Aihe: Soolojen nopeat vaiheet.
1 2 3 4 5 6 7 8
sickboy
11.09.2012 00:19:02

aalataur: Ilman sähköjä pikkaa kovempaa kuin kuuluisi, mistä ei ole mitään apua minkään kannalta.

No tämä ei tietenkään päde kaikissa genreissä. Esim. SRV-saundia ei saavuteta kevyellä otteella, vaan päinvastoin.
aalataur
11.09.2012 01:27:38 (muokattu 11.09.2012 01:39:21)

sickboy: No tämä ei tietenkään päde kaikissa genreissä. Esim. SRV-saundia ei saavuteta kevyellä otteella, vaan päinvastoin.

No joo. Ajattelin tätä tiluamisen ja nopeuden tavoittelun näkökulmasta.

Saatan minä olla väärässäkin, mutta ajattelen vain siltä kannalta, että eihän sitä sähkökitaralla esiinnytäkään ilman sähköjä. Cleanissa on kaikki samat hyvät puolet kuin sähköittä soittamisessa, mutta lisäksi kuulee paljon selvemmin mitä on tekemässä. Silti painottaisin, ettei minusta tarvitse harjoitella väkisin cleanillakaan jos ei kiinnosta se soundi yhtään.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Jucciz
11.09.2012 07:18:36
aalataur: Silti painottaisin, ettei minusta tarvitse harjoitella väkisin cleanillakaan jos ei kiinnosta se soundi yhtään.

Tää kommentti ei oo millään tavalla ristiriidassa sun avatarin kanssa. :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Räkkipeli
11.09.2012 08:33:50
Jucciz: Tää kommentti ei oo millään tavalla ristiriidassa sun avatarin kanssa. :)

Niin. Kuka soittaa Jacksonilla kliinejä? En minä. :D
http://www.liveleak.com/view?i=e16c18ff17
Karipiirto
11.09.2012 08:41:28

Ei jessus tämän palstan "faktoja" taas. :D

Soitan hyvin usein ilman vahvistinta. En siksi että sillä olisi mitään merkitystä soiton kannalta vaan yksinomaan siksi että olen laiska enka jaksa takuta johtojen kanssa kun voin vain napata sen kepin nurkasta ja soittaa. Minulla on ilmeisesti ylimaalliset korvat kun kerran kuulen ihan oikeasti soittoni täysin hyvin ilman vahvistusta. En myöskään pikkaa yhtään kovempaa vaikka unpluggedina soittelisinkin. Joskus jopa varon pikkaamasta liian kovaa soitellessani yön pikkutunneilla. Soitan toki myös vahvistimen kanssa lähinnä silloin kun treenaan esimerkiksi jonkin taustan kanssa, tai bändin kanssa tai jammailen muuten vain. Ihme vääntöä täällä taas. :D
"If you're going to be crazy, you have to get paid for it or else you're going to be locked up." Hunter S. Thompson
Krice
11.09.2012 09:24:59

aalataur: Cleansoundilla harjoittelussa kuulee tarkasti mitä soittaa, toisin kuin ilman sähköjä. Ilman sähköjä pikkaa kovempaa kuin kuuluisi, mistä ei ole mitään apua minkään kannalta.

Oletko tarkistanut kuuloasi viime aikoina? Itse ainakin kuulen ihan hyvin mitä soitan ilman vahvistintakin.
Dundee
11.09.2012 11:00:13
Ittellä ainakin kun päivitti microkuution 2x12 kaappiin ja voxin nuppiin niin tuli järkytyksenä kuinka eritavalla tulee esille dynamiikka omassa soittamisessa. Sitä on joutunut ottamaan ihan eri tatsia soittamiseen, että sen on saanut kuulostamaan jokseenkin siedettävältä.

Kyllä itse siis suosisin vahvistimella treenamista niin säröillä kuin kliinilläkin. Nyt on tullut kyllä enemmän treenattua jotain sormiharjoituksia sohvalla leffaa kattoessa ja ilman vahvistinta tietty.
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
OrangeD
12.09.2012 09:26:50 (muokattu 12.09.2012 09:27:49)
aalataur: Cleansoundilla harjoittelussa kuulee tarkasti mitä soittaa, toisin kuin ilman sähköjä. Ilman sähköjä pikkaa kovempaa kuin kuuluisi, mistä ei ole mitään apua minkään kannalta. Pikemminkin haittaa, jos sitä enemmän tekee. Ilman sähköjä ei myöskään kuule ylimääräisiä sivuääniä, eikä saa mitään realistista käsitystä jostakin tappingeistaan tai pitkistä legatoista, että soiko ne äänet siellä ylipäätään ja soiko jotakin hiljaisia vääriä ääniä lisäksi.

Minä en näe yhtään plussapuolta sähköittä soittamisessa ja suhdaudun hieman huvittuneesti aina kun joku kehuu treenavansa ilman sähköjä, ihan kuin se tekisi jotenkin valveutuneen kitaristin. Cleanillakaan soundilla ole mikään pakko harjoitella, itsekin soittanut ja treenannut suurimmaksi osaksi säröllä, enkä koskaan mitään rock/heviliksejä treenaa cleanilla, ainoastaan cleaniksi tarkoitettujakin juttuja. Ei se särö mitään minun mielestäni piilota, itsekin soitan 100% tallamikillä joka on melko armoton virheiden suhteen.

Tämä vain minun näkemykseni.

On ilman vahvistinta soittaessa plussa puolia. Näin kertoo John Petrucci:

"Guitar players love to hide behind walls of distortion and sustain that comes from their amps," says Petrucci. "But a lot of the time, it's a way of covering up sloppy playing.

"You'll be amazed at how quickly you'll develop a smooth, clean style of playing and you'll lose all of your slop.

"If you can play a legato run without sustain, you're golden - and it'll sound ten times more awesome when you can finally plug in, crank it up and wail. But you have to be able to play it accurately and smoothly beforehand.

"When I think of a lot of the players I admire, they could always play their parts without hiding behind distortion and sustain. Put the time in. Hear your mistakes. Yeah, it sucks, it's humbling, it makes you want to throw the guitar out the window. But if you work on your mistakes, they'll eventually go away, and you'll become a strong player."
Kitara on elämä.
TMik
12.09.2012 09:54:52
Joutuu kyllä komppaa aalatauria.

Vaikken soittaa osaakkaan (saati nopeesti) niin kyllä mun clean soitto (sähköillä tai ilman) on paljon siistimpää kuin vastaavasti säröillä. Ne pienet virheet kuitenkin korostuu vahvistimen läpi ja tuon huomaa hyvin kaulan hankalemmissa paikoissa. Vastaavasti väitän kyllä kuulevani varsin hyvin painanko kieltä kunnolla yms. Yhtälailla sen eron huomaa dynamiikassa paiskooko niitä kieliä vai yrittääkö jumputtaa jotain monotonisempaa tilulilua.

Saa toki treenata miten tahtoo, lopuksi voi sitten laittaa sen hiuspampulan sinne kaulaan tai ihan Friedmanina pyytää jotain toista demppaamaan sormella ylimääräsiä kieliä jotta saadaan kohtuullinen lopputulos ;)
aalataur
12.09.2012 12:19:34 (muokattu 12.09.2012 12:45:44)

Jucciz: Tää kommentti ei oo millään tavalla ristiriidassa sun avatarin kanssa. :)

Soitan minä cleanejakin ja omistan myös yksikelaisen Fenderin. Itse asiassa viime vuoden soitin paljolti jazzia. Otin soittotunteja vuoden ajan äijältä, joka oli ihan puhtaasti jazzmies. Väittäisin silti että säröillä oppii kyllä soittamaan särömusiikkia aivan mainiosti. En minäkään koskaan ole harjoitellut hevitiluja soittamalla niitä puhtailla soundeilla. Ja viittaisin tosiaan tuohon mitä Ben Granfelt sanoi.

Krice: On mun kuulo vähän madaltunut, mutta väittäisin että et sä kuule kaikkia sivuääniä ja ylimääräisiä vapaita kieliä, joita vahingossa mahdollisesti soitat, kun soitat ilman sähköjä. Myöskään tappingista ei saa realistista kuvaa ilman sähköjä.

