Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaihtoehto grafiittisatulalle
1 2
hallu
02.09.2012 13:16:33 (muokattu 02.09.2012 13:20:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, mulla on toisessa stratossa grafiittisatula ja se toimii hyvin ja pitää vireen niin hyvin kuin se uskoakseni on mahdollista. Toisessa stratossa on orkkissatula ja se ei pidä virettä. Olen väljentänyt kieliuria ja hieronut lyjykynää satulauriin, joka paransi tilannetta huomattavasti ja nyt se pitää vireen kohtuullisen hyvin, mutta ei ole ihan grafiittisatulan väärti kuitenkaan. Musafasulla ja huttusella noita grafiittisatuloita ei hyllyssä ollut ja ajattelin jatkaa vielä kierrosta ja käydä muualtakin etsiskelemässä, mutta sitä odotellessa kysyisin, että tiedättekö onko olemassa parempaa ainetta noihin kieliuriin kuin lyijykynä?
 
Liukkautta satulassa ei voi olla liikaa ja lyijykynä on kyllä hyvä, mutta sillä on taipumus kulua pois ja mietinkin olisiko jotakin kulutusta kestävämpää ainetta tuohon hommaan? tai miksipä ei muutenkin parempaa ainetta jos mieleenne tulee. Tuo lyijykynä on kaikkien tuntema niksi jota varmaan useimmat käyttää joten se saattaa olla paras konsti grafiittisatulan jälkeen.
 
E: huomasin otsikoineeni tämän kirjoituksen vähän hassusti kun kyselen vaihtoehtoa lyijykynälle enkä grafiittisatulalle. Mikä lienee aivopieru:-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
ReBeat
02.09.2012 13:22:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kassisoosi on yks kaupallinen juttu: http://www.bigbends.com/nutsauce/agora.cgi?product=Nut%20Sauce
 
fox
02.09.2012 13:39:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, tietenkin sanoisin, että kokeile messinkisatulaa.. Niitä saa ihan "asennusvalmiina" edelleenkin ko. kitaroihin, tosin ovat "normaalikielisatsille" uritettuja. Ja siitähän ei pääse edelleenkään mihinkään siitä faktasta, että satulan on oltava sille käytetylle kielisatsille sovitettuja. Sekä siitä, että jos/kun sitä kieliuraa on viilattu, sen uran pitää olla "U"-, eikä missään nimessä enemmän "V"-kirjaimen mallinen pohjastaan. Muuten se kieli "hirttää" todella tehokkaasti kieliuran pohjaan. Tokihan tää on kaikilla tiedossa, mutta heitin vielä.
 
Siis: messinkisatula parhaitten 80-luvun "messinkikauden" perinteitten mukaan!
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
73nd3r
02.09.2012 14:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainataan ihan suoraan Fenderin setien ohjetta:
One of the best ways to reduce string breakage is to lubricate the string/saddle contact point with a light machine oil (we prefer 3-in-1 oil because it contains anti-rust and anti-corrosive properties) every time you change strings. The oil insulates against moisture and reduces friction and metal fatigue. String trees are another point of contact and should also be lubricated; a small amount of lip balm applied with a toothpick works well.
http://www.fender.com/en-FI/support/articles/stratocaster-setup-guide/
 
Gabe
02.09.2012 21:08:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: tiedättekö onko olemassa parempaa ainetta noihin kieliuriin kuin lyijykynä?
 
Liukkautta satulassa ei voi olla liikaa ja lyijykynä on kyllä hyvä, mutta sillä on taipumus kulua pois ja mietinkin olisiko jotakin kulutusta kestävämpää ainetta tuohon hommaan? tai miksipä ei muutenkin parempaa ainetta jos mieleenne tulee. Tuo lyijykynä on kaikkien tuntema niksi jota varmaan useimmat käyttää joten se saattaa olla paras konsti grafiittisatulan jälkeen.

 
Mun viimeisin löytöni on laittaa kieliuriin vaimon taiteilija pakista nyysittyä graffiti kynää. Vähän liukkaampaa kun peruslyijäri ja pysyy huomattavasti paremmin. On lykännyt meikäläisellä toistaiseksi satulanuusimis tarvetta.
 
Hyvä vaihtoehto grafiittisatulalle on messinkinen.
 
" Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. " - Keith Richards -
slapvete
02.09.2012 21:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peruslyijykynä on huono idea, en tajua miksi se kulkee yhä käytännössä kuin urbaanilegenda konsanaan. Ei pysy urassa ja sotkee paikat. Jo mainittu BigBendsin Nut Sauce ja Rene Martinezin saman tyyppinen grafiittiasia toimivat huomattavasti paremmin. Itse diggaan enemmän Martinezia, more bang for the buck. Custom Shop myy.
 
Tom Andersonin niksi muistaakseni oli käyttää satulaurissa huulirasvaa.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
JeKo
02.09.2012 21:43:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Big Bendsille ääni täältäkin!
 
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
Instrumentaalikitarointia
Lancelot
02.09.2012 21:44:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites luusatula? Mulla on Stratossa semmoinen, ja oikein hienosti pitää vireen ilman kummempia liukasteita. Joskus saatan kielten vaihdon yhteydessä laittaa uriin lyijäriä, lähinnä tekemisen ilosta.
 
Sotahippi
02.09.2012 21:57:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Messinkiä pitäisi itsenikin kokeilla.
 
Yksi ammattilainen (Jason, USA) tuubissa neuvoi hiomaan satulauria hienolla hiekkapaperilla käytännössä kiiltäväksi. Se satulauraviila kun tuppaa jättämään aika karkean pinnan. Toinen ammattilainen (Galeazzo, ITALIA) taas neuvoi viilaamaan kantikkaan uran, jolloin kielellä on vähemmän kontaktia uraan. Lisäksi se kieli ei saisi olla liian syvällä, eli satulan pintaa voisi ehkä ottaa alemmas. Tai sitten sitä uraa voi vähän väljentää keinuttamalla viilaa sivuille. Tässä tulee vähän V-mäisyyttä, mutta uran pohja on kuitenkin sopiva kielelle.
 
Stewmacin kaksipuoleiset viilat ovat lisäksi V-mäisiä jo valmiiksi.
 
You can listen at any volume you like, but dont touch my levels!
tele09
03.09.2012 12:52:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:Musafasulla ja huttusella noita grafiittisatuloita ei hyllyssä ollut ja ajattelin jatkaa vielä kierrosta ja käydä muualtakin etsiskelemässä, mutta sitä odotellessa kysyisin, että tiedättekö onko olemassa parempaa ainetta noihin kieliuriin kuin lyijykynä?

 
Millbrookillahan noita on
 
Don Felder
03.09.2012 19:59:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai rullasatula ole kirosana?
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
hallu
03.09.2012 21:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Ei kai rullasatula ole kirosana?
 
Rullasatula ei ole kirosana, mutta en oikein tiedä miten se asennetaan. Tavallinen satula viilataan sopivaksi ja isketään paikalleen, mutta miten rullasatulaa työstetään/säädetään? pitääkö sitä satulauraa kaulasta jyrsiä syvemmäksi että saadaan sopivaan korkoon ja radiukseen vai miten se menee?
 
Tuo on hieno kitara (LiteAsh) enkä haluaisi hirvesti ainakaan alkaa puuosia työstämään semminkään kun en ole semmoista tehnyt enkä siis oikein osaa tai ainakaan luota itseeni. Muuten mulla ei ole mitään rullasatulaa vastaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
03.09.2012 21:51:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lancelot: Mites luusatula? Mulla on Stratossa semmoinen, ja oikein hienosti pitää vireen ilman kummempia liukasteita. Joskus saatan kielten vaihdon yhteydessä laittaa uriin lyijäriä, lähinnä tekemisen ilosta.
 
Hyvä idea, mutta sellainen menee teettämiseksi kun en itse sellaista saa hyväksi. Ideani oli grafiittisatulassa, että ostaisin valmiiksi uritetun aihion, jonka sitten vain hioisin altapäin oikeaan korkoon ja pistäisin paikalleen. Luusatulan työstäminen ja varsinkin kieliurien tekeminen ilman kunnollisia työkaluja on vähän kehnosti onnistuvaa hommaa. Olen kaksi sellaista tehnyt ja vaikka sainkin ne jokseenkin toimimaan, niin ei niistä hyviä tullut. Nyt kun laitoin tuohon toiseen stratoon valmiiksi uritetun grafiittisatulan, jonka satuin jostain komeron pohjalta löytämään, niin hokasin, että sehän se on meikäläiselle poropeukalolle hyvin pitkälti se paras ratkaisu jos ei vie kitaraa suosiolla soitinsepälle laitettavaksi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
03.09.2012 22:00:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen saanut teiltä tässä ketjussa hyviä vinkkejä mistä suuret kiitokset kaikille. Taidan nyt alkuun tehdä tuon, että viilaan satulaa ylhäältäpäin niin, että kieliurat eivät ole niin syvät (nyt ne simittäin ovat niin syvät, että kieli uppoaa uraan kokonaan ja vähän ylikin) ja kiilloitan urat paritonnisella hiomapaperilla tai kielellä hankaamalla ja laitan jotakin tököttiä jos tarvitsee lisäksi. Katson sitten miten se alkaa toimimaan ja jos ei toimi riittävästi, niin painelen millbrookille ostamaan sen grafiittisatulan (jonka tiedän toimivan kun tuossa toisessa kitarassa se toimii hyvin). Rullasatula on kiinnostava idea, mutta tosiaan sen asentaminen voi olla temppu joka ei itseltäni onnistu. Messinkisatulakin on kiinnostava vaihtoehto ja tyylikkäämmän näköinenhän semmoinen olisi, mutta siinä olisi vähän sama pulma kuin rullasatulassakin eli se asentaminen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
McNulty
03.09.2012 22:23:23 (muokattu 03.09.2012 22:23:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla on kahdessa Custom Stratossa luinen satula ja pelittää kyllä todella hyvin. Ammattilaisen duunaamia niin onpi fiilattu ja höylätty juur haluamalleni kielisetille ja tatsille.
 
Your HP is my kW
jyrkalt
04.09.2012 00:24:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua vähän pelottaa sanoa mutta sanon kuiteski.
Ihan vatasen sama mistä se satula on tehty kunhan se on viilattu oikein oikealle kielisetille.
Noi niinku vireen pitävyyden kannalta ajateltuna.
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
McNulty
04.09.2012 08:34:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Mua vähän pelottaa sanoa mutta sanon kuiteski.
Ihan vatasen sama mistä se satula on tehty kunhan se on viilattu oikein oikealle kielisetille.
Noi niinku vireen pitävyyden kannalta ajateltuna.

 
Toimivuuden kannalta pääpiirteittäin juurikin näin, mutta soundillisia vaikutuksia ei pidä myöskään unohtaman. Esim. messinkinen satula tarjoaa erilaisia vivahteita kuin esim. muovi. Juuri kuten tuolla viimeisellä lauseella varmasti meinasitkin.
 
Muovisten satuloiden aiheuttama kitka ja liian ahtaat slotit kielille ovat kyllä monen nykysoittimen surma. Toki niistäkin saa viilaamalla toimivan, mutta miksei samantien viilailun hinnalla vaihdata koko satulan paremmaksi? Käytännössä kaikkiin ei-kielilukollisiin soittimiin käyn aina teettämässä heti uuden satulan, joko luuta tahi grafiittia. Suosittelen muillekin. Ehkäpä parhaiten investoidut 25-50 euroa ajatellen vireisyyttä, sen pitämistä sekä soundia ja soitettavuutta.
 
Your HP is my kW
Laulava Kylätohtori
04.09.2012 08:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Käytännössä kaikkiin ei-kielilukollisiin soittimiin käyn aina teettämässä heti uuden satulan, joko luuta tahi grafiittia. Suosittelen muillekin. Ehkäpä parhaiten investoidut 25-50 euroa ajatellen vireisyyttä, sen pitämistä sekä soundia ja soitettavuutta.
 
Pitäiskö sitä itsekin luuhun ryhtyä...? Tokain "ämpärimuovisia" satuloita on tällää kovasti haukuttu, mutta eipä mulla kyllä ole niiden kanssa pahemmin ongelmia ollut...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
moikki
04.09.2012 09:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monesti itse miettiny että miksei sinne satulaan laittaisi juurikin jotain öljyä tai rasvaa vähäsen, ja juurihan noin tuossa fenderin ohjeessa sit neuvotaan. Täytynee kokeilla.
 
http://www.mikseri.net/artists/croowed.99773.php
McNulty
04.09.2012 09:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moikki: Monesti itse miettiny että miksei sinne satulaan laittaisi juurikin jotain öljyä tai rasvaa vähäsen, ja juurihan noin tuossa fenderin ohjeessa sit neuvotaan. Täytynee kokeilla.
 
Tuo varmasti jeesaa ongelmien kanssa, mutta suosittelen kuitenkin laadukasta satulaa joka poistaa ongelman/ongelmia. Eli ei oteta lääkettä pelkästään oireisiin vaan itse tautiin :)
 
Your HP is my kW
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «