Aihe: Custom rummut
1 2 3 4 5
Duro
11.09.2012 10:24:23 (muokattu 11.09.2012 10:26:30)
Vastauksena varmaan käy, että eikös sitä saa ostaa just mitä kiinnostaa jos kerran rahaa on? Saapahan pannut vimpan päälle ainakin senhetkisen mieltymyksen mukaisesti :) Jos ei muuta niin lämmittääpähän kivasti sisältä kun on sellaset pannut mitä kellään muulla ei luultavasti ole.
Tilipitappituppitappi
jtannin
11.09.2012 10:31:29
Laittakaapas muuten kommenttia syistä miksi haluaisitte / hankitte itsellenne custom setin? Kun nyt alkoi muitakin kiinnostamaan

Oma tarina:
Soitin Gretscheillä jotka pöllittiin. Vuosi oli 2001 ja silloin uusiin ei ollut varaa ja käytettyjä ei ollut helposti saatavilla. Gretschit oli 10 vuotta sitten täällä melko harvinaisia ja ainoastaan made in USA, joten kallista...
Uudet työkalut piti saada, joissa olisi riittävästi särmää. Suurilta valmistajilta ei oikein ollut tarjolla sellaista mikä olisi ollut mielenkiintoista ja taloudellisesti ulottuvilla.
Kumu Pekka oli juuri tuolloin saanut oman pakettinsa kasaan. Kukaan ei vielä tuolloin Kumuilla soitellut jolta olisi voinut kysyä kokemuksista. Pari testiä olin niistä kuitenkin tehnyt, joten päätin kokeilla. Pekan kanssa istuttiin ja tuumattiin ja lopputulos oli parempi kuin osasin edes odottaa. Kumut Yamahan tomiripustuksilla ja värikin osui aivan nappiin.

Nythän suurilta valmistajilta löytyy huomattavasti laajempi valikoima laadukkaita soittimia ja kuluttajaystävällisempään hintaan kuin reilut 10 vuotta sitten
Speedy
11.09.2012 11:16:37

jtannin: Laittakaapas muuten kommenttia syistä miksi haluaisitte / hankitte itsellenne custom setin? Kun nyt alkoi muitakin kiinnostamaan

Omalla kohdallani homma meni Kumujen kohdalta näin. Muistaakseni vuonna 05-06 mulla oli Premierin Artist ja Astria (=XPK) setit, ja halusin jotain uutta. Molemmat setit olivat suurinpiirtein saman tasoisia, joten senkin takia päivitys parempaan oli luonnollinen. Keikkojakin oli sen verran että uskalsi sijoittaa "huippusettiin".

Mielessä kävin kaikkia vaihtoehtoja eri merkeiltä. Premierillä ei ollut silloin oikein mitään kiinnostavaa, Pearl Masters sarja houkutteli (mutta toimitus ajat 6kk), Reference oli just tullut ja sitä testasinkin mutta ei vakuuttanut + törkeen painavat roudata, Yamaha oli silloinkin ihan njääh, Sonorista en tiennyt mitään, Tama ehdoton nöynöy.. DW oli liian kallis ja säilyi ehkä_sitten_joskus haaveena. Mikään vintage ei myöskään kiinnostanut.

Sitten tulikin ihan puskista ajatus Kumuista, toimitusaikakin vain n. 3kk. Oikeastaan en tiennyt ja enkä oikeastaan pahemmin nytkään jaksa innostua mistään tarkoista spekseistä rungon materiaalin ja viisteiden yms nippelitietojen viilaamisesta, joten Pearlinkin valinnan vara tuntui pelottavalta. vertailukohtaa oli vaikea saada kun settejä ei ollut missään mistä ois voinut tutustua tarkemmin ja muidenkaan seteistä ei tarkempia speksejä tiennyt. Pearl ja Kumu olivat siis loppu suoralla valinnoissa. Loppuviimein asiaan vaikutti toimitusaika, valinnan "helppous", uudet D-lugit, asiakaspalvelu/testausmahdollisuus, asiantunteva (ja kärsivällinen) opastus kokojen suhteen. Kokojen lisäksi värin valitseminen oli iso juttu. Olisinko saanut Pearlilta kotiin näytepaloja väristä? =) Taistelua Kumu vs. Pearl varmasti auttoi että mm. Kuoppis ja Nykänen olivat vaihtaneet Pearlit Kumuihin..=) Eli ei ne ihan huonot voi olla..

Toisaalta, mistään en ollut kuullut negatiivistä palautetta Kumuista. Kumujen ohella myös Waccot olivat tutkailun alla, mutta niistä ei oikein läytynyt mitään tietoa. Kumuja kuitenkin kuuli enenevässä määrin joka puolelta ja saundikin miellytti korvaa. Lisäksi puuvanteet miellytti silmää..=) Samanlaista hypetyksellistä status arvoa Kumuilla ei taida enää olla, kun mitä 5 tai 10 vuotta sitten, mutta eipä se haittaa minua.. Lisäksi ajatus custom vs normi setti johti ajatukseen, että kustomit ovat ne The Rummut, jotka hommataan kerran, max kahdesti elämässä.. Ns tavallisia settejä saa aina ja niistä pääsee helposti eroon.. Monta settiä on Kumujen ohella ollut ja monta varmasti tulee olemaankin, mutta uskoisin että Kumut säilyy aina..=)
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
tomboarmageddon
11.09.2012 11:34:27
Muakin kiehtoo juuri tuo seikka mikä edelliselläkin, eli se ,että voisi käydä katsomassa ja testailemassa eri vaihtoehtoja(kumu tai sowo jne suomalaiset).
Ja juuri se,että voi keskustella minkaälaiseen käyttöön pöntöt tulee ym.
Nyt oon kyllä ihan tyytyväinen kamoihini ja nuo blxätkin kunha saan "customoitua"(testaan pyöreämpiä viisteitä ja ulkokuosi uusiks) niin on omiin tarpeisiin kalustoa.
Duro
11.09.2012 12:25:24 (muokattu 11.09.2012 12:29:26)
jtannin: Laittakaapas muuten kommenttia syistä miksi haluaisitte / hankitte itsellenne custom setin? Kun nyt alkoi muitakin kiinnostamaan

Itsellä meni niinkin tylsästi kuin hinnan takia tämä valinta. Mulla oli Jackshoppeja ennen Tama Artstar Cordiat 22/12/13/14/16. Oikeinkin hienot ja hyväsoundiset rummut, mutta mua alkoi jurppimaan etutomien syvyydet asettelun kannalta. Kanttikokoiset kun olivat. Ei niitä oikein saanut mitenkään niinku halusi.

Aloin sitten kattelemaan eri vaihtoehtoja. Alkuun lähdin katsomaan tarjontaa 10x8/12x9/16x14/22x18-kattauksesta valmistajilta Tama, Pearl ja Yamaha. Sonorit olin sulkenut jo hinnan takia poijes aiemmin, mutta noita valtamerkkejä aloin katteleen tarjousten perusteella. Marssin sitten Musikanttiin ja latasin että mitäs maksais Tamalta Starclassicit (Maplet ja Performerit), Pearlilta Masters BMP ja Yamahalta Birch Custom Absolutet. Ensinnäkin toimitusajat olis noilla koilla mennyt esim. Pearlilla ja Tamalla tosi pitkälle ja tuon normeista poikkeavan lattiatomin takia myös hinnat varsinkin Yamahalla olis ollu jotain sellasta mitä mä en halua tunkea _mihinkään_ rumpusettiin.'

Käytettynä en jaksanut noilla koilla varustettuja pannuja odottamaan jäädä. Siksi en ees harkinnut sitä missään vaiheessa. Ajatustasolla nuo koot oli mua miellyttäneet jo pidemmän aikaa, vaikka käytännön kokemus esim. pari tuumaa lyhyemmästä 16" lattarista uupuikin. Jotenkin aina kenkuttanut 16"x16" lattiatomin herkkyyden puute oikeestaan setissä kuin setissä, joten loogisesti päättelin että matalempi tomppa on myös herkempi. Maalaisjärjen on huomattu tuon nykyisen setin kanssa pitäneen jälleen kerran paikkaansa :) Muutenhan nuo on aikas peruskoot.

Aloin sitten piruuttani kattelemaan customeita. Mulla ei ollut niiden hintatasosta oikeen mitään hajua muiden kuin Kumun osalta. Kumun hintataso oli vähän turhan tyyris tuommoisesta kattauksesta mattapintaisenakin, joten sen ohitin oikeastaan heti. Sitten rupesin kattelemaan "customkokoajia", eli STDrumssia ja Jackshoppia näin alkuun. Molempien tarjoukset tuosta kattauksesta olivat käytännössä melko samat, mutta Jackshopissa vetosi ajatus siitä että kun kerran on suomalainen firma niin asioiden hoitaminenkin on ongelmatilanteissa helpompaa. Mitä se ei nyt ihan ollut, mutta siitä voi lukea vanhemmista postauksista jos kiinnostaa jotakuta. Lisäksi Jackshopilta luvattiin huomattavasti noita valtavalmistajia nopeampi toimitusaika.

Enivei, sitten otin em. kattauksen Jackshopilta, kun hinta oli oikein kohdillaan, enkä ollut työn jäljestä netin kautta löytänyt oikeen mitään napistavaa. Vaahterapannuihin päädyin oikeastaan suositusten (ja shellien hinnan) perusteella. Plus Yamaha Tour Customeita jonkun aikaa paiskottuani totesin ettei vaahterapannut oo ollenkaan pöllömmät näin koivupönttöihin tottuneenkaan mielestä. En sit tiedä kuinka paljon tuossa oli mielikuvasta asia kiinni, mutta noh, tehty mikä tehty :D

Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen. Setin ykkösvedoshan meni wrappiongelmien takia takuuvaihtoon, mutta sain tilalle vahapintaiset vastaavat pannut pienillä hardistwiikkauksilla varustettuna. Työn jälki on hyvää ja soundit on aivan mahtavat. Jackshopilta sain myös runkopaksuudesta suositukset ennen setin valmistamisen aloittamista, jolloin pienemmistä tomeista esmes lähti paksuutta poijes. Suositukset menivät oikein hienosti yksiin ja tuo on aikalailla unelmakattaus niin soundien kuin käytännöllisyytensäkin puolesta, minulle. Vaikka kaikkea muuta säätämistä Jackshopin kanssa kyllä oli, on lopputulokset olleet todella hyviä.

Speedy: Olisinko saanut Pearlilta kotiin näytepaloja väristä? =)

Tästä sai myös Jackshop plussaa kun tuota vahapintaista setin kakkosversiota tehtiin. Sain sävyvaihtoehdoista esimerkkivedokset (kuvana tosin, mutta riitti itselle) ja sain sitten päättää mihin suuntaan lähdetään.
Tilipitappituppitappi
welho
11.09.2012 14:07:38

Mulla homma lähti "käsistä" 01-tai 02 kun halusin tietynlaisen custom virvelin mitä ei löytynyt kaupasta.. Olin aluksi tilaamassa jenkkipajasta, mutta onneksi satuin löytämään Helasen=)

virveleitä tulikin kaksi kappaletta (kyseiset kävi muuten kumulla hetki sitten huollossa ja ovat taas uutta vastaavassa kunnossa! tää on kans sellanen palvelu mitä ei isoilta valmistajilta löydy)

Tuolloin settinä oli Taman starclassicin vaahterapöntöt jotka ei soundinsa puolesta ollut ihan sitä mitä halusin.. varsinkin basarista puuttui läskiä vaikka mitä teki! Virveleistä innostuneena tilaukseen lähti seuraavaksi custom basari 20"x20" ja lopuksi tomisetti.. Pääasiassa opiskelijabudjetilla kun mentiin niin oli mahtavaa että setin pystyi myös ostamaan pala kerrallaan!

Jossain vaiheessa tuli tarvetta toiselle setille ja ostin Kumulta osan vanhasta esittelysetistä.. Lopuksi ostin myös loppusetin pois kun jäi vaivaamaan.. Molempia settejä on tullut täydennyttä aina tarpeen mukaan irtorummuilla ja vuosi sitten tuli tilattua tuplasetti vielä eri pinnoitteella kun uudet runkopaksuudet tuli valikoimaan.

Oman näköinen/kuuloinen custom setti oli ja on vieläkin jotain mistä tykkään ihan älyttömästi! Ei ole tullut mieleenkään vaihtaa tai myydä mitään pois! päinvastoin ostoslista alkaa olla taas aika pitkä=)
kymmeneen vuoteen ei ole muuten toisen setillä soittaessa ole tullut minkäänlaista "wow nää on paremmat kun mun pöntöt" fiilistä=)
Lisäksi Suomalainen käsityö, laatu, yritteliäisyys ja Kumun tarjoama palvelu on sellasta mitä todella arvostan!

Jos pakko olisi jotain tehdassettiä katsoa niin Yamahaan sitä luultavasti kääntyisi.. Laadusta on paljon hyviä kokemuksia ja samoin F-musan palvelu/meininki on ollut mahtavaa!

tuossapa linkit mun rakkaisiin pömpeleihin:

http://kumu.fi/finnish/rumpusetit/setit_039.html

http://kumu.fi/finnish/rumpusetit/setit_046.html

http://kumu.fi/finnish/rumpusetit/setit_327.html
there's no gain without pain
statistiÖ
11.09.2012 16:47:59 (muokattu 11.09.2012 16:56:45)

jazzmies: miksi -- kokemattomatkin rumpalit haluavat allensa kustomsetin?
Ei löydy valmiina. Suosi suomalaista (työtä).

Muiden syitä: Jonkun vanhemmilla on liikaa rahaa; oikein oiva sijoituskohde, kannatan! Saa valita värin. "Vaatteet on mun aatteet".

Speedy: Ainut vaan että saundi ei näyttele yhtä suurta roolia
Mun mielessäkin tämä on dilemma. Mitä tekee teknisesti mainioilla pöntöillä, jollei osaa soittaa = ei saa mm. mainiota saundia ulos. Parhailla välineilläkään ei saa töpöstä parasta/ parempaa. Toisaalta huonoilla saa huonostakin huonomman.

Varsinainen kauhuskenaario vielä, että joku hakkaa piloille hienot rummut. En tiedä, miten tuo tehdään ja toivottavasti ei selviä koskaan :)
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
Aekuinen Naenen
11.09.2012 17:18:04 (muokattu 11.09.2012 17:19:44)
jazzmies: Hei. Tämä kustomointijuttu on mielenkiintoinen tapaus. Olisi mukava lukea syitä, miksi suhteellisen kokemattomatkin rumpalit haluavat allensa kustomsetin?

Speedy: Miksi ei saisi? Tai miksi ei voisi? Varmaan samoista syistä kun kokeneemmatkin. Ainut vaan että saundi ei näyttele yhtä suurta roolia, mutta en ole ihan varma että onko se kokeneemmillakaan se tärkein syy..

Tästä tulikin jauhettua tuossa threadissa (ekan sivun lopussa): http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=205287&o=0

Jos rumpali on paska tai hyvä, luokittelen itseni paskaksi. Se että olen paska, ei poista sitä tosi asiaa että halusin kustomit. Minulle oli mielettömän tärkeää saada valita rumpujen koot, pinnoite ja lugit.

Olen päässyt kokeilemaan monenlaisia rumpuja eri aikakausilta ja valmistajilta. Minulle on syntynyt selvä käsitys rungoista (materiaali, koko ja syvyys), mitkä sopivat minulle.

Pinnoiteen valinta oli yksi myös yksi suuri tekijä. Suurin osa tehdasseteistä on lakatulla pinnalla. Lakatut ovat parhaimman näköisiä, mutta itse valitsin wrapin sen kulutuskestävyyden vuoksi. Lukeuden rumpaleihin, joille rummut ovat työkalut, ei mitkään koristeet.

Viimeinen kustomoinnin helmi on tietenkin hardwaren valinta. Veikkaanpa että jos jokainen foorumilainen teettäisi oman "custom-setin" jossa kaikki on valittavissa, rummut olisivat hyvin pitkälti saman näköisiä muuten paitsi lugien osalta. Omasta mielestäni monien valmistajien rumujen lugit näyttävät yksinkertaisesti rumilta.

Mutta. Jos ostaisin tehdas-setin, ostaisin Yamahan.
Speedy
11.09.2012 18:48:08

statistiÖ:
Mun mielessäkin tämä on dilemma. Mitä tekee teknisesti mainioilla pöntöillä, jollei osaa soittaa = ei saa mm. mainiota saundia ulos. Parhailla välineilläkään ei saa töpöstä parasta/ parempaa. Toisaalta huonoilla saa huonostakin huonomman.

No ihan tätä en tarkoittanut, vaikka peränsä tuossakin.. Juuri yhden oppilaan kanssa asiasta keskustelin, vaikka olisi miten hyvät rummut, mutta lyö huonosti eikä keskelle niin saundi ei ole hyvä..

Mutta tarkoitin sitä, että kokemattomalla soittajalla ei ole käsitystä siitä, miksi haluaa 90 asteen viisteen sijasta 45 asteen, miten viisteen profiili yms vaikuttaa ääneen. Miksi lattiatomissa on eri materiaali tai eri koostumus (Reference/DW) parempi kuin pikku tomissa ja mikä on käytännön ero jos ne onkin samat. Mikä ero on loppupelein rummun materiaalilla ja kokonais vaikutuksella saundiin. Rungon paksuus, rautaosien määrä ja paino.. Kaikki tämä tietämättömyys ilmenee sillä että aika ajoin joku kysyy mitä vaikutusta wrapilla on verrattuna lakkaan..=) Joten vahvasti epäilen että ainakaan saundi ei voi olla tärkein kriteeri custom setin kohdalla..

Tosin itsekkään en osaa noihin vastata kaikkiin 100% totuudella, ehkä rummun valmistajat osaavat.. siinä tuleekin asiakaspalvelun tärkeys esille. (Kumu Pekalle pontsit siitä että kehtaa vastailla rumpujen väsäilyn ohella myös sähköpostiviesteihin, varsin nopeasti vielä..) Ehkä tässä ei mitata kokemusta soittajana, vaan rumputuntijana enemmän, miten paljon on ollut tekemisissä erilaisten rumpujen kanssa - tosin se kyllä korreloi soitto vuosia ja tunteja muutennii...=I
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
EJ84
11.09.2012 20:21:32

Tässä erään bisnesmiehen markkinointitempaus lähinnä viilujen vaikutuksista soundiin sekä basistihuumoria. http://www.youtube.com/watch?v=PAWffxLo5i8
markkuliini
11.09.2012 20:40:05

EJ84: Tässä erään bisnesmiehen markkinointitempaus lähinnä viilujen vaikutuksista soundiin sekä basistihuumoria. http://www.youtube.com/watch?v=PAWffxLo5i8

Melko kyynisesti sanottu kaverista jolla riittää intoa ja taitoa kokeilla monia asioita rumpujen rakentamisen saralla. Mun mielestä hienoa että kokeilevat erilaisia runkorakenteita. Jos niillä ei ole vaikutusta setin sointiin niin eihän kokeilut sitten haittaa. Jos taas tuolla on vaikutusta setin sointikorkeuteen niin sittenhän on hyvä että koetetaan saada aikaan settejä jotka soivat hyvin yhdessä.

Se että onko rungon ominaissointikorkeudella kuinka paljon vaikutusta itse rummun soundiin voi olla montaa mieltä mutta onhan tämä demonstraatio aika huima. 14" tuumaisilla rungon vireessä isoimmillaan eroa oktaavi. http://youtu.be/2Eh5NPudAYs?t=4m45s

Jos tuo on yhdentekevää, ja vaikka kaikki DW:n kokeilut eivät olekaan olleet menestyksiä, niin jo pelkästään pedaalien kehitystyö 80-luvulta alkaen ja Edge-virvelit nostavat mun silmissä tämän kaverin aika monen rumpurakentajan yläpuolelle.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
EJ84
11.09.2012 20:54:28

markkuliini: Melko kyynisesti sanottu kaverista jolla riittää intoa ja taitoa kokeilla monia asioita rumpujen rakentamisen saralla.
En sanonut kyynisesti.
Jos tuo on yhdentekevää, ja vaikka kaikki DW:n kokeilut eivät olekaan olleet menestyksiä, niin jo pelkästään pedaalien kehitystyö 80-luvulta alkaen
Camco. :)
ja Edge-virvelit nostavat mun silmissä tämän kaverin aika monen rumpurakentajan yläpuolelle.
Näin. Mutta raaka bisnesmies se on silti. Kiitti muuten tosta videolinkistä. Pitänee huomenna tarkastella sitä tarkemmin. Samaa asiaa oli paljon tossa parissa minuutissa jonka nyt kerkesin katsomaan. :)
jazzmies
11.09.2012 21:02:45
Speedy: mutta lyö huonosti eikä keskelle niin saundi ei ole hyvä..

Aniharvoin soitan rumpua keskelle, mikä miellyttää omaa korvaani kovasti. Keskelle lyötynä jää paljon rummun yläsävelrikkaudesta käyttämättä ja soinnin korvaa "pök".
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Vallu-Veke
11.09.2012 21:20:22
jazzmies: Aniharvoin soitan rumpua keskelle, mikä miellyttää omaa korvaani kovasti. Keskelle lyötynä jää paljon rummun yläsävelrikkaudesta käyttämättä ja soinnin korvaa "pök".

Kerroit viritystyylistäsi aikoinaan jotenkin:
"Setistäni lähtee aika vähän säveliä, mutta yläsävelsarjat ja lyöntikohdat saavat sitten luotua runsautta säveliin"
Siis jätätkö tuon pök- kohdan välistä vai käytät harvoin tms.? Sehän vähentää sävelien määrää soitossasi rutkasti, kun virität settisi silleen kuin sanoit aikoinaan virittäväsi?
jazzmies
11.09.2012 21:37:36
Vallu-Veke: Kerroit viritystyylistäsi aikoinaan jotenkin:
"Setistäni lähtee aika vähän säveliä, mutta yläsävelsarjat ja lyöntikohdat saavat sitten luotua runsautta säveliin"
Siis jätätkö tuon pök- kohdan välistä vai käytät harvoin tms.? Sehän vähentää sävelien määrää soitossasi rutkasti, kun virität settisi silleen kuin sanoit aikoinaan virittäväsi?

Hitsi, en muista mitä silloin olen sauhunnut, mutta tarkoitin sävelten määrällä luultavasti sitä, että kansistereita ei ole kovin montaa, mutta lyöntikohtaa muuntelemalla pyrin irrottamaan setistäni suhteellisen laajan paletin. Sittemmin kanistereiden määrä on tuplaantunut ja lyöntikohdat hieman vakiintuneet. Here today - gone tomorrow.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Vallu-Veke
11.09.2012 21:47:29
jazzmies: Hitsi, en muista mitä silloin olen sauhunnut, mutta tarkoitin sävelten määrällä luultavasti sitä, että kansistereita ei ole kovin montaa, mutta lyöntikohtaa muuntelemalla pyrin irrottamaan setistäni suhteellisen laajan paletin. Sittemmin kanistereiden määrä on tuplaantunut ja lyöntikohdat hieman vakiintuneet. Here today - gone tomorrow.

Juu tuota tarkoititkin, mutta kerroit, että kanistereistasi oliko 2 kpl about C ja 2kpl about G, eri oktaavit kyseessä taisi olla kuitenkin, mutta siis säveliä ajatellen setissä on vähän säveliä.
Sitä ihmettelin, jos jätät keskikohdan välistä pääsääntöisesti, niin sävelet vähenee soitossasi, kun kanisterit on tuolleen viritetty?
Krisse82
11.09.2012 21:48:19
Oman settini valintaan vaikutti suuresti basarin soundi. Sekasetillä en alkaa soittamaan, joten myös tomit täytyi ottaa samalta kaverilta. Parempaa basaria en yksinkertaisesti ole päässyt kokeilemaan, en edes samalta valmistajalta. Mutta jos sellainen joskus vastaan tulee, setti lähtee heti tilaukseen. Oli sitten custom tai ei.

Onhan tuo Kumun tarjoama asiakaspalvelu jotenkin erityislaatuista. Eikä tässä tarvitse vertailla pelkkiä rumpuvalmistajia. Voisi Pekka alkaa vaikka kouluttajaksi:D
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin...
markkuliini
11.09.2012 21:50:00 (muokattu 11.09.2012 22:01:35)

EJ84: Camco. :)

Jos ei huomaa tai sitä kehitystä mitä Dw teki pedaaleihin Camcon (osittaisen) ostamisen jälkeen, niin sille en voi mitään. Kaupat tehtiin kuitenkin jo 1977, ja ei kai kukaan voi väittää että bassorumpupedaalit ovat edelleen samalla tasolla?
Mun silmissä kehitys on ollut huimaa, ja Dw on ollut vetovastuussa muidenkin valmistajien ryhdistäytymisestä pedaalien kehittämisen saralla.

Mielenkiintoista:
"In 1977, Drum Workshop (DW) and Hoshino Gakki (the parent company of Tama Drums) jointly purchased Camco's assets. DW would receive Camco's inventory and manufacturing equipment, while Tama would receive the Camco name, the original design blueprints, and engineering rights."

Dw osti siis vain jäljellä olevat osat ja laitteet.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Zuni2112
11.09.2012 22:00:20
markkuliini: ... Jos tuo on yhdentekevää, ja vaikka kaikki DW:n kokeilut eivät olekaan olleet menestyksiä, niin jo pelkästään pedaalien kehitystyö 80-luvulta alkaen ja Edge-virvelit nostavat mun silmissä tämän kaverin aika monen rumpurakentajan yläpuolelle.

Oli Drum Workshopin rummuista mitä mieltä tahansa, niin DW:n (ja John Goodin ja Don Lombardin) merkitystä rumpujen rakentamiseen, ja siihen millaisia settejä tänä päivänä on saatavana, ei todellakaan sovi vähätellä.

Heidän omana aikanaan täysin uudenlainen lähestymisensä rumpusettien valmistamiseen isommassa mittakaavassa 1980 -luvun loppupuolella käytännössä mullisti rumputeollisuuden.

Voidaankin hieman kärjistetysti sanoa, että tuohon aikaan valtaosa rumpuvalmistajista ei todellakaan kiinnittänyt juurikaan huomiota siihen, miltä rummut kuulostivat, kunhan ne vain näyttivät hyviltä. Ja tämä oli myös suhteellisen hyväksytty ilmiö rumpaleidenkin piirissä.

Drum Workshop avasi monien isojen rumpuvalmistajien silmät (ja ennen kaikkea korvat!) ja rummuista tuli jälleen instrumentteja.
Samalla myös suuremman yleisön kiinnostus siihen miten rummut rakennettiin ja mitä asioita oli otettava huomioon rakennettaessa hyviä rumpuja kasvoi.
And the meek shall inherit the earth...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)