Aihe: Custom rummut
1 2 3 4 5
EJ84
04.09.2012 21:09:51

Melkein tilasin custom rummut, mutta enpäs sittenkään tilannut! Speksasin tätä wrappia (+300€ tms.) niihin joka näytti suht kivalta. Saatoin pasteta jonnekin jo aiemmin mutten muista.
http://ctdrums.files.wordpress.com/2011/09/3pc-gold-glitter.jpg

Tuumailin lopulta etten tiedä tarpeeksi vielä omasta soundista mitä olen hakemassa, että pystyisin customit tilaamaan. Ehkä joku päivä kun ymmärrys on suurempi, että saa sellaiset joita ei sitten tarvitse myydä koskaan, ehkä. :)

Jos tilaisin niin tilaisin jotkut pinnoiltaan hillityt tai ajattoman tyylikkäät kahdesta syystä:

1) Sellaisia jaksaa katsella pidempään
2) Jos tarve tulee, ne saa helpommin kaupaksi

Pistän vielä linkin mielestäni yhdestä huonosta esimerkistä http://www.ocdrum.com/assets/images/gallery/large/45da4abd18ab2.jpg
DKDrumm3r
04.09.2012 21:59:47
Olisha ne kumut iha mukavat...:)
Eikö niin?
statistiÖ
05.09.2012 01:18:25 (muokattu 05.09.2012 01:28:38)

tomboarmageddon: Ei kai statistiö gen x:ät blokkirunkoisia oo? & Velli: Älä viljele mutupohjalta väärää tietoa. Gen-X:ssä on koivu/vaahtera-rungot perinteisellä viilutustekniikalla toteutettuna. & ModernClassic: Joo,ei todellakaan oo samalla viisiin koottu..

Jooei olekaan, sori :) Mutua kirjoituksessani oli SOWO-osuus, ei gen-x. Premierin kotisivut vahvistaa teidät: "Premier's Gen-X; a hybrid of two outer plies of birch and five inner plies of maple."

Millähän sivulla semmoinen kuva oli, että gen-x olisi kapuloista..... ei pidä uskoa, mitä netissä lukee/ näkyy ;)

jk. oma aiempi kirjoitukseni korjattu..
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
Zuni2112
09.09.2012 22:02:35
markkuliini: On tietenkin. Niitä on tehty valmiiksi (eikä spekseillä tilaamalla) x-määrä ja lähetetty maailmalle. Vaikka sarja on pieni niin on se silti sarjavalmistamista.
Custom tarkoittaa sitä että on mahdollista tilata omilla spekseillä, vaikuttaa esim. rumpujen syvyyksiin, reunaviisteisiin ja etenkin viimeistelyyn. Eli jokainen rumpu tehdään vasta sitten kun se tilaus tehtaalle lähtee. Sarjavalmisteinen taas sitä että rumpuja tehdään valmiiksi enemmän kerralla samoilla spekseillä.

Snadi tarkennus väittämääsi.
Yamahan PHX-sarjan (sen enempää kuin Maple/Birch Custom Absolute -sarjojenkaan) rumpuja ei ole "tehty valmiiksi x-määrää ja lähetetty maailmalle".
Näitä kaikkia malleja valmistetaan vain tilauksesta, koska jo pelkästään saatavana olevia syvyyksiä, viimeistelyjä ja värejä on niin monia, että olisi täysin mahdotonta tietää millä spekseillä varustettuja rumpuja kulloinkin tullaan tilaamaan.

On toki totta, että mikäli "Custom" tarkoittaa, että asiakas voi vaikuttaa kaikkiin mahdollisiin muuttujiin rummussaan, niin silloin Yamahan kalleimmat mallit eivät ole custom rumpuja, mutta siinä tapauksessa ei ole kovin monien muidenkaan itseään custom-rumpuina mainostavien valmistajien.
And the meek shall inherit the earth...
markkuliini
09.09.2012 22:22:07

Zuni2112: Snadi tarkennus väittämääsi.
Yamahan PHX-sarjan (sen enempää kuin Maple/Birch Custom Absolute -sarjojenkaan) rumpuja ei ole "tehty valmiiksi x-määrää ja lähetetty maailmalle".
Näitä kaikkia malleja valmistetaan vain tilauksesta, koska jo pelkästään saatavana olevia syvyyksiä, viimeistelyjä ja värejä on niin monia, että olisi täysin mahdotonta tietää millä spekseillä varustettuja rumpuja kulloinkin tullaan tilaamaan.

On toki totta, että mikäli "Custom" tarkoittaa, että asiakas voi vaikuttaa kaikkiin mahdollisiin muuttujiin rummussaan, niin silloin Yamahan kalleimmat mallit eivät ole custom rumpuja, mutta siinä tapauksessa ei ole kovin monien muidenkaan itseään custom-rumpuina mainostavien valmistajien.

Njoo, totta. Kyllähän varsinkin Yamahaa ja Tamaa (niitä kalleimpiakin sarjoja) näkee paljon liikkeissä valmiina setteinä, mutta silloin tilauksen ja speksauksen on varmaankin tehnyt liike.
Mutta PHX-sarja on mun silmissä ehdottomasti sarjavalmisteinen setti. Koko- ja värivaihtoehtoja on niin rajoitetutusti että yksittäisten tilausten odottaminen olisi täysin järjetöntä.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
jazzmies
09.09.2012 22:24:36
Zuni2112: On toki totta, että mikäli "Custom" tarkoittaa, että asiakas voi vaikuttaa kaikkiin mahdollisiin muuttujiin rummussaan, niin silloin Yamahan kalleimmat mallit eivät ole custom rumpuja, mutta siinä tapauksessa ei ole kovin monien muidenkaan itseään custom-rumpuina mainostavien valmistajien.

Näistä Yamahan kalliimman luokan customeista pitää vielä sanoa se, että etenkin kalliimmat setit ovat kustomoitu kuulostamaan tietynlaiselta, sanoisin että luonteikkaalta. Tässä kohtaa oma kustomoitu setti itse keksityillä spekseillä ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä jaksa kiinnostaa soittajaansa yhtä pitkään kuin setti, jonaka on kokeneempi viikari suunnitellut ja rakentanut.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Zuni2112
10.09.2012 00:52:47
markkuliini: Njoo, totta. Kyllähän varsinkin Yamahaa ja Tamaa (niitä kalleimpiakin sarjoja) näkee paljon liikkeissä valmiina setteinä, mutta silloin tilauksen ja speksauksen on varmaankin tehnyt liike.
Mutta PHX-sarja on mun silmissä ehdottomasti sarjavalmisteinen setti. Koko- ja värivaihtoehtoja on niin rajoitetutusti että yksittäisten tilausten odottaminen olisi täysin järjetöntä.

Kaikki Suomeen F-Musiikin kautta tilatut Yamahan kalliimmat setit ovat erikseen speksattuja.

Yamaha tarjoaa MCA ja BCA -settejä myös valmiina shell-kiteinä, mutta ei niitäkään ole pääsääntöisesti "valmiina odottamassa", vaan nekin valmistetaan vasta tilauksen saavuttua, koska asiakkaat saavat niitä kaikissa saatavilla olevissa väreissä, joten ei olisi kustannustehokasta pitää kaikkia värejä kaikissa konfiguraatioissa odottelemassa, josko joku niitä joskus tilaisi.

PHX seteissäkin väri/koko/hadware -vaihtoehtoja on tarpeeksi ja niiden tilausaika on pisin kaikista Yamahan rummuista, johtuen nimenomaan siitä, että niiden valmistaminen alkaa vasta tilauksen saavuttua.

Siihen onko PHX sitten sarjavalmisteinen setti vai ei, en ota kantaa, kunhan halusin vain korjata vääriä luuloja niiden ja muidenkin Yamaha rumpujen valmistuksesta.
And the meek shall inherit the earth...
statistiÖ
10.09.2012 01:26:32

-Dr.DW-: Oliskin mahdollista tilata sellainen setti, jonka kans "vanheta".
Tahtoovat vaan pitää niin älytöntä hintaa, että ei varmaan ilman pankkilainaa sellaista monikaan hanki...

En muista nähneeni yli xxxx eur settiä. (Jos palkoilla on,) säästää/ pistää rahaa sivuun.
-Dr.DW-
10.09.2012 02:25:04
statistiÖ: En muista nähneeni yli xxxx eur settiä. (Jos palkoilla on,) säästää/ pistää rahaa sivuun.
Mie tarkotin, että uutena.
Ja nimenomaan uutenahan ne Customit on ostettavakin.
Koska jos se on vaikka toisen Custom, niin se EI ole sinun.
ADHD:ni ei anna miun nukkua... "Yksi lammas, kaksi kilpikonnaa, kolme hevosta, Piippolan vaarilla oli talo... Eeey, Macarena!"
Duro
10.09.2012 09:59:45
-Dr.DW-: Mie tarkotin, että uutena.
Ja nimenomaan uutenahan ne Customit on ostettavakin.
Koska jos se on vaikka toisen Custom, niin se EI ole sinun.

