Aihe: Uusi ride hakusessa
1 2 3 4 5 6
Speedy
02.09.2012 22:13:15

Oletteko vai ettekö ole sitä mieltä että crashääntymistä haettaessa olisi otettava huomioon myös musiikkityyli.. Jazzi musiikissa lähtökohdat ovat mun mielestä ihan erilaiset kuin vaikka rockissa.. Esim. 22" A-custom toimii mun mielestä tosi hyvin just tommosessa iisimmässä rockissa, Phillips käytti ainakin aiemmin, ja mun korvaan kuullostaa todella hyvältä. Ei se kuitenkaan ole sellainen jonka ottaisin jazz keikalle mukaan..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
markkuliini
02.09.2012 22:26:14 (muokattu 02.09.2012 23:36:39)

Tässä tapauksessa jotenkin suosittelisin jotain tällaista. :D
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=670704
http://www.youtube.com/watch?v=c_K70exrszw

Edit: Paitsi taisi mennä jo...
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
arse
02.09.2012 23:22:18

Speedy: Oletteko vai ettekö ole sitä mieltä että crashääntymistä haettaessa olisi otettava huomioon myös musiikkityyli.. Jazzi musiikissa lähtökohdat ovat mun mielestä ihan erilaiset kuin vaikka rockissa.. Esim. 22" A-custom toimii mun mielestä tosi hyvin just tommosessa iisimmässä rockissa, Phillips käytti ainakin aiemmin, ja mun korvaan kuullostaa todella hyvältä. Ei se kuitenkaan ole sellainen jonka ottaisin jazz keikalle mukaan..=I

Mun mielestä on tärkeintä ottaa huomioon oma maku (millaista peltiä jaksaa kuunnella päivät pääksytysten) ja oma tatsi (millainen pelti kuulostaa nimenomaan omissa käsissä siedettävimmältä). Toki voi silti päätyä kliseisiin perusratkaisuihin, mutta ainakin se tapahtuu oikeista syistä. Pätevä kaveri jos menee soittamaan esimerkiksi sitä jatsia, niin kuulostaa 100% varmasti yhtä hyvältä esim. 22" A-customilla kuin jollain puolen kilon turkkilaisella lepattimella.

Eli kannattaa hakeutua itse testaamaan niitä peltejä ja ottaa se mistä eniten tykkää. Jos on jostain syystä pakko tilata sokkona (kuurona?), kannattaa lukea saundikuvauksia ja muistaa, että kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat.
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
Speedy
03.09.2012 00:36:40 (muokattu 03.09.2012 00:40:33)

arse: Mun mielestä on tärkeintä ottaa huomioon oma maku (millaista peltiä jaksaa kuunnella päivät pääksytysten) ja oma tatsi (millainen pelti kuulostaa nimenomaan omissa käsissä siedettävimmältä). Toki voi silti päätyä kliseisiin perusratkaisuihin, mutta ainakin se tapahtuu oikeista syistä. Pätevä kaveri jos menee soittamaan esimerkiksi sitä jatsia, niin kuulostaa 100% varmasti yhtä hyvältä esim. 22" A-customilla kuin jollain puolen kilon turkkilaisella lepattimella.

No totta, nyt ei ollutkaan kyse soittajasta, vaan soitettavasta..Toki kliseisiin voi turvautua, mutta mun mielestä riden crash saundilla on enemmän merkitystä kun ride saundilla.. tai siis asettaa ridelle enemmän vaatimuksia ja karsii pois vaihtotehtoja. Itse olen ostanut mm. crashit puhtaasti crash saundin pohjalta (pois lukien COD joka on siis ridenä). Mutta tuolle paisteen tradille en ole löytänyt vielä korvaajaa - sellaista jossa olisi kaikki ominaisuudet kohdallaan. Siltikkin trad toimii all-aroundina/jazzina, Bosse samoin, COD samoin mutta useimmin rokkikeikoilla, BreakBeatti hääkeikoilla yms hiljasilla akustisilla keikoilla. Kaikille selkeesti oma käyttötarkoituksensa - crash saundi luonnollisesti ihan erilainen kaikissa..

Ajattelin tuon musatyylin lähinnä siltä kantilta että kysyjä etsii hyvää crashääntyvää rideä, mutta ehkä käyttötarkoituksen valottaminen voisi helpottaa ehdotuksia. Kohta täällä on ehoteltu kaikki crashaantyvät ridet.. =) Mutta jos se auttaa valitsemaan niin sittenhän se meni niinkuin pitikin..=I

arse: että kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat.

En nyt sanoisi noinkaan, mutta kiitos tästä..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Kailis
03.09.2012 03:50:02

Mulle tuli kysyjästä mieleen nuorempi rumpali joka ei oikein tiedä mitä se on hakemassa. Daa. Saatan olla väärässä, mutta olisi kivaa jos kysyjä itse ottaisi osaa keskusteluun jottei täällä tyypit ota turhaan jyrkkiä linjoja.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Epämuusikko
03.09.2012 09:54:31
-On vain erikokoisia peltejä
-All-round on aina kompromissi
-Muita one-linereitä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Speedy
03.09.2012 10:33:26

Epämuusikko:
-Muita one-linereitä.

Mikä se? nevö hööd..
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
EJ84
03.09.2012 10:43:41

Tässä voisi olla ihan kohtalainen soundireferenssi ketjun aloittajalle, riippumatta soitettavasta musiikista tai paljonko soittovuosia on takana. Ikään kuin satsauksena tulevaisuuteen: http://www.youtube.com/watch?v=62p-CXrYmf4
TAMAS
03.09.2012 18:11:03
markkuliini: Pelkkä K custom ride (siis ilman mitään dark, medium jne mallinimeö) on aika paksu ja sorvaamaton, nimeomaan suunniteltu sellaiseksi ettei alkaisi soundi helposti aukenemaan. http://www.youtube.com/watch?v=XU7ab5z7c1A Kyllähän mikä vaan cräshääntyy kun tarpeeksi lujaa lyö, mutta ei tuo nyt kovin hyvä siihen tarkoitukseen ole.
Kys.sarjassa on sittemmin tullut muitakin malleja joista suosituin lienee K custom dark ride. Oletko nyt ihan varma että tarkoitit K custom ridea?

No nyt en ole ihan varma enää. Olisiko ollut sitten K-serie. Perhana jäi vaivaamaan nyt! Jokatapauksessa oli K-sarjaa ja kuullosti cräshättynä hyvältä.
MxS
03.09.2012 22:03:30 (muokattu 03.09.2012 22:05:51)
Mulla on talla hetkella kuusi ridea ja niista kaikki paitsi Avedis Medium ovat myos kelpo crasheja. Ainakaan mua tuo Avedis ei houkuttele yhtaan krassaamaan.

Paisteen Traditional Thin on crashina aivan loistava suunnilleen mihin menoon tahansa ja toki ridenakin hieno mutta lahinna sellaisessa hiljaisemmassa fiilistelyssa. Flanger Ride on siita pari astetta "ridempi". Se on herkka ja houkuttelevan pehmeatatsinen crash mutta pingia on enemman kuin Traditionalissa ja washia vahemman. Sand Ride on mun crash-ride asteikolla taas Flangerista pykalan tai pari riden suuntaan. Se crashaantyy suunnilleen yhta herkasti mutta on selvasti pingikkaampi ja erityisesti kello on kipakampi.

Rough Ride ja Dark Energy ovat taysiverisia rideja eika niita ole ainakaan toistaiseksi tullut ihan crasheina kaytettya (tarkoitan siis sellaisessa perunakellarifilli+crashin hivautus -tyyppisessa kaytossa) mutta molemmat krashaantyvat upeasti kun niihin ride-kilkuttelun lomaan hivauttaa aksenttia.

DE:sta ei huonoa aanta saa irti mutta tuo Rough ride on naista kuudesta mieleisin talla hetkella ilmeikkyytensa ja haasteellisuutensa ansiosta. Sand ride on myos monipuolinen ja hauska peli. Flangeriin on viela tutustuminen kesken mutta upealta sekin vaikuttaa. Hazelshould.comissa on Flanger ja Rough ridet myynnissa ja hanen kuvauksensa niista ovat hyvia (niinkuin mun mielesta muistakin pelleista). Googlaamalla loytyy myos hyvia keskusteluja aiheesta crashable ride.

Paiste Traditional 20" Thin Ride
Paiste Signature 20" Rough Ride
Paiste Signature 20" Flanger Ride
Paiste Signature Dark Energy 21" Mark I Ride
Meinl Byzance 20" Sand Ride
Zildjian Avedis 20" Medium Ride
"It's not the drummer's job to keep time, keeping time is everyone's job in the band, it's the drummer's job to make time interesting."
joonama
11.09.2012 16:32:10 (muokattu 11.09.2012 16:34:14)

TAMAS: No nyt en ole ihan varma enää. Olisiko ollut sitten K-serie. Perhana jäi vaivaamaan nyt! Jokatapauksessa oli K-sarjaa ja kuullosti cräshättynä hyvältä.

Krässäytyvyys on osin peltiyksilökohtaista ja enimmäkseen käyttäjäkohtaista. Mutta tässä omaa kokemusta.

Saattaa olla perus K. Jos nyt 20" Zildjianeissa pysytään niin K Ride (huom ei lisämääreitä) on sellainen aika hyvä "all-rounder", krässäytyy kyllä mutta ei kevyempään osastoon sopivasti. Kuten aiemmin jo lukikin Avedis Medium ei mielestäni krässäydy, kuten ei myöskään K-Custom Medium. K-Custom Dark krässäytyy, mutta ei edelleenkään ihan hissutteluun (muistaakseni, se ei ole ollut käytössä pitkään aikaan kun pikkusetissä on ollut 21" Diril). A-Customista en nyt muista olikohan sekin Medium, ei kuitenkaan sovellu krässättäväksi kuin johonkin metelimusaan.

K-Custom Dark ja perus K ovat siis näistä sellaisia krässäytyviä ja silti hyvin ridenä toimivia läpysköitä.

edit: olikin jo vähän vanhentunut ketju
Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
Weetoz
11.09.2012 17:28:09
joonama: Jos nyt 20" Zildjianeissa pysytään niin K Ride (huom ei lisämääreitä) on sellainen aika hyvä "all-rounder", krässäytyy kyllä mutta ei kevyempään osastoon sopivasti. Kuten aiemmin jo lukikin Avedis Medium ei mielestäni krässäydy jne...

Heh, miun omat kokemukset noista on taas vähän erilaiset. Itellä on myös joskus ollut 20" Avedis Medium Ride ja 20" K Ride. Avedis crashaytyi oikein nätisti, mutta "perus"-K:ta piti käskeä reilusti ja sitten se kävikin jo huutamaan aika pahasti. Eli tosiaan, riippuu varmaan aika paljonkin yksilöstä nämä ominaisuudet.

Olis kiva kuulla ketjun aloittajalta jotain kommentteja.
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
BigBacon
24.09.2012 16:31:27
Nii elikkäs punk/rock musiikkiin rideä hakisin, ajattelin tuollaista Zildjianin sweet ride brillianttia 21'' mitäs ootte siitä mieltä
ferodoz
24.09.2012 16:33:44

BigBacon: Nii elikkäs punk/rock musiikkiin rideä hakisin, ajattelin tuollaista Zildjianin sweet ride brillianttia 21'' mitäs ootte siitä mieltä

Punkkia ja rokkia on niin monenlaista. Mitä ominaisuuksia haluat siltä uudelta ridelta?
www.suhdelukucoverband.fi www.re-va.net
statistiÖ
24.09.2012 19:14:08

Millaisia ovat Paisteen Rudet?
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
Duro
24.09.2012 19:30:11
statistiÖ: Millaisia ovat Paisteen Rudet?

Yleisesti ottaen helkatin paksuja, leikkaavia, erittäin kirkassoundisia. Eivät mitään kovin helposti syttyvää sorttia, mutta syttyvät kyllä kun kovempaa käskyttää. Suunniteltu raskasta rokkia ja hevimetallia silmällä pitäen, joskin esim. Policen Copelandkin noita on käyttänyt. Ammattitason peltejä joka tapaukses.

Mun mielestä parhaita känkkyjä noista kattilankansimalleista. Esim. Zildjianin Z3:een verrattuna.
Tilipitappituppitappi
EJ84
24.09.2012 21:08:04

Duro: Yleisesti ottaen helkatin paksuja, leikkaavia, erittäin kirkassoundisia. Eivät mitään kovin helposti syttyvää sorttia, mutta syttyvät kyllä kun kovempaa käskyttää. Suunniteltu raskasta rokkia ja hevimetallia silmällä pitäen, joskin esim. Policen Copelandkin noita on käyttänyt. Ammattitason peltejä joka tapaukses.

Jos jossain baarissa sattuu olemaan livebändi ja rumpali alkaa nostelemaan rudeja ständeihin, jalat kääntyvät automaattisesti ulko-oven suuntaan. Yhdelläkään ammattilaisella en ole omakohtaisesti nähnyt rudeja. Kaikenmaailman melupettereillä kylläkin, jotka vetää sellasella volalla ettei mikään instrumentti erotu eivätkä soittajat täten edes kuule kuinka perseelleen he oikeasti soittavat! Copeland on myös ihminen ja todennäköisesti erehtynyt joskus.

Ihmiskorvalle kuunneltavaksi noita ei ole suunniteltu ja ihmiskuntaa kohtaan olisi erittäin suotavaa että moisten valmistaminen lopetettaisiin tyystin!
Duro
24.09.2012 21:39:48 (muokattu 24.09.2012 21:46:51)
EJ84: Jos jossain baarissa sattuu olemaan livebändi ja rumpali alkaa nostelemaan rudeja ständeihin, jalat kääntyvät automaattisesti ulko-oven suuntaan. Yhdelläkään ammattilaisella en ole omakohtaisesti nähnyt rudeja. Kaikenmaailman melupettereillä kylläkin, jotka vetää sellasella volalla ettei mikään instrumentti erotu eivätkä soittajat täten edes kuule kuinka perseelleen he oikeasti soittavat! Copeland on myös ihminen ja todennäköisesti erehtynyt joskus.

Ihmiskorvalle kuunneltavaksi noita ei ole suunniteltu ja ihmiskuntaa kohtaan olisi erittäin suotavaa että moisten valmistaminen lopetettaisiin tyystin!

Jepjep. Ammattilaiskäytössä niitä kuitenkin on, varsinkin raskaamman musiikin puolella, oli niistä mitä mieltä tahojaan. Vanhan koulun metalliorkestereilla näkee paljon. Esmes Anthraxilla ja Slayerilla noita on käytössä edelleenkin. Myös System Of a Downilla ja Slipknotilla, jos taas uudempia katselee. Tietysti jos hevirumpaleita ei pidä ammattilaisina vaan melupettereinä niin tämä jauhaminen on varmaan syytä jättää sitten tähän :)

Pienillä klubeilla nuo ei kyllä kauheen hyvin toimi minustakaan, kun leikkailevat läpi aika railakkaasti. Pienemmätkin koot. Kuitenkin niitä oon sielläkin nähny käytössä (jnkv joskus käytin itsekin, tosin crasheissa thinnimalleja), eikä yleisöä o tuntunu haittaavan. Varmastikaan ei teikäläisen musamakuun sopivasta musasta ole ollut siinä kyse, mutta sehän ei ole näiden raskaammasta musiikista tykkäävien vika tai ongelma :)
Tilipitappituppitappi
sahkuifk
24.09.2012 21:41:43
EJ84: Jos jossain baarissa sattuu olemaan livebändi ja rumpali alkaa nostelemaan rudeja ständeihin, jalat kääntyvät automaattisesti ulko-oven suuntaan. Yhdelläkään ammattilaisella en ole omakohtaisesti nähnyt rudeja. Kaikenmaailman melupettereillä kylläkin, jotka vetää sellasella volalla ettei mikään instrumentti erotu eivätkä soittajat täten edes kuule kuinka perseelleen he oikeasti soittavat! Copeland on myös ihminen ja todennäköisesti erehtynyt joskus.

No äläpäs nyt!! Mää soitan noita ja vielä vinyylitipillä mutta silti on volat hallussa ihan ok että eipäs yleistetä.
Kirkas soundi noissa on ja kun muistaa pitää tatsin kevyenä niin hyvin menee kevyemmässäkin musassa.
Kävelin sumussa koulun ohitse.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)