Lähtökohtaisesti ajattelen että musiikin pitäisi olla ainakin edes vähäsen hauskaa ja harjoittelunkin. Usean tunnin istunnot kitaran kanssa on muutenkin raskaita, turha piinata itseään soittamalla ilman sähköjä wursti otsassa, jos ei pidä siitä soundista. Jos pitää enemmän särösoundista kuin cleanista, niin turha soittaa väkisin cleaneillakaan. Jos haluaa olla heavykitaristi eikä kiinnosta cleaneilla soittaa, ei niillä tarvitse väkisin soittaa. Voi silti oppia hyvän, nopean ja tarkan tekniikan, joka nyt ei täysin paskaksi ja epäpuhtaaksi sillä vielä muutu, että se särönamikka kytketään joskus off-asentoon. Kyse on vaan soittomääristä, ei siitä millä soundilla sä vedät.
Kontiak
12.09.2012 12:51:43
aalataur: Itse asiassa viime vuoden soitin paljolti jazzia. Otin soittotunteja vuoden ajan äijältä, joka oli ihan puhtaasti jazzmies.

Jäikö mitään käteen tuosta vuodesta?
http://www.truthinshredding.com
aalataur
12.09.2012 12:58:33 (muokattu 12.09.2012 14:47:12)

Kontiak: Jäikö mitään käteen tuosta vuodesta?

Tajusi miten vaikeaa jazz on. Ja tajusi ehkä, että mulle rakkainta musiikkia on rock- ja metallimusiikki ja tulee aina olemaan.

Juccikselle vielä kevyt avautuminen:

Sä olet oikein hyvä soittaja, omalla alueellasi. Sä et nyt ymmärrä kuitenkaan ollenkaan sitä, että heavytiluttaminen ja heavykomppaus (kyllä, sekin on sitä paljon peräänkuuluttamaasi komppausta) on monen mielestä vakavasti otettava asia. Tiluttaminen myös vaatii enemmän teknistä harjoittelua, kuin sinä olet elämässäsi tehnyt. Heavytiluttamisessa sä et ole oikein minkään sortin auktoriteetti, enkä mä usko että sä pystyisit kovinkaan uskottavaa thrash-alademppiä vetämään tempoihin yli 200, mikä alkaa olemaan tietyssä musiikissa sellainen minimitaso. Joten mä en oikein ymmärrä miksi sä aina auot naamaasi joka ketjussa, kun jutellaan heavysta ja tilusta. Heavy on ihan vakavasti otettava aikuisten miesten intohimo, eikä se ole mikään teiniangstiin liittyvä juttu. Heavy on suomalaisittain iso asia ja jos haluaa olla hyvä siinä, täytyy harjoitella paljon säröllä soittamista.

Ja jos mä sanon, että en ole harjoitellut cleanilla tai että sillä ei tarvitse harjoitella jos ei kiinnosta, sulla ei ole siihen oikein hirveästi sanomista. Soita perässä mun heavyjutut, tule sitten kertomaan mulle vähän kielioppisääntöjä.
Krice
12.09.2012 13:24:04

aalataur: mutta väittäisin että et sä kuule kaikkia sivuääniä ja ylimääräisiä vapaita kieliä, joita vahingossa mahdollisesti soitat, kun soitat ilman sähköjä.

Jos ei niitä kuule muutkaan niin ei se haittaa. Se on tosin totta, että soundi kannattaa valita sen mukaan mitä harjoittelee. Jos täppäystä vaikka niin säröä mukaan.
Kontiak
12.09.2012 14:34:39
aalataur: Tajusi miten vaikeaa jazz on. Ja tajusi ehkä, että mulle rakkainta musiikkia on rock- ja metallimusiikki ja tulee aina olemaan.

Mikä siinä niin vaikeaksi osoittautui?
http://www.truthinshredding.com
aalataur
12.09.2012 14:46:22 (muokattu 12.09.2012 14:47:54)

Kontiak: Mikä siinä niin vaikeaksi osoittautui?

Jatkuvat sointuvaihdokset ja moodien vaihtaminen kahden sekunnin välein, sekä niiden pohjalta improvisointi. Ehkä myös se, että en sellaista aitoa intohimoa saanut kehitettyä jazziin tuossa ajassa. Säröt sitä helposti löi päälle ja alkoi mättää heviä, kun oli päivän pakolliset kakkosvitostreenit kärsinyt läpi. Kyllä sitä jazzinpaskaa tuli silti väänettyä tunti jos toinenkin. Jäi sieltä plakkariin hieman kykyä seurata sointujakin, toivottavasti.
Tonski
12.09.2012 15:53:28

aalataur:
Juccikselle vielä kevyt avautuminen...

Jossain vaiheessa täällä foorumilla turtu siihen, että tää ei oikeesti Yutsikzen kaa kannata, siinä ei tuu hullua hurskaammaksi.. Mutta oli ihan asiallista tekstiä, plussan arvosta kamaa. Mut..

aalataur: Tiluttaminen myös vaatii enemmän teknistä harjoittelua, kuin sinä olet elämässäsi tehnyt.

..tähän tullaan kyllä varmasti tarttumaan, etenkin niiden semanttisten seikkojenkin takia, mikä kaikki on tekniikkatreeniä. Musta ainakin kun opiskelun musaopistolla pari vuotta semmosen jatsahtavamman maikan kanssa, niin teknillisesti tatsin hiominen semmoseksi että kliinillä jotain simppeliäkin linjaa soittaessa fraseeraus kuulosti elävämmältä ja hengitti hyvin tyylinmukasesti oli hirvittävän hankalaa. Toisaalta, tämä ei oo mitään mitä hevisoittajalta on pakko vaatia, joten siitäkin nillittäminen on vähän niin ja näin että miten pilkunnussija jaksaa olla.. Sanon vaan, et jos lähettäs aalataur vastaavasti joku kuukausi riehuu jatsosastolle tällä foorumilla siitä, miten Kenny Burrell ei oo pikannu levylle 240biittiäminuutissa-alaspikkingiä, niin tulis banaania tältä palstalta aiemmin kuin ehtii kissaa sanoa:D

Juccizille muuten, sattuko miehellä olemaan telkku auki yleltä (tv1 tai tv2) tossa viikko tai pari takaperin, kun tuli se raskassarjadokumentti Suomen heviskenestä? Oli suomalaisia heviskenen muusikoita haastattelussa ja muutenkin paljon kamaa aiheesta, Guitar Heroes -keikaltakin nähtiin jotain klippiä. Jos ei muuten ko. aihepiiri kiinnosta, niin ihan sulle kuriositeetiksi heittäsin, että käy tsiigaa vaikka areenasta se jos vielä näkyy; oli ainakin mun mielestäni mielenkiintosta kamaa. Ei sen katselu varmaan mistään pois ainakaan oo, ammattimuusikolle yleissivistävääkin.
Vetehinen
12.09.2012 17:10:31
aalataur:
Soita perässä mun heavyjutut, tule sitten kertomaan mulle vähän kielioppisääntöjä.

Kielioppivirheistä naljaileminen ei oo millään tavalla ristiriidassa sen kanssa että kyseinen tyyppi on teinivuosiensa jälkeen hylännyt metallimusiikin, ja glorifioi jollain hämärällä perusteella itsensä nykyään jotenkin kypsemmäksi kuin kenet tahansa metallidiggarin. Ikäänkuin tosi aikuismaista mutta oikeasti psyykkisesti kehittymätöntä projisointia.
Paras on hyvän pahin vihollinen. -Voltaire
aalataur
12.09.2012 18:07:42 (muokattu 12.09.2012 18:09:19)

Tonski: ..tähän tullaan kyllä varmasti tarttumaan, etenkin niiden semanttisten seikkojenkin takia, mikä kaikki on tekniikkatreeniä.

Perustan väitteeni siihen, että aina sanotaan että soittamalla hitaasti ja tarkasti, nopeus tulee sivutuotteena ajastaan. En ole Jucciksen kuullut soittavan mitään nopeaa ikinä. Pystyneekö soittamaan edes ihailemansa Marty Friedmanin tai Eddie Van Halenin sooloja. Epäilen. Ei silloin kyllä kovin ahkerasti ole reenattu noilla soittovuosilla, vaikka olisi soittanut mitä. Musikaalinen mies, joka vetää lahjoilla, muttei jaksa treenata.

Kumminkin, heavymusiikki on ihan oma lajinsa. Jucciksen snobiasenne ja jokaiseen tilu/heviketjuun rölötys on vaan alkanut ajan saatossa vituttaa, vaikka yleenä vältän kaikkea avautumista. Ihme jätkä.
Wradlin
12.09.2012 18:51:03
Mie soitan usein ilman vahvistinta ja joskus sen kanssa. Joskus plektra liikkuu ylös ja alas, joskus vain alas. Älkää ottako tätä hommaa niin vakavasti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)