Aihe: Genelecit olohuoneeseen, mikä setti? 1 2 | |
---|---|
![]() 05.09.2012 01:42:57 (muokattu 05.09.2012 02:48:14) | |
Tervehdys ! Siunaantui yllättäen sopiva summa rahaa ja repäisin oikein urakalla. Tilasin Genelecin 8020B-parin ja 7050B subbarin. Huh! Olen aiheen suhteen täysi ummikko ja nyt olen aivan pihalla... Koneena/äänilähteenä toimii MacBook vuodelta 2009. Muuta kalustoa tällä hetkellä löytyy M-Audion Fast Track MKII, saakohan tuosta vedettyä signaalin subbarille ja sieltä eteenpäin 8020:ille vai pitääkö hommata vielä joku muu "mokkula" tilalle että saa hyvänlaatuista äänisignaalia Iisalmen tuotteille asti ? Ilmeisesti pitäisi ... ? DAC vai mikä hän on? (Aiemmin olen omia juttuja nauhoitellessani ollut täysin ilman kaiuttimia ja kuunnellut tuotoksiani vain AKG:n kuulokkeilla, suoraan M-Audion "Direct Monitoring"-toiminnolla...) Eli riittääkö jos hankin esimerkiksi NuForce UDACin MacBookin USB-porttiin ja vedän piuhat siitä eteenpäin subille (RCA-XLR) ja subilta 8020:ille (XLR-XLR) ? Eikös tuo NuForce ole jonkinlainen esivahvistin joka ajaa äänikortin virkaa ? Lisäksi olin elätellyt toiveita saada setti ajoittain kiinni Applen AirPortiin, jotta musiikkia voisi soitella olohuoneessa langattomasti koneelta käsin mutta kytkentä mietityttää... Onko tuota mahdollista saada toimimaan (hyvin/ollenkaan) kun AirPortissa on vain 3,5mm stereolähtö ? Onko Airportin tarjoama äänenlaatu aivan kuraa? jne jne - L "Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville | |
![]() 05.09.2012 07:07:35 (muokattu 05.09.2012 07:08:46) | |
DAC on siis suomeksi DA-muunnin, jollainen on M-Audion äänikortissakin. En tunne tuota NuForcen vehjettä, mutta jos jätetään high end -hifistely sikseen, tuossa kortissasi on aivan toimiva muunnin itsessään. Käytännössä teet kytkennän niin, että menet stereona sisään subbariin, jonka lähdöistä otat sitten signaalin yläpäille. M-Audiossa tuskin on lähdöt XLR-liittimellä, joten tarvitset äänikortin ja subbarin väliin joko RCA-XLR tai plugi-XLR-piuhat ja kuten itsekin olit jo päätellyt, subbarin ja yläpäiden väliin XLR-XLR:t. Ja sit ei muuta kuin tasot kohdilleen ja tekemään. Luureja tarvitset varmaan edelleen itse äänitysvaiheessa, jos et sitten soita suoraan linjaan. Epäilemättä hyvän investoinnin olet tehnyt; homma ei jää ainakaan ämyreistä kiinni. Onhan huoneen akustiikka kondiksessa, muuten ei hyvistäkään pöntöistä ole hyötyä? Ai niin ja vielä: AirPortin saat toki kiinni Gensuihin sopivalla piuhalla (3,5 mm stereoplugi - XLR:t), mutta volyymin säätäminen täytyy sitten tehdä äänilähteen päässä. Meillä on duunissa toimiston hupikajareina Behkun gensukopiot ja homma toimii mainiosti. | |
![]() 05.09.2012 09:26:04 | |
maza: DAC on siis suomeksi DA-muunnin, jollainen on M-Audion äänikortissakin. En tunne tuota NuForcen vehjettä, mutta jos jätetään high end -hifistely sikseen, tuossa kortissasi on aivan toimiva muunnin itsessään. Käytännössä teet kytkennän niin, että menet stereona sisään subbariin, jonka lähdöistä otat sitten signaalin yläpäille. M-Audiossa tuskin on lähdöt XLR-liittimellä, joten tarvitset äänikortin ja subbarin väliin joko RCA-XLR tai plugi-XLR-piuhat ja kuten itsekin olit jo päätellyt, subbarin ja yläpäiden väliin XLR-XLR:t. Noniin, loistavaa ! Alkuun ainakin pystyy duunailemaan näillä kamppeilla, mitä tällä hetkellä löytyy. Ja sit ei muuta kuin tasot kohdilleen ja tekemään. Luureja tarvitset varmaan edelleen itse äänitysvaiheessa, jos et sitten soita suoraan linjaan. Juu, luureille on edelleen tarvetta. Epäilemättä hyvän investoinnin olet tehnyt; homma ei jää ainakaan ämyreistä kiinni. Onhan huoneen akustiikka kondiksessa, muuten ei hyvistäkään pöntöistä ole hyötyä? Diffuusori on työn alla, pariin absorboivaan elementiinkin löytyy materiaalit... toivottavasti niillä saadaan huoneen ominaisuudet jollain lailla kuntoon. Ihan järkyttävän kaikuisa työhuoneeni ei ole... ainakaan edelliseen kämppään verrattuna. : D Ai niin ja vielä: AirPortin saat toki kiinni Gensuihin sopivalla piuhalla (3,5 mm stereoplugi - XLR:t), mutta volyymin säätäminen täytyy sitten tehdä äänilähteen päässä. Meillä on duunissa toimiston hupikajareina Behkun gensukopiot ja homma toimii mainiosti. Okei, eli onnistuu tämäkin, hyvä ! "Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville | |
![]() 05.09.2012 15:41:29 | |
Itsellekin tuli tuo huone mieleen... Ei ole tuohta ostaa Genelecejä, mutta yhdessä vaiheessa tajusin, ettei minun kannattaisi, vaikka rahaa olisikin. Niissä on nimittäin refleksiaukko takapuolella, joten ne on saatava kyllin kauas seinästä, mitä mahdollisuutta minulla ei ole. Tuon hintaluokan vehkeitä taas ei raatsi ostaa, jos ensi töiksi pitää tukkia refleksiaukot. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
![]() 06.09.2012 19:42:42 | |
Kalmo: Itsellekin tuli tuo huone mieleen... Ei ole tuohta ostaa Genelecejä, mutta yhdessä vaiheessa tajusin, ettei minun kannattaisi, vaikka rahaa olisikin. Niissä on nimittäin refleksiaukko takapuolella, joten ne on saatava kyllin kauas seinästä, mitä mahdollisuutta minulla ei ole. Tuon hintaluokan vehkeitä taas ei raatsi ostaa, jos ensi töiksi pitää tukkia refleksiaukot. Siellähän on niitä omia kytkimiä tuohon ongelmaan eli aukkoja ei tarvitse tukkia vaan dippiä siirtelee. Sillä saa sitä basson tasoa laskettua. Only pop music can break my heart... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)