Aihe: Palautetta rumpusoundeista?
1 2 3 4
Spedemix
22.08.2012 16:37:00
Notefix: En mä ehkä olisi totakaan mieltä. Usein ne saundit ja biisit jotenkin liittyvät yhteen ja tekevät ennenpitkään sellaisen nostalgisen mielleyhtymän. Etäisyyden päästä voi taas alkaa diggailemaan vaikkapa jotain ysäriteknoa....tai jotain 2000-luvun vaihteen yli-isoja kitaroita...

Mulla on ollu tässä viimeaikoina juuri tällainen nostalginen tunnelma noihin 2000-luvun alun rokkisaundeihin. On vähän semmoinen fiilis, että sellaista soundia (Limp Bizkitin Chocolate Starfish..., tai vaikkapa Shinedownin Leave a Whisper) ei enää oikein tehdä, vaan tuollaiset bandit tekee nykyään aika samantyyppistä saundia, kuin vaikkapa Kotiteollisuus (enemmän metal, kuin rock). Näin jälkeenpäin katseltuna monet tuon ajan levyt olivat (sitten kuitenkin) varsin orgaanisia verrattuna genren nykyeffortteihin (jos ei lasketa rumaa autotunetusta :D). Näin siis minun mielestä. :)

Sitten asiaan: Mun mielestä jengi vähän turhan paljon dissaa näiden rumpusaundien luonnottomuutta. Tästähän on selkeästi tulossa semmoinen diskorockbiisi. Sitten, kun ne kitarat lävähtää siihen, luonnottomuus muuttuu tässä tilanteessa vaan iskevyydeksi (joka kolmas snareisku ei huku sinne kitaroiden ja tsiljardin laulustemman taakse). Kyllähän vaikkapa 70-luvun diskossakin se rumpali tähtää niin tasaiseen performanssiin, kuin herra saattoi.

Tuli lisää ehdotuksia mieleen: Jos tää tosiaan nyt hakee tällaista diskomeizinkiä, niin kannattaisko ne ambienssit jättää sopasta kokonaan pois, ja keskittyä siihen, että ne lähimikkisaundit ois niin iskeviä, kuin suinkin mahdollista. Musta tuntuu, että isoin task tässä ois nyt eliminoida tuo "huoneisuus" ja saada se haikan atakki esiin (tulee olemaan tosin pirun vaikeeta ilman erillistä haikkamikkiä).
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
-septimisti-
22.08.2012 19:33:34 (muokattu 22.08.2012 19:36:27)
darkus:
Lisätään tähän vielä edellinen ko. bändille tekemäni tuotantoreferenssi:
https://dl.dropbox.com/u/23190863/01%20Accidental%20Lover.mp3

-Markus

Tosi hyvän kuuloiset rummuttelut tässä.

Sääli vaan, etteivät tue biisin muuta äänimaailmaa kovin fiksusti. Tai sama päinvastoin. Pitäisi olla modernia bassoa ja kitaraa tai skrillex-synajynttää seassa, ettei rumpuosasto kuulostaisi irralliselta ja jyräisi modernilla ilosanomallaan kaiken muun yli. Nyt kun muu äänimaailma on aika perus pop-rock, on kokonaisuus lähinnä rasittava.

Sikäli olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä että iskevyyttä kehiin vaan jos siltä tuntuu vaikka niillä hevisampleilla, mutta kannattaa tuota edellistä vetoa paremmin pitää sitten myös huoli siitä että muu bändi tulee mukana.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Spedemix
22.08.2012 22:30:52
-septimisti-: Tosi hyvän kuuloiset rummuttelut tässä.

Sääli vaan, etteivät tue biisin muuta äänimaailmaa kovin fiksusti. Tai sama päinvastoin. Pitäisi olla modernia bassoa ja kitaraa tai skrillex-synajynttää seassa, ettei rumpuosasto kuulostaisi irralliselta ja jyräisi modernilla ilosanomallaan kaiken muun yli. Nyt kun muu äänimaailma on aika perus pop-rock, on kokonaisuus lähinnä rasittava.

Sikäli olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä että iskevyyttä kehiin vaan jos siltä tuntuu vaikka niillä hevisampleilla, mutta kannattaa tuota edellistä vetoa paremmin pitää sitten myös huoli siitä että muu bändi tulee mukana.

No höh, mä olin jotenki missannut tuon tuotantoreferenssidemon kokonaan. Toivottavasti siinä keskityttiin enemmän siihen arrauspuoleen (mitä, ne soittimet soittaa, eikä, että miltä niiden pitäisi tarkalleen ottaen loppupeleissä kuulostaa).
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
loosah
22.08.2012 23:45:01
darkus:

Oops... Kuvittelin pelkän rumpuraidan perusteella, että kyse olisi ollut jostain synkeästä metallista, mutta tämähän onkin puhdasta poppia. Nyt vähän peruutusvaihdetta päälle noiden triggausten jne kanssa.
GIGO
passe
23.08.2012 01:28:00
Jotenkin tuli noista rumpusoundeista tuossa kontekstissa lievä mielleyhtymä tähän:

http://www.youtube.com/watch?v=udUCjJphE-0

http://www.youtube.com/watch?v=BVmcAGFdWKs
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
jannu
23.08.2012 01:48:38 (muokattu 23.08.2012 01:49:55)
passe: Jotenkin tuli noista rumpusoundeista tuossa kontekstissa lievä mielleyhtymä tähän:

http://www.youtube.com/watch?v=udUCjJphE-0

http://www.youtube.com/watch?v=BVmcAGFdWKs

Ai? Mä en omalta osaltani löytänyt yhteistä tekijää. Genreltään noi Goldfingerit kuulosti.

Referenssibiisin suhteen todettava, että muuten omaan makuun varsin ansiokasta kokonaisuutta eivät nuo pannusoundit varsinaisesti imarrelleet.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
passe
23.08.2012 16:52:32
jannu: Ai? Mä en omalta osaltani löytänyt yhteistä tekijää. Genreltään noi Goldfingerit kuulosti.

Mielikuvien maailma on välillä ihmeellinen.. Lähinnä noista rumpusoundeista siis tuli Goldfinger mieleen. Eikä siinä, eihän siinä musassakaan nyt loppupeleissä hirveitä eroja ole tuohon. Kitaravalli tietysti Goldfingerillä lisänä.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Notefix
23.08.2012 22:51:10

Jos tuo on tuotantorefe, niin eka asia joka tulee mieleen tuotannon kannalta on se, että kannut on aika huonosti vedetty. Tuottajan pitäisi pitää huolta että soitto kulkisi paremmin.
"Layers of layers of shit!"
HateHalon
24.08.2012 00:15:23

Notefix: Jos tuo on tuotantorefe, niin eka asia joka tulee mieleen tuotannon kannalta on se, että kannut on aika huonosti vedetty. Tuottajan pitäisi pitää huolta että soitto kulkisi paremmin.

Nimenomaan.

Tuossa oli ärsyttävää nykimistä, jota äärimmilleen kompuroidut ja triggeröidyt rummut tuovat paremmin esiin. ja ambienssiä saisi tällaiseen hiukan laittaa taustalle ainakin mun mielestä.
www.halondesign.com
Groovi
24.08.2012 12:33:26
Rumpusoundit ja muu musiikillinen informaatio ovat tässä eriparia keskenään.

Tuottamisen yksi keskeisiä asioita on löytää bändin tyyli ja linja, lähteä tukemaan sitä sopivalla soundimaailmalla. Ehkä asiaa kannattaa lähestyä siten että yksittäisillä soundeilla voi pyyhkiä hanuria, eikä ole olemassa hyviä rumpusoundeja tai hyviä kitarasoundeja. On olemassa vain kontekstiin hyvin tai huonosti sopivia soundeja.

Jos haluaa leikkiä yksittäisen instrumentin soundeilla, niin yksi metodi oman korvan treenaamiseen on yrittää mikittää vaikka rumpusetti ja lähteä hakemaan siihen eri genreen sopivaa soundimaailmaa. Jazz, pop, rock, metalli jne.
Samalla kuuntelee työnalla olevan genren soundeja levyiltä ja vertailee omia tuotoksiaan niihin. Saman voi toteuttaa minkä instrumentin kohdalla tahansa.

Siinä melko nopeasti oppii kuulemaan ettei Billy Cobhamille ehkä kannata liimailla samoja sämplejä kuin edellisen session Mike Terranalle, vaikka ne kuulostaisivat yksittäin kuinka "hyviltä rumpusoundeilta" tahansa.
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
HateHalon
24.08.2012 16:14:18

Groovi: Rumpusoundit ja muu musiikillinen informaatio ovat tässä eriparia keskenään.

Tuottamisen yksi keskeisiä asioita on löytää bändin tyyli ja linja, lähteä tukemaan sitä sopivalla soundimaailmalla. Ehkä asiaa kannattaa lähestyä siten että yksittäisillä soundeilla voi pyyhkiä hanuria, eikä ole olemassa hyviä rumpusoundeja tai hyviä kitarasoundeja. On olemassa vain kontekstiin hyvin tai huonosti sopivia soundeja.

Jos haluaa leikkiä yksittäisen instrumentin soundeilla, niin yksi metodi oman korvan treenaamiseen on yrittää mikittää vaikka rumpusetti ja lähteä hakemaan siihen eri genreen sopivaa soundimaailmaa. Jazz, pop, rock, metalli jne.
Samalla kuuntelee työnalla olevan genren soundeja levyiltä ja vertailee omia tuotoksiaan niihin. Saman voi toteuttaa minkä instrumentin kohdalla tahansa.

Siinä melko nopeasti oppii kuulemaan ettei Billy Cobhamille ehkä kannata liimailla samoja sämplejä kuin edellisen session Mike Terranalle, vaikka ne kuulostaisivat yksittäin kuinka "hyviltä rumpusoundeilta" tahansa.

Kyllä, eikä näitä asioita hetkessä opita. Ketjun aloittaja taitaa olla vielä melko nuori ja tätä kaikkea osaamista ei saavuta hetkessä. Moni näistä asioista tulee useinkin sieltä kantapään kautta ja vasta siinä vaiheessa ymmärtää, mitä ei aikasemmin nähnyt.
www.halondesign.com
darkus
29.08.2012 07:01:07
Mun mielestä yks hienoin asia tässä ketjussa on se kun ketään ei ole vielä kiinnostanut, olisiko tuo soundimaailma mahdollisesti ollut sitä mitä ko. bändi halusi?

Just sayin' =)
Attack Attack, Were back again baby!
Aki
29.08.2012 10:52:19

darkus: Mun mielestä yks hienoin asia tässä ketjussa on se kun ketään ei ole vielä kiinnostanut, olisiko tuo soundimaailma mahdollisesti ollut sitä mitä ko. bändi halusi?

Ongelma siinä monien mielestä olikin juuri se että ei ollut yhtä soundimaailmaa, vaan eri osaset olisivat kuuluneet eri universumeihin.

Täpaitti, kysyjä nimenomaan pyysi muiden kommentteja ja mielipiteitä.
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
Kallekorvola
29.08.2012 13:58:21 (muokattu 29.08.2012 13:58:55)
darkus: Mun mielestä yks hienoin asia tässä ketjussa on se kun ketään ei ole vielä kiinnostanut, olisiko tuo soundimaailma mahdollisesti ollut sitä mitä ko. bändi halusi?

Just sayin' =)

On saattanut ollakin, mutta aika monen täällä kommentoivan mielestä lopputulos ei ole mennyt oikeaan suuntaan, ja silloin ei ole olennaista onko bändi vaikka suoraan pyytänytkin tota soundia. Usein bändin jokaisella soittajalla on vahva visio siitä miltä hänen oman instrumenttinsa tulee kuulostaa. Ja melkein yhtä usein nämä "vahvat visiot" eivät tue kokonaisuutta taiteellisessa tai teknisessä mielessä. Kenellä on tässä proggiksessa tuottajan hattu, eli lopullinen visio ja vastuu siitä miltä lopputuloksen pitäisi kuulostaa?

Koska kyseessä ei ole joku äärimetallin alalaji, mun penkiltä katsoen on outoa, että konemaiset ja kontekstistaan irtonaisen kuuloiset samplerummut poppisbiisissä ovat jollekin osa "haluttua soundimaailmaa". Miksei niitä pannuja olisi voinut äänittää suoraan niillä halutuilla soundeilla? Silloin olisi pysynyt edes noi fillit vähemmän konemaisina, ja dynamiikka luonnollisempana pienine vivahteineen...

Jään odottamaan kokonaisuuden kuulemista. Voihan olla että sieltä paljastuu jokin elementti joka tukee ja vahvistaa noiden rumpujen paikkaa biisissä, sekä perustelee valitun soundin.
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
varakeef
29.08.2012 14:45:22
Kallekorvola: Kenellä on tässä proggiksessa tuottajan hattu....

Minusta tässä proggiksessa ei ole tuottajan hattua kenelläkään, kun ohjausta haetaan keskustelupalstalta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Kallekorvola
29.08.2012 15:00:15
varakeef: Minusta tässä proggiksessa ei ole tuottajan hattua kenelläkään, kun ohjausta haetaan keskustelupalstalta.

No sitäpä mäkin luulen. Ja itse asiassa vähän pelkäänkin. "Tuottaja: muusikoiden.net"...
Johann Onn
29.08.2012 15:24:30
Kallekorvola: "vahvat visiot" eivät tue kokonaisuutta Niin se yleensä on.

Harvemmin nyt ruoanlaitostakaan mitään tulee, jos on 5 tai 6 kokkia, keittämässä samaa keittoa, omaa makuun sopivaksi.
Kallekorvola
29.08.2012 16:44:54
Johann Onn: Niin se yleensä on.

Harvemmin nyt ruoanlaitostakaan mitään tulee, jos on 5 tai 6 kokkia, keittämässä samaa keittoa, omaa makuun sopivaksi.

Tätä mä just tarkoitankin. Olis pidemmän päälle kannattavaa, että jokaisessa proggiksessa ois nimetty tuottaja, jolla on veto-oikeus jos tulee konflikti. Näin siis mikäli on pienikin riski siitä et muuten menee "5 kokin sopaksi".
virtalahde
29.08.2012 21:25:27

Kallekorvola: Näin siis mikäli on pienikin riski siitä et muuten menee "5 kokin sopaksi".

Nämä sopathan voivat jatkua yllättävän pitkälle. Sain kerran 3 lopullista biisijärjestystä samaan levyyn kerralla, kaikki eri tyypeiltä. Järjestele nyt siinä sitten.
Jaakko Viitalähde / Virtalähde Mastering
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)