Aihe: Rumpupläjäykset vol. IV
1 2 3 4 5145 146 147 148 149447 448 449 450 451
Niq
17.08.2012 10:49:12

Speedy: Tässä oma TOP3 Benny Grebiä tällä hetkellä:

Siis ongelmahan lähinnä tuntuu olevan siis se, että Benny on mennyt liittymään huonoihin bändeihin. Vaikee sitä rumpalina on loppupeleissä vaikuttaa siihen että joku kitaristinplanttu tekee kökköjä biisejä. Tai tehdä pashasta konfettia. Ihan jees rummuttelua mutta kun musat itsessään on tota luokkaa niin eipä vaan jaksa kuunnella. :)
jazzmies
17.08.2012 11:01:45
Niq: Siis ongelmahