Aihe: Musa-alaa SIVUAVIA opiskelupaikkoja?
1 2
Sambba
06.11.2002 12:44:50
Mulla alkaa lukioaika olemaa kohta ohi, eikä jatko-opiskelupaikkaa ole vielä tiedossa. En haluaisi opiskella itse musiikkia (esim. Sibelius-akatemiassa), vaan pidän sen ikäänkuin harrastuksena. Tiedän kyllä Ikaalisten soitinrakennuksen ja Orimattilan musiikkiteknologilinjan (miksausta ym.) Mutta onko Suomessa muita vastaavanlaisia paikkoja? Vastata voi tänne tai sähköpostiini.
Kiitos jo etukäteen.
MacGyver
06.11.2002 13:35:52
Mulla alkaa lukioaika olemaa kohta ohi, eikä jatko-opiskelupaikkaa ole vielä tiedossa. En haluaisi opiskella itse musiikkia (esim. Sibelius-akatemiassa), vaan pidän sen ikäänkuin harrastuksena. Tiedän kyllä Ikaalisten soitinrakennuksen ja Orimattilan musiikkiteknologilinjan (miksausta ym.) Mutta onko Suomessa muita vastaavanlaisia paikkoja? Vastata voi tänne tai sähköpostiini.
Kiitos jo etukäteen.

Miltä kuulostaisi TKK:lla Akustiikka ja äänenkäsittelytekniikka Tietoliikennetekniikan alla? Itse olen pyrkimässä sinne heti ensi vuonna ja luultavasti pääsenkin. TKK:lla sanottiin avoimissa ovissa, että tuolla käyvät ihmiset ottavat kohtuullisen yleisesti sivuaineita Sibelius-akatemiasta. Tiedä sitten kuinka läheltä menee musa-alaa, koska minulla on sellainen kutina perseessä että joutuu kuitenkin mittaamaan generaattorien melutasoa =).

-MacGyver
Fortune
06.11.2002 13:48:44

Miltä kuulostaisi TKK:lla Akustiikka ja äänenkäsittelytekniikka Tietoliikennetekniikan alla? Itse olen pyrkimässä sinne heti ensi vuonna ja luultavasti pääsenkin. TKK:lla sanottiin avoimissa ovissa, että tuolla käyvät ihmiset ottavat kohtuullisen yleisesti sivuaineita Sibelius-akatemiasta. Tiedä sitten kuinka läheltä menee musa-alaa, koska minulla on sellainen kutina perseessä että joutuu kuitenkin mittaamaan generaattorien melutasoa =).

-MacGyver

Kaikkiko tulevat TKK:lle? Orfushan aloitti juuri tänä syksynä ko. opinnot. Itsestäni tosin tulee graafisen tekniikan taitaja (jollen kypsy vielä tästä lisää ja pyri ensi keväänä OKL:aan), mutta sama oppilaitos. Itselläni ei älli riitä sähköosaston opintoihin.
fridgebuzz
06.11.2002 14:09:40

Torniossahan on Suomen parhaimmaksi kehuttu AMK, juuri siis tämän media- ja musiikkipuolen osalta.
qfleax
06.11.2002 14:36:08

-MacGyver

Nojoo. Kyllä tuo aika akustiikka painotteista on eli joudut tosiaan Sibelius-akatemiasta tai jostain tempasemaan itse musiikin sisällöntuotannon puolta. No jos sitten lisäksi taas DSP:t ja soitinmallintaminen kiinnostaa niin sitten olet varmaan suuntaamassa oikeaan paikkaan. Jos ei meluntorjunta erityisesti kiinnosta kylläpähän mittaukset enemmänkin liittyvät erilaisten vasteiden mittauksiin täysin kaittomassa huoneessa tms. Painotus TKK:n akustiikalla tuoksahtaa hieman muutenkin tuonne DSP puolelle (lue matkapuhelinääniteknologia tms.).
Vilhelmus
06.11.2002 15:17:21

Lupus juuri kyseli samaa
Itse olen täällä PirAMKissa opiskelemassa digitaalista ääntä ja kaupallista musiikkia

http://www.piramk.fi -> Virtain toimipiste -> viestintä -> digitaalinen ääni ja kaupallinen musiikki
HB
07.11.2002 07:59:01

-MacGyver

Tota mäkin suunnittelin, ja ehkäpä vielä pyrinkin. Mut kannattaa muistaa, opinnot TKK:lla on teoriapainotteisia, joten jos ei matikan ja fysiikan laskut kiinnostanu lukiossa, niin ihan turha pyrkii. Muakun kiinostais käytännönläheinen opiskelu. No perkele, pakko on kohta päättää...
Kore
07.11.2002 08:56:01
Itsekin olen miettinyt vastaavanlaisia kysymyksia, kun nyt on lukion viimeinen vuosi menossa.

Osaako kukaan kertoa tarkemmin tuosta Orimattilan musiikkiteknologialinjasta? Kävin kotisivuilla, mutta ne olivat niin suppeat, että en päässyt puusta pitkälle. Onko paikkaan mitään järkeä mennä (vai voiko sinne ylipäätään mennä), kun on suorittanut ylioppilastutkinnon? Mitä tuonne musiikkiteknologian alalle pääsemiseksi vaaditaan?
Jurza
07.11.2002 09:40:19

Tietääkö joku onko Ylellä jotain äänittäjä-koulutusta. Eräs tuttu joskus sanoi opiskelevansa siellä animaattoriksi ja jotenkin muistin että olisin myös jostain kuullut että siellä olisi myös muuta koulutusta. Itse en ole tietoa löytänyt mistään! apuja tarvis!
Wilhelmus, miltä on Pirkammaa vaikuttanut?? maukavakin paikka??
Jurza
07.11.2002 10:13:58

Kävin kotisivuilla, mutta ne olivat niin suppeat, että en päässyt puusta pitkälle Kerroppas mistä osoitteesta noi sivut löytyy?? ois hauska käydä kattomassa.
qfleax
07.11.2002 10:21:54

TKK:lla on teoriapainotteisia, joten jos ei matikan ja fysiikan laskut kiinnostanu lukiossa, niin ihan turha pyrkii. Muakun kiinostais käytännönläheinen opiskelu. No perkele, pakko on kohta päättää...

No mua ei liikaa kiinnostanut lukiossa eikä TKK:llakaan. Mutta päätin vaan hoitaa noi pakolliset matikat ja fyssat. Opiskelujen loppupuolella kun voi sitten kikkailla vähän mitä haluaa opinnoikseen ja opiskella aika hyvin sitä mitä haluaa, jos vaan perustelutaitoa löytyy.

Turhan teoriapainotteista on toki monasti ja sitä on syytä olla valmis sietämään vaikka välillä ei nappais hirveesti. Toisaalta käytännönläheisempääkin löytyy aina välillä ja se "kauneus" tuossa teoriapainotteisuudessa on että eivät tiedot toivottavasti vanhene heti, kun opetellaan enemmän periaatteita ja ajattelumalleja. No itse en niin liian teoriajutuista perusta. Lisäksi mitään lukiomatikkaa ja -fyssaa en ole oikeastaan alun jälkeen tarvinnut. Riippuu toki täysin mitä opiskelee:)
Kore
07.11.2002 10:57:00
Kerroppas mistä osoitteesta noi sivut löytyy?? ois hauska käydä kattomassa.

http://www.oi.phkk.fi/olantuutti/sivut/kulttuuriala.html

Tietääkö kukaan tosiaan enempää tuosta oppilaitoksesta? Onko kyseinen opinahjo tarkoitettu peruskoulun jälkeen käytäväksi?
Pälli
07.11.2002 12:35:35
Lupus juuri kyseli samaa
Itse olen täällä PirAMKissa opiskelemassa digitaalista ääntä ja kaupallista musiikkia

http://www.piramk.fi -> Virtain toimipiste -> viestintä -> digitaalinen ääni ja kaupallinen musiikki

Kerropas vähän enemmän tuon paikan meiningistä -> Onko käytännön harjoituksia paljon vaiko pelkkää teorialätinää? Onko laitteistoja riittävästi opiskelijalukumäärään nähden? jne.
Vilhelmus
07.11.2002 15:33:21

Wilhelmus, miltä on Pirkammaa vaikuttanut?? maukavakin paikka??

Oon tykännyt tosipaljon. Rennot aikataulut, häröä porukkaa. Musaopinnot ovat vaikuttaneet asiallisilta ja vielä parempia lienevät myöhemmin. Sen verran alkuvaiheessa, etten sano enempää. Nääs.
himmee
08.11.2002 20:33:08
Mä haluun kans!
Vilhelmus
08.11.2002 22:07:09

Tää voi olla tyhmä kysymys, mut...

Tarviiko tuolla pääsykokeissa (siis PirAMK) niinkun soittaa montakin biisiä? Jos meinaan hakee esmes just tonne musiikkiteknologian linjalle?

Ei soiteta ainoatakaan biisiä. Se ei ole mikään soittajalinja (vaikka tosin kaikki jotain soittavatkin...).
Vilhelmus
08.11.2002 22:08:02

Kerropas vähän enemmän tuon paikan meiningistä -> Onko käytännön harjoituksia paljon vaiko pelkkää teorialätinää? Onko laitteistoja riittävästi opiskelijalukumäärään nähden? jne.

Käytäntöä on enemmän kuin teoriaa, mutta teoriaakin hieman. Laitteistoja nyt aina voisi olla enemmän, mutta ... sanoisin että suht' riittävästi. Mitäs vielä...enpä keksi oikein mitä kertoisin. Kysy lisää.
orfus
09.11.2002 15:30:06
TKK:lla tosiaan aloitin tänä syksynä. Täytyy kyllä sanoa että aika todella teoriapainotteista on nämä pari ekaa vuotta. Matikkaa, fysiikkaa, piirianalyysiä, digitaalitekniikan perusteita. Ei paljoa muusikon sydäntä lämmitä. Parin vuoden päästä sitten sinne akustiikan osastolle opiskelemaan. Sielläkin opiskelu painottuu melkein kokonaan mittauksiin ja muuhun tiedepohjaiseen juttuun: mitään miksaamista täällä et voi opiskella. Taisi siellä joku äänitaajuustekniikan kurssi olla joka sivuaa jonkun verran äänentoistosysteemiä. DSP-tekniikan (Digital Signal Processing) osaamisesta on tietenkin hyötyä kun tietää ihan virtapiiritasolla mitä se digitaalimultiefekti on syönyt. Itse olen ajatellut myös tuota Orimattilaa, PirAMK:ta, Sibistä tai muuta ihan oikeasti asiaan liittyvää opiskelupaikkaa liittää DI:n tutkintooni.

Pitää kuitenkin muistaa että pelkällä musiikkiteknologiakoulutuksella ei vielä hirveän ruusuisia tulevaisuudennäkymiä pääse maalailemaan, käsitykseni mukaan tuolla alalla leipä on melko pieninä palasina maailmalla. Tässä mielessä on ihan hyvä suorittaa tuo DI:n tutkinto. Sisältäähän se ihan sitä raakaa matemaattista puolta mutta niiden avulla oppii ymmärtämään äänityshommaa ihan sillä 10110011001 -tasolla. Mutta melko vaikeaa on ainakin minun motivoida itseäni siihen että "lue nyt 3 vuotta näitä fysiikkoja ja matikoita niin pääset sitten sen jälkeen tekemään jotain mikä liittyy aika etäisesti varsinaiseen piuhat-kädessä -tyyliseen musatekniikan opiskeluun".
Mohla
12.11.2002 22:22:52

Tää voi olla tyhmä kysymys, mut...

Tarviiko tuolla pääsykokeissa (siis PirAMK) niinkun soittaa montakin biisiä? Jos meinaan hakee esmes just tonne musiikkiteknologian linjalle?

Joo. Olen tuon W:n kanssa samalla luokalla.
Ennakkotehtävänä oli tehdä äänimaisema tiettyyn videoon. Sitten piti tehdä semmonen pieni portfolion tapanen, jossa kerrottiin mitä on tehnyt ja silleen.
Sen perusteella valittiin sitten pääsykokeisiin, joissa ei ollutkaan kun haastattelu. Siinä kyseltiin vähän tarkemmin niistä jutuista mitä oli kertonut portfoliossa, ja jotain muuta alaan liittyviä juttuja.

Opetus on ainakin rentoa. Englanninopettaja sanoi ensimäisellä tunnilla, että: "Ottakaa vaikka ne läksyt sinne baariin mukaan siihen tuopin viereen, jos on ajankäyttö ongelmia".
Teoriaakin on mutta se on mielenkiintoisista jutuista. Ei mitään turhaa löpinää. Sitten jos joku MIDI-teoria on jo täysin tuttua, ei siellä tunneilla ole pakko roikkua.
Käytäntö on vasta alkamassa nyt, mutta hyvältä näyttää.
Tällä viikolla pitäis vääntää soundi Korgin Trinityyn...

Suosittelen kaikille alasta kiinnostuneille, etenkin studiopuolelle haluaville. Tulkaa tutustumaan tai jotain.

Ja onhan Virroilla ALKO!
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)