Bassoilija63 04.09.2012 16:34:41 | |
---|
Onnistuuhan tuo, usein olen tolla tavalla kotona treenaillut tai äänitellyt koneelle, kun ei viitsi mikittää. Eihän siinä muuten mitään, mutta soundi (aivan luonnollisesti) on tosi kuiva. Vähän kuin syntikalla näppäilisi :/ |
okabass 04.09.2012 20:08:26 | |
---|
Rock-Ola: Ei täällä tietenkään saa mitään kysellä. Pitää tietää kaikki. Eihän tämä palsta kokemattomille ole. Ja jos joku tietää, niin eihän sitä tietoa tietenkään jaeta muille. Opetelkoot itse. Hyvä meininki... Seison sanomiseni takana. Päivää. In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka". |
omarklah 05.09.2012 09:35:20 | |
---|
Pärjättiinhän sitä ennenkin... |
JudeJude 05.09.2012 09:52:54 | |
---|
okabass: Jos tuollaista asiaa tarvitsee kysellä, niin lisää kokemusta. Tai sitten et vaan huomaa, eli ihan sama millä vedät. Sori, olen vähän tyly. Hehe, eipä haittaa! Mulla on viitisen vuotta voita leivälle -tyyppistä keikkailukokemusta sähköbasson (ja vahvistimen) kanssa, mutta niistä on jo hetki aikaa. Kontra työllistää nyt niin paljon että mulla ei pariin vuoteen edes ollut pikkubassoa kuin välillä lainassa. Nyt ostin taas huvikseni Presarin. Toi mun alkuperäinen kysymys tuli täydestä sydämestä ja kysyttiin ihan puhtaalla mielenkiinnolla. Ja erittäin hypoteettisena - mulla ei tällä hetkellä ole tarvetta soittaa sähköbassoa bändissä. Nyt on vain helpompaa nähdä hassujen itsestäänselvyyksien taakse, kun on päässyt vähän etääntymään sähköbassomaailmasta. Miksi roudata isoja kamoja keikalle, jos ei ole pakko. Ja onko pakko - sitä tässä ketjussa halusin kysellä. Ja mulle tosiaan on aika lailla sama miltä basso kuulostaa lavalle, kun miksaaja kuitenkin tekee "front-of-house"-soundista mitä tekee. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
absqua 05.09.2012 09:58:49 (muokattu 05.09.2012 09:59:18) | |
---|
JudeJude: Hehe, eipä haittaa! Mulla on viitisen vuotta voita leivälle -tyyppistä keikkailukokemusta sähköbasson (ja vahvistimen) kanssa, mutta niistä on jo hetki aikaa. Kontra työllistää nyt niin paljon että mulla ei pariin vuoteen edes ollut pikkubassoa kuin välillä lainassa. Nyt ostin taas huvikseni Presarin. Toi mun alkuperäinen kysymys tuli täydestä sydämestä ja kysyttiin ihan puhtaalla mielenkiinnolla. Ja erittäin hypoteettisena - mulla ei tällä hetkellä ole tarvetta soittaa sähköbassoa bändissä. Nyt on vain helpompaa nähdä hassujen itsestäänselvyyksien taakse, kun on päässyt vähän etääntymään sähköbassomaailmasta. Miksi roudata isoja kamoja keikalle, jos ei ole pakko. Ja onko pakko - sitä tässä ketjussa halusin kysellä. Ja mulle tosiaan on aika lailla sama miltä basso kuulostaa lavalle, kun miksaaja kuitenkin tekee "front-of-house"-soundista mitä tekee. Eihän tossa suoraan PA:han soittamisessa ole oikeastaan muuta miinaa kuin se, että miten oman kuuntelun /monitoroinnin saa mieleisekseen. Lisäksi on mahdollista, että joku muukin bändissä saattaa haluta kuulla / on tottunut kuulemaan bassoa lavalla vahvistimesta. Toki jos koko bändi käyttää ineareja, niin homma on helppo. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
JudeJude 05.09.2012 16:42:59 | |
---|
absqua: Eihän tossa suoraan PA:han soittamisessa ole oikeastaan muuta miinaa kuin se, että miten oman kuuntelun /monitoroinnin saa mieleisekseen. Lisäksi on mahdollista, että joku muukin bändissä saattaa haluta kuulla / on tottunut kuulemaan bassoa lavalla vahvistimesta. Toki jos koko bändi käyttää ineareja, niin homma on helppo. Tämä oli erittäin hyviä pointteja sisältävä asiallinen vastaus. Kiitos! "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
absqua 05.09.2012 17:23:40 | |
---|
JudeJude: Tämä oli erittäin hyviä pointteja sisältävä asiallinen vastaus. Kiitos! Jalostan vielä sen verran, että jos tuo suoraan pa:han soittaminen tuo muassaan jotain erikoisempia monitorointiratkaisuja, niin äkkiä ollaan siinä tilanteessa että se oma vaikka pienikin vahvain on helpoin ratkaisu sit kuitenkin. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Lohikoski 05.09.2012 18:28:31 | |
---|
Olen nyt soittanut suoraan pöytään muutaman keikan. Basso > Sansamp BDDI > pöytä. Tämä oli osana isompaa muutosta bändin systeemeissä kanssa: - hankittiin presonus 16.4.2 - siirryttiin kaikki korvamonitorointiin - kitaristit suoraan pöytään multiefektien kautta - rumpuihin mesh-kalvot ja triggerit Ollaan oltu positiivisesti yllättyneitä, kuinka hyvin kaikki on toiminut ja kuulostanut, Nyt pystyy ohjaamaan oikeasti PA:sta saliääntä. Pellit ovat ainoita, jotka sopivat akustisesti, mutta onneksi rumpali on aika kevytotteinen. |
absqua: Jalostan vielä sen verran, että jos tuo suoraan pa:han soittaminen tuo muassaan jotain erikoisempia monitorointiratkaisuja, niin äkkiä ollaan siinä tilanteessa että se oma vaikka pienikin vahvain on helpoin ratkaisu sit kuitenkin. Juuri näin. Hyvin pystyy vetämään suoraan PA:han mutta tuo monitorointi tulee yleensä ongelmaksi, varsinkin äänekkäämpien bändien kanssa. Olen itse joutunut aikoinani vetämään joitakin keikkoja suoraan ilman vahvistinta ja yhden kerran kävi niin, että piti sokkona vetää, kun ei kuullut yhtään bassoa lavalle. Outo miksaaja ei merkeistä ja sanomisista huolimatta saanut monitoriin tulemaan bassoa... Muuten olisi sekin mennyt kohtuu kunnialla läpi, mutta laulusolistin törmääminen lapaan löi D-kielen epikseen ja sitä ei lavalle kuullut, taltioinnissa kuului sitten sitäkin selvemmästi. |