittuun ja loput karaokebaariin TANSSIMAAN sen saatanallisen älämölön kera VAIKKA tarjolla olisi laadukasta livemusaa osaavien, monipuolisten bandien toimesta...

Viime keikalta muistan, ko bändi lopetti puolilta öin ja bändin jälkeen oli DJ seuraavat puolitoista tuntia, eli pilkkuun. Osa väestä lähti, kun bändi lopetti, osa väestä lähti pari minsaa myöhemmin ko DJ aloitti ja nosti volumet kattoon. Mut se väki joka jäi pomppi lattialla ihan transsissa. Musa, jota DJ soitti oli tauotonta biittiä periaatteella witusti bassoo.

Kyl toki bändikin onnistui houkuttelemaan väkeä parketille, ko paikalla oli kolmesataa päätä, niin siin kriittinen massa ylittyy sillai, et parketilla jo riittää jatkuvaa kiertoa eikä tartte tyhjälle lattialle soittaa. Mut DJ onnisti aivottomalla jumputuksellaan houkuttelemaan jokseenkin jokaisen saliin jääneen parketille, eli parketilla oli tungosta, vaik vähintään puolet väestä oli lähtenyt koisimaan.

Eli kyl osa porukasta vielä arvostaa livemusaa. Mut enenevässä määrin löytyy porukkaa, joille esiintyjäksi kelpaa basso- ja rumpukone.
One kind of music only - the good kind
BassoSisko
11.09.2012 19:47:23
rintapek: Eli kyl osa porukasta vielä arvostaa livemusaa. Mut enenevässä määrin löytyy porukkaa, joille esiintyjäksi kelpaa basso- ja rumpukone.

Voisiko yksi syy olla biisivalikoima?
Bändin on joskus vaikeampi lennosta vaihdella biisejä kuin dj:n.
Hax pax max deus adimax. AAH
Lennu
11.09.2012 19:57:40

BassoSisko: Voisiko yksi syy olla biisivalikoima?

Ei nää dj:t vaihtele, ne vetää ihan suunnittelemansa kaavan mukaan.
no is any good musics maked anymore...
BassoSisko
11.09.2012 20:03:55
Lennu: Ei nää dj:t vaihtele, ne vetää ihan suunnittelemansa kaavan mukaan.

No sitten niillä on niin hiton hyvä kaava että kannattais varmaan opetella siitä jotain.
Hax pax max deus adimax. AAH
rintapek
11.09.2012 20:24:28

BassoSisko: Voisiko yksi syy olla biisivalikoima?

Ei o toi ilmiö kyseessä. Vaik se on tietty totta, et bändillä on vaan jokunen sata biisiä, jotka vois olettaa kohtuullisesti klaaraavansa, siin mis DeeJiillä on valittavissa useita tuhansia tunteja musaa, mitä ny läppärin kovalevylle mahtuu.

Mut kyl bändin ohjelmisto teki kauppansa ihan asiallisesti. Keikan jälkeen mä vaan jäin paikalle osin vahtimaan kamoja ( vaik kaikki soittimet ja taskuunmahtuvat muistoesineet korjattiin lauteilta talteen), osin sanomaan, et ei tuoppeja kaiteelle ja pääasiassa jäin ottamaan kaks keikan jälkeistä olutta.

Mut ei toi DeeJiin biisivalikoima tosiaan ihmeitä tehny, koska ainakaan mä en aina edes erottanu milloin biisi vaihtui. Ihan sama jumputus vaan jatkui. Mut paikalle tosiaan jäi yli satapäinen lauma, jotka tosta tykkäs kuin hullu puurosta. Alkoholilla toki oli osuutta asiaan.
EP
11.09.2012 22:57:13 (muokattu 11.09.2012 22:59:45)
KanttoriPiiparinen:

..Mutta juhlapaikalla Valtsun kellarissa odottikin Tiskijukan kioski innokkaita hytkyjiään parketille. Häävalssien sijalla kuultiin hääjytke. Ja sitä jatkui. Ja jatkui.

Poistuessani kotiini kauhustelemaan nykymenoa mietiskelin hiljaa mielessäni:
Tällaisenko hääperinteen me vanhemmat olemme siirtäneet nuorisollemme? Vai mistä kiikastaa? Vastatkaa oi te viisaammat musiikkivelhot!

Niinpä, tuotapa kannattaakin miettiä.. : /

rintapek:

..Eli kyl osa porukasta vielä arvostaa livemusaa. Mut enenevässä määrin löytyy porukkaa, joille esiintyjäksi kelpaa basso- ja rumpukone.

Hyvin sanottu, sieltä Helsingistä käsin!
baron
12.09.2012 00:14:09

Mä tein juuri tänään (tai itseasiassa eilen, vuorokausi vaihtunut) diilin soittamaan viisikymppisjuhliin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
mack the knife
12.09.2012 14:20:01
Mä tykkään jumputuksesta. Ja oon jopa sitä mieltä, että jos bändi meinaa soittaa edes vähän uskottavasti tämän päivän tanssimusiikkia, eli jonkun mielestä jumputusta, niin rumpuihin triggerit ja heti. Bassarin pitää jytkähtää eikä kuulostaa 50 -luvun ludwigilta.
COVS n:o 1.
KanttoriPiiparinen
12.09.2012 18:56:06
mack the knife: Mä tykkään jumputuksesta. Ja oon jopa sitä mieltä, että jos bändi meinaa soittaa edes vähän uskottavasti tämän päivän tanssimusiikkia, eli jonkun mielestä jumputusta, niin rumpuihin triggerit ja heti. Bassarin pitää jytkähtää eikä kuulostaa 50 -luvun ludwigilta.

Pistitkö provon?
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Meisseli
12.09.2012 19:02:20

Uusi musiikkihan on aina kuulostanut jonkun mielestä jumputukselta tai "ihan samalta". Kyllä vaikkapa skrillex ja haddaway kuulostavat melko eriltä.
pippalot.com
rintapek
12.09.2012 19:19:37

mack the knife: Mä tykkään jumputuksesta. Ja oon jopa sitä mieltä, että jos bändi meinaa soittaa edes vähän uskottavasti tämän päivän tanssimusiikkia, eli jonkun mielestä jumputusta, niin rumpuihin triggerit ja heti. Bassarin pitää jytkähtää eikä kuulostaa 50 -luvun ludwigilta.

En ainakaan mä puhunu bändin saundimaailmasta mitn. Saundit voi kukin hoitaa ittelleen tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.

Kyllähän toi DeeJii vallan mainiosti palveli sitä paikalle jäänyttä yleisöä. Kyl siin vaan illan mittaan ihan mainiosti toteutui periaate "jokaiselle jotain".

Mut kyl siin väki aikas vähään tyytyy, jos musasta ei tartte just muuta kuulla ko rummunmäiske, basso ja konepohjaiset efektiloopit. Mut makuasioista ei käy kiisteleminen.
Timi
12.09.2012 19:51:59
KanttoriPiiparinen: Pistitkö provon?

Ei oo puukolla provo.Ikävää että se pieni "Ero"Jolla olemme soundanneet paremmalta.Kuin muut bändit.Paljastuu nyt.Oon vuosia sitten trikannut snaren ja basarin.En tietysti voi suositella muille.Kun bassorummun luonnollinen sointi häviää.
Vaikea.Mutta varma!
Ukko
12.09.2012 20:03:51

Midirummut kehiin ja kuulovauriot kuriin.
COVS jäsen nro 6
isojussi
12.09.2012 21:13:32
WanhaWetäjä: Joo...aika karulla tavalla tuli koettua tuo livemusan merkityksettömyys eli aliarvostaminen Lapissa mennä viikolla, 7 päivää, 7 eri artistia.
Kun artisti lopetti settinsä niin osa väestä lähti ns vittuun ja loput karaokebaariin TANSSIMAAN sen saatanallisen älämölön kera VAIKKA tarjolla olisi laadukasta livemusaa osaavien, monipuolisten bandien toimesta.

Jumalauta...esim joku Mistral on niin hyvä bandi että piti oikeen jäädä kuunteleen oman triosihkutuksen jälkeen heidän vetoaan, harvoin enää jaksaa kun noi on kaikki
nähty ja kuultu...

Se, että osaa soittaa ei aina tarkoita, että osaa soittaa niin, että PALKANMAKSAJAT viitsii kuunnella. Kyllä muakin vituttais, jos häviäisin karaokelle....
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
hoomollinen
12.09.2012 21:44:17
isojussi: Se, että osaa soittaa ei aina tarkoita, että osaa soittaa niin, että PALKANMAKSAJAT viitsii kuunnella. Kyllä muakin vituttais, jos häviäisin karaokelle....

Taas kerran tota jussimaista pullistelua. Pitäikö kerrankin pakata auto. Ottaa suunta kohti Lappia, ja OIKEESTI mitata se omakin viehätysvoima.
EP
12.09.2012 21:52:53
isojussi: Se, että osaa soittaa ei aina tarkoita, että osaa soittaa niin, että PALKANMAKSAJAT viitsii kuunnella. Kyllä muakin vituttais, jos häviäisin karaokelle....

Mut eiks toi oo ihan selvä kun illan tähti poistuu, niin suuriosa yleisöä häippäsee myös, lähes aina!
Ei tossa mistään häviöstä ole kysymys, vaan soittavatko liian pitkään?
Lennu
12.09.2012 22:05:43

Ei kai ne toimistot jaksa joka keikalla ravata kuuntelemassa.
no is any good musics maked anymore...
markus16
12.09.2012 22:50:41
Melkoisia maantieteellisiä eroja tuossa musiikin arvostamisessa. Olin lukioikäisenä paikallisessa juottolassa töissä plokkaamassa laseja. Erään kerran oli oikein panostettu ja hankittu paikalle oikea DJ, eikä vaan sitä yhtä paikallista tyyppiä jolla sattui olemaan enemmän kuin repullinen levyjä. Sinä iltana hiffasin ensimmäisen kerran mikä ero on levynpyörittäjällä ja deejiillä. Musiikki meni vanhasta discosta ja funkista tranceen ja tiesmihin rytkeeseen täysin saumattomasti ja kokonaisuutena. Hemmolla oli efektipadit joilla laittoi omaa kivaa biisien päälle, miksaili lennosta jne.. Aivan huikea suoritus, vaikken ikinä ko. musiikista ollutkaan liiemmin piitannut.
Lähes ainoa tanssija koko yli 2-tuntisen setin aikana oli dj:n parempi puolisko. Hyvin tanssikin ja oli muutenkin ilo katsella. Pari kertaa muutama haahka kävi hyllymässä ringissä käsilaukkujensa ympärillä ja poistui taas biisin vaihtuessa.

Dj lopetti settinsä ja se paikallinen suuruus astui tiskin taa. Ensimmäisenä biisinä lähti soimaan ihan vtun hirveä finnhits dance-remix, joka soi _vähintään_ kolmasti joka ilta. Valehtelematta 90% täpötäyden baarin asiakkaista ryntäsi tanssilattialle (kaikki ei edes mahtuneet) ja innokkaimpia kottaraisia piti repiä alas pöydiltä. Vieraileva deejii puisteli päätään hämmentyneen, pettyneen ja huvittuneen näköisenä. Ilta jatkui samoilla vanhoilla kusenpolttamilla jumputuksilla ja tanssilattia oli täynnä pilkkuun saakka.

Sama ilmiö näkyy aika selvästi monilla pienemmillä paikkakunnilla. Samat vanhat ja vakaat soittolistat illasta toiseen, karaoke jossa samat 5 tyyppiä laulaa kaikki kolme bravuuribiisiään ja välillä joku käy sammumassa mikinvarteen, muoviruusut ja valoletkut seinällä ja ylihintaista kaljaa. Toimii! Menepä sinne sitten soittamaan jotain muuta kuin baarikärpästä ja levotonta tuhkimoa "Ei kiitos, emme ole kiinnostuneita tuotteestanne"
"Soittakaa ukkometso!"

Tanssimusiikki on aavistuksen eri homma, mutta ilmiö sama, väitän.
Kirka saatana!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)