Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköbasso suoraan PA:han - käyttääkö joku?
1 2
JudeJude
03.09.2012 11:27:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heippa.
 
Rupesin tässä miettimään, että onko erillisen bassovahvistimen käyttö sähköbasson kanssa "välttämätöntä" - jos on sopiva PA, eikö olisi kaikin puolin helpompaa vain lykätä basso kiinni siihen ja antaa miksaajan hoitaa homma? Itse olen kontran kanssa käyttänyt toiminut näin jo pitkään, mutta sähköbassoporukoissa vahvistin tuntuu olevan itsestäänselvyys ja normi.
 
Tietenkin eri vahvistimissa on kussakin se oma soundinsa, jos sellaista hakee - ja monethan hakevat. Taiteellisena ratkaisuna siis erillinen vahvistin on perusteltavissa. Mutta jos saundilla ei ole niin väliä tai saman saa purkeilla, onko joku syy, miksi ei voisi säästää selkäänsä roudaamisvaiheessa ja soittaa suoraan PA:han?
 
-jude
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
FBJ
03.09.2012 11:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tulee käytettyä Boss GT10B:tä suoraan PAhan. Miksei Basso ihan suoraan PAhan ilman etuasteitakaan toimisi.
Kuitenkin usein myös mukana joku pieni kaappi/nuppi koska oman soiton monitorointi on kuitenkin paremman kuuloinen backlinesta.
 
nisumaka
03.09.2012 12:05:23 (muokattu 03.09.2012 12:05:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en soita koskaan suoraan pelkkään PA:han ja oma soitin monitorissa. Miksaaja voi aina tupeksia, ja silloin lavalla on tosi ikävä olla. Kokemusta on. Sinällään mulla on noita DI-boxeja pilvin pimein, ja soitan usien basso--> di-box ---> haaroittaa mikrofonitason ulostulon PA:han ja läpivienti menee comboon. Veikkaan, että 99% täällä olevista musikanteista käyttää samoja tekniikoita. Studiossa usein äänitetään basso suoraan mikseriin kytkettynä ilman amppia, ja styrkarin soundi otetaan mallinnuksista (jotka ovat siis pöydässä), tai sitten myöhemmin masteroitaessa.
 
okabass
03.09.2012 16:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on hyvä PA ja monitorointi, niin mikäs siinä.
Itse tykkään luonnollisesti eniten soittaa kunnon bassosetin kautta, seuraavaksi Sans amp BDDI + PA. Sitten suoraan PA:han. Vastenmielisin vaihtoehto on joku kirppusirkus-telkänpönttö-karvanoppa.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
J.Nikkanen
03.09.2012 16:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass:
 
kirppusirkus = diginuppi
 
telkänpönttö = pieni kaappi (2x10 / 2x12 / 1x15)
 
karvanoppa = Mikä?
 
Mopo rotkoon.
absqua
03.09.2012 16:16:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nordlandialla kun on käynyt tantsuissa, niin siellä olen tavannut vetää suoraan PA:han. Lava on nurkassa ja bassokomotusta tulee joka tapauksessa suut ja silmät täyteen niin ei siellä omaa vahvistinta juuri tule kaivattua. Iisimpää liikkuakin kun mukaan pakkaa vain piuhan ja DI-boksin.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
absqua
03.09.2012 16:17:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: = diginuppi
 
= pieni kaappi (2x10 / 2x12 / 1x15)
 
= Mikä?

 
Eikös markbassit ole päällystetty sellaisella genuiniin häpykarvamatolla?
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
pehko
03.09.2012 16:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ite olen yhden keikan vetäny suoraan PA:han. Vitutti, koska monitoreitakaan ei muistaakseni ollu juuri nimeksikään. Tosin, ei voi väittää, että se olisi aivan loppuun asti mietitty juttu, koska se oli ns. pakkorako, kun kaappi saneli itsensä irti touhuista.
 
"Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö
Dropped C
03.09.2012 18:11:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs jos PA:ssa on hakkuripowerilla varustettu pääte? Onko sekin sillon kirppusirkus?
 
JudeJude
03.09.2012 20:40:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeh, kiitos kokemuksista!
 
Mun tilanne on siis se, että ei ole sähköbasson kanssa ollut keikkaa pariin vuoteen, ja nyt mietin että jos johonkin bändiin rupeaisi mukaan sitä soittamaan, niin tuleeko nauretuksi ulos porukasta, jos menee vaikka koesoittoon ja sanoo että "ei mulla ole vahvistinta, ajattelin pistää basson kiinni PA:han."
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
J.Nikkanen
03.09.2012 20:43:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: jos menee vaikka koesoittoon ja sanoo että "ei mulla ole vahvistinta, ajattelin pistää basson kiinni PA:han."
 
Ei toiminut oikein hyvin mun mielestä treeniksellä tuo. Ensinnäkin pöntöt olivat aika pienet ja saundi oli pyllystä, toisekseen sen pyllysaundi täytti koko treeniksen.
 
Mopo rotkoon.
trippe
03.09.2012 23:12:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joitain kertoja olen puuhastellut keikan niin,että vedän:
Basso --> Prosonuksen putkietunen --> Pyötä
 
Eihän siinä sinällään vikaa oo,jos pa:t on hyvät,soundi on mitä on,eli itse en silloin tavoittele kuuta taivaalta. Usein kuitenkin reeniksellä ei kannata (eli mahdu) subeja kasaileen,niin suosiolla soitan isojen poikien vaffarilla..kaikki vain kuulostaa niin paljon kivemmalta + on iso olo,kun on joku oikea vahvistin kuin pelkkä boxi ja piuha..nämä on vain näitä psyykejuttuja :)
 
Ùp ò òwñ
2541
04.09.2012 11:06:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass:
Itse tykkään luonnollisesti eniten soittaa kunnon bassosetin kautta, seuraavaksi Sans amp BDDI + PA. Sitten suoraan PA:han.

 
Mites kaapin mikitys?
okabass
04.09.2012 11:53:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Mites kaapin mikitys?
 
Joo. Toimii. Käytinkin sitä jonkin aikaa.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
okabass
04.09.2012 11:54:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: = diginuppi
 
= pieni kaappi (2x10 / 2x12 / 1x15)
 
= Mikä?

 
No ne. Arvaa. Vähän hoksnokkaa kehiin.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
J.Nikkanen
04.09.2012 12:14:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: No ne. Arvaa. Vähän hoksnokkaa kehiin.
 
Vielä pienempi kaappi, 1x10?
 
Mopo rotkoon.
okabass
04.09.2012 12:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Vielä pienempi kaappi, 1x10?
 
Jos tuollaista asiaa tarvitsee kysellä, niin lisää kokemusta. Tai sitten et vaan huomaa, eli ihan sama millä vedät. Sori, olen vähän tyly.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
okabass
04.09.2012 12:30:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Eikös markbassit ole päällystetty sellaisella genuiniin häpykarvamatolla?
 
Olisikin. Silloin kyllä jönkkyä lykkäisi, eli pikkuveli tykkäisi. :)
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
J.Nikkanen
04.09.2012 12:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Jos tuollaista asiaa tarvitsee kysellä, niin lisää kokemusta. Tai sitten et vaan huomaa, eli ihan sama millä vedät. Sori, olen vähän tyly.
 
Ääh, bassovisailun puolelle meni tää homma ja tiedä tuosta tylyydestä sitten.
 
Mopo rotkoon.
JussiKoo
04.09.2012 13:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Jos tuollaista asiaa tarvitsee kysellä, niin lisää kokemusta. Tai sitten et vaan huomaa, eli ihan sama millä vedät. Sori, olen vähän tyly.
 
Ei täällä tietenkään saa mitään kysellä. Pitää tietää kaikki. Eihän tämä palsta kokemattomille ole.
 
Ja jos joku tietää, niin eihän sitä tietoa tietenkään jaeta muille. Opetelkoot itse.
 
Hyvä meininki...
 
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «