Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tru oil, lakka ja dekaali
1
tele09
14.08.2012 23:55:38 (muokattu 14.08.2012 23:57:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
mulla on vaiheessa dekaalin laitto kitaran lapaan. Pohjalla on tru oil kerroksia ja siinä päällä tietysti dekaali, ajattelin sitten laittaa dekaalin päälle tru oilia myös mutta se hajotti dekaalin musteen kokonaan, eli kysymykseni kuuluu että miten tässä vaiheessa kannattaa päällystää itse dekaali?
Vaihtoehtoina olisi tällä hetkellä mielessä perus auto spraylakka ja 2 komponentti spraylakka. Mietin vaan tuleeko ongelmia vastaan jos tuota laittaa tru oilin päälle?
 
Onko muita vaihtoehtoja? Miten esim toimisi nitrolakan levittäminen rätillä?
 
Esim:
http://www.nettimaalikauppa.fi/epag … hops/02012008-30135/Products/356486
ja
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2451 … akat/kirkas-lakka-500ml-spray-motip
 
Tuo motip on selvästi halvempaa ja saatavuuskin parempaa, onko mitään huomattavaa eroa noissa?
 
Flash_Gor
15.08.2012 20:17:05 (muokattu 15.08.2012 20:18:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos dekaalisi on yksinkertainen, suosittelen että kaiverrat ja upotat siihen (lapaan) joko viilua tai ohutta muovia tai mitä nyt keksitkään. tällöin päälle pystyy vetämään mitä vain. Lakkojen ja truoilin yhteensopivuudesta en tiedä, mutta esimerkiksi pellavaöljyn kanssa pelittää mikä tahansa pellavaöljypohjainen lakka, (venelakkoina yleensä ovat käytetty). Nämä ei tuhoa dekaaleja, mutta pensselihommiksi taitaa mennä useimmat. Tai voihan noita kompressorin ja erillisen ruiskun kanssa ruikkia.
 
Ja tietty vaihtoehtona on jättää dekaali peittämättä millään pintakerroksella, kuluupahan arvokkaasti käytössä :)
 
MPU
15.08.2012 20:48:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motipilla kokeilisin jahka Tru-Oil on kuivunu kunnolla eli niin pitkään ettei yhtään haise.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tele09
15.08.2012 23:43:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Motipilla kokeilisin jahka Tru-Oil on kuivunu kunnolla eli niin pitkään ettei yhtään haise.
 
Joo eiköhän sitä ainakin tule kokeiltua, toivon mukaan se ei sitten ajan myötä rupea irtoilemaan...
 
tele09
16.08.2012 13:38:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä muuten tuota motipia saisi varmasti PK-seudulta?
 
73nd3r
16.08.2012 14:57:08 (muokattu 16.08.2012 19:26:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tru oil on, kuten nimikin sanoo, öljytuote. Sen sijaan tuo Motip on "Akryylikirkaslakka" joka tarkoittaa muovijohdannaista, ts. lateksia.
Edelleen: "Maalattavan pinnan tulee olla puhdas, kuiva ja rasvaton", mikä tarkoittaa että homma voi kusta käsille, jos pohja ei ole todellakin kuiva ja rasvaton.
 
Jos Tru-oil pinta tuntuu itselle sopivalta, kannattais kokeilla että ruiskuttaa sen siirtokuvan ensin molemmin puolin, esim. ihan 1-komponenttikirkaslakalla, ja sen kuivuttua liimaa valmiin tuotoksen Tru-oililla & lisää samaa kamaa päälle kunnes pinta on hyvä. Ja lopullinen "kuivumisaika" ei ole sama kuin pölykuivaksi/kosketuskuivaksi kuivumisaika...
 
MPU
16.08.2012 20:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Tru oil on, kuten nimikin sanoo, öljytuote. Sen sijaan tuo Motip on joka tarkoittaa muovijohdannaista, ts. lateksia.
Edelleen: , mikä tarkoittaa että homma voi kusta käsille, jos pohja ei ole todellakin kuiva ja rasvaton.
 
Jos Tru-oil pinta tuntuu itselle sopivalta, kannattais kokeilla että ruiskuttaa sen siirtokuvan ensin molemmin puolin, esim. ihan 1-komponenttikirkaslakalla, ja sen kuivuttua liimaa valmiin tuotoksen Tru-oililla & lisää samaa kamaa päälle kunnes pinta on hyvä. Ja lopullinen "kuivumisaika" ei ole sama kuin pölykuivaksi/kosketuskuivaksi kuivumisaika...

 
Elä höpötä. Motip on akryylilakka,ei lateksi. Lateksi on kumi.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
73nd3r
17.08.2012 10:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elä MPU opeta isääs naimaan.
Käytin tuota "lateksia" ns. yleisessä merkityksessä, eli maaleista ja lakoista puhuttaessa = ns. muovipohjaiset maalit/lakat.
Se ongelma mitä tuossa voi tulla, on että pehmeän luonnonhartsipohjaisen Tru-oil-pohjan päälle tulis muovihartsipohjainen ja kovettuva Motip. Tartunta, kesto, pinnan laatu..?
 
Mun suositus on, että samaa tuotesarjaa/tuoteperhettä alusta loppuun, tekee sit millä aineilla tahansa.
 
JarmoM
17.08.2012 13:45:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt dekaalien päällä Microscale Liquid Decal Film lakkaa. Toimii myös Tru Oilin kanssa. Kyseistä lakkaa löytyy pienoismallitarvikkeita myyvistä liikkeistä, esim: http://www.combatmodels.fi/tuote/mis012/
 
Työjärjestys menee:
- Ensin Tru Oilia lapaan tarpeeksi monta kerrosta että pohja dekaalille on hyvä.
- Printatun dekaalin päälle siveltimellä 'Liquid Decal Film' lakkaa ohut kerros.
- Dekaalin liuotus irti pohjapaperista ja siirto kitaran lapaan.
- Lisää Tru Oil kerroksia lapaan kunnes pinta tyydyttää.
 
MPU
17.08.2012 17:28:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Elä MPU opeta isääs naimaan.
Käytin tuota "lateksia" ns. yleisessä merkityksessä, eli maaleista ja lakoista puhuttaessa = ns. muovipohjaiset maalit/lakat.
Se ongelma mitä tuossa voi tulla, on että pehmeän luonnonhartsipohjaisen Tru-oil-pohjan päälle tulis muovihartsipohjainen ja kovettuva Motip. Tartunta, kesto, pinnan laatu..?
 
Mun suositus on, että samaa tuotesarjaa/tuoteperhettä alusta loppuun, tekee sit millä aineilla tahansa.

 
Puhu sit asioista niiden oikeilla nimityksillä ennenkuin alat viisastelemaan. En ole missään kuullut lateksi-nimitystä muovipohjaisista maaleista ja lakoista puhuttaessa, paitsi tietysti lateksimaaleista mutta Motip nyt on ihan toisen sortin aine.
Oletkos kokeillut Tru-Oilin päälle lakkaamista? Minä olen, Dicco pelasi hyvin muutaman kuukauden kuivuneen Tru-oilin päällä.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Kumiankka
17.08.2012 18:24:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lateksi on hyvää maalia ainakin ulkoseinään. Mistäs porukat hommaa siirtokuvapaperin? Mulla on jotain monta vuotta vanhaa sp-elektroniikan tai uraltonen kalvoa ostettu joskus kun ei ollut värilasereita joka paikassa niinkuin nyt. Alkukesällä laitoin yhteen kitaraan logon, kiinassa laitetun pohjalakan päälle tuli vedettyä sellakkaa enkä lapaa alkanut enempää hienostelemaan vaan vetäisin logon ohuen sellakan päälle, taisi olla alusta hiukka epätasainen tai jotain, ja siirtokuvan päälle laitoin vaan ohuesti sellakkaa ja nyt siirtokalvon alue paistaa sameana. Voisko johtua sellakan erikoisesta valon taittokyvystä vai mistä. Edellinen projekti onnistui samalla kalvolla tyydyttävästi, motipin sijaan tuli otettua paikallisesta halpakaupasta jotain kirkaslakkaa jonka piti olla akryyliä ja luulin että ei kuiva ikinä mutta alkoi se sitten parin kolmen päivän päästä lopettaa olemasta tahmea, ja sain kiilotettua jonkun ajan kuluttua.
 
Voisi tietty kokeilla että laittaisi lavan etupuolen uusiksi, paksumpi akryylilakka dekaalin alle ja päälle,
 
73nd3r
17.08.2012 18:50:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Puhu sit asioista niiden oikeilla nimityksillä ennenkuin alat viisastelemaan. En ole missään kuullut lateksi-nimitystä muovipohjaisista maaleista ja lakoista puhuttaessa, paitsi tietysti lateksimaaleista mutta Motip nyt on ihan toisen sortin aine.
Oletkos kokeillut Tru-Oilin päälle lakkaamista? Minä olen, Dicco pelasi hyvin muutaman kuukauden kuivuneen Tru-oilin päällä.

 
Sinähän tuon kuittailun halusit aloittaa...
 
Ja Dicco (nitroselluloosalakkana...) on tosiaankin toisen sortin aine kuin Motip.
 
Olen välttänyt kitaralakkahommissa Tru-Oilia, samoin kuin Tonkinoisia ("kiinanpuuöljyä") , ja pysytellyt sellakka-, nitroselluloosalakka- tai polyuretaanilakkalinjalla (sekä 1- että 2-komponenttisena).
Ja aina: samaa tuotesatsia yhteen instrumenttiin.
 
MPU
18.08.2012 08:03:41 (muokattu 18.08.2012 08:05:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Sinähän tuon kuittailun halusit aloittaa...
 
Ja Dicco (nitroselluloosalakkana...) on tosiaankin toisen sortin aine kuin Motip.
 
Olen välttänyt kitaralakkahommissa Tru-Oilia, samoin kuin Tonkinoisia ("kiinanpuuöljyä") , ja pysytellyt sellakka-, nitroselluloosalakka- tai polyuretaanilakkalinjalla (sekä 1- että 2-komponenttisena).
Ja aina: samaa tuotesatsia yhteen instrumenttiin.

 
Mitään kuittailua ole jos korjaa ihan puutaheinää olevaa lausahdusta.
Ja samaa mieltä olen, kun käyttää saman valmistajan tai ainakin samankaltaisia tuotteita alusta loppuun on onnistumisen mahdollisuus paljon suurempi.
Dicco ja Motip ovat siinä mielessä samankaltaisia, että liuotin on yhtä rankka. Motipin päälle voi lakata Diccolla ja toisinpäin joten melko samankaltaisia ovat ominaisuuksiltaan. Toki eri tuotteita.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tele09
18.08.2012 12:55:32 (muokattu 18.08.2012 13:26:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin nyt motipia muutaman ohuen kerroksen tru oilin päälle ja näyttää ihan hyvältä, taitaa olla tuo kolmen viikon vanha tru oil olla sen verran kovaa että voi ottaa lakkaakin päälle.
 
Vielä sellainen kysymys että kannattaako odottaa vain kaksi tuntia vai enemmän ennen kuin laittaa toisen ohuen kerroksen? Purkissa lukee "kovettuu 2 tunnissa". Ja kannattaako hioa jossain välissä ja millä karheudella? Tarkoituksena olisi saada kiiltävä pinta.
 
MPU
18.08.2012 14:11:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tele09: Laitoin nyt motipia muutaman ohuen kerroksen tru oilin päälle ja näyttää ihan hyvältä, taitaa olla tuo kolmen viikon vanha tru oil olla sen verran kovaa että voi ottaa lakkaakin päälle.
 
Vielä sellainen kysymys että kannattaako odottaa vain kaksi tuntia vai enemmän ennen kuin laittaa toisen ohuen kerroksen? Purkissa lukee "kovettuu 2 tunnissa". Ja kannattaako hioa jossain välissä ja millä karheudella? Tarkoituksena olisi saada kiiltävä pinta.

Ohuita kerroksia voi vetää parin tunnin välein. Ennen hiontaa anna kuivua yön yli. 800 vois olla hyvä. klossin ja veden kanssa ja varovasti ettei mene kuva puhki. Ennen lopullista hiomista ja kiillottamista odota niin kauan ettei haise yhtään. Silloin on liuottimet haihtuneet pois.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tele09
18.08.2012 15:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka monta ohutta kerrosta on yleensä tarpeen tasaiselle ja kiiltävälle pinnalle? Ja kannattaako hioa esim joka kolmas kerros?
 
rakinraato
18.08.2012 23:33:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plussa 7enderille. Saman ryhmän maaleja päällekkäin. Saattavathan ne tarttua, pysyvyys ajanmittaan on arvoitus. Kyllä kotona rikon tätä sääntöä aika usein, mutta ulkoseinä on klassikko. Maalitehtaat lupaavat öljyä lateksin päälle ja päinvastoin. Tarttuu, muttei kestä.
 
Lateksi on yleisnimike muovimaaleille, siis akryylikin mukaan luettuna. Lateksi tarkkaan ja ahtaasti tulkittuna on luonnonkumipohjainen (kautsu), tutuimpana maitoliima ei siis tietenkään Erikeeper tms polyvinyyli. Tässä mielessä akryyli ei ole lateksi vaan sen synteettinen jälkeläinen. Soittimien rakentajat varmaankin käyttävät siten kun on tarve ja en sillä saralla toki tunne kaikkia käytäntöjä. Maalannut olen aika paljon, muutakin kuin kuvia.
 
Gibsonit on aloittelijoille. Harley Benton vaatii jo enemmän.
tele09
29.08.2012 18:11:49 (muokattu 29.08.2012 22:54:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä tällainen kysymys:
olen tekemässä mikkikuorta joka on tämän tapainen(kuvan singlecoil):
http://www.thornguitars.com/images/gallerypics/130_4.jpg
 
Mulla tuo mikkikuoren alaosa on tru oililla pintakäsitelty(joku kymmenen kerrosta) ja mikkikuoren alaosa on paljasta puuta. Uskaltaako tuon mikkikuoren ja mikkikehyksen liimata titebondilla vai pitääkö käyttää esim pikaliimaa?
 
EDIT: laitoin jo pikaliimalla ja hyvin toimii
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «