Aihe: Kuinka hyviä vuoden/2. vuoden jälkeen soittamisessa?
1 2 3 4 5 6
Sick Planet
15.03.2012 13:45:11

mämmi-mies: Niin, mutta olen soittanut joka päivä kitaralla ehkä 3-4 tuntia.
Ja olen tarkalleen soittanut yhden vuoden ja kolme kuukautta. :)

Bändin kanmssa vai levyn/GP:n mukana.
Gabe
17.03.2012 18:47:29
Kyllä ne ensimmäiset vuodet kannattaa käyttää sinnikkääseen perusasioiden sisäistämiseen. Kun on perusteet ja pohja hyvällä mallilla niin sen jälkeen kannattaa miettiä niitä sooloja. Se että pystyy soittamaan mater of puppetsin sooloineen ei suinkaan tarkoita että se kuullostaisi master of puppetsilta ylipäätään :)
Elämäni tarkoitus on olla varoittavana esimerkkinä muille.
lonelyplayer
18.03.2012 20:26:30 (muokattu 19.03.2012 07:18:18)
mämmi-mies: Niin, mutta olen soittanut joka päivä kitaralla ehkä 3-4 tuntia.
Ja olen tarkalleen soittanut yhden vuoden ja kolme kuukautta. :)

Loistavaa.... aaltoja ... :)
rontoo
19.03.2012 13:11:39
Miten kannattais harjoitella, kun oon soittnut levyjen ja taustanauhojen kanssa mutta tuntuu ettei soitto parane vaikka miten paljon veivais?
Burn
19.03.2012 13:42:48 (muokattu 19.03.2012 13:43:14)

rontoo: Miten kannattais harjoitella, kun oon soittnut levyjen ja taustanauhojen kanssa mutta tuntuu ettei soitto parane vaikka miten paljon veivais?

Hommaa vaikka Pacemaker ( http://www.winamp.com/plugin/pacemaker/12689 ) niin ei tarvi tahia alkuperäisten tempojen kanssa. Toinen on, että soitat samoja juttuja yksin, mutta hitaammalla tempolla metronomin kera. Tylsää kuin saatana verrattuna levyn kanssa soitteluun, mutta tuottaa tulosta yllättävän äkkiä.

e. linkki kus.
http://nereusprojekti.net/
Ramenia
19.03.2012 16:54:55
rontoo: Miten kannattais harjoitella, kun oon soittnut levyjen ja taustanauhojen kanssa mutta tuntuu ettei soitto parane vaikka miten paljon veivais?

Hakeudu sopivaan bändiin soittamaan. Tuo mukavasti lisämotivaatiota treenaamiseen ja saattaa siinä yhdessä soittaessa äkkiä huomata joitain puutteita, joita ei yksin soittaessa välttämättä huomaa.
Nopeasti soitetaan, hitaasti fiilistellään.
Gabe
19.03.2012 18:03:19
Vanha kunnon metronomi on aina hyvä
baron
19.03.2012 23:18:20 (muokattu 19.03.2012 23:20:36)

Gabe: Vanha kunnon metronomi on aina hyvä

Tuo pitää paikkansa mutta kun piisi alkaa suunnilleen kulkemaan niin hauskempaa/mielekkäämpää on soittaa "oikean taustan" päälle ja sellaisia netistä löytyy pilvin pimein.
(KVG piisin nimi ja "backing track")
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Gabe
20.03.2012 07:46:08
baron: Tuo pitää paikkansa mutta kun piisi alkaa suunnilleen kulkemaan niin hauskempaa/mielekkäämpää on soittaa "oikean taustan" päälle ja sellaisia netistä löytyy pilvin pimein.
(KVG piisin nimi ja "backing track")

Näinhän se on
jussi.r
10.08.2012 13:22:12 (muokattu 10.08.2012 13:34:12)

Olen soittanu nyt tasan vuoden ja päätin eilen sen kunniaksi nauhottaa vähän improvisointia... kännykällä. En ole opetellut vieläkään ainuttakaan muun ihmisen luomaa biisiä ainakaan tietoisesti. Välillä tulee kuitenkin tuttuja riffejä vahingossa.

5:35 jälkeen alkaa soolo. Soittotyylistä tulee helpolla aika erikoinen, kun opettelee täysin itsenäisesti :D Tarttis varmaan metronomin kans.
http://soundcloud.com/surina/doom-jamming-9-8

Jännä miettiä millaista settiä tulee sitten esim. 5 vuoden päästä.
tomaattiorava
10.08.2012 16:04:04
Olipas vammanen avausviesti.
Ite olin kahden vuoden jälkeen susipaska, se on oikeesti tosi lyhyt aika. Nyt oon soittanu about 7v joista viimeiset 2v oon treenannu kunnolla.
Soitossa/treenissä ratkasee laatu eikä määrä. Jos Tapsa alottaa tänään armottoman soittotreenin niin todennäköisesti hän soittaa kahden vuoden kuluttua paremmin kuin Riku joka on juostenkustensillontällön harrastanu soittoa 10v.
jussi.r
10.08.2012 17:20:14 (muokattu 10.08.2012 18:48:01)

Laatu todellakin. Kannattaa miettiä mitä tekee =D
Stigmeister
02.09.2012 03:47:38
3 vuotta kitaraa takana ja voin sanoa hallitsevani downstroken jotenkin.
World can be a cruel place for an honest man.
juntti_lapista
02.09.2012 12:06:38 (muokattu 02.09.2012 12:15:05)
Itse olen soittanut lähemmäs kolme vuotta kitaraa, viimeset n. 8-9 kk olen reenannut alternate pickausta. Sekin alkaa pikkuhiljaa jo kuulostaa alternatelta :) Ketjun aloittajalle (ja muillekkin n 2v soittaneillle) sanon sen, että reenatkaa kunnolla sitä alas-ylös soittamista. Kannattaa alottaa silleen, että slayer-henkisesti vetää alussa vain yhtä kieltä palm mutella alas-ylös. Slayerin biisit angel of death, war ensemble ym.. on omiaan siihen touhuun. Sitten kun alkaa se ''oikean'' alternate jutun käyttä sooloissa, metallican fade to black on hyvää reeniä. Etenkin se loppu soolo. Harjotelkaa se biisi niin, että osaattte sen vaikka unissanne. Myös Children of Bodomilla on helvetin hyviä liidejä ja riffejä.

Esimerkki:

Itse olen soittanut noin 2& puolivuotta metallicaa ja slayeriä. Yllä mainitsemani ''yhden kielen alternate'' meni hyvin, mutta muuten soitin kaikki riffit, ja muut ''hitaat'' palm mute kohdat koko ajan alaspäin. Sitten kun aloin soittamaan Bodomia, niin kappas: En voi soittaa niitä biisejä käyttämättä alternatea palm mutatessa ja liideissä. Esim in your face ja blooddrunk on semmosia kipaleita, missä alternate on aika välttämätön.

Tekstiä tuli, toivottavasti joku jakso lukea ja toivottavasti joku sai hyviä soittovinkkejä :)

EDIT: Pyrkikää harjottelemaan päivittäin, jos soitatte vaikka 1-4 viikkkoa putkeen ja sitten pidätte päivän tai parin tauon, huomaatte kuinka paljon olette oikeasti kehittyneet. Kokeiltu on.
Aina ehtii juoda kahvit..
falconi
03.09.2012 23:52:38
Mullakin on vähän samoja fiiliksiä kun oli soittanut 2 vuotta niin osasi enemmän. Silloin tosiaan opetteli biisejä alusta loppuun. Nyt noin 5-7 v jälkeen päin (soitossa ollut taukoa) ei muista mitään biisejä, eikä kiinnosta edes opetella. Kiinnostus riittää opetella johonkin alkuriffiin tai kertsiin asti ja sitten vain lopahtaa.

Huono puoli tuossa on se, että kun joskus harvoin kun on muita soittajia paikalla niin ei osaa oikein mitään biisejä. Mutta aika nopeesti saa kyllä yksinkertaisesta biisistä kiinni jotenkin, että voi edes vähän mukana jammailla vaikkei sitä ole opetellutkaan.

Nykyään kiinnostaa sitten taas tekniikka enemmän ja miten sitä solveltaa oman bändin kanssa soittamiseen tai omiin biiseihin. Toki tämäkin on kausiluonteista. Täytyisi ottaa itseään niskasta kiinni ja ainakin edes 2 kertaa viikossa keskittyä treenaamaan ajatuksella itekseen kun kerran viikossa on bänditreenit.
ruikku20
04.09.2012 21:57:28
Jaa no lisätääs tänne tämmönen ja odotellaan kommentteja :D http://maihinnousu.net/s/17494

Itellä tosiaan tulee jouluna pari vuotta täyteen soittoa. Ei kai tässä muuta, rummut on tylsät kun äkkiä tein :)
Guitar playing is my life.
erkki61
06.09.2012 01:29:36
pelkästään sweet home alaban alku homman säällisesti opetteluun meni n 3 vuotta
sitä ennen soittoa noin 30 vuotta
juntti_lapista
06.09.2012 08:57:57
ruikku20: Jaa no lisätääs tänne tämmönen ja odotellaan kommentteja :D http://maihinnousu.net/s/17494

Itellä tosiaan tulee jouluna pari vuotta täyteen soittoa. Ei kai tässä muuta, rummut on tylsät kun äkkiä tein :)

Ei huono, ei ollenkaan. Kun soitit korkeilta nauhoilta, se kuulosti siltä kuin kaulaliitos tukkisi kämmenen ja sormet yritetään venyttää megapitkiksi. No, ei siinä mitään, ei minullakaan 2 vuoden kohdalla ylä-äänet mennyt puhtaasti.

Sulla oli tossa pari kohtaa, lie jotain sweepin tapasta ja pull offia. Reenaa sitä, opettele puhtaasti niin tulee tosi tykin kuulonen, ottaen huomioon soittoajan :)
Aina ehtii juoda kahvit..
ruikku20
06.09.2012 16:50:49
juntti_lapista: Ei huono, ei ollenkaan. Kun soitit korkeilta nauhoilta, se kuulosti siltä kuin kaulaliitos tukkisi kämmenen ja sormet yritetään venyttää megapitkiksi. No, ei siinä mitään, ei minullakaan 2 vuoden kohdalla ylä-äänet mennyt puhtaasti.

Sulla oli tossa pari kohtaa, lie jotain sweepin tapasta ja pull offia. Reenaa sitä, opettele puhtaasti niin tulee tosi tykin kuulonen, ottaen huomioon soittoajan :)

Noniin kiitos tästä. Mukava saada tämmöstä rakentavaa ja kannustavaa palautetta :)

Joo nuo lopun sweepit meni vähä puihin, kun ei kuitenkaan mitenkää aivan hirveesti oo omaa sottoa äänitelly niin ns. vaikeimmassa kohassa tulee semmonen hirveä jännitys käsiin ja sitte soitto kuulostaa ihan paskalta, mutta täähän nyt on tietty osittain myös siitä kiinni, että on säveltäny turhan vaikeita juttuja vrt. omaan soittotaitoon. Voiskin alkaa tässä reenaileen swiippiä :)
Guitar playing is my life.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)