Jackshopilta saa halvimmillaan peruskattauksen ilman snarea alta tonniin aivan varmasti. Jos venyviä aikatauluja ja mahdollisesti joutavaa säätämistä kestää, niin oikein oivia pannuja sieltä loppupeleis tulee. Vaikkakaan ei tee runkoja tai osiaan itse, lähinnä kokoaa rumpuja ja viimeistelee.
Tilipitappituppitappi
welho
10.09.2012 14:54:45

DKDrumm3r: Olisha ne kumut iha mukavat...:)

Täältä kompataan kyllä Kumua:) laatu, palvelu ja kaikki on kohdillaan! Pekka osaa myös pitkällä kokemuksella neuvoa minkälaista pönttöä sulle kannattaa alkaa vääntämään riippuen tietty mitä olet hakemassa..
Nyt kun hyväksi havaittuja runkopaksuuksia löytyy myös useampia niin kyllä kelpaa rumpuja tilailla:)
there's no gain without pain
jtannin
10.09.2012 21:18:58 (muokattu 10.09.2012 23:12:52)
jazzmies: Näistä Yamahan kalliimman luokan customeista pitää vielä sanoa se, että etenkin kalliimmat setit ovat kustomoitu kuulostamaan tietynlaiselta, sanoisin että luonteikkaalta. Tässä kohtaa oma kustomoitu setti itse keksityillä spekseillä ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä jaksa kiinnostaa soittajaansa yhtä pitkään kuin setti, jonaka on kokeneempi viikari suunnitellut ja rakentanut.

Noh noh... ;o). Uskaltaisin väittää, että yksityisissäkin soitinrakentajissa on hyvin pitkän linjan soitinrakentajia joilla on valtava tietotaito käytössään. Jossain vaiheessa ne Yamahankin insinöörit ovat ensimmäisen settinsä suunnitelleet. Sen tietotaidon lisäksi käsityöläisellä on täysin vapaat kädet ilman ison konsernin kehyksiä. Kysehän ei ole lainkaan siitä, etteikö suuret valmistajat kykenisi valmistamaan riittävän hyviä soittimia kaikkien soittajien tarpeisiin. Customissa on kyse siitä, että saat soittimen joka on
a) mielenkiintoinen, persoonallinen
b) juuri sinua inspiroiva
b) viimeistä yksityiskohtaa myöten omia mieltymyksiäsi vastaava. (ja tässä kohtaa tarkoitan erityisesti ulkonäköön / hardwareen liittyviä seikkoja)

Ei ole olemassa mitään syytä miksen esim. itse olisi onnellinen Yamahan, Pearlin DW:n tai jonkun muun laadukkaan valmistajan soittimilla. Mua nyt vaan sattuu viehättämään suuresti ajatus siitä, että olen itse saanut olla osana soittimen suunnittelua, ne on tehty juuri minulle -> ne tuntuu enemmän omalta. Ja toisia samanlaisia ei taatusti tule vastaan. Lisäksi soittimen väri on sellainen, jota kukaan muu valmistaja ei olisi pystynyt tarjoamaan (Seikka joka tosin on ammatinharjoittamisen kannalta täysin epäolennainen). Ja tämä ottamatta mitenkään kantaa siihen, mikä on "maailman paras" rumpu...
Kumuihin olen ollut äärimmäisen tyytyväinen jo yli 10 vuotta . Ja Mr Jazz: jaksaa saletisti kiinnostaa vielä seuraavatkin 10 ;o).
Totta puhuakseni myös Saari rummut vaikutti soinniltaan niin mielenkiintoisilta, että voisi kiinnostaa soittajana hyvin pitkään. Hannu voisi vaan alkaa tekemään vähän markkinointia että porukka löytäisi sen soittimet.

Lisäksi ketjun aloittaja halusi keskustella nimenomaan custom rummuista, joten keskustellaanpa niistä ;o)

JOKUNEN HUOMIO KOTIMAISISTA
- Eniten "customia" lienee tarjoaa Saari rummut, joka tekee itse myös virityspesänsä.
- AMB Drums tarjoaa mielenkiintoista ja valtavirrasta poikkeavaa designia.
- Laajinta kokemusta edustaa Kumu, jolla laajat mahdollisuudet toteuttaa visioita. Huomatkaa myös kivivirvelit!
- SOWO tekee rungot block tekniikalla, mikä ei välttämättä sovi kaikkien pirtaan. Mutta poikkeaa tästä johtuen muusta kotimaisesta tarjonnasta
- Wacco tekee rummut Kellerin runkoihin, mutta on tyylikkään näköistä jälkeä. Soundiin en ota kantaa koska en ole kuullut livenä
jazzmies
10.09.2012 22:15:48
jtannin: Mua nyt vaan sattuu viehättämään suuresti ajatus siitä, että olen itse saanut olla osana soittimen suunnittelua, ne on tehty juuri minulle -> ne tuntuu enemmän omalta.

Kauhea ajatus. Olet sinä epeli! Meikä taas haluaa vetää (almost) in the stock -kamoilla ja ajaa autolla, jossa on runsaat vakiovarusteet. Sitten se mitä rummuilla soitan ja miten autoa ajan onkin varsin persoonallista.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
jtannin
10.09.2012 22:51:57 (muokattu 10.09.2012 23:13:54)
jazzmies: Kauhea ajatus. Olet sinä epeli! Meikä taas haluaa vetää (almost) in the stock -kamoilla ja ajaa autolla, jossa on runsaat vakiovarusteet. Sitten se mitä rummuilla soitan ja miten autoa ajan onkin varsin persoonallista.

Kyllähän se hirvittää. Mulla menee tasan päin vastoin. Persoonallisilla vehkeillä hajutonta ja mautonta normisettiä ;o). Uskon hyvin, että ajokäyttäytymisesi on erittäin persoonallista. Onneksi duunimatkat suuntautuu eri ilmansuuntiin ja eri kellonaikoina :D

Autovarustelua täytyykin vertailla takapihalla nyt kun on tuoreempi menopeli. Mutta vasta sitten kun olen käynyt hakemassa vähän rapsakamman softan. ehhehe...
statistiÖ
11.09.2012 00:02:21

-Dr.DW-: Mie tarkotin, että uutena.

Ja minä tarkoitin uutena JA vanhana :) käy sivuilta laskemassa, mitä settisi maksaisi. xxxx eur..
-Dr.DW-
11.09.2012 09:50:12
statistiÖ: Ja minä tarkoitin uutena JA vanhana :) käy sivuilta laskemassa, mitä settisi maksaisi. xxxx eur..

No juu, kyllähän se setti tosiaankin vielä nelinumeroiseen lukuun jää!
Se on taasen tuo orastava lukihärö nostanu päätänsä=P
ADHD:ni ei anna miun nukkua... "Yksi lammas, kaksi kilpikonnaa, kolme hevosta, Piippolan vaarilla oli talo... Eeey, Macarena!"
jazzmies
11.09.2012 09:58:40
jtannin: Kyllähän se hirvittää. Mulla menee tasan päin vastoin. Persoonallisilla vehkeillä hajutonta ja mautonta normisettiä ;o). Uskon hyvin, että ajokäyttäytymisesi on erittäin persoonallista. Onneksi duunimatkat suuntautuu eri ilmansuuntiin ja eri kellonaikoina :D

Autovarustelua täytyykin vertailla takapihalla nyt kun on tuoreempi menopeli. Mutta vasta sitten kun olen käynyt hakemassa vähän rapsakamman softan. ehhehe...

Hei. Tämä kustomointijuttu on mielenkiintoinen tapaus. Olisi mukava lukea syitä, miksi suhteellisen kokemattomatkin rumpalit haluavat allensa kustomsetin?
Speedy
11.09.2012 10:12:37

jazzmies: Hei. Tämä kustomointijuttu on mielenkiintoinen tapaus. Olisi mukava lukea syitä, miksi suhteellisen kokemattomatkin rumpalit haluavat allensa kustomsetin?

Miksi ei saisi? Tai miksi ei voisi? Varmaan samoista syistä kun kokeneemmatkin. Ainut vaan että saundi ei näyttele yhtä suurta roolia, mutta en ole ihan varma että onko se kokeneemmillakaan se tärkein syy..
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
jtannin
11.09.2012 10:17:58
jazzmies: Hei. Tämä kustomointijuttu on mielenkiintoinen tapaus. Olisi mukava lukea syitä, miksi suhteellisen kokemattomatkin rumpalit haluavat allensa kustomsetin?

Kylläpä niin. Huomattavasti halvemmallakin kun voisi selvitä. Ehkäpä jonkinasteinen yksilökeskeinen ajatus ja yhdeksi keinoksi havaittu erottuminen joukosta.
Huomattavasti huonompaankin voi rahansa laittaa kuin kotimainen käsityö. Ostappas esim. uudehko auto, niin sen arvosta katoaa vuodessa noin customsetin verran arvoa vaikket ajaisi sillä metriäkään.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)