Herra Melankolia 09.09.2012 12:28:32 (muokattu 09.09.2012 14:57:19) | |
---|
Onko jippoa millä varmistaa Philips elementtien plus- ja miinusnavat? Kumpi on kampi jne. Elementeissä on kyllä tussilla merkitty punaiset täplät runkoon, joka viitannee plusnapaan. Monsterin pajalta sain esimerkillistä palvelua, Juha pyysi mittaamaan elementtien resistiiviset vastukset yleimittarilla jonka jälkeen lähetti johdotuskaavion :) Helsinki Unplugged |
MPU 09.09.2012 13:49:09 | |
---|
Onnistuukos tuo paristolla? Kun kartio hyppää eteenpäin on johdot oikein vai kuin se meni? Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
MPU: Onnistuukos tuo paristolla? Kun kartio hyppää eteenpäin on johdot oikein vai kuin se meni? Tuo on se ultimate keino varmistua napaisuudedts mutta voit kyllä luottaa sihen punaiseen täplään. Täplän puoleinen napa on plussa. G strings are for strippers |
okabass 10.09.2012 20:02:24 (muokattu 10.09.2012 20:11:34) | |
---|
poppamies: Tuo on se ultimate keino varmistua napaisuudedts mutta voit kyllä luottaa sihen punaiseen täplään. Täplän puoleinen napa on plussa. Kun kerran soitin jonkun aikaa 4x10-kaapilla, jossa oli yksi elementti väärän napaisesti kytketty, niin siitä lähtien olen aina varmistanut patterilla (9 V neppari), että elementit pukkivat samaan suuntaan. Siihen punaiseen täplään tms. ei kannata sokeasti luottaa, koska muistaakseni joillain valmistajila (taisi olla ainakin JBL) se ei olekkaan plus. Etenkään kun on noinkin vanhoista kaiuttimista kyse. Sitten vielä joissain kaapeissa, esim. SWR Goliath, on yläpilli kytketty tarkoituksella eri napaisuuteen kuin varsinaiset kaiuttimet. Eli kannattaisi vielä varmistaa valmistajalta ( jos et jo ole), miten tuossa pitää olla. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
poppamies 10.09.2012 22:45:14 | |
---|
okabass: ...Siihen punaiseen täplään tms. ei kannata sokeasti luottaa, koska muistaakseni joillain valmistajila (taisi olla ainakin JBL) se ei olekkaan plus. Etenkään kun on noinkin vanhoista kaiuttimista kyse. ... Olen itsekin yhtä vanha ja tirdän että Phillipsin kaiuttimissa punatäplä on plussa. Been there done that! G strings are for strippers |
okabass 11.09.2012 02:38:31 | |
---|
poppamies: Olen itsekin yhtä vanha ja tirdän että Phillipsin kaiuttimissa punatäplä on plussa. Been there done that! Ok. Mutta onkos tuossa Goodmansissa niin? Ok, jos on. Kuten sanoin (vaikka olenkin yhtä vanha, ja been there etc.), minä varmistan asian paristolla. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |