Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalien kytkentä
1 2
Pauli10102
27.08.2012 10:38:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen miettinyt pedaaleita kytkiessä niiden järjestystä. Muuttuuko soundi tai efektin teho/vaikutus signaalin kulkiessa pedaalien eri järjestyksessä? Itsellä on käytössä seuraavat lootat: Behringer viritysmittari, Ibanez DE7 delay, Ibanez PH7 phaser, Big Muff, Dunlop Fuzzface & Cry Baby wah. Mihin järjestykseen olisi purkit kytkettävä parhaan tuloksen saamiseksi?
 
Numb
27.08.2012 10:47:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile. Delay lienee viimeisenä.
 
Fuzzeissa on semmoinen juttu, että jotkut fuzzit eivät tykkää, että niitten edessä on mitään. En tiä onko noi semmoisia, mutta jos on niin ekaksi tietty silloin ne. Jos sietävät tavaraa edessänsä, niin mä laittaisin virin ja wahin niitten eteen. Phaserin sijainti on makuasia.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
vilpor79
27.08.2012 10:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Kokeile. Delay lienee viimeisenä.
 
Fuzzeissa on semmoinen juttu, että jotkut fuzzit eivät tykkää, että niitten edessä on mitään. En tiä onko noi semmoisia, mutta jos on niin ekaksi tietty silloin ne. Jos sietävät tavaraa edessänsä, niin mä laittaisin virin ja wahin niitten eteen. Phaserin sijainti on makuasia.

 
Samaan järjestykseen kokeilisin mäkin ainakin ensin eli viri->Wah->futsit->Phaser->Delay. Ja tosiaan jos jompi kumpi futseista ei toimi ni tosiaan se ekaksi. Toi on varmaan se "virallinen suositus". Toki positiivisimmat yllätykset yleensä tulee kun kokeilee jotain aivan muuta
 
Jucciz
27.08.2012 12:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli10102: Muuttuuko soundi tai efektin teho/vaikutus signaalin kulkiessa pedaalien eri järjestyksessä?
 
Älä ihmeessä kokeile itse: voi nimittäin vaimo jättää, koira jäädä auton alle, talo palaa ja anoppi nousta haudasta.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
StJerky
27.08.2012 12:18:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Älä ihmeessä kokeile itse: voi nimittäin vaimo jättää, koira jäädä auton alle, talo palaa ja anoppi nousta haudasta.
 
Onhan siinä kolmisenkymmentä eri kombinaatiota. Hirviä homma testata...
 
Jucciz
27.08.2012 12:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StJerky: Onhan siinä kolmisenkymmentä eri kombinaatiota. Hirviä homma testata...
 
Totta kyllä. Parempi kysyä internetistä kuin testata itse. Jälkimmäisessä tapauksessa saattaisi oppia ja oivaltaa itse - se ei oikein ole tätä päivää.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Ruutukunkku
27.08.2012 12:33:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StJerky: Onhan siinä kolmisenkymmentä eri kombinaatiota. Hirviä homma testata...
 
Tarkalleen ottaen 720....
 
Sammo
27.08.2012 12:35:15 (muokattu 27.08.2012 12:36:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Samaan järjestykseen kokeilisin mäkin ainakin ensin eli viri->Wah->futsit->Phaser->Delay.
 
Vititysmittarispedussa on luultavasti bufferi (ja Behringerin spedujen bufferit ei ole lisäki hirvittävän hyvässä maineessa) joten jos haluaa että fuzzien edessä ei ole "mitään" niin ehkä sen paikka ei ole ensimmäisenä. (edit: tuo jo muilla sanoin todettiinkin aikaisemmin)
 
"Just swimming in the sea of rubato"
tender.insanity
27.08.2012 12:49:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Totta kyllä. Parempi kysyä internetistä kuin testata itse. Jälkimmäisessä tapauksessa saattaisi oppia ja oivaltaa itse - se ei oikein ole tätä päivää.
 
Löytyiskö jotain taksaa millä sä hoitaisit kokeilemiset? =)
 
StJerky
27.08.2012 12:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruutukunkku: Tarkalleen ottaen 720....
 
Olen aina ollut heikko matikassa. Mutta sitä suuremmalla syyllä kannattaa kysyä eikä selvittää itse.
 
Andy J.
27.08.2012 13:01:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli10102: Olen miettinyt pedaaleita kytkiessä niiden järjestystä. Muuttuuko soundi tai efektin teho/vaikutus signaalin kulkiessa pedaalien eri järjestyksessä? Itsellä on käytössä seuraavat lootat: Behringer viritysmittari, Ibanez DE7 delay, Ibanez PH7 phaser, Big Muff, Dunlop Fuzzface & Cry Baby wah. Mihin järjestykseen olisi purkit kytkettävä parhaan tuloksen saamiseksi?
 
Juu, olen Juccizen kanssa samoilla linjoilla siitä, että kokeilemalla niistä omista kamoistaan JA omista mieltymyksistään tietty oppii parhaiten. Laitan tähän kuitenkin ajatuksen siitä, mihin olen itse kokeilemalla päätynyt: en tykkää yhdenkään säröpedaalini tuntumasta silloin, kun niiden edessä on bufferi: kaikki spedut eivät suinkaan ole kovin herkkiä bufferin suhteen, mutta omasta mielestäni jopa Big Muff tuntuu paremmalle soittaa ilman sitä edeltävää bufferia.
 
Ei enempiä löpinöitä, itse laittaisin kamat näin: Dunlop Fuzzface, Cry Baby wah, Ibanez PH7 phaser, Big Muff, Ibanez DE7 delay, Behringer viritysmittari.
Viritysmittari viimeisenä sen takia, että se toimii siellä myös oivana kill-switchinä delayoskillaatioiden sun muiden karatessa käsistä...
 
Hyviä kauppoja: jars, gaunt666, Twinkle, JPHe, slowfinger, Akilles, E Tone, jaripat, kuolio, GoshFlardon, flea laven, joppejoo, runrunrun, santeriv, StevieRayVehkakoski, p. s, esaruoho, jarialanaama, jaroslove_80, DaNoNe, georges, mataki, jubar1, Kunnalli
Pauli10102
27.08.2012 13:15:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Andy J.: Juu, olen Juccizen kanssa samoilla linjoilla siitä, että kokeilemalla niistä omista kamoistaan JA omista mieltymyksistään tietty oppii parhaiten. Laitan tähän kuitenkin ajatuksen siitä, mihin olen itse kokeilemalla päätynyt: en tykkää yhdenkään säröpedaalini tuntumasta silloin, kun niiden edessä on bufferi: kaikki spedut eivät suinkaan ole kovin herkkiä bufferin suhteen, mutta omasta mielestäni jopa Big Muff tuntuu paremmalle soittaa ilman sitä edeltävää bufferia.
 
Ei enempiä löpinöitä, itse laittaisin kamat näin: Dunlop Fuzzface, Cry Baby wah, Ibanez PH7 phaser, Big Muff, Ibanez DE7 delay, Behringer viritysmittari.
Viritysmittari viimeisenä sen takia, että se toimii siellä myös oivana kill-switchinä delayoskillaatioiden sun muiden karatessa käsistä...

 

 
Thanks, Andy. Juuri tämän kaltaista infoa kaipailinkin. En oikein ymmärrä tätä joidenkin henkilöiden besserwisser-tyyppistä päänaukomista asiaan liittyen. Olen ollut huomaavinani fuzzin ikään kuin tukkeutuvan tietyissä variaatioissa enkä ole löytänyt sopivaa settingiä ongelman poistamiseksi. Onneksi meillä kuitenkin on näitä muita parempia ja viisaampia kamahifistelijöitä, jotka helpottavat kanssaharrastajien ongelmia omilla neronleimaus-/sarkasmijutuillan. Ei mene kenenkään aika hukkaan neuvoja kaipaavalla tai niitä tarjoavilla.
 
GrooverMan
27.08.2012 13:46:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo hyviä pointteja tullut. Tässä ketjussa kaikki olis laittamassa sitä delayta viimeiseksi ja niin toimin useimmiten itsekin. Sit on kuitenkin sen tyyppisiä saundeja joissa on ihan toivottavaakin että se delay kulkee särön läpi. Saundi on hurjempi, holtittomampi ja tarvii tarkempaa säätämistä, mutta on ihan oma, mun mielestä hemmetin makee juttunsa.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
oamkbonor
27.08.2012 21:46:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säröt linjaan ja tilat looppiin.
 
darrell
28.08.2012 09:52:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Säröt linjaan ja tilat looppiin.
 
Tämä on myös kokeilemisen arvoinen ja monta kertaa se paras vaihtoehto, jos vahvistimesta löytyy efektilooppi. Mulla yleensä delay ja chrous ovat päätyneet looppiin.
 
Sen verran lisään, että kokeilut kannattaa aloittaa siitä, että wah ja phase on linjassa ja delay loopissa.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
RawknRawl
28.08.2012 11:09:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Älä ihmeessä kokeile itse: voi nimittäin vaimo jättää, koira jäädä auton alle, talo palaa ja anoppi nousta haudasta.
 
Juuri mikään tässä maailmassa ei ole suositeltavampaa, kuin kysyminen silloin, kun ei jotakin tiedä tai on asiasta epävarma. Monelta harmilta ja vaivalta ihminen matkallaan säästyy, kun rohkeasti kysyy. Kysyä voi myös mielipidettä. Sen, keneltä mielipidettä kysytään, pitäisi olla otettu eikä nyreissään. Olkoon vaikka isompikin kollektiivi.
 
Ymmärrän toki, että kyseleminen intternetin keskustelupalstoilla voi häiritä virtuaalihahmojen ja nimimerkkien virtuaalista chillaamista siellä intterntissä. Pitää edetä varpaillaan, ettei aiheuta virtuaalimeteliä ja herätä nalleja.
 
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
Rubuinen
28.08.2012 11:18:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RawknRawl: Ymmärrän toki, että kyseleminen intternetin keskustelupalstoilla voi häiritä virtuaalihahmojen ja nimimerkkien virtuaalista chillaamista siellä intterntissä. Pitää edetä varpaillaan, ettei aiheuta virtuaalimeteliä ja herätä nalleja.
 
Jep. Joitain virtuaalihahmoja se häiritsee ja paljon:-). Menisivät ammattimuusikot&yli-ihmiset.comiin!!
 
GrooverMan
28.08.2012 11:47:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RawknRawl: Juuri mikään tässä maailmassa ei ole suositeltavampaa, kuin kysyminen silloin, kun ei jotakin tiedä tai on asiasta epävarma. Monelta harmilta ja vaivalta ihminen matkallaan säästyy, kun rohkeasti kysyy. Kysyä voi myös mielipidettä. Sen, keneltä mielipidettä kysytään, pitäisi olla otettu eikä nyreissään. Olkoon vaikka isompikin kollektiivi.
 
Tuli myös mulle mieleen, että onhan tää palsta myös kyselemistä varten. On toki olemassa päättömiä ja jopa tyhmiä kysymyksiä (en viittaa tän ketjun kysymykseen), mutta kuka senkin päättää missä raja kulkee?
 
Tässä oli mun mielestä ihan pätevä kysymys johon löytyi "näin monet tekee, mutta yhtä totuutta ei ole" -tyyppinen vastaus. Siitähän kysyjä voi jatkaa omien kokeilujen parissa.
 
Juccikselle vielä sellanen muistutus, että kaikki ei ole samassa vaiheessa kamojen jne. tuntemuksessa ja näiden asioiden äärellä voi kokea melkoista epävarmuutta.
 
I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve
Rubuinen
28.08.2012 13:22:50 (muokattu 28.08.2012 13:24:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ja kun tässä pedaalijutussahan on näitä, hyväksi havaittuja "oikeita" tapoja mistä on ihan hyvä lähtee kokeilemaan niitä omia juttujaan. Vähän niinku kirjoittamisessa, ensin opetellaan aakkoset jne.
 
E: ja silloin vanhaan "hyvään" aikaan kyseltiin musakauppiailta ja/tai kavereilta miten nää hommat toimii, tai ainakin mä tein. Ehkä jotkut vaan tajuaa kaiken paremmin ilman mitään apuja...
 
MannihilatoR
28.08.2012 13:51:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mites multiefekti? looppiin?
 
...ja hymiöt viestini loppuun: :D :D :D :D :D :D
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «