Aihe: Fender 65 Deluxe Reverb Reissue
1 2 3 4
Broadcaster
24.04.2012 08:43:36
aristoteles666: väärin luettu.

Whaaaat...?
edgehill
24.04.2012 10:35:02
Butterscotch: Whaaaat...?

Arvelen kommentin syyksi sitä, että linkittämässäsi keskustelussa lähinnä puitiin sitä, että tuo "bright cap" ei tuonut mitään oleellista muutosta soundiin jos muutosta nyt olikaan. Mutta onhan noita bright cap -modeja tosiaan tehty paljon.

Mun DRRI:ssä on semmoinen modi, että reverb ja tremolo ovat myös Normal-kanavan käytössä. Samalla kanavat eivät enää ole vastavaiheessa joten ne voi suoraan jumpperoida keskenään.
Broadcaster
24.04.2012 11:18:23
Analyysistäsi riippumatta jäi silti epäselväksi, että mikä oli väärin luettu :)
Ehkä Aristoteles oli lukenut jotain väärin tms, no eipä sillä väliä.
Laulava Kylätohtori
03.05.2012 14:54:15
Kyllä tätä tarttis nyt päästä testaamaan...

Raumalla nyt ei tietenkään ole ja porissakin näytti saldot "tilattavaa". Turkuun ei jaksaisi millään lähteä, mutta kai se sitten täytyy...

... ellei kenelläkään raumalaisella ole tällaista, mitä saisi vähän testata....
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano...
madcow2
03.05.2012 15:26:32
Laulava Kylätohtori: Kyllä tätä tarttis nyt päästä testaamaan...

Raumalla nyt ei tietenkään ole ja porissakin näytti saldot "tilattavaa". Turkuun ei jaksaisi millään lähteä, mutta kai se sitten täytyy...

... ellei kenelläkään raumalaisella ole tällaista, mitä saisi vähän testata....

Nojuu, ei taida mun selittelystä olla taas paljoa apua mutta yritän silti. Porista oot vissiin soundcityn tsekannu? Ei taida olla noita DRRI:tä mutta hotrodeja ja super sonic oli ainakin joku päivä vielä kun kävin. Ei ne tietty samoja vehkeitä oo, mutta tolla supersonicilla vois enkä saada hiukan makuja, että kannattaako lähteä turkkuseen.

Oli taas kyl turhaakin turhempi sepustus, pakko myöntää. Tämmösiä nää saikkupäivien tuotokset on. :/
Möö. Koti on mun stage.
Laulava Kylätohtori
03.05.2012 16:13:50
madcow2: Nojuu, ei taida mun selittelystä olla taas paljoa apua mutta yritän silti. Porista oot vissiin soundcityn tsekannu? Ei taida olla noita DRRI:tä mutta hotrodeja ja super sonic oli ainakin joku päivä vielä kun kävin. Ei ne tietty samoja vehkeitä oo, mutta tolla supersonicilla vois enkä saada hiukan makuja, että kannattaako lähteä turkkuseen.

Oli taas kyl turhaakin turhempi sepustus, pakko myöntää. Tämmösiä nää saikkupäivien tuotokset on. :/

Kaikkea muuta kuin turha.....

Itse asiassa HRDeluxe ja Super Sonic ovat molemmat olleet myös himottujen listalla, mutta "isojen poikien" jutut ovat kääntäneet päätä enemmän DRRI:n puoleen. Toki siinä olisi watteja sopivammin kotisoittoon (paitsi tuota SS taitaa saada myös ~20 wattisena)...

Ehkä olisi viisainta aloittaa kierros porista nuilla porin vehkeillä ja sitten vielä testata myöhemmin DRRI... Oma maku, kun ei aina välttämättä ole sama kuin "netin ihmemaailman isoilla pojilla"...
madcow2
03.05.2012 16:26:12
Laulava Kylätohtori: Kaikkea muuta kuin turha.....

Itse asiassa HRDeluxe ja Super Sonic ovat molemmat olleet myös himottujen listalla, mutta "isojen poikien" jutut ovat kääntäneet päätä enemmän DRRI:n puoleen. Toki siinä olisi watteja sopivammin kotisoittoon (paitsi tuota SS taitaa saada myös ~20 wattisena)...

Ehkä olisi viisainta aloittaa kierros porista nuilla porin vehkeillä ja sitten vielä testata myöhemmin DRRI... Oma maku, kun ei aina välttämättä ole sama kuin "netin ihmemaailman isoilla pojilla"...

Näinpä. Se porin supersonic on itse asiassa 22W ellen muista ihan omiani. :o)
Muakin himottaisi kokeilla fendereitä itseasiassa, mutta se lineaarinen volapotikka ei kyl oikeen lämmitä kun volat hyppää kattoon jos nupin kääntää ykkösestä kakkoseen... :(
Möö. Koti on mun stage.
varakeef
03.05.2012 16:45:38
madcow2: lineaarinen volapotikka ei kyl oikeen lämmitä kun volat hyppää kattoon jos nupin kääntää ykkösestä kakkoseen... :(

"Ykkösestä kakkoseen" - mistäs virkkauskerhosta tässä on kyse?

Vaakavasti puhuen, kyllä Fenderin vahvistimissa potikat toimivat ihan järkevällä tavalla.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
madcow2
03.05.2012 16:49:59
varakeef: "Ykkösestä kakkoseen" - mistäs virkkauskerhosta tässä on kyse?

Vaakavasti puhuen, kyllä Fenderin vahvistimissa potikat toimivat ihan järkevällä tavalla.

Vois olla kyllä ihan reilua antaa fenkulle uusi mahdollisuus ja käydä joskus ajan kanssa tyyppäämässä.
Möö. Koti on mun stage.
Laulava Kylätohtori
03.05.2012 16:55:47
Eikös tuo potikkaongelma koskenut vanhoja Hot Rod Deluxeja ja sen johdannaisia...? Uusissahan asia on jo korjattu.
madcow2
03.05.2012 19:02:39 (muokattu 03.05.2012 19:03:27)
Laulava Kylätohtori: Eikös tuo potikkaongelma koskenut vanhoja Hot Rod Deluxeja ja sen johdannaisia...? Uusissahan asia on jo korjattu.

Ahaa :D

No, kertaalleen testannu supersonicia semmosella huikeella puolen minuutin vilkaisulla. Myyjä käänteli nappuloita ja minä rämpyttelin kitaraa. Mieleen jäi vaan, että äänta piisasi. Taidankin joskus ottaa hieman syvällisempään tarkasteluun nämä fenkut ennenkuin enempiä kerkeen tuomita...

lisäys: kiitti vihjeestä, nyt ei tarvi turhia pelätä F-vahvaimia =)
Möö. Koti on mun stage.
RamoQ
04.05.2012 18:56:13
madcow2: Ahaa :D

No, kertaalleen testannu supersonicia semmosella huikeella puolen minuutin vilkaisulla. Myyjä käänteli nappuloita ja minä rämpyttelin kitaraa. Mieleen jäi vaan, että äänta piisasi. Taidankin joskus ottaa hieman syvällisempään tarkasteluun nämä fenkut ennenkuin enempiä kerkeen tuomita...

lisäys: kiitti vihjeestä, nyt ei tarvi turhia pelätä F-vahvaimia =)

Supersonicin omistajana ei voi muuta sanoa kun että kyllä sitä millikerrallaan ronklaamalla pystyy soittamaan inhimillisellä volalla kotonakin. :)

Ja tarvittaessa kyllä tosissaan jytisee sitten ihan kunnolla.
"Nobody boogie like the boogieman"
Laulava Kylätohtori
24.08.2012 15:50:19
Tuon '59 Bassmanin loistavuudesta huolimatta Deluxe Reverb kiinnostaisi edelleen. DR olisi pienempi teholtaan ja painoltaan. Mietin vain, että kannattaako siirtyä Bassmanista Deluxe Reverbiin? Toki tämä on kuulijakohtainen asia, mutta jos jollain olisi kokemuksia molemmista, niin kuulisin mielelläni kommentteja, kumpi lähti, kumpi jäi ja miksi näin...

Tuota DR joskus kokeilin pikaisesti kaupassa(ennen Bassmanin hankintaa), mutta en sen perusteella osaa kyllä mitään sanoa - sellainen jäi mieleen, että aika äänekäs taitaa tuo DR:kin olla, vaikka on vain 22 wattinen...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
24.08.2012 16:00:36 (muokattu 24.08.2012 16:10:33)

Laulava Kylätohtori: Tuon '59 Bassmanin loistavuudesta huolimatta Deluxe Reverb kiinnostaisi edelleen. DR olisi pienempi teholtaan ja painoltaan. Mietin vain, että kannattaako siirtyä Bassmanista Deluxe Reverbiin? Toki tämä on kuulijakohtainen asia, mutta jos jollain olisi kokemuksia molemmista, niin kuulisin mielelläni kommentteja, kumpi lähti, kumpi jäi ja miksi näin...

Itsellä on ollut molemmat. Jos on enimäkseen PA-keikkoja, niin ilman muuta DLX Reverb. Jos on tarkoitus luukuttaa ja saada cleania soundia, niin siihen DLX Reverb tuskin riittää. Onhan siinä sitten tietysti Reverb ja Tremolo. Kevyt putkivahvistimeksi, jos ajatellaan roudaamista. DLX menee sitten itsekseen särölle kun volaa nostetaan nelosen yli. Hienosoundinen vahvistin.
Laulava Kylätohtori
24.08.2012 16:11:04
LaMotta: Itsellä on ollut molemmat. Jos on enimäkseen PA-keikkoja, niin ilman muuta DLX Reverb. Jos on tarkoitus luukuttaa ja saada cleania soundia, niin siihen DLX Reverb tuskin riittää. Onhan siinä sitten tietysti Reverb ja Tremolo. Kevyt putkivahvistimeksi, jos ajatellaan roudaamista. DLX menee sitten itsekseen särölle kun volaa nostetaan nelosen yli.

Harvoin on keikkoja, mutta kyllä ne ovat kaikki olleet mikitettyjä. Ja yleensä kitara mikitetään myös treeneissä. Ja reverb olisi houkutteleva, mutta ei niin houkutteleva, että olisi tullut erillistä poljinta ostettua.

Mietinkin, että miten headroom riittää, mutta toisaalta, mitään super-cleania en tarvitse, vaan soundi saa hieman mennäkin ruttuun - ei tosin kovin paljon. Säröjä sitten pedaaleista.

Jos ajatellaan, että ollaan normaalissa 20 m2 omakotitalon huoneessa ja volume väännetään neloselle kitaran ollessa joku vähän miedommilla mikeillä varustettu strato, niin eikö siinä tarvita jo korvatulpat? Eli saako tuosta kotona vahvistimen omaa säröä vahingoittamatta kuuloa?

Kaiutin kokeiluja olisi myös mukavampi tehdä Deluxeen kuin Bassmaniin, mutta Bassman on sen verran hyvä, etten uskalla sitä sokkona alkaa vaihtamaan...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Jabe
25.08.2012 16:08:15 (muokattu 25.08.2012 17:03:47)

ReBeat: Toi fenderin paneeli on perseestä kun edes manuaaliin ei ole viitsitty kirjoittaa selkeitä ohjeita käyttäjille. Voit kytkeä siihen lisäkaapiksi 16 ohmisen, jolloin yhdessä 8 ohmisen internal speakerin kanssa ne muodostaa 5,3 ohmin kuorman. Sen pitäis olla ihan OK.

Mut eiks niistä kahdesta kaiuttimesta tuu sit aika eri tavalla volumea? Varmaan ok noin siinä mielessä että mitään ei hajoo, mutta ei kait se hyvältä soundaa? Vai soundaako? Onko joku oikeesti koittanut?

edit: Meinaan siis että itte noin peruskoulupohjalta sanoisin, että pannaan lisäkaapiksi mieluiten toinen 8 ohminen, sit on kaksi keskenään samanlaista kaiutinta, molemmista kuuluu 'bout yhtä lujaa. Kokonaiskuorma lienee silloin 4 ohmia, eikös?
ReBeat
25.08.2012 17:32:16

Jabe: Mut eiks niistä kahdesta kaiuttimesta tuu sit aika eri tavalla volumea?

Riippuu kaiuttimien herkkyyksistä. Jos 16 ohminen kaiutin on muutaman desibelin herkempi kuin 8 ohminen, voi niistä kuulua "yhtä lujaa". Kaiuttimien taajuusvaste myös vaikuttaa.
jii.haanpaa
25.08.2012 20:02:26
ReBeat: Riippuu kaiuttimien herkkyyksistä. Jos 16 ohminen kaiutin on muutaman desibelin herkempi kuin 8 ohminen, voi niistä kuulua "yhtä lujaa". Kaiuttimien taajuusvaste myös vaikuttaa.

Ja kun kyse on putkivahvarista, niin 16-ohmisen ei tarvi edes olla herkempi. Päätemuuntajasta riippuen joku kultakorva voi tosin kuulla eroja tonessa, varsinkin jos muuntajassa ei ole erikseen 8 ja 18 ohmin lähtöjä.

Transistorivahvarin (jännitelähde) "säännöt" eivät putkivahvarille (virtalähde) toimi.
jii.haanpaa
25.08.2012 20:16:50
ReBeat: Jos noi kaiuttimet on rinnankytkettyinä eli jonkinlaisessa "yhteisessä" lähdössä, niin eikös siinä silloin päde kuitenkin tehonjakautumisen säännöt. Eli tilanne on eri kuin se, että putkivahvistin yleisesti pystyy puskemaan suunnilleen saman tehon eri kuormiin. Se puskee tuohon "kokonaiskuormaan" tietyn tehon, mutta ton yhteisen kaiutinkytkennän sisällä sitten se 8 ohminen hörppää janoisemmin ja 16 ohmiselle jää vähemmän energiaa. Näin mun mielestä.

Sääh, toki noin. Mun aivopieru, luin huolimattomasti, enkä bongannut ongelmaa. Tsori.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)