Aihe: Soolojen nopeat vaiheet.
1 2 3 4 5 6 7 8
JoKo
05.09.2012 21:39:54 (muokattu 05.09.2012 21:41:13)
Elikkäs minua vaivaa se että miten saan soitettua sooloista nopeat vaiheet vaikka kuinka harjottelen ei tunnu auttavan. Onko teillä jotain kikkoja miten saisi soitettua ne hyvin ja millä kappaleella kannattaa aloittaa opettelu että saa koko kappaleen soitettua soolo mukaan lukien?

Kuten jo sanottu niin metronomi tai rumpali on hyvä harjoittelukaveri.

Kitarasooloja on monenlaisia, eri musatyylit ja soolot vaativat kovin erilaisia soittotekniikoita joten mitään yleispätevää on hankala sanoa... ehkä kannattaa vähän täsmentää kysymystä?
OrangeD
06.09.2012 07:56:00
Räkkipeli: Luin koko viestin, ja silkkaa paskaa siinä jauhat. Kun kyse on soiton nopeuden, eli loppujen lopuksi tarkkuuden kehittämisestä, on aivan joutavaa tuoda dynamiikkakysymyksiä pöydälle, koska kyse on aivan eri jutusta. Tarkkuus kehittyy, kun otetaan se ylimääräinen voimansiirto pois, pienennetään liikkeitä ja keskitytään aika-arvojen artikulointiin. Dynamiikka on asia erikseen, jonka kehittämiseen kieltämättä löytyy paljon tehokkaampia menetelmiä kuin soittaa sähkökitaraa ilman sähköjä.

Tolla tavalla pystyy kehittämään nopeutta vaan playbackina, varsinkin randall vahvistimella.
Kitara on elämä.
Räkkipeli
06.09.2012 12:52:35
OrangeD: Tolla tavalla pystyy kehittämään nopeutta vaan playbackina, varsinkin randall vahvistimella.

Älä jaksa kun et osaa.
http://www.liveleak.com/view?i=e16c18ff17
OrangeD
06.09.2012 16:45:58
Räkkipeli: Älä jaksa kun et osaa.

Kyllä mä jaksan niin kauvan kun te muutkin hoette tota mulle joka vitun kerta, ku kirjotan mitä tahansa. Koita nyt kestää.
Kitara on elämä.
Räkkipeli
06.09.2012 19:14:25
OrangeD: Kyllä mä jaksan niin kauvan kun te muutkin hoette tota mulle joka vitun kerta, ku kirjotan mitä tahansa. Koita nyt kestää.

Vooi, suuttuiko äidin pikku mussukka trollaamisesta? :D No, siinähän rölötät. Vapaa foorumihan tämä on. Harmi vaan ettei kukaan yhdy sun kans tuohon, toisin kuin kaikki yhtyi kyllä ilomielin sua vastaan. It's a hard world.
OrangeD
06.09.2012 20:01:37 (muokattu 06.09.2012 20:43:06)
Räkkipeli: Vooi, suuttuiko äidin pikku mussukka trollaamisesta? :D No, siinähän rölötät. Vapaa foorumihan tämä on. Harmi vaan ettei kukaan yhdy sun kans tuohon, toisin kuin kaikki yhtyi kyllä ilomielin sua vastaan. It's a hard world.

Luulet olevas erittäin viisas ja järkevä?
Kitara on elämä.
Räkkipeli
07.09.2012 07:47:13
OrangeD: Luulet olevas erittäin viisas ja järkevä?

Itseasiassa en, mutta kuten huomaat, siitäkin asiasta ollaan useampaa mieltä.
TMik
07.09.2012 11:33:52
OrangeD: Kyllä mä jaksan niin kauvan kun te muutkin hoette tota mulle joka vitun kerta, ku kirjotan mitä tahansa. Koita nyt kestää.

Joo-o, saattaa olla että näiden reaktioiden jälkeen se muistuttelu ei ihan heti ole loppumassakaan :)

Kannattaisikohan koittaa ottaa vähän rennommin, ota vaikka lonkero perjantain kunniaksi ja mene fiilistelemään noita suosimiasi playback -artisteja... vaikka oonki sitä mieltä että voisit jatkossa fanittaa enemmän oikeita, melodisia hitaamman kaavan soittajia (esim. Angelo Batio) kuin noita shredpettereitä jotka vaan esittää lavalla soittoa.

Lisäksi kannattaisi myös tutustua Nigel Tufneliin, kaverilla on mm. akustisesti erittäin sustainikas Les Paul ja oma Marshall malli jossa mastervolume menee 11 asti. Alla pieni pätkä tuosta dokumentista jossa ko. kaverin touhuja seurataan enemmän.

http://www.youtube.com/watch?v=ll7rWiY5obI
Johann Onn
07.09.2012 15:15:57
"Treenaa vahvarin kanssa !" on vähän "kyllä muuten, mutta kun..." neuvo, jos se ainoa vahvari on treenikämpällä, kaupungin toisella puolella. Ja sinne pääsee pariksi tunniksi, parina päivänä viikossa. Itse huomasin aikoinaan, ettei muita kiinnostanut todellakaan kuunnella siellä, omia treenaamisia viittä sekuntiakaan, kun tulivat röökiltä takaisin ja piti aloittaa seuraava biisi.

TMik: kannattaisi myös tutustua Nigel Tufneliin

Ja pyh. Bad News:ien Vim Fuego, soittaa sen suohon vaikka unissaan...
TMik
07.09.2012 17:40:41
Johann Onn:
Ja pyh. Bad News:ien Vim Fuego, soittaa sen suohon vaikka unissaan...

Joo mut Tufnelin vahvistin menee 11 asti
Tonski
09.09.2012 14:23:40 (muokattu 09.09.2012 14:33:49)

Ambitus: Ei sen tartte luulla. Se on.

Ei tosta "keskustelusta" kyllä järkevyyttä löydä etsimälläkään. Kummaltakaan osapuolelta.

Nyt jos välistä jonninjoutavan kinastelun sijasta tulis jotain aiheeseen liittyvääkin, niin musta authorin ja Antti1:n heti ekat kaks vastausviestiä vastasivat aloitukseen aika pätevästi ja tiivistetysti(plusat molemmille).

E:
Tuli mieleen tosta ilman vahvistinta soittamisesta.. Mun mielestäni sillä ei oo paljo mitään väliä vahvistaako joku sitä soundia vai ei, jos pyrit treenaamaan nopeutta. _Jos_ sä kykenet soittamaan hienomotorisesti ne treenattavat jutut tismalleen samalla tavalla vahvistimen kanssa hevitapposäröllä ja ilman vahvaria, niin se on ihan sama tuleeko se soundi sieltä ulos vai ei, koska sun motoriikkasi kehittyminen ei katso tähän. Kysymykseksi pöydälle nousee mun mielestä ennemminkin se, että se, treenaatko vahvistimen kanssa vai et, yleensä näkyy siinä miten suhteutat soittotatsiasi sen instrumentin kanssa: toisin sanottuna sitä kitaraa saattaa alkaa soittamaan kovemmalla tatsilla ilman vahvistinta, että "kuulisi jotain" paremmin. Siinä saattaa vahingossa treenata kompressoidulle soundille "liian kovakouraisen" soittotekniikan liian isoine liikeratoineen, mikä ihan intuitiivisestikaan ei ole nopeutta treenattaessa soittotekniikalle kovin tarkoituksenmukaista.. Vastaavasti jos soittaa kunnon liidisoundilla missä pikku hipasu riittää nuotin kunnolliseen sytyttämiseen, saattaa se ottaa pois kaikkea ylimäärästä liikettä ihan automaationakin, koska miks räimiä liian kovaa jos saman äänen saa pienemmälläkin liikkeellä aikaseksi? Tarkkuus kasvaa ja sitä mukaa nopeus.

Tässä siis on väärinymmärryksen vaara: siksi alleviivaukset sanan "jos" ympärillä. Reaalimaailmassa kuten sanoin monesti soittaja suhteuttaa soittotatsiaan käytettävissä olevan soundin mukaan, ja esmes tästä syystä itse treenaan liruttelunopeutta ja soolojen nopeita vaiheita mieluummin vahvistin päällä, niin mun ei tartte käyttää ylimääräistä energiaa siihen, että tulisin edes omiin korviini kuulluksi.

Nämä siis vain pari mietettä aiheesta..
BigPapa
09.09.2012 14:39:51 (muokattu 11.09.2012 16:55:39)

TMik: Joo mut Tufnelin vahvistin menee 11 asti

Mitäpä tuosta, mulla menee 12:sta asti:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2890.jpg
TMik
09.09.2012 20:44:37
BigPapa: Mitäpä tuosta, mulla menee 12:sta asti:

http://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/2885.jpg

:D Sulla on siis vielä tuostakin one louder!
Räkkipeli
09.09.2012 22:22:32
Tonski: Ei tosta "keskustelusta" kyllä järkevyyttä löydä etsimälläkään. Kummaltakaan osapuolelta.

Kyllä mä mun mielestä kiteytin aika hyvin asiani ekassa viestissäni.

Ehkä mä olen jopa sua järkevämpi! Mitäs siihen sanot?!!
aalataur
10.09.2012 18:11:36 (muokattu 10.09.2012 18:34:44)

Minä en kyllä ymmärrä miksi pitäisi sähkökitaralla harjoitella ilman vahvistinta. Onko kitaransoitossa tärkeintä se, että vituttaa? Jos haluaa soittaa säröllä, niin sitten soittaa säröllä, vaikka koko ajan. Nopeaksi ja tarkaksi tullaan soittamalla paljon, aika yksinkertaista.

Ben Granfelt, vaikkei nyt mikään älytön tilumies olekaan, sanoi yhdellä klinikalla ettei häntä kiinnosta soittaa täysin puhtailla koska särö kuulostaa paremmalta.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Kontiak
10.09.2012 18:39:30
aalataur: Nopeaksi ja tarkaksi tullaan soittamalla paljon, aika yksinkertaista.

Plussa napsahti. Kitaristi on käsityöläinen.
http://www.truthinshredding.com
Krice
10.09.2012 22:04:36

aalataur: Minä en kyllä ymmärrä miksi pitäisi sähkökitaralla harjoitella ilman vahvistinta. Onko kitaransoitossa tärkeintä se, että vituttaa?

Ehkäpä tässä on käsitetty asia kovin mustavalkoisesti. Kukaanhan ei varmaan väitä, että pitäisi harjoitella pelkästään joko akustisena tai vahvistimella. Ilman vahvistinta harjoittelun voisi hevimieskin käsittää niin, että se on clean-soundilla harjoittelua. Ja sitähän se kieltämättä myös on.
aalataur
10.09.2012 23:58:37 (muokattu 11.09.2012 00:13:03)

Krice: Ehkäpä tässä on käsitetty asia kovin mustavalkoisesti. Kukaanhan ei varmaan väitä, että pitäisi harjoitella pelkästään joko akustisena tai vahvistimella. Ilman vahvistinta harjoittelun voisi hevimieskin käsittää niin, että se on clean-soundilla harjoittelua. Ja sitähän se kieltämättä myös on.

Cleansoundilla harjoittelussa kuulee tarkasti mitä soittaa, toisin kuin ilman sähköjä. Ilman sähköjä pikkaa kovempaa kuin kuuluisi, mistä ei ole mitään apua minkään kannalta. Pikemminkin haittaa, jos sitä enemmän tekee. Ilman sähköjä ei myöskään kuule ylimääräisiä sivuääniä, eikä saa mitään realistista käsitystä jostakin tappingeistaan tai pitkistä legatoista, että soiko ne äänet siellä ylipäätään ja soiko jotakin hiljaisia vääriä ääniä lisäksi.

Minä en näe yhtään plussapuolta sähköittä soittamisessa ja suhdaudun hieman huvittuneesti aina kun joku kehuu treenavansa ilman sähköjä, ihan kuin se tekisi jotenkin valveutuneen kitaristin. Cleanillakaan soundilla ole mikään pakko harjoitella, itsekin soittanut ja treenannut suurimmaksi osaksi säröllä, enkä koskaan mitään rock/heviliksejä treenaa cleanilla, ainoastaan cleaniksi tarkoitettujakin juttuja. Ei se särö mitään minun mielestäni piilota, itsekin soitan 100% tallamikillä joka on melko armoton virheiden suhteen.

Tämä vain minun näkemykseni.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
sickboy
11.09.2012 00:16:56

Mä tajusin just kans, minkä takia oikean käden nopeus ei ole tässä kauheammin vuosien saatossa kehittynyt. Soitan tosi rankalla tatsilla, tämä saattaa olla osittain seurausta siitä, että pääsääntöisesti treenaan ilman styrkkaria. Toisaalta myös diggaan rankalla oikean käden tatsilla saavutetusta saundista ja saundi-ihanteeni ovatkin tuohon suuntaan kallellaan. Kuitenkin liputan ehdottomasti styrkkarilla treenaamisen puolesta ja myös rankkojen säröjen kanssa treenaamisen puolesta. Soiton pitää olla oikeasti puhdasta, jotta säröhommat ei mene kaaottiseksi. Ylimääräisten äänten vaimentamatta jättäminen kostautuu välittömästi isoilla säröillä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)