McNulty: mutta miksei samantien viilailun hinnalla vaihdata koko satulan paremmaksi? Käytännössä kaikkiin ei-kielilukollisiin soittimiin käyn aina teettämässä heti uuden satulan, joko luuta tahi grafiittia. Suosittelen muillekin. Ehkäpä parhaiten investoidut 25-50 euroa ajatellen vireisyyttä, sen pitämistä sekä soundia ja soitettavuutta. Totta tämäkin. Sama totta myös se mitä sanoit messingin vaikutuksesta saundiin materiaalina. Mulla oli joskus dan electro jossa oli messinkinen satula ja sen hommasin ihan slidesoittoa harjoitellakseni. Ei tullut jyrki-boystä slidesoittajaa mutta metka saundi kitarassa oli jo ihan lipstick-mikkien asiostakin. Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu. |
McNulty: Toimivuuden kannalta pääpiirteittäin juurikin näin, mutta soundillisia vaikutuksia ei pidä myöskään unohtaman. Esim. messinkinen satula tarjoaa erilaisia vivahteita kuin esim. muovi. Juuri kuten tuolla viimeisellä lauseella varmasti meinasitkin. Muovisten satuloiden aiheuttama kitka ja liian ahtaat slotit kielille ovat kyllä monen nykysoittimen surma. Toki niistäkin saa viilaamalla toimivan, mutta miksei samantien viilailun hinnalla vaihdata koko satulan paremmaksi? Käytännössä kaikkiin ei-kielilukollisiin soittimiin käyn aina teettämässä heti uuden satulan, joko luuta tahi grafiittia. Suosittelen muillekin. Ehkäpä parhaiten investoidut 25-50 euroa ajatellen vireisyyttä, sen pitämistä sekä soundia ja soitettavuutta. Luonnollisesti työn teettäminen ammattilaisella on kaikkein viisainta eikä se todellakaan ole rahasta kiinni kun puhutaan alle satasen investoinnista. Itselläni on vain ollut ongelma kun nuo soitinrakentajat ovat niin kiireisiä ettei edes jonoon pääse. Pari vuotta sitten yyhden kevään soittelin kerran viikossa ja ei sitä aikaa vain löytynyt ja ajattelin, että näppärintä olisi opetella keskeiset hommat tekemään itse, mutta kahden itse tehdyn luusatulan jälkeen ajattelin, että on vain asioita joita tee se itse mieskään ei voi tehdä itse. Täytyy taas tässä syksyn mittaan Erkki Tolsalle soitella josko sillä olisi aikaa tämmöinen homma hoitaa, silloinhan asian saisi kerralla kuntoon. Valmiiksi uritetun grafiittisatulan vaihtaa helposti itsekin, mutta luusatula vaatii kyllä osaajan taikakosketusta. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |