Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaulataskun "tiivistys"
1 2
jj86
30.08.2012 20:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys en saanbut tuolla Jelppikerhon puolla oikein vastausta niin kokeilenpa vielä tehdä uuden langan tästä.
Eli olisi tuossa nyt telen bodyyn heitetty strato mallinen kaula kiinni, kaikki ihan okei, paitsi pienet irvistävät raot.
Kysyisinkin että millä tilkitä nämä raot, pikku googlailulla tuli vastaa plektrasuojuksen tekeminen, mutta minu kitarassani ei olekaan suojaa.
 
Eli milläs sitä pitäisi, kitillä, vai jollain muulla mömmöllä tilkitä? rakoa ei ole montaa milliä, ja käsittääkseni ei vaikuta saundiinkaan, mutta rumahan se hieman on, ja etenkin kun itse tietää missä se on :D.
 
En osaa suomea, ja olen analfabeetti.
Antti1
30.08.2012 20:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko siis, että olet laittanut pyöreäperäisen stratokaulan neliskanttiseen telen kaulataskuun ja ne kulmat ovat auki? Mun kitarassa saisikin olla auki, tai sitten hommaisin kunnolla siihen sopivan kaulan. Onko sun kaula asettunut ylipäätään skaalan pituuden kannalta oikein, oletko saanut intonaation kondikseen?
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
jj86
30.08.2012 20:53:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tarkoitatko siis, että olet laittanut pyöreäperäisen stratokaulan neliskanttiseen telen kaulataskuun ja ne kulmat ovat auki? Mun kitarassa saisikin olla auki, tai sitten hommaisin kunnolla siihen sopivan kaulan. Onko sun kaula asettunut ylipäätään skaalan pituuden kannalta oikein, oletko saanut intonaation kondikseen?
 
Kyllä tätä juurikin tarkoitan. Myöskin siinä olisi muutenkin sivuttain hieman rakoa, mutta se ei kyllä silmään paista niin kovin..
Kaulan laitoin niin että tilkitsin vanhat kiinnitysreijät puisilla tapeilla. Asetin kaulan kiinni ruuvipuristimella runkoon. Laitoin kummatkin e kielet kinni, ja mittasin skaalan oikeaksi. Merkkasin bodyn mukaan uudet reijät, ja porasin pylväsporakoneella.
Intonaatiota en oikeastaan ole säätänyt, koska se ei tunnu olevan pielessä.
 
En osaa suomea, ja olen analfabeetti.
balanced1
30.08.2012 21:15:57 (muokattu 30.08.2012 21:18:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jj86: Kyllä tätä juurikin tarkoitan. Myöskin siinä olisi muutenkin sivuttain hieman rakoa, mutta se ei kyllä silmään paista niin kovin..
Kaulan laitoin niin että tilkitsin vanhat kiinnitysreijät puisilla tapeilla. Asetin kaulan kiinni ruuvipuristimella runkoon. Laitoin kummatkin e kielet kinni, ja mittasin skaalan oikeaksi. Merkkasin bodyn mukaan uudet reijät, ja porasin pylväsporakoneella.
Intonaatiota en oikeastaan ole säätänyt, koska se ei tunnu olevan pielessä.

 
Aika tuuria pelissä jos intonaatio olisi kaulavaihdon(etenkin tässä tapauksessa) jälkeen täysin kohdillaan ilman säätöä.
 
jj86
30.08.2012 21:35:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: Aika tuuria pelissä jos intonaatio olisi kaulavaihdon(etenkin tässä tapauksessa) jälkeen täysin kohdillaan ilman säätöä.
 
No siis kun mittarilla katsoo, niin kyllä siinä vähän säätämistä olisi. Mutta ei niin paljon että olisin siihen vielä jaksanut alkaa koska kaulan irroituskin olisi tässä vielä edessä, kun noita aukkoja vähän tilkitsen. Varmaankin hirmuinen munkki käynyt, mutta tietysti asiaan vaikuttaa myös se että mittasin mielestäni melko tarkasti uuden kaulan paikan, vanhan kaulan mittojen mukaan.
 
En osaa suomea, ja olen analfabeetti.
Antti1
30.08.2012 23:19:47 (muokattu 30.08.2012 23:20:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sä haluat sen tilkitsemisen tehdä kunnolla, niin otat mallit sekä kaulataskusta että kaulasta, jonka jälkeen leikkaat puusta sopivat täytekappaleet. Sopivalla tarkoitan sellaista, joka siis ihan oikeasti on sen täytettävän alueen muotoinen ja kokoinen, eikä sinnepäin. Nämä liimataan runkoon kiinni, jyrsitään saumaa pikkuisen auki yläreunasta ja täytetään sopivalla fillerillä. Tähän käy monenlaiset muovikitit, vesiohenteista puukittiä mä en käyttäisi välttämättä ensisijaisena vaihtoehtona. Jyrsintä saa olla kokoluokkaa Dremelin pikkuterä, kunhan saa täytettyä sauman näkyvän osan vähän joustavammalla matskulla. Puu elää ja sauma tulee väkisinkin näkyviin, jos sitä ei tee. Sen jälkeen teet tasoitushionnan, maalin ja lakan uudestaan pintaan siihen hiotulle alueelle kohti alkuperäispintaa häivyttäen.
 
Mut jos sä haluat päästä helpolla, niin miksi edes vaivautua? Ei se tee sitä sen paremman näköiseksi, vaikka kolot peittäisikin ja mutusta huolimatta se liian väljä kaulatasku ikävä kyllä ei ainakaan parantavasti vaikuta siihen soundiin. Onnistunut ja riittävän tiukka kaulatasku on ehkäpä kitaran tärkein yksittäinen rakenteellinen juttu soundin kannalta imo.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
varakeef
31.08.2012 09:32:37 (muokattu 31.08.2012 11:07:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: mutusta huolimatta se liian väljä kaulatasku ikävä kyllä ei ainakaan parantavasti vaikuta siihen soundiin. Onnistunut ja riittävän tiukka kaulatasku on ehkäpä kitaran tärkein yksittäinen rakenteellinen juttu soundin kannalta imo.
 
Ei sillä kaulataskun sivuttais- tai pitkittäissuuntaisella väljyydellä ole mitään merkitystä sointiin, vaan kaulataskun pohjan ja kaulan pohjan yhteensopivuudella sekä tiukalla kiinnityksellä.
 
Jos sivuilla on väljää (niinkuin oikeaoppisesti joku millin vähäinen murto-osa onkin, kaulanhan tulee mahtua taskuunsa siten, että sen voi yläkautta "pudottaa" voimaa käyttämättä paikoilleen) on kai värähtelyjen välittymisen kannalta samantekevää onko sitä väliä millejä vai senttejä. Irti on irti.
 
Eri asia on se, että esteettisesti raot saattaa kokea epämiellyttäviksi. Jos tuon straton kaulan muodosta johtuvan raon haluaa naamioidan, niin plektrasuojalla menisin. Jos ei halua plektrasuojaa, niin tekisin stratonmallisen kaulan telen tyvipäällä. Tai oikeastaan... antaisin olla.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Harris
31.08.2012 10:59:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnon vuoksi, pystytkö laittamaan kuvia? Itse olen Antti1:sen kanssa samoilla linjoilla.
 
"Ihan ku soittais jazzbändissä. Joka päivä eri kuviot"
balanced1
31.08.2012 12:12:24 (muokattu 31.08.2012 12:22:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistutukseksi vielä: Huonosti tehty/epäonnistunut korjaus on rumempi usein kuin lähtötilanne :)
Minkävärinen body on?
 
kossuossi
31.08.2012 12:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peitä roudarinteipillä raot, tulee makee ja pro.
 
jj86
31.08.2012 13:59:21 (muokattu 31.08.2012 17:48:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kossuossi: peitä roudarinteipillä raot, tulee makee ja pro.
 
Käytänkö mustaa vai harmaata? Mulla on kovin vähissä tuo teippi, voinko käyttää sellasta teippiä jolla on jo kerran teipattu guitar hero kitaran kaula koska sehän on jo kuin kitaran kaula, ja todettu toimivaksi?
 
Ja sitten asiaan..
 
Antti1:
Niin tosiaan en ajatellut mitään taydellistä tehdä, meinasin että jos olisi ollut jotakin kemiallistapuuta, kuten plastic padding jota olisin voinut silpasta päälle ja hioa muotoonsa. Hommahan tosiaan vaikuttaa kyllä isolta, mutta tulen sen melko varmasti tekemään kunhan pääsen taas koneiden ääreen. Ideana ei ole saadakaan tästä taas yhtä tukevaa lankkua, vaan kuhan sen saan jotenkin naamioitua päältä päin ettei irvistä niin kovin. Tuo oli kyllä hyvä huomio tuo joustavampi matsku.
 
Harris:
Eiköhän tämä onnistu, tulet kyllä pettymään jos odotat Fenderin kaulan näkeväsi.
 
Muokkaan viestiin linkit , jahka olen ottanut kuvat.
 
Edit: Pahoittelut laadusta, kuvat otettu perunalla.
 
http://imageshack.us/photo/my-images/88/1346422429225.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/411/img20120831171645.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/337/img20120831171741.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/337/img20120831173451.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/542/img20120831173507.jpg/
 
En osaa suomea, ja olen analfabeetti.
tele09
31.08.2012 14:56:02 (muokattu 31.08.2012 14:59:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse liimasin vaan sopivan kokoisen(muotoiltu) palan väljään kohtaan ja sabluunan avulla jyrsimellä jyrsin oikeaan kokoon. Jos haluaa helpommin tehdä niin viilulla tai pahvilla voi shimmata väljän kohdan. Mielestäni tärkeintä tässä on että kaula ei pääse liikkumaan sivusuunnassa jos sitä lavasta yrittää liikuttaa. Näin voi varmistaa että kitara on aina oikeissa säädöissä eikä mene pienestä osumasta kaula vinoon joka samalla aiheuttaa vireessä ja mahdollisesti intonaatiossa heittoa. Täydellinen kaulatasku tässä mielessä on yllättävän vaikeaa tehdä. Ja ei tietysti ole välttämätöntä mutta mielestäni on iso bonus.
Jotkut ovat laittaneet myös kaksipuolista hiomapaperia kaulan ja bodyn väliin jotta mahdollinen sivuliike saataisiin minimoitua
 
balanced1
31.08.2012 15:15:03 (muokattu 31.08.2012 15:21:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on niin pieni tila täytettäväksi, että esim kemiallinen metalli käy, mutta se pitää maalata kyllä. Kitti ei ole kovin kovaa ainetta ja vaikutus on esteettinen lähinnä.Ei noin pieneen pintaan mitän puuta voi laittaa jos ei halua tehdä valtavaa työtä mokoman takia. Kemiallisen metallin nimeä ei kannata säikkyä, se toimii yhtä hyvin myös puussa, kunhan muistaa ettei laita enempää kuin tarvis, koska on hankalampi työstää, ja ennenkuin joku kysyy on käytetty kitaran bodyssa.
 
balanced1
31.08.2012 15:18:33 (muokattu 31.08.2012 15:19:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Itse liimasin vaan sopivan kokoisen(muotoiltu) palan väljään kohtaan ja sabluunan avulla jyrsimellä jyrsin oikeaan kokoon. Jos haluaa helpommin tehdä niin viilulla tai pahvilla voi shimmata väljän kohdan. Mielestäni tärkeintä tässä on että kaula ei pääse liikkumaan sivusuunnassa jos sitä lavasta yrittää liikuttaa. Näin voi varmistaa että kitara on aina oikeissa säädöissä eikä mene pienestä osumasta kaula vinoon joka samalla aiheuttaa vireessä ja mahdollisesti intonaatiossa heittoa. Täydellinen kaulatasku tässä mielessä on yllättävän vaikeaa tehdä. Ja ei tietysti ole välttämätöntä mutta mielestäni on iso bonus.
Jotkut ovat laittaneet myös kaksipuolista hiomapaperia kaulan ja bodyn väliin jotta mahdollinen sivuliike saataisiin minimoitua

 
Mm. Ben Granfeltiltä ostamassani stratossa oli kaulataskussa hiomapaperia, en kyllä ymmärrä miksi koska tasku oli juurikin oikean kokoinen. Itse olen sen verran vainoharhainen, että kaikki mikä on puitten välissä, haittaa resonointia, mukaanlukien tarrat.
 
73nd3r
31.08.2012 17:32:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi kemiallinen metalli on ainakin Plastic Paddingilta niin hemmetin hankalaa käyttää, että tähän kaulataskufixiin en sitä suosittele (monessa muussa paikassa se on kyllä hyvä aine). Suttaa laitettaessa ihan älyttömästi, hankala saada tasainen pinta, kivikovaa hiottavaksi...
 
Mieluummin PP:n 'kemiallinen puu', 'marine filler', 'marine epoxy' tms, joita on hiukan helpompi työstää.
 
Akustisesti paras olis tietty tiivis puu puuta vasten -liitos, eli ykkössuosikki tuo palakorjaus.
 
balanced1
31.08.2012 17:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Toi kemiallinen metalli on ainakin Plastic Paddingilta niin hemmetin hankalaa käyttää, että tähän kaulataskufixiin en sitä suosittele (monessa muussa paikassa se on kyllä hyvä aine). Suttaa laitettaessa ihan älyttömästi, hankala saada tasainen pinta, kivikovaa hiottavaksi...
 
Mieluummin PP:n 'kemiallinen puu', 'marine filler', 'marine epoxy' tms, joita on hiukan helpompi työstää.
 
Akustisesti paras olis tietty tiivis -liitos, eli ykkössuosikki tuo palakorjaus.

 
Ei se suttaa enempää kuin laittajansa laittaa,mutta olet oikeassa että on olemassa parempiakin aineita.. Soitinrakentaja Tyyster tuhahti minulle kerran, että näissä hommissa ei käytetä kittejä,sitä ehdottaessani.
Kannattaisi varmaan lattaa topiikki soitinrakennuspuolelle, tulisi ehkä parempia vinkkejä.
 
tele09
02.09.2012 14:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: Mm. Ben Granfeltiltä ostamassani stratossa oli kaulataskussa hiomapaperia, en kyllä ymmärrä miksi koska tasku oli juurikin oikean kokoinen. Itse olen sen verran vainoharhainen, että kaikki mikä on puitten välissä, haittaa resonointia, mukaanlukien tarrat.
 
Oman kokemukseni mukaan silmämääräisesti tiivis kaulatasku ei aina tarkoita että siinä ei ole pientä liikkumavaraa. Se on aika tarkkaa touhua jos haluaa täysin "jäykän" kaulataskun. Itse jouduin laittaa .50 mm plektran palan tiivisteeksi kaulataskun lyhyelle sivulle
 
Jucciz
02.09.2012 14:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun Straton kaulataskussa on sivuttaissuunnassa sen verran rakoa, että sinne menee 1,0 millin pleku. Ette usko, miten äänekkäästi herään joka yö karjumaan, kun on niin huonosti soiva kitara.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
blues guitar
02.09.2012 16:04:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun Straton kaulataskussa on sivuttaissuunnassa sen verran rakoa, että sinne menee 1,0 millin pleku. Ette usko, miten äänekkäästi herään joka yö karjumaan, kun on niin huonosti soiva kitara.
 
Onhan sulla kuitenkin ne ruuvit paikoillaan? Jos näin, niin nuku yösi rauhassa.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
balanced1
02.09.2012 17:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun Straton kaulataskussa on sivuttaissuunnassa sen verran rakoa, että sinne menee 1,0 millin pleku. Ette usko, miten äänekkäästi herään joka yö karjumaan, kun on niin huonosti soiva kitara.
 
Aijai mitä ne päästää Custom sopista ulos :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «