Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soolojen nopeat vaiheet.
1 2 3 4 5 6 7 8
brainy
02.09.2012 20:25:44 (muokattu 02.09.2012 20:26:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs minua vaivaa se että miten saan soitettua sooloista nopeat vaiheet vaikka kuinka harjottelen ei tunnu auttavan. Onko teillä jotain kikkoja miten saisi soitettua ne hyvin ja millä kappaleella kannattaa aloittaa opettelu että saa koko kappaleen soitettua soolo mukaan lukien?
 
author
02.09.2012 20:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

brainy: Elikkäs minua vaivaa se että miten saan soitettua sooloista nopeat vaiheet vaikka kuinka harjottelen ei tunnu auttavan. Onko teillä jotain kikkoja miten saisi soitettua ne hyvin ja millä kappaleella kannattaa aloittaa opettelu että saa koko kappaleen soitettua soolo mukaan lukien?
 
Soittamalla niitä ensin tarpeeksi kauan hitaasti.
 
Antti1
02.09.2012 20:29:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Treenaa, treenaa, treenaa, treenaa ja treenaa vielä lisää. Treenaa määrätietoisemmin, treenaa intensiivisemmin, treenaa järkevämmin ja treenaa useammin. Random rämpyttelyn sijaan treenaa sitä tekniikkaa järjestelmällisesti niin, että hommassa pysyy aina kontrolli. Se säästää aikaa ja niin pääset lopputulokseen paljon nopeammin. Sama pätee ihan mihin tahansa harjoitteluun elämässä, ei pelkästään kitarointiin.
 
Ne kovat soittajat ovat sellaisia ankaran harjoituksen vuoksi, ei yläkerran herran suomien lahjojen ansiosta.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
TMik
02.09.2012 20:57:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa myös pilkkoa ne mahdollisimman pieniksi osiksi ja treenata sitten niitä erikseen. Helpompi se vauhti on kehittää jos teet jotain tosi yksinkertaista, lopuksi sitten vaan yhdistät nämä.
 
author
02.09.2012 22:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanottakoon vielä sellainen vinkki että treenaa ilman vahvistinta, jolloin joudut käyttämään riittävän paljon voimaa kuullaksesi nuotit. Vahvistimella/säröillä treenatessa on ehkä vähän vaikeampi huomata eroja dynamiikassa.
 
Laiskiainen
02.09.2012 22:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

author: Sanottakoon vielä sellainen vinkki että treenaa ilman vahvistinta, jolloin joudut käyttämään riittävän paljon voimaa kuullaksesi nuotit. Vahvistimella/säröillä treenatessa on ehkä vähän vaikeampi huomata eroja dynamiikassa.
 
Mä soveltaisin tätä niin että soittaisin kyllä vahvarilla mutta melko kliinillä soundilla.
 
- The late bird catches a nap -
tomaattiorava
02.09.2012 22:37:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuuntele metallicaam
 
Ruutukunkku
03.09.2012 09:08:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laiskiainen: Mä soveltaisin tätä niin että soittaisin kyllä vahvarilla mutta melko kliinillä soundilla.
 
Näin minäkin tekisin. Tottakai kukin tyylillään - itse asiassa itse treenailen tosi paljon ilman vahvaria jostain syystä - mutta treenailisin kyllä vahvaria käyttäen, ja soundi mahdollisimman lähelle sitä soundia, jolla sooloa aikoo treeneissä, keikoilla yms soitella.
 
Ilman vahvaria treenaillessa on omat juttunsa, mutta samalla siinä jää kuulumattomiin mahdolliset ylimääräiset "rutinat" ja "rahinat" , ylipäätään ne ylimääräiset äänet, jotka syntyy esim plektrakäden tahattomasti hiplaillessa vääriä kieliä, mutta jotka tulee kuuluviin vasta kun läppää vahvarin päälle ja säröä tuuttiin.
 
TMik
03.09.2012 11:23:04 (muokattu 03.09.2012 12:04:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite kyllä näkisin että vahvarista kannattaa ruuvata just sellanen tone millä oli tarkoitus muutenkin soitella.
 
Toi clean/ilman vahvaria treenailu on myös mielestäni aika typerää jos lopputulokseen lisätään säröä. Särön kanssa on kuitenkin aika paljon isompi homma dempata niitä ylimääräsiä kieliä niin että lopputulos pysyy kohtuullisena (no ok sama juttu se on cleanillakin mutta siinä ne virheet ei hyppää silmille niin paljon). Tuossa käy muuten äkkiä niin että opettelet ensin sen tilulilun ja sitten opettelet saman mutta ilman häiriöääniä, tai vielä pahempaa et opettele ja soitat nopeesti sellasta huttua mistä ei saa mitään selvää.
 
edit. kyselit tuossa millä kappaleella kannattaisi aloittaa : Jos olet ihan vasta-alkaja niin suosittelen oikeasti etsimään sopivan opettajan, katsot jonkun jolla on kokemusta sentyyppisestä musiikista mitä haluat soittaa. Helpottaa huomattavasti kun joku kertoo miten nuo jutut kannattaa soittaa ja säästät _huomattavasti_ aikaa kun et opettele itse mitään väärin. Siellä kun valkkaat biisin ja pyydät opettamaan sen niin luultavasti opit sen 5x nopeemmin.
 
edit2. tuossahan ruutukunkku näköjään jo olikin ollut samaa mieltä tuosta vahvari-asiasta, vois kai joskus lukea loppuun nämä ennenkuin ryntää kommentoimaan :)
 
Räkkipeli
03.09.2012 13:06:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä neuvoja taas.. Pitäs saada nopeutta, no treenaa ilman vahvistinta. Jussst.
 
http://www.liveleak.com/view?i=e16c18ff17
Krice
03.09.2012 13:21:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Hyviä neuvoja taas.. Pitäs saada nopeutta, no treenaa ilman vahvistinta.
 
Tärkeintä on treenata, joko vahvistimella tai ilman. Mitä tulee lahjakkuuteen niin eiköhän se näy nopeudessakin, mutta ilman harjoittelua sitä ei saa selville.
 
author
03.09.2012 15:11:41 (muokattu 03.09.2012 15:12:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkipeli: Hyviä neuvoja taas.. Pitäs saada nopeutta, no treenaa ilman vahvistinta. Jussst.
 
Et sitten lukenut koko viestiä tai sit on muuten vaan sisälukutaito hieman heikohkoa. Arvatenkin moni joka haluaa mennä siitä mistä aita on matalin, treenaa nopeita juttuja metalzonen namiskat kaakossa, jolloin soiton tekninen "puhtaus" on kutakuinkin kääntäenverrannollinen siihen nopeuteen..
 
Vladi
03.09.2012 15:31:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

author: Et sitten lukenut koko viestiä tai sit on muuten vaan sisälukutaito hieman heikohkoa. Arvatenkin moni joka haluaa mennä siitä mistä aita on matalin, treenaa nopeita juttuja metalzonen namiskat kaakossa, jolloin soiton tekninen "puhtaus" on kutakuinkin kääntäenverrannollinen siihen nopeuteen..
 
Oon kyllä eri mieltä. Ilman vahvaria soittaminen on niin eri asia, että tuolla lailla treenaaminen voi olla haitaksikin. Nimenomaan siitä liiallisesta voimankäytöstä pitäisi päästä eroon, koska liika runttaaminen lisää epätarkkuutta ja käsi väsyy nopeammin. Sähkökitara ei soi kovin kummoisesti akustisesti ja sitä joutuu pikkaamaan varsin lujaa, jotta saa jotain järkevää ääntä aikaiseksi. Itse olen kokenut moisen treenaamisen nopeusmielessä lähinnä haitalliseksi, koska se vääristää sitä soittotatsia, joka tarvitaan highgain-leadihommissa.
 
Kuten tässä ketjussa jo mainittiinkin, akustinen treenaaminen peittää paljon virheitä ja soiton dynamiikkaa. Jos halutaan oppia soittamaan hallitun kuuloisia säröleadeja puhtaasti, niitä pitää mielestäni treenata sillä särösoundilla hitaasti ja järjestelmällisesti. Itse vähennän yleensä treenivaiheessa säröä jonkun verran, jotta soitto on mahdollisimman selkeää ja kuulen virheet selvästi. Sitten varsinaiseen vetoon ruuvataan se vuorenhuippuleadi.
 
Toki jokainen saa treenata juuuri niin kuin tuntuu hyvältä, mutta kyllä meikäläisenkin korvaan kuulostaa hieman omituiselta, että säröleadeja pitäisi treenata akustisesti ilman vahvaria.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
03.09.2012 15:56:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Oon kyllä eri mieltä. Ilman vahvaria soittaminen on niin eri asia, että tuolla lailla treenaaminen voi olla haitaksikin. Nimenomaan siitä liiallisesta voimankäytöstä pitäisi päästä eroon, koska liika runttaaminen lisää epätarkkuutta ja käsi väsyy nopeammin. Sähkökitara ei soi kovin kummoisesti akustisesti ja sitä joutuu pikkaamaan varsin lujaa, jotta saa jotain järkevää ääntä aikaiseksi. Itse olen kokenut moisen treenaamisen nopeusmielessä lähinnä haitalliseksi, koska se vääristää sitä soittotatsia, joka tarvitaan highgain-leadihommissa.
 
Kuten tässä ketjussa jo mainittiinkin, akustinen treenaaminen peittää paljon virheitä ja soiton dynamiikkaa. Jos halutaan oppia soittamaan hallitun kuuloisia säröleadeja puhtaasti, niitä pitää mielestäni treenata sillä särösoundilla hitaasti ja järjestelmällisesti. Itse vähennän yleensä treenivaiheessa säröä jonkun verran, jotta soitto on mahdollisimman selkeää ja kuulen virheet selvästi. Sitten varsinaiseen vetoon ruuvataan se vuorenhuippuleadi.
 
Toki jokainen saa treenata juuuri niin kuin tuntuu hyvältä, mutta kyllä meikäläisenkin korvaan kuulostaa hieman omituiselta, että säröleadeja pitäisi treenata akustisesti ilman vahvaria.

 
Njoom, mutta itse huomasin jotain juttua harjoitellessa, että kun sitä reenaili ihan akustisella kitaralla, niin sitten sähkiksellä vedellessä homma tuntui ihan lasten leikiltä:-) olen tätä metodia kokeillut useamminkin ja yleensä jos saa jonkin toimimaan akustisella kitaralla niin, että se kuulostaa hyvältä niin sähkiksen kanssa on jo ilmaa niin paljon siinä soitossa, että voi soitella vaikka seisaaltaan tai jotain.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
brainy
03.09.2012 18:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä kappaleissa on helpot soolot jota kandee opetella.
 
Laiskiainen
03.09.2012 19:02:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TMik: Ite kyllä näkisin että vahvarista kannattaa ruuvata just sellanen tone millä oli tarkoitus muutenkin soitella.
 
Toi clean/ilman vahvaria treenailu on myös mielestäni aika typerää jos lopputulokseen lisätään säröä. Särön kanssa on kuitenkin aika paljon isompi homma dempata niitä ylimääräsiä kieliä niin että lopputulos pysyy kohtuullisena (no ok sama juttu se on cleanillakin mutta siinä ne virheet ei hyppää silmille niin paljon)...

 
Ite ehkä ajattelin niin että kovempi voluumi kuin 'särö' paljastaa pikkaus- ja dynamiikkavirheet paremmin kuin päinvastoin ja täytyy tehdä enempi töitä.
 
- The late bird catches a nap -
Räkkipeli
03.09.2012 20:37:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

author: Et sitten lukenut koko viestiä tai sit on muuten vaan sisälukutaito hieman heikohkoa. Arvatenkin moni joka haluaa mennä siitä mistä aita on matalin, treenaa nopeita juttuja metalzonen namiskat kaakossa, jolloin soiton tekninen "puhtaus" on kutakuinkin kääntäenverrannollinen siihen nopeuteen..
 
Luin koko viestin, ja silkkaa paskaa siinä jauhat. Kun kyse on soiton nopeuden, eli loppujen lopuksi tarkkuuden kehittämisestä, on aivan joutavaa tuoda dynamiikkakysymyksiä pöydälle, koska kyse on aivan eri jutusta. Tarkkuus kehittyy, kun otetaan se ylimääräinen voimansiirto pois, pienennetään liikkeitä ja keskitytään aika-arvojen artikulointiin. Dynamiikka on asia erikseen, jonka kehittämiseen kieltämättä löytyy paljon tehokkaampia menetelmiä kuin soittaa sähkökitaraa ilman sähköjä.
 
http://www.liveleak.com/view?i=e16c18ff17
tumo7
03.09.2012 21:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

brainy: Missä kappaleissa on helpot soolot jota kandee opetella.
 
Soita biisejä ja sooloja joista tykkäät, joista olet kiinnostunut ja jotka motivoivat jatkamaan :)
 
Elämän faktoja: Kitara ei voi soida liian lujaa.
Laulava Kylätohtori
04.09.2012 12:00:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän harjoittelumetoditkin ole sidoksissa myös soitettavaan musiikkityyliin. Ja tietysti myös soittajan soittotyyliin ym., joten mitään yleispäteviä kaikille sopivia treenaustotuuksia on mahdoton antaa..
 
Varmaan higain leadiä opetellessa voi tulla ongelmia, jos soittaa ilman vahvistinta, koska homma perustuu (kai?) paljon myös kevyeen ja nopeaan soittotatsiin ja nuotit soi paremmin, kun on paljon säröä käytössä.
 
Toisaalta blues-tyylisessä soitossa olen itse kokenut ilman vahvistinta harjoittelun hyödylliseksi, koska ilman säröä painamisen pitää olla paljon tarkempaa, eikä nuotit soi "itsestään". Jos ilman vahvistinta menee hyvin, niin vahvistimella särön kanssa menee paremmin. Toki pitää ymmärtää, että ilman vahvaria soitettaessa tarkoitus ei ole saada samaa äänenpainetta kuin vahvarilla soitettaessa.
 
Sähkökitara ja sen soundi on kuitenkin hyvin pitkälle sähköisesti luotu, joten on paljon asioita ja tekniikoita, joita ei voi ilman vahvistinta harjoitella. Tästä syystä itse harjoittelen aina vahvistimella, kun se on mahdollista, mutta joskus kun se ei ole mahdollista, on mielestäni hyvä vaihtoehto ottaa kitara käteen ja soittaa akustisesti. Ikään kuin täydentämään vahvistimen kanssa harjoittelua. Ei kai kukaan tosissaan väitä, että kaiken harjoittelun pitäisi tapahtua ilman vahvistinta.
 
Hallun neuvo akustisella kitaralla treenaamisesta on mielestäni myös hyvä. Jos joku juttu menee hyvin akustisella, on se sähkiksellä todella helppoa.
 
Omat kommenttini ja kokemukseni siis blues/rock/funk-tyylisestä soitannosta, higain-touhuista en tiedä muuta kuin ne vaativat luonnollisesti erilaiset harjoitusmetodit.
 
Se on kuitenkin totta, että isoilla säröillä soiton puhtaus helposti kärsii, koska se peittää virheitä helpommin kuin vähempi särö. Toki higainila tulee omat ongelmansa esim. oikean käden häiriöäänistä, joita pienellä säröllä/akustisesti ei kuule....
 
Jokainen tyylillään....
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
OrangeD
05.09.2012 21:28:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Petrucci on minusta antanut parhaimmat vinkit juuri tollaisten nopeiden soolojen treenaamiseen. Ne ovat nämä
 
1. Harjoittele metronomilla
 
2. Jaa ne soolot lyhyempiin osiin ja harjoittele erikseen
 
3. Harjoittele ilman vahvistinta.
 
Yksi asia myös, jota vaaditaan nopeuden kehittämiseen on kärsivällisyys. Jos sitä ei löydy, niin ei kehity. Pitää treenata saatanasti kärsivällisyydellä.
 
Kitara on elämä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «