Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksi comboa vai puolistäkki?
1
von spets
26.08.2012 12:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soitellut paljon modatulla Marshall 2203 + 1960A -yhdistelmällä treeneissä ja keikoilla. Sen lisäksi mulla on backup-virityksenä EH:n Magnum pedaalin kokoinen vahvistin.
Olen miettinyt rakentavani tämän kioskin tilalle kaksi 1x12" 18w comboa (Marshall 1974?) joilla ehkä saisin monipuolisemman käytön ja soundipaletin.
- Parempi suuntaavuus kahdella kajarilla vaikka v-muodossa.
- Toinen toimii samalla varalaitteena.
- Voi ehkä keikoilla ajaa päätesäröille.
- Toisen koneen voi säätää eri soundeille - laajempi äänikuva.
- Helpompi roudata ja mahtuu autoon paremmin.
 
Onkos täällä vastaavaa hyppäystä tehneitä kitaristeja? Mitä olette käytännössä huomanneet?
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
harryk
26.08.2012 13:16:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2x1x12" combopari ei ikinä tule saundaamaan samalta kuin suljettu 4x12" kaappi. 18 W marsusta ei paljoa puhdasta headroomia irtoa. Se menee särölle aika äkkiä verrattuna 100 w 2203-vahvariin. Kahden vahvarin yhtäaikainen käyttö voi aiheuttaa paskamaisia maalenkkejä ja hurinoita. Olen yrittänyt käyttää kahta vahvistinta yhtäaikaa AB-kytkimellä ja kokeillut vaikka mitä kytkimiä, mutta huonolla menestyksellä. Pörinöitä on aina syntynyt hyvistä ja laadukkaista kytkimistä huolimatta. Kahden vahvarin käyttö kyllä houkuttaisi mm. stereoefektin aikaansaamiseksi.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
PJS
26.08.2012 13:47:34 (muokattu 26.08.2012 13:50:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaks comboa on erittäinkin puolustettava homma monestakin syystä:
 
+ Tarvittaessa voi helposti käyttää vain toista
+ 18w vahvaritkin on riittävän äänekkäitä mihin tahansa tilanteeseen suomen keikkalavoilla. Jos clean headroom ei riitä ni mikkiä styrkkarin eteen. Mut sit taas kolikon toisena puolena on se, et saat sitä vahvarin omaa säröä, jopa päättärisäröä käyttöön koska sitä tulee inhimmillisemmällä volalla kuin siitä 100w härvelistä.
+ Saundien säätämisessä on kätevää optimoida toinen vahvari hoitamaan yhtä aluetta taajuusalueesta ja toinen toista, vähän samalla idiksella kuin jos sulla olis jakosuodin. Silloin saat
 
- Ilman kunnollista splitteriä on just hurisevien maalenkkien vaara. Itse olen käyttänyt Lehlen P-splittiä missä on eristetyt lähdöt molemmille vahvareille ja toisessa lähdössä on ground-lift toiminto + vaiheenkääntö tarvittaessa joilla saa ratkottua maalenkkien/vastavaiheisuuden tuomat ongelmat.
- 2 vahvaria maksaa enemmän kuin 1
 
Peace!
jumara
26.08.2012 14:00:42 (muokattu 26.08.2012 14:12:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

von spets: Olen soitellut paljon modatulla Marshall 2203 + 1960A -yhdistelmällä treeneissä ja keikoilla. Sen lisäksi mulla on backup-virityksenä EH:n Magnum pedaalin kokoinen vahvistin.
Olen miettinyt rakentavani tämän kioskin tilalle kaksi 1x12" 18w comboa (Marshall 1974?)

 
Nojoo, luulen ymmärtäväni jotain tästä teemasta. Mulla on sekä 2203 half stack että "1974 stereosetti" (tarkkaan ottaen 1974x combo ja 2061x+1974cx lisäkaappi). Ja backuppina juurikin EHX Magnum... ;-)
 
Kuten Harry jo totesi, melkoisen erilaisesta lähtökohdasta puhutaan. Muutamia ranskalaisia huomioita:
 
- taajuusvaste on täysin erilainen johtuen erilaisesta konstruktiosta, 1974x on käytännöllisesti katsoen pelkkää keskiääntä (etenkin jotain 900 hertziä on paljon!) siinä missä half stack tarjoaa alapäätä hulppeammin -> isoilla lavoilla ja etäisyyksillä half stack on luonnollisesti käyttökelpoisempi
- konstruktio vaikuttaa myös äänen leviämiseen, half stack on melko suuntaava, 1974x kätevä pienellä lavalla, kuuluu lattialtakin joka suuntaan
- perussoundi vaikuttaa luonnollisesti soveltuvuuteen eri genreissä - 1974x on melko puhtaasti bluesrock-kone, half stack taittuu myös modernimpaan kamaan
- 1974x:ssä on se yksi soundi, jota ei tonella (=hi cut) paljon muokata - kahta styrkkaria eri asetuksiin säätämällä ei paljon vahvistinkohtaista eroa saa, tätä vois tehostaa vaihtamalla toiseen eri elementin. 1974x:n kanavat ovat myös vastavaiheessa, eli niiden yhdistely ei onnistu ilman kaiutinjohtoihin kajoamista
- 1974x on käsittämättömän äänekäs vahvistin, vielä ei ole tullut vastaan suomalaista keikkamestaa, jossa päätesäröä olisi voinut käyttää ilman keinokuormaa - toisaalta, 1974x on jo kolmosella sen verran murolla, että mitään funk-kliinejä ei kannata odottaa. Itse asiassa humppareilla on turha odottaa puhtaita soundeja alkuunkaan.
- 1974x ottaa käsittämättömän hienosti pedaaleita vastaan, headroomin puutteesta johtuen boostaamiselle tulee luonnollisesti raja vastaan melko varhain
- jos stereokäyttö ei ole must, niin kannattaa harkita 1974cx lisäkaappia. Lisäkaappi tuo nimittäin hieman lisää headroomia kehiin.
- tuplakombojen kanssa roudaus ei helpotu, toki 1974x menee matalampana johonkin perusfarmariin helpommin kuin 1960. 1974 tarvii kyllä casen, jolloin tuplasetti saattaa viedä jopa enemmän tilaa.
- 1974x on uskomattoman kaunis vahvistin!!! Ja kaksin aina kaunihimpi.
 
In a nut shell:
- 2203 = monipuolisempi, ryhdikkäämpi ja jytympi, paras osa-alue 80-luvun stadionrock. Aina yhtä miehekäs.
- 1974x = blues, 70's rock. Saanut pikkulavoilla hemmetisti kiitosta miksaajilta, toimii kivasti pikkuvoluumeilla kera pedaalien.
 
Ihania nuo on molemmat. Ja eroistaan huolimatta niin selkeästi Marshalleja!
 
"Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1
PJS
26.08.2012 14:04:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks ajatus vois olla sellainen, että kahden samanlaisen combon sijasta käyttäis itseasiassa kahta erilaista comboa niin että niiden ominaisuudet täydentää toisiaan. Mulle itsellä esim. 50w hiwatt cleanheadroomia ja ryhdikästä botnea varten+vaihtelevasti joku muu aiemmin säröytyvä combo vintagehenkistä middlepöhinää ja muroa varten.
 
Peace!
Confidentum
26.08.2012 14:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kokeilin taannoin W/D Marshall Bluesbreaker + WEM Dominator parivaljakkoa (takaa avoimet kombot). Jumalaiset oli soundit ja homma toimi sellaisissa ohjelmistoissa, jossa oli akustista bassoa, kongakilkuttimia ja pianoa ja stemmoja. Sitten rock-osastolla bändin kanssa se ei sitten oikein päässyt oikeuksiinsa ja oikeastaan jäi vähän jalkoihin muihin verrattuna. Meinaan siis, että käyttötarkoituskin osin sanelee, mikä on sopivin kattaus.
 
jii.haanpaa
26.08.2012 17:00:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haa...juuri tuli harrasteltua tandemivahvarointia 1974X:llä. Mulla vain sattui tällä kertaa olemaan toisena vahvarina 2x12" jubilee-kombo. 1974X tremolo-kanava hypättynä jubileen maltillisesti pyöriteltyyn särökanavaan oli oikein viihdyttävä yhdistelmä. Miksipä tuo ei mahdollistaisi samanlaisia leikkejä kahdella 18W:kin? Historian sivuunhan tuota ollaan noilla vahvareilla harrastettu.
 
Jumara, ilmeisesti näppärin tapa saada 1974X:n kanavat samaan vaiheeseen olisi sopiva bufferoitu pedaali jumpperipiuhojen välissä (esim bossit). Itse metsästelen mm. tähän käyttöön Barberin launch padia: http://www.barberelectronics.com/LaunchPad.htm
 
PJS
26.08.2012 17:17:38 (muokattu 26.08.2012 17:18:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laittaisin tollasen sijaan kyl ihan tohon tarkoitukseen tehdyn laitteen.
 
esim.
http://proguitarshop.com/lehle-p-sp … assive-high-impedance-splitter.html
 
Peace!
blues guitar
27.08.2012 05:28:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen kanssa käyttänyt kahta comboa stereopedaalien perässä. Esim. kaiut ja chorus kuulostaa hienolta stereona. Joillain vahvistimilla ongelmaksi on muodostunut maalenkistä johtuva hurina mutta ei kaikilla vahvistimilla.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
jii.haanpaa
27.08.2012 07:07:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mä laittaisin tollasen sijaan kyl ihan tohon tarkoitukseen tehdyn laitteen.
 
esim.
http://proguitarshop.com/lehle-p-sp … assive-high-impedance-splitter.html

 
Onhan se Barberikin juuri tuohon tarkoitukseen tehty :) Siis vaiheen "kääntöön". Puhtaasti mutu-tasolla arvostan Barberin opareilla toteutettua ajatusta tässä puuhassa ja kuvittelen sen olevan ratkaisuna oikein toteutettuna "hifimpi" kuin passiivinen muuntajasplitteri (tyyliin esim tuo pikku-lehle). En olisi tätä korttia muuten tarjonnutkaan, mutta kun puhuttiin nimenomaan 18W marsujen ketjuttamisesta, jolloin saman vaiheen jumpperointiin ei tarvita muuta kuin piuha.
 
Kiitoksia Lehle-vinkistä. Pistetään sekin tutkalle, varsinkin firman Dual SGoS vaikuttaisi pätevältä härpäkkeeltä.
 
PJS
27.08.2012 07:35:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii.haanpaa: Onhan se Barberikin juuri tuohon tarkoitukseen tehty :) Siis vaiheen "kääntöön". Puhtaasti mutu-tasolla arvostan Barberin opareilla toteutettua ajatusta tässä puuhassa ja kuvittelen sen olevan ratkaisuna oikein toteutettuna "hifimpi" kuin passiivinen muuntajasplitteri (tyyliin esim tuo pikku-lehle). En olisi tätä korttia muuten tarjonnutkaan, mutta kun puhuttiin nimenomaan 18W marsujen ketjuttamisesta, jolloin saman vaiheen jumpperointiin ei tarvita muuta kuin piuha.
 
Kiitoksia Lehle-vinkistä. Pistetään sekin tutkalle, varsinkin firman Dual SGoS vaikuttaisi pätevältä härpäkkeeltä.

 
lehlen tms. härveleiden etuna on mahdollisuus puuttua mahdollisiin maalenkkeihin. Mut joo, ehkä se vois olla jopa molempi parempi :D
 
Peace!
von spets
27.08.2012 14:56:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä kommentteja. En arvannut sen 1974x:n olevan NIIN aikaisin säröytyvä..
 
Mulla on aika hyvä SF Princeton Reverb jota olen rukannut itselleni sopivammaksi - 12" kajari, Stokes-mod ja muuta kivaa. Se voisi olla toinen osapuoli kun se OCD:n kera soundaa hienolta. Vola riittää bändissämme jos sen kaveriksi laittaa toisen 12-18 wattisen.
Eksperimentoidaan!!
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
Arttu_Ace
27.08.2012 15:24:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipas tästä mieleen, että Lynyrd Skynyrdin kitaristit (kaikki kolme) veti muutama vuosi sitten semmosella setupilla, että niillä oli full stackin sijaan 2x12 combo ja nuppi+4x12 kaappi yhtenä kauniina nippuna. Ylhäältä alaspäin siis nuppi - combo - kaappi. Se, miksi tämmönen setup niillä oli, jäi minulle mysteeriksi. Ehkäpä se combo oli siinä vaan backupina. Kivan näköinen nippu semmonen jokatapauksessa oli.
 
"Yritän olla kitara-, rock- ja muunkin musiikin suhteen avarakorvainen, mutta mun mielestä ois kyllä kaikkien etu, ettei tota djenttiä äänitettäisi tai esitettäisi enää sekuntiakaan. Ikinä." -Jucciz
Jucciz
27.08.2012 17:26:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arttu_Ace: Tulipas tästä mieleen, että Lynyrd Skynyrdin kitaristit (kaikki kolme) veti muutama vuosi sitten semmosella setupilla, että niillä oli full stackin sijaan 2x12 combo ja nuppi+4x12 kaappi yhtenä kauniina nippuna. Ylhäältä alaspäin siis nuppi - combo - kaappi. Se, miksi tämmönen setup niillä oli, jäi minulle mysteeriksi. Ehkäpä se combo oli siinä vaan backupina. Kivan näköinen nippu semmonen jokatapauksessa oli.
 
Myös 2x nuppi - nuppi - nuppi - kaappi toimii. ;)
 
https://dl.dropbox.com/u/4302688/mursutm.jpg
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
sickboy
27.08.2012 21:08:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen jonkin verran käyttänyt kahta eri Bad Cat 1x12 comboa....ja onnistuneesti. Morleyn ABY-boxilla jaoin signaalin. Toinen vahvistin on Bad Cat Cub II (El84-putkilla) ja toinen on Bad Cat Panther (6V6-putkilla). Tossa jälkimmäisessä on vaiheenkääntäjä, minkä avulla saa mahdollisen vaihevirheen pois.
 
Mitään lisähurinoita toi toisen vahvistimen lisääminen ei ole aiheuttanut. Kolmessa eri keikkapaikassa olen tätä yhdistelmää ajanut, eikä ylimääräisiä hurinoita ole ilmennyt. Tos tulee sit se vaihtoehto mukaan, että jos jakaa signaalin stereoksi vaikka delaypurkin kautta, niin saa stereodelayt mukaan kuvioon. Leventää saundia oikeasti mukavasti, kun combot on jonkin verran pannattu eri laitoihin pa-kamoissa.
 
blues guitar
28.08.2012 05:28:17 (muokattu 28.08.2012 05:36:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaankin huomionarvoinen asia toi että toinen combo toimii sitten backuppina mahdollisen vahvistinrikon sattuessa.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
von spets
28.08.2012 10:48:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen huitelin OCD + Princeton Reverbillä rokkibändin treenit läpi ja vola riitti mainiosti. Soundikin oli ihan terve 12" kajarilla, sekä puhdas että särö. Siinä on sitten toinen puolisko ja toiseksi voisin hommatta jonkun Marshallin :D
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
Imper
28.08.2012 14:28:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon ton stereosetupin suosija. Ellei tarvii soittaa ihan mörkömusiikkia, jossa tollaset isot komerot on omimmillaan. Pari selkeästi erityylistä comboa stereoksi ja Nikun sanoin "tarvii soittaa puolet vähemmän!" :)
 
Mutta tosiaan, onhan tossa stereosetupissa enempi vaivaa: molemmat pitää mikittää + säätää soundit, joten miksaajat ei oo aina kiireessä kovin innoissaan tosta. Eikä suoraan sanottuna jaksa itekään enää kantaa ku yhden ja kevyen keikoille matkaan :)
 
Everyone is a per-son
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «