Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koskettimien soiton aloitus
1
jounax94
29.08.2012 20:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs olen 18v poika ja olen ajatellut ostaa kosketinsoittimen ja aloittaa sen soittamisen täysin nollapisteestä eli en osaa nuotteja, sointuja.. mitään! eli lähinnä haluaisin tietää ekaksikin minkälaiset koskettimet kannattaisi hommata (max 200e), mistä kannattaa soitto aloittaa soinnuista vaiko nuoteista vai pimputtelenko sitä vain kunnes alkaa kuulostaa hyvältä? :D Ja joo.. näitä tälläsiä keskusteluja varmaa löytyy ennestäänkin :D
 
18is9
29.08.2012 21:06:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu aika paljon siitä mitä haluat alkaa soittamaan. Pianoa? Hammondeja rokkibändissä? Tehdä teknobiisejä syntetisaattorilla?
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
rabitti88
29.08.2012 23:11:38 (muokattu 29.08.2012 23:19:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloita piano tunnit, sieltä tulee oppi.
 
Charade1
30.08.2012 17:44:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä ihan ekana kannattaisi mennä ottamaan "muutamat" soittotunnit jonkun luona, jolla on koskettimet tai jopa piano. Koska hyvin nopeasti voi käydä niin, että kun ostat ne muutaman satasen koskettimet, niin kohta ne on ihan lelut kun verrataan siihen, mitä osaat soittaa. Eli nälkä kasvaa syödessä ja mitä enemmän hallitset ja osaat, sitä kovemmat vehkeet haluat omistaa.
 
Toisaalta jos muutama satanen ei vie sinua vararikkoon, niin mikään ei tietenkään estä sinua ostamasta koskettimia.
 
Itse en ole koskaan kosketinsoittotunneilla ollut, vaan itse opiskellut alle 10 vanhana nuotit ja soinnut, jostain isän vanhasta kirjasta vuodelta -70 tai jotain.
 
Mutta ekana niille soittotunneille, ja sen jälkeen etsit uusin silmin sopivia koskettimia.
 
Leikari
30.08.2012 20:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on 200 euron soitinbudjetti, ei välttämättä ole varoja soittotunteihinkaan.
 
--
 
mutta tosiaan, - kyllähän olisi hyvä tietää millaiseen musisointiin tähtää.
 
kirjastoista löytyy soitto-oppaita esim. rokin soittoon yms.
 
soiton perusasiat eli nuotit olisi kuitenkin tarpeen heti opetella.
 
vaikka voi tuntua tylsältä niin ihan perinteiset "pianokoulut" on hyviä aloittaa - eli tyvestä puuhun. Ei Aaroneita (siis: Aaronin pianokoulu) tms. tarvitse läpi soittaa ellei innostusta ole, mutta aloittaa voi.
 
Kirjastoista löytyy Fazerin julkaisemia TOivelaulut -kirjoja + kaikenlaisia pop-/rock yms. nuottikokoelmia aloittelijoille - noista voi löytyä omaa musiikkimakua ja lähipiiriä ilahduttavia helpohkoja kappaleita, joiden onnistunut soittaminen kannustaa jatkamaan.
 
Teknon "soittoon" joku tietokonepohjainen systeemi on sitten sopivin.
 
Tsekkailepa YouTUbesta - siellä harrastajat esittävät monenlaisia juttuja oman musiikin tekemisestä - - sopivat hakusanat löytyvät kokeilemalla.
 
staggiato
04.09.2012 15:38:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charade1: Ehkä ihan ekana kannattaisi mennä ottamaan "muutamat" soittotunnit jonkun luona, jolla on koskettimet tai jopa piano. Koska hyvin nopeasti voi käydä niin, että kun ostat ne muutaman satasen koskettimet, niin kohta ne on ihan lelut kun verrataan siihen, mitä osaat soittaa. Eli nälkä kasvaa syödessä ja mitä enemmän hallitset ja osaat, sitä kovemmat vehkeet haluat omistaa.
 
Toisaalta jos muutama satanen ei vie sinua vararikkoon, niin mikään ei tietenkään estä sinua ostamasta koskettimia.
 
Itse en ole koskaan kosketinsoittotunneilla ollut, vaan itse opiskellut alle 10 vanhana nuotit ja soinnut, jostain isän vanhasta kirjasta vuodelta -70 tai jotain.
 
Mutta ekana niille soittotunneille, ja sen jälkeen etsit uusin silmin sopivia koskettimia.

 
Soittotunnit edellyttää omaa pianoa kotona että ei tuo soittotunnille meno poista sitä tekijää ettei ko. nuoren herran tarvis mitään peliä ostaa. Se vaan että monissa kansalaisopistoissa hakuaika meni jo ja kurssit ovat alkaneet. Kannattaa kysyä että pääseekö kesken vuotta esim. vuoden alusta jollekin kurssille tai onko peruutuspaikkoja.
 
Kansalaisopiston kursseja on pianolle, ja ne usein edellyttää hyväkuntoista akustista pianoa tai parempitasoista digitaalipianoa ja näihin ei 200 € ei riitä.
 
Ihan hyvin voit päästä ittekses alkuun edullisella soittimella. Netistä löytyy ja You Tubesta myöskin valtavasti opetusvideoita. Lisäksi jos tunnet jonkun soittotaitoisen joka voi auttaa sinut alkuun. Jos sinulle riittää että osaat jotain yksinkertaista soittaa niin yksinkin voi oppia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «