Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Palautetta rumpusoundeista?
1 2 3 4
darkus
20.08.2012 23:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
Ajattelin kysäistä joskohan saisin hieman palautetta/kommentteja tänään leipomistani rumpusoundeista, onko häiritsevän kuulosia helinöitä, taajuuksia yms?
Äänittelin tänään siis frendin poppibändiä oppilaitokseni studiolla, ja tällästä tuli koneelle.
 
Lähimikkeihin sekoittelin 30% Steven Slate sampleja. Ihan raidan alkuun jäi joku pieni virvelin miss-triggeröinti joka täytyypi leikellä pois. =)
 
Mikkilistaa:
Kick - Audix D6
Snare - Audix i5
Hitom - Audix D2
Lowtom - Audix D4
 
Overheads - Neumann TLM103
Stereo Room - Neumann KM184
 
Aajuu ja koko paska kvantisoitu käsin 100% timmaan =)
 
https://dl.dropbox.com/u/23190863/RetroNewSingleDrums_done.mp3
 
-Markus
 
Attack Attack, Were back again baby!
Antti1
20.08.2012 23:15:49 (muokattu 20.08.2012 23:17:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä kuulostaa jotenkin siltä, että samplen ja äänitetyn matskun iskun alukkeet eivät osu kohdilleen. Lisäksi näin kokonaan kontekstista irroitetut rummut eivät kerro oikein mitään. Ihan käyttökelpoisen oloista materiaalia joo, mutta raakasoundi, tai sitten koko bändin miksaus (edes vaikka jollain kusisella taustakitaralla tms.) olisi kertonut mulle ainakin paljon enemmän.
 
Eniten tässä häiritsee mua se, että homma on tosiaan melko trigatun/lähimikitetyn kuuloista läiskettä. Overeista ja ambienssista tuleva mekkala ei ole erityisen voimakkaan, paksun tai lämpimän kuuloista.
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
loosah
21.08.2012 00:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää jutut on niin henkilökohtaisesta mausta kiinni. Ei ole oikeaa eikä väärää, vaikka jotkut asiat kuulostavat tylsemmiltä kuin toiset ( vaikkapa nuo Slatet persoonattomuutensa ja ylikäyttönsä takia). Itse en vaan voi nykyään sietää rumpusettiä, jonka jokainen isku on kuin oma soittimensa. Itse ajattelen rumpuja yhtenä kokonaisena instrumenttina, vaikka punchi kärsii. Musiikkimaku toki vaikuttaa.
 
GIGO
Danko
21.08.2012 00:11:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samaa mieltä, eli saisko edes samat pannut luomuna kiitos? Melko häiritseviltä samplet ainakin tässä kontekstissa vaikutti, ollakseen "poppibändin" levyltä.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
darkus
21.08.2012 00:32:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä kuulostaa jotenkin siltä, että samplen ja äänitetyn matskun iskun alukkeet eivät osu kohdilleen. Lisäksi näin kokonaan kontekstista irroitetut rummut eivät kerro oikein mitään. Ihan käyttökelpoisen oloista materiaalia joo, mutta raakasoundi, tai sitten koko bändin miksaus (edes vaikka jollain kusisella taustakitaralla tms.) olisi kertonut mulle ainakin paljon enemmän.
 
Eniten tässä häiritsee mua se, että homma on tosiaan melko trigatun/lähimikitetyn kuuloista läiskettä. Overeista ja ambienssista tuleva mekkala ei ole erityisen voimakkaan, paksun tai lämpimän kuuloista.

 
Hmm, mielenkiintoista. Tsekkasin kyllä monen iskun kohdalta että transientit alkavat samasta kohtaa. Vaiheetkin tsekkasin moneen kertaan. Täytyy perehtyä tuohon lisää.
 
Mulla on overeissa aika rankka highpassfilter (600hz) ja voisin varmaan sitä laskea hieman.
 
Koitan laittaa tilaa vähän kovemmalle ja jos se ei muuta mitään niin sämplään hieman lisää tilaa virveliin. :)
 
Kiitokset kommenteista, makuasioitahan nää ja ite kallistun kyllä enemmän hifiin :)
 
Attack Attack, Were back again baby!
Antti1
21.08.2012 00:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Hmm, mielenkiintoista. Tsekkasin kyllä monen iskun kohdalta että transientit alkavat samasta kohtaa. Vaiheetkin tsekkasin moneen kertaan. Täytyy perehtyä tuohon lisää.
 
Mulla on overeissa aika rankka highpassfilter (600hz) ja voisin varmaan sitä laskea hieman.

 
Saattaa olla toki, että kuulen luurien kanssa ihan omiani väsyneenä särkylääkepöhnässä. Mutta jokatapauksessa toi 600Hz kuulostaa aika rajulta leikkaukselta. Koita napata kokonaan pois ja kato, jos alkais hifipannut rokkaamaan. ;)
 
"I like big tits and an onion butt." "What's an onion butt?!" "It's an ass that brings tears to your eyes."
Spedemix
21.08.2012 02:41:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu. Sanoisin itekkin, että unohetaan ne highpassfiltterit kokonaan rummuista pois :D
 
Basari saundaa tosi hyvältä, tälleen yksikseen kuunneltuna vähän töksähtävältä, mutta siellä musan seassa tuo tulee toimimaan hyvin. Tuo Slate-snaresample saattaapi hukkua toudella pahasti sinne musan sekaan, koska mokoma on todennäköisesti liian matala. Virpan kanssa on siis vähän toisinpäin: Nyt saundaa hyvältä, mutta kun musan laittaa sekaan, meillä on pelkkä pahvilaatikon läiskettä muistuttava saundi (nimim. Monta kertaa joutunu miksuttamaan juuri tuota samaista snarea ja aina v*tuttaa). Mä suosittelisin voimakkaasti vaihtamaan sen johonkin korkeamman vireen omaavaan yksilöön. Kuulen myös ite tuon "mistriggauksen", onhan se trigattu raita printattu ja latenssikompensaatiot päällä?
 
Sit vaan lisää kompuraa jahka sinne sekaan ilmestyy muutakin musaa. :)
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Spedemix
21.08.2012 02:43:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Hmm, mielenkiintoista. Tsekkasin kyllä monen iskun kohdalta että transientit alkavat samasta kohtaa.
 
Jaha, tarkistitko KAIKKI iskut (ja laitoit ohimenneet kohilleen)? Tuo on ollut ainakin mulla se ainoa tapa, jolla saan homman toimimaan...
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
darkus
21.08.2012 07:34:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On printattu ja on päällä.
 
Nuori olen, mutten tyhmä :)
 
Attack Attack, Were back again baby!
Kallekorvola
21.08.2012 09:42:00 (muokattu 21.08.2012 11:12:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua vaivaa noissa pannuissa muutama juttu (mitäs kysyit mielipidettä makuasioista)...
 
-Rumpusämplet varsinkin virvelin osalta kuulostaa... sampleiltä. Huomaa varsinkin filleissä. Menee konemaisen kuuloiseksi, kun on sama sampleisku monta kertaa nopeasti peräkkäin. Setin luonnolliset sointierot ja dynamiikka jää alle. Se, että virvelin kaiku jyrää huonemikkien ambienssin, tekee setistä aika pienen ja keinotekoisen kuuloisen.
 
-Rumpujen soundi kokonaisuutena suhteessa musatyyliin. Makuasia tämäkin, mut mun mielestä sellanen "vanhempi", rosoisempi ja köpömpi soundi tukis kokonaisuutta paremmin. Enemmän mäyhää, vähemmän tykkiä, siis... Karrikoiden meiningissä on nyt vähän sitä, että Lars U soittaa Clashin kanssa. "Kokonaisuus" -käsitys on tullut sen toisen biisin kautta. Tämän biisin kontekstia en tunne, mutta oletan sen olevan samalla suunnalla...
 
-Haitsu. Voi olla että mp3 -konversiolla on osuutta asiaan, mutta jotenkin huonolla tavalla säröisen kuloinen se on. Ja vähän sellainen sohjoinen. Voi olla myös peltivalintakysymys. Ja/tai suurimmalta osin soittotekninen juttu.
 
Loppuun totean vielä, että makuasioitahan nämä.
 
PS: Paikoitellen rumpalin timessa on toivomisen varaa. Koska musassa on vahvasti "disco" mukana, mä oikoisin noi heitot pois oitis, helpottamaan mahdollisia päällesoittoja ja parantamaan biisin groovea yleisesti.
 
Tehdäänkö nopeasti, halvalla vai hyvin? Valitse kaksi mieleisintä vaihtoehtoa.
passe
21.08.2012 11:01:59 (muokattu 21.08.2012 11:10:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Hmm, mielenkiintoista. Tsekkasin kyllä monen iskun kohdalta että transientit alkavat samasta kohtaa. Vaiheetkin tsekkasin moneen kertaan. Täytyy perehtyä tuohon lisää.
 
Aiheesta (siis varsinkin sämpläyksestä) aika vähän tietävänä tuli tästä mieleen sellainen ajatus, että eri rummuissa ja symbaaleissahan on aika paljonkin eroja niiden "syttymisajoissa". Siis siinä kuinka kauan siinä menee ennen kuin raidalla näkyy paksua mustaa varsinaisen lyönnin alkuhetkestä. En tiedä mahtaako tämä olla mikään teema sämplehommissa, mutta tulipa nyt ajateltua tähän ääneen. Lähinnä siis sellainen mahdollinen ongelma tuli mieleen, että jos valitsee sämpleksi kovin erilailla syttyvän soundin.
 
E: Kyllähän tässä tuntuu tulevan Flam-iskuja snareen ihan huolella. Rumpalin ja sämplen ajoitus heittää. Sitä en osaa sanoa sanoa, että onko se lopputuloksessa hyvä vai huono juttu.
 
E2: Osa flam-fiiliksestä saattaa syntyä basarin ja snaren pienestä eriaikaisuudesta siellä täällä. Se on rumpaleilla (tässä kohtaa nousee käsi) aika yleistä, että kun soitetaan basaria joka iskulle niin kakkonen ja nelonen flämmäävät vähän snaren kanssa. Asia jota ei oikein tule huomattua ennen kuin nauhoittelee omaa soittoa.
 
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Numb
21.08.2012 11:16:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Tuo Slate-snaresample saattaapi hukkua toudella pahasti sinne musan sekaan, koska mokoma on todennäköisesti liian matala.
 
Jeps. Ja jotenkin mun korvaan virppa kuulostaa siltä kuin sitä lyötäisiin sudeilla kovaa - selkeä atakki puuttuu.
 
Haikka on vähän sotkuisen oloinen, kuuluu erityisen selvästi tuossa parin minuutin kohdalla ja jälkeen. Kun pitäisi vissiin kuulua tsiki-tsiki-tsiki, niin kuuluukin vain tsilililili :) Eli atakki taas. Ja myös peltiin kaipaisin selkeämmän iskun. Vähän semmoinen suuh - suuh - suuh on nyt. (Aijai kun on hienoa onomatopoetiikkaa mulla nyt.)
 
Basari aika lailla kuosissa.
 
Jotenkin kokonaisvaikutelmasta tulee semmoinen jakomielinen, että lähimikitetyt rummut ovat kaiuttomassa huoneessa muutaman metrin päässä, mutta sitten kuitenkin on stereokuva aika leveä.
 
Mutta eihän tästä tiedä, kun ei ole muu matsku mukana, että mikä se lopputulema on.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head MySpace
jannu
21.08.2012 13:53:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivat konerummut.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
18is9
21.08.2012 14:42:36 (muokattu 21.08.2012 20:58:14)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Jotenkin kokonaisvaikutelmasta tulee semmoinen jakomielinen, että lähimikitetyt rummut ovat kaiuttomassa huoneessa muutaman metrin päässä, mutta sitten kuitenkin on stereokuva aika leveä.
 
En ole AP:n näytettä kuunnellut, mutta tuo kuvaus sopii minusta Kingston Wallin kakkos- ja kolmoslevyyn vallan hyvin.
 
EDIT: Ei nuo nyt ihan Kingston Wallilta kuulosta. Itteäkin häiritsi varsinkin virvelisamplen istumattomuus. Jonkun verran kuuluu tosiaan kahta iskua päällekkän, eli ihan sataprosenttisesti ei ole triggaus onnistunut.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Aki
21.08.2012 20:33:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kovin pahoillani mikäli kyseessä on rumpumiksaus jota olet vääntänyt pitkään, ja laitat kuultavaksi koska olet itse ylpeä miten tykiltä kuulostaa. Nää on makuasioita, ja makujahan löytyy niin kovin erilaisia.
 
Eipä nää tosiaan rumpalin soittamilta rummuilta kuulosta. Eri komponentit on ihan eri soundimaailmaa, lähinnä nyt siis bassari, virveli ja haitsu. Bassari monesti vähän onkin, mutta tässä on mun korvaan jo aivan liikaa ihan eri maailmoja. Ja kun tuo virvelisample ei edes kuulosta hyvältä, jäin pohtimaan että miksi sitä on käytetty ylipäänsä. Ehkä tässä haittaa että kuulijalta jää puuttumaan se biisin kokonaiskuva.
 
"Jos ei kunnolla kuule mitä tekee/on tullu tehtyä, niin käy kuin valtion firmassa. Tietämätön laittaa osaamattoman tekemään tarpeetonta, ni siinä on koko turha työ vaarassa mennä ihan hukkaan." - rintapek 10.1.2012
loosah
22.08.2012 00:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykypäivän musa ja rumpusaundi-ihanne on kuin 90-luvun tekno. Vähän lisää vaan Scooter-namikkaa vaan, ni hyvä tulee.
 
On se vinkee juttu, että 80-, 90-, ja 00-luvun saundit kuulostivat hetken päästä vitun urpoilta, mutta sitä aiemmat äänitykset pitävät pintansa.
 
Eka tungetaan liikaa gate-reverbiä joka reikään, sitten haetaan mahdollisimman kliiniä saundia hienojen tilojen ja kaikujen kanssa ja sit viimeinen vitsaus on tää mahdollisimman suuren ätäkin luominen transient designreilla tms. ja sämpleillä ja paralleleilla. Ihan paskaa.
 
Tälle 2000-2015 saundi-ihanteelle tullaan nauramaan niin paljon vuonna 2023. Ihmiset kaipaavat inhimillistä tatsia. Tai sitten eivät. Arpapeliä.
 
Olispa kaikki, niin ku Deep Purple "Made in Japan":lla. Maailma olis paljon parempi paikka elää, eikä nälänhätääkään olis ja kaikki voisivat hyvin.
 
GIGO
18is9
22.08.2012 08:21:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

loosah:On se vinkee juttu, että 80-, 90-, ja 00-luvun saundit kuulostivat hetken päästä vitun urpoilta, mutta sitä aiemmat äänitykset pitävät pintansa.
 
Se on vähän kuin hiusmuoti. Joko vedetään kaljuksi, tai ei leikata ollenkaan. Kakki muut tyylit näyttävät aivan sairaan naurettavilta parinkymmenen vuoden päästä.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Notefix
22.08.2012 09:06:13 (muokattu 22.08.2012 14:34:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se vinkee juttu, että 80-, 90-, ja 00-luvun saundit kuulostivat hetken päästä vitun urpoilta, mutta sitä aiemmat äänitykset pitävät pintansa.

En mä ehkä olisi totakaan mieltä. Usein ne saundit ja biisit jotenkin liittyvät yhteen ja tekevät ennenpitkään sellaisen nostalgisen mielleyhtymän. Etäisyyden päästä voi taas alkaa diggailemaan vaikkapa jotain ysäriteknoa....tai jotain 2000-luvun vaihteen yli-isoja kitaroita...ja joku Born in the USA tai In the Air Tonight ei kuulostaisi miltä kuulostaa ilman sitä stadionvirvelilä. Noiden soundit on osa tyyliä. Ajaton ja kaikinpuolin tyylikäs musa on sitten eri juttu ja sitäkin tarvitaan.
 
"Layers of layers of shit!"
Mikael
22.08.2012 10:17:06 (muokattu 22.08.2012 14:41:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Notefix: Usein ne saundit ja biisit jotenkin liittyvät yhteen
 
Tässähän se just on ja näin pitääkin olla. Soundi itsessään ei ole hyvä/huono vaan ratkaisevaa on konteksti jossa se esiintyy.
 
Mä koitin oikein miettiä tätä aisaa, enkä keksinyt mitään hyvää sääntöä siitä miten asiat on, ei ole tai pitäisi olla. Kaikenlaisilla metodeilla voidaan päästä sekä hyvään että huonoon lopputulokseen ja siitäkin voidaan olla vielä montaa mieltä. Ja siksi just tämä on ihan mahtavaa!
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
darkus
22.08.2012 16:36:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aki: Olen kovin pahoillani mikäli kyseessä on rumpumiksaus jota olet vääntänyt pitkään, ja laitat kuultavaksi koska olet itse ylpeä miten tykiltä kuulostaa. Nää on makuasioita, ja makujahan löytyy niin kovin erilaisia.
 
No worries man! =) Oma maku soundeihin on aika hifi ja moderni, mä en ite kestä yhtään kuunnella mitään mikä on tehty yli 10 vuotta sitten.
 
Tärkein on että asiakas tykkää, ja tässä tapauksessa näin on. =)
 
Ehkä tämä selventää hieman mitä rummuilla ajetaan takaa. Edelliseen pätkään en kertsin luuppia ja tamburiinia ehtinyt vielä lisäillä. Jouduin myös vaihtamaan biisin temmon 144-->150 koska tempo osoittautui rahtusen liian laiskaksi.
 
Hivenen täytyy vielä kertsissä tiukentaa rumpuraitaa jotta toi luuppi istuu paremmin.
https://dl.dropbox.com/u/23190863/RetroNewSingleDrums_done2.mp3
 
Lisätään tähän vielä edellinen ko. bändille tekemäni tuotantoreferenssi:
https://dl.dropbox.com/u/23190863/01%20Accidental%20Lover.mp3
 
-Markus
 
Attack Attack, Were back again baby!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «