Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisintekoon osallistuminen
1
Piru-Ile
30.08.2012 12:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkästä aikaa pitäisi lähteä keskittymään vain bassonsoittohommiin, kun oma bändiviritelmä kutistui yhden miehen projektiksi ja kavereiden porukka kaipaili basistia. Kysymykseksi on noussut vain basistin rooli silloin, kun yksi tyyppi tekee kaiken alusta loppuun, mikä taitaa olla nykyään aika yleinen ilmiö. En löytänyt mistään vastauksia näihin ajatuksiini, niin ajattelin tehdä tänne oman keskustelun aiheesta ja kysynkin nyt parit kysymykset teiltä kanssamuusikoilta aiheesta.
 
Miten bändissäsi tehdään biisejä? Soitatko mieluummin valmiiksi tehtyjä bassokuvioita vai haluatko tehdä itse osuutesi? Mikä tyylisi yleisesti ottaen on soiton suhteen, keskitytkö hyvään soundiin, pidätkö vankasti vain pohjaa seuraten rumpalia, kikkailetko esim. huiluäänillä, ymstms? Hyväksytäänkö juttusi sellaisenaan, teettekö kompromisseja vai pysytteletkö taustalla?
 
En ole varma, tuliko tähän nyt kaikki asiat, mitkä mielessä pyörivät, mutta noin pohjimmiltaan kiinnostaa vain tietää, kuinka dominoivassa roolissa basistit noin yleisesti ovat bändeissä, kun niin monesti tuntuu olevan vastassa tuo "kuhan vaan soitan, tee sää" -linjaus ja sitten biisintekijä dominoi koko loppubändiä.
 
http://www.myspace.com/blackheartfinland http://www.mikseri.net/blackheart
Johannes_t
30.08.2012 12:27:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu täysin bändistä ja musasta ja ihmisistä. Joissain vetelen peruksista perukseimpia, toisessa sitten jotain aivan muuta. Mikä mihinkin sopii.
 
2541
30.08.2012 14:24:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piru-Ile:
Miten bändissäsi tehdään biisejä?

 
Kaikki (bändissä 3 henkilöä) tekevät, yhdessä ja omillaan.
 
Soitatko mieluummin valmiiksi tehtyjä bassokuvioita vai haluatko tehdä itse osuutesi?
 
Sekä että. Jos biisintekijällä on hyvä bassolinja ja itse en keksi parempaa niin mitä sitä ehjää korjaamaan.
 
Mikä tyylisi yleisesti ottaen on soiton suhteen, keskitytkö hyvään soundiin, pidätkö vankasti vain pohjaa seuraten rumpalia, kikkailetko esim. huiluäänillä, ymstms?
 
Kaikkea noita yhdessä ja erikseen, riippuu biisistä. Meillä on se "rikkaus", että bassosoundia ja tyyliä saa ja pitääkin muuttaa eri kappaleisiin.
 
Hyväksytäänkö juttusi sellaisenaan, teettekö kompromisseja vai pysytteletkö taustalla?
 
Kaikki sovitetaan aina kimpassa, joten bassojututkin muovautuu siten lopulliseen muotoonsa.
JudeJude
30.08.2012 14:50:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piru-Ile:
Miten bändissäsi tehdään biisejä?

 
Mulla on laulajaton bändi. Melodiasta lähtee kaikki. Kaikki kirjoittavat omiaan ja tuovat treeneihin. Sitten ruvetaan laittamaan sointuja melodian alle, ja kun niistä on jonkinlainen yhteisymmärrys, alkaa varsinainen sovitustyö. Ensin hiotaan ns. "perusversio" kuntoon, kunnes se toimii hyvin. Sitten mietitään draaman kaari, eli lähteekö biisi esim. täysillä niin että kaikki soittavat, missä on huippukohta, miten lopetus tehdään. Joskus tässä vaiheessa mietitään, onko tarpeen laittaa korvaavia sointuja jollekin kierrolle, iskuja, breikkejä ja muita kikkoja.
 
Soitatko mieluummin valmiiksi tehtyjä bassokuvioita vai haluatko tehdä itse osuutesi?
 
Meillä on yhteisymmärrys siitä, että yhdessä sovitun grooven sisällä voivat kaikki tehdä mitä vain. Yhdessä biisissä meillä oli kerran ns. bassolinja, mutta se olikin mun kirjoittama biisi.
 
Mikä tyylisi yleisesti ottaen on soiton suhteen, keskitytkö hyvään soundiin, pidätkö vankasti vain pohjaa seuraten rumpalia, kikkailetko esim. huiluäänillä, ymstms?
 
Meillä ei ole rumpalia, joten aika paljon tulee harjoitettua ihan tanakkaa komppaamista. Aina mennään biisin ehdoilla: välillä on jopa melodista soitantaa.
 
Hyväksytäänkö juttusi sellaisenaan, teettekö kompromisseja vai pysytteletkö taustalla?
 
Joskus muut pyytävät että "soita enemmän" tai varsinkin "soita vähemmän". Me ollaan kuitenkin jo niin pitkään soitettu yhdessä, että aika lailla meillä yhteinen näkemys siitä, mikä toimii ja mikä ei.
 
-jude
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
pehko
30.08.2012 15:43:16 (muokattu 30.08.2012 15:55:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piru-Ile:
 
Miten bändissäsi tehdään biisejä?

 
Pääosin rumpali tai kitaristi tulee riffin tai biisin tyngän kanssa ja sitä sitten yhdessä työstetään. itekkin toki olen omia tekeleitäkin tuonut esille, mutta tuppaavat olemaan vähän doomia aina, kun storneria soitetaan.
 
Soitatko mieluummin valmiiksi tehtyjä bassokuvioita vai haluatko tehdä itse osuutesi?
 
Ei haittaa soittaa valmiiksi tehtyjä juttuja, ja ennen pändiin liittymistäni tehtyihin biiseihin en juuri muutosmielessä koske. Tulee niitäkin toki loppujen lopuksi maustettua vähän jollain, mutta ei muutoksista sinänsä voi puhua. Toki sitten kun tulee uusia biisejä, niin mieluusti ite himassa näppäilen domon päälle juttuja ja veteölen ne sitten niin kun vetelen. En niinkään välitä muiden mielipiteistä, koska ei munkaan mieleipiteistä välitetä yleisesti pändihommissa paskan vertaa
 
Mikä tyylisi yleisesti ottaen on soiton suhteen, keskitytkö hyvään soundiin, pidätkö vankasti vain pohjaa seuraten rumpalia, kikkailetko esim. huiluäänillä, ymstms?
 
No täytyy ihan suoraan myöntää, etten ole mikään kovinkaan hyvä basisti. En hallitse mitään muutakaan soitinta kauhean hyvin. Mutta pääosin pyrin pitämään hommaa rumpaliin kanssa yhtenevästi. En juuri kikkaile. Tykkään käyttää "oktaavia korkeampia" iskuja (siis että jos soitan E-kieleltä kolmos nauhaa niin isken väliin D-kielen vitosen jne) välillä, riippuen tietty ihan biisistä ja kohdasta. Soittaessa kuitenkin keskityn siihen että soitan taimissa ja että kaikki iskut tulee puhtaana.
 
Hyväksytäänkö juttusi sellaisenaan, teettekö kompromisseja vai pysytteletkö taustalla?
 
Vaikka tuolla aikasemmin sanoin että soitan niin kun haluan, sano muut mitä sano, niin nyt voin sanoa ettei kukaan ole tainnu sanoa kyllä vielä mitään että "et soita kyllä noin" eli kompromisseihin ei ole ollut tarvetta. muuten tykkään pysyä taustalla, mutta se taitaa enemmän olla semmonen henkinen juttu sitten enempi kun musiikillinen.
 
Oliko näissä nyt mitään järkeä?
 
"Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö
Dropped C
30.08.2012 17:52:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väännän riffejä. Päätyvät sitten biiseihin tai ei. Kokonaisia kappaleita en oikein osaa tehdä. Vaikka melkein kaikki biisin riffit ois meitsin, niin kyllä siinä on aina bändikavereitten apua tarvittu, että saadaan kokonainen kappale aikaan.
 
Mutta me soitetaankin just tota edellämainuttua doomia, mikä onkin simppeliä ja minimalistista musaa. Eli helppoohan tää on, melkein mihkä tahansa muuhun musaan verrattuna. Vaikka oonkin paska pasisti. Omiin riffeihin on vitun vaikee keksiä vaan fillejä.
 
Piru-Ile
07.09.2012 09:41:16 (muokattu 07.09.2012 09:46:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten sitten toimitte siinä tilanteessa, jos biisintekijä vaatii, että vedätte täysin guitar pro-mallin mukaan, vaikka kuulette, että rumpali soittaa rytmisesti eri tavalla? Basistinhan pitäisi kuitenkin seurata rumpalia siinä artikuloinnissa, mikäli oon oikein käsittänyt. Voiko bassokiertoa pitää enää omanaan, jos joku toinen määrää, että pitää toisintaa vain valmiita juttua siitä huolimatta, että biisiin saisi paremmin eloa sovittamalla osuuttaan toisin? Voiko sen toisen tekemän jutun takana seistä silloin, jos sen sitten joku kuulija joskus bongaakin sieltä, että "toihan menee ihan eri tavalla"?
 
http://www.myspace.com/blackheartfinland http://www.mikseri.net/blackheart
absqua
07.09.2012 10:21:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piru-Ile: Miten sitten toimitte siinä tilanteessa, jos biisintekijä vaatii, että vedätte täysin guitar pro-mallin mukaan, vaikka kuulette, että rumpali soittaa rytmisesti eri tavalla? Basistinhan pitäisi kuitenkin seurata rumpalia siinä artikuloinnissa, mikäli oon oikein käsittänyt. Voiko bassokiertoa pitää enää omanaan, jos joku toinen määrää, että pitää toisintaa vain valmiita juttua siitä huolimatta, että biisiin saisi paremmin eloa sovittamalla osuuttaan toisin? Voiko sen toisen tekemän jutun takana seistä silloin, jos sen sitten joku kuulija joskus bongaakin sieltä, että "toihan menee ihan eri tavalla"?
 
Sitten ruvetaan vääntämään asiasta.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sepisti
07.09.2012 10:45:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piru-Ile: Miten sitten toimitte siinä tilanteessa, jos biisintekijä vaatii, että vedätte täysin guitar pro-mallin mukaan, vaikka kuulette, että rumpali soittaa rytmisesti eri tavalla? Basistinhan pitäisi kuitenkin seurata rumpalia siinä artikuloinnissa, mikäli oon oikein käsittänyt. Voiko bassokiertoa pitää enää omanaan, jos joku toinen määrää, että pitää toisintaa vain valmiita juttua siitä huolimatta, että biisiin saisi paremmin eloa sovittamalla osuuttaan toisin? Voiko sen toisen tekemän jutun takana seistä silloin, jos sen sitten joku kuulija joskus bongaakin sieltä, että "toihan menee ihan eri tavalla"?
 
Onneksi mun bändin liideri ei vaadi mitään tuollaista... Saati, että toisi jotain guitarpro-malleja treeneihin?! http://muusikoiden.net/dyn/users/103172.jpg olis hiton vaikeaa keskittyä.
 
Mysteria
07.09.2012 13:42:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piru-Ile: Miten sitten toimitte siinä tilanteessa, jos biisintekijä vaatii, että vedätte täysin guitar pro-mallin mukaan, vaikka kuulette, että rumpali soittaa rytmisesti eri tavalla? Basistinhan pitäisi kuitenkin seurata rumpalia siinä artikuloinnissa, mikäli oon oikein käsittänyt. Voiko bassokiertoa pitää enää omanaan, jos joku toinen määrää, että pitää toisintaa vain valmiita juttua siitä huolimatta, että biisiin saisi paremmin eloa sovittamalla osuuttaan toisin? Voiko sen toisen tekemän jutun takana seistä silloin, jos sen sitten joku kuulija joskus bongaakin sieltä, että "toihan menee ihan eri tavalla"?
 
Jos kyseessä on bändi eikä yhden miehen vision toteuttamiskanava niin muillaki pitää olla mahdollisuus tarjota omia ideoitaan. Jos ne osoittautuu alkuperäistä paremmaksi, ne käytetään. Tuollaisissa tilanteissa pitää kysellä muilta jäseniltä mitä mieltä he ovat koska kaikki siinä ovat luomassa bändin soundia "oman näköiseksi". Enemmistö päättää, jos bändissä vallitsee demokratia eli jos 2 pitää ideasta ja 1 ei, niin pitää miettiä käytetäänkö ideaa vai keksitäänkö jotain aivan uutta joka kelpaa kaikille.
 
http://maihinnousu.net/a/2585
timnicebutdim
07.09.2012 14:51:53 (muokattu 07.09.2012 14:52:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse toimin meidän bändissä pääsäveltäjänä, joten saan valita mitä minnekin vedän ;)
 
Harvemmin tulee mitään monimutkaisia kuvioita kuitenkaan vedettyä kun pitää soittaa ja laulaa yhtäaikaa. Mutta itse lähden siitä että rytmiryhmä (basso ja rummut) soittais kutakuinkin samaa. Kitaristit saa siihen sitte kutoa omat kuvionsa päälle.
 
Mut näähän riippuu ihan täysin musiikkityylistä, IMO
 
Yrittänyttä ei laiteta, eikä laitettua yritetä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «