ten 23.04.2004 01:18:24 | |
---|
Tästä on varmaan kirjoitettu ja tullaan kirjoittamaan miljoonasataatuhatta juttua, mutta ajattelin nyt antaa oman panokseni aiheeseen. En varmaankaan ole yksinäni tämän asian kanssa. Radiossa soivan musiikin taso on nykyään suorastaan surkea. Muutamaa poikkeusta lukuunotamatta. Henkilökohtaisesti olen ainakin ihan täynnä soittolistapaskaa! Eikö nykypäivänä tehdä kunnon musiikkia, vai ovatko ihmiset vain niin tylsistyneitä, että kuuntelevat mielellään sitä paskaa mitä radiokanavat soittavat? Missä ovat nykypäivän Guns 'n' Rosesit, Dingot, Nirvanat, Scorpionsit, Deep Purplet, Eaglesit ynnä muut? Autotalleissa kaiketi. Radiosta en ole ainakaan kuullut yhtään niin loistavaa biisiä, että olisin heti ajatellut "jes tässä on kyllä jotain helvetin omaperäistä ja hienoa!". Levy-yhtiöilläkin on nykyään niin monta bändiä kirjoilla, että ne eivät kerkeä tai edes halua panostaa suurimpaan osaan niistä. Olen jostain lukenut, että suurin osa levyttävistä artisteista/bändeistä tuottaa tappiota levy-yhtiölleen ja sitten ovat ne kaksi tai kolme artistia/bändiä tuottavat niin suuret voitot, että niillä voidaan helposti peittää muiden tappiot. Mikä helvetin järki?!? Haluasinkin nyt tässä kuulla hieman muiden tuntemuksia aiheesta ja siitä, että mitenkä tätä asiaa mahdollisesti voitaisiin näin ruohonjuuritasolta lähtien ruveta parantamaan. Ei tässä nyt mitään missiota olla aloittamassa, mutta ennen kaikkea olisi kivaa kuulla, mitä muut ovat mieltä. (Sekava kirjoitus juu, mutta kaksi pitkää työpäivää ja muutama olut tekevät tehtävänsä!) Plussa on miinuksen negatiivinen puoli. |
Tee 23.04.2004 07:35:30 | |
---|
Olenpa aivan samaa mieltä, samaa tilitin itsekin taannoin... ja siellä radiossa ne biisilistat vielä eivät perkele vaihdu ikinä. Lukuunottamatta jotain hitti kanavia kuten NRJ ja KissFM joita nyt ei muuten vaan viitsi kuunnella, kaikilla muilla kanavilla tulevat ne samat miljooniin kertoihin kuullut radiobiisit, Eppu Normaali yms, ei Epuissa mitään vikaa mutta kun saman tahroja paperilla kuulee viidettätoista kertaa saman päivän aikana niin rupeaa keittämään. :K |
paavi 23.04.2004 09:04:21 | |
---|
Äääähh. En mä tiedä. Tosiasia on, että ei sieltä radiosta oikein tuu minuun iskevää musiikkia. Monen muun mielestä sieltä tulee juuri hyvää helposti pureskeltavaa poppista. Ja kyllä sitä hyvää musiikkia tehdään edelleen, sitä ei vaan oikein noissa medioissa pahemmin kuule. Paljon potentiaalista hyvää musiikkia tosin katosi "seattlebändien" + FNM jne. hajotessa yksi kerrallaan. Yksi fakta on, että nykyään virheettömiä soundeja ja kliinisen tarkkaa soittoa (=autotune, pro tools) arvostetaan enemmän kuin aikoinaan. Melodian merkitys on vähentynyt. Ehkä tämä on vain väliaikainen trendi..eikös ne aina oo? Mutta kyllä perusteiltaan hitin ainekset ovat pysyneet samoina. En mä nää tilannetta niin pahana. |
jussiohman 23.04.2004 09:45:23 | |
---|
Se on vaan musiikkia. Runsaskuituiset puurot ovat trendikkäitä. |
Basismi 23.04.2004 09:49:59 | |
---|
Missä ovat nykypäivän Guns 'n' Rosesit, Dingot, Nirvanat, Scorpionsit, Deep Purplet, Eaglesit ynnä muut? Eikös se loordi ole jotain nykypäivän dingoa? Sifonkihuivien ja silmämeikin tilalla vaan naamarit ja releet. Kyllä hittiputki nykyäänkin tuottaa hyvää materiaalia, sitä vain on ehkä vaikea tunnistaa muun tarjonnan joukosta. Huono asia on se, että ne hyvätkin piisit soitetaan vauhdilla loppuun. Tästä pääsee eroon kun kuuntelee radiota vain tunnin päivässä, kuten ennen vanhaan oli rokradion aikaan pakko. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Jani The Rock 23.04.2004 09:56:54 (muokattu 23.04.2004 10:01:03) | |
---|
Eihän radiossa soiva musiikki sinällään ole mikään yleisen tason mittari. Siellähän soi vain kertakäyttöpoppi ja vanhat "klassikot" BeeGeesistä Abban kautta Tina Turneriin - jos niinkuin rankasti yleistetään. Mainstream-muussin seasta ja isojen levy-yhtiöiden kataloogeista on turha hakea mitään hyvää, uutta ja innovatiivista. Jos ne jonkun hyvän bändin jostain onnistuvat talliinsa saamaan, pian on sekin jo stailattu tunnistamattomaksi ja surkuhupaisaksi, musiikki muutettu samanlaiseksi paskaksi mitä kaikki muutkin tekevät ja koko systeemistä on tehty tuote jota on mahdollisimman helppo kaupata teineille, amiksille ja muille vesipäille. Hyvää meininkiä kannattaa etsiä ihan jostain muualta, ja sitä kyllä löytää, jos vain jaksaa penkoa. Itse en ikävä kyllä jaksa, joten tyydyn laittamaan 70-80 -lukujen rokkia soimaan ja valittamaan siitä, että nykyään ei enää osata tehdä aitoa tavaraa. Ja uudet bänditkin ovat kaikki ihan nössöjä ja homoja. "For me, they`re like rockabilly turned to 10". -Billy Zoom about the Ramones |
vaurio 23.04.2004 10:06:29 (muokattu 23.04.2004 10:07:00) | |
---|
Pääkaupunkiseudulla asuville suosittelen paikallisradio Radio Helsinkiä. Miksei muillekin, nettiradiona. Siellä ei soittolistat jyrää. Muuten en oikeastaan radiota kuuntelekaan. edit: 95,2mHz hei.. mitä sä teet? Hei! Et kyllä ruuvaa mun kitaraa kiinni seinään!!! |
Pluto 23.04.2004 10:10:54 | |
---|
Minusta maailma on täynnä aivan kertakaikkiaan loistavaa musiikkia. Harvoin sitä tosiaan radiosta kuulee, mutta ei se vielä mielestäni tarkoita, että musiikin taso sinänsä olisi laskenut. Radiosta nyt vaan tulee tietyntyyppistä musiikkia, eikä se oikein ole minun makuuni. Sitä varten on off-nappi ja ceedeekokoelma. Dillon, you son of a bitch! |
Annaliini 23.04.2004 10:51:01 | |
---|
Mä uskon, että levy-yhtiöillä "tappiota tuottavavat" (hyvätkin) bändit ovat liian särmikkäitä, ärsyttäviä ja siis epävarmoja valintoja johonkin radiosoittoon. Tämän mielipiteen perustan siihen kuuntelukokemukseen, minkä jostain radiokanavalta saa. Tuntuu siltä, että soittolistalle on valittu mahdollisimman monia (uusista:) ketään-ärsyttämättömiä biisejä tai myyntilistoilla breikanneiden bändien hittejä ja sitten (vanhoista:) ikivihreitä kestohittejä, mitä on rallateltu jo vuosia lähipubien karaokeja myöten.. Eihän se valikoima voi silloin olla kovinkaan monipuolinen tai mielenkiintoinen. Lisäksi jokaisen uuden kappaleen ottaminen soittolistalle Maksaa lisää. Luulen, että kaupalliset radiokanavat joutuvat ottamaan yksityisten kuuntelijoiden mielipiteiden lisäksi huomioon myös rahoittajansa. Tämä on mutu-tuntumaa.. Toisin sanoen, iso rahoittaja (joka maksaa esim. äänimainosajasta) tuskin haluaa mainostaa itseään sellaisen musiikkiohjelman kanssa, jossa soitetaan sitä kritisoivaa tai sen imagoon sopimatonta musiikkia. Taviskuuntelija ei varmaankaan ajattele asiaa siltä kannalta. Varmaankin kököillä soittolistoilla tavoitellaan jonkinlaista taloudellista hyötyä, siitähän kaikessa on nykyään kyse. Se minuakin ihmetyttää, miksi esim YLEn kanavien musa on mennyt huonommaksi.. Kuka siitä hyötyy? The sun is gone but I'm having fun |
sub zero 23.04.2004 11:02:33 | |
---|
Missä ovat nykypäivän Guns 'n' Rosesit, Dingot, Nirvanat, Scorpionsit, Deep Purplet, Eaglesit ynnä muut? Siirtymä stratocaster-sukupolvesta nintendo-sukupolveen kantaa hedelmää. Siksi nykypäivänä ei ole Gunnareita tai vastaavia. |
reino 23.04.2004 11:31:44 | |
---|
No itse en ole kyllä pitkään aikaan seurannut tai edes odottanut hyvää bändiä ilmestyvän musiikkitelevisioon tai radiokanaville. Siksi pitää ettiä vähän pitemmältä. W00t? |
Slapit_87 23.04.2004 11:41:27 | |
---|
Tuntuu siltä, että soittolistalle on valittu mahdollisimman monia (uusista:) ketään-ärsyttämättömiä biisejä Musta taas tuntuu, että juuri ne ärsyttävimmät biisit soi radioissa. Poikkeuksina Groove FM ja Radio City, joilta tulee usein paljon hyvää musaa. Esim. mun jouluaaton pelasti Radio City, kun kaikilta muilta kanavilta tuli kulkusia ja joulumaata, ja sitten Cityltä tuli Guns N´ Rosesin You could be mine... Silti nykyisen tyylien "kehitys"suunnan huomioon ottaen niin kyllä musan taso on mielestäni laskenut. Live fast, die young!! |
HaloOfFlies 23.04.2004 12:14:24 (muokattu 23.04.2004 12:16:29) | |
---|
Täysin samaa mieltä edellisten kanssa. Itse en nykyisin näitä kaupallisia kanavia (YleX, Kiss FM, NRJ, Nova) edes suostu kuuntelemaan koska siellä soi päivästä toiseen ne samat biisit. Sen sijaan Cityä kuuntelen mielelläni koska se on ainoa kanava joka soittaa hyvää musiikkia, olkoonkin että sielläkin syyllistytään hieman kierrättämiseen, mutta paljon sieltä tulee yllättäviäkin biisivalintoja. Mikä on vain positiivinen asia. Ja mitä uusiin hyviin bändeihin tulee, ne minä etsin itse. Ja muutama varsin mielenkiintoinen tuttavuus onkin tullut vastaan "Viissataatonnia käteen ja keihäs lentää 100 metriä" - Seppo Räty |
sub zero 23.04.2004 12:41:23 | |
---|
|
ganesha 23.04.2004 18:38:01 | |
---|
hei, hengittäkää välillä. ei radiota oo pakko kuunnella. "if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa |
DT 23.04.2004 20:12:27 | |
---|
No kyllähän tuo on teollistettu aivan sieluttomaksi tuo nykyajan musiikkibisnes. Ulkonäkö on kaikki kaikessa. Tai no, onhan siellä listoilla pari mukavaa poikkeusta, mm. The Darkness. Mutta pääkaupunkiseudulla asuville on onneksi tarjolla aivan mahtava radiokanava, jossa ei biisilistat jyrää. Kyllä netistäkin voi varmaankin kuunnella. "Tämä on Radio Helsinki. Olet ystävien seurassa". Tästä aiheestahan on tehty yksi huippuluokan musikaali, Queenin musiikkiin perustuva We Will Rock You. Se on oikeasti hyvä. Jos Lontooseen eksyy, kannattaa mennä kattomaan. "Kaikki muuttu vaikeaksi, jos haluaa omistaa esineitä, kantaa niitä mukanaan ja pitää ominaan. Minä vain katselen niitä - ja kun lähden tieheni, ovat ne minun päässäni. Minusta se on paljon hauskempaa kuin matkalaukkujen raahaaminen." -Nuuskamuikkunen |
Radio City oli kyllä ennen paljon parempi pienenä lähiradiona, jolla ei oikeastaan ollut soittolistoja. Nykyään sieltäkin kuulee vain samoja biisejä (vaikka ovatkin usein hyviä), joka käy pännimään. "Kaikki muuttu vaikeaksi, jos haluaa omistaa esineitä, kantaa niitä mukanaan ja pitää ominaan. Minä vain katselen niitä - ja kun lähden tieheni, ovat ne minun päässäni. Minusta se on paljon hauskempaa kuin matkalaukkujen raahaaminen." -Nuuskamuikkunen |
Järvihirviö 23.04.2004 20:32:17 | |
---|
Kyllä sitä hyvää musiikkia tulee samaan tahtiin kuin ennenkin. Tuolla on mainittukin, että sitä hyvää saa vaan enemmän etsiä tästä kasvavasta musiikkitulvasta. Ja muuten, kuula kalloon sille, joka tekee toisen Dingon. |
Sertzo S 23.04.2004 20:52:59 | |
---|
Suosittelen opiskelua hiljaisuuden tajuamiseen; sitä meiltä jopa hetkittäin löytyy....paitsi Itä- Suomen yli lentävät matkustajalentokoneet Japaniin ja naapurin pastorin moorttorisaha viikkoa ennen juhannusta - ja n.klo 23.00 alkaen... enhän sitä enää koe oi taivaseensaattaja... No juon loputkin |
ten 23.04.2004 21:02:43 | |
---|
Ja muuten, kuula kalloon sille, joka tekee toisen Dingon. Pointtihan olikin se, että Dingohan oli aikanaan aivan helvetin iso ilmiö. Nykypäivänä ei mielestäni sellaisia enää ole. Plussa on miinuksen negatiivinen puoli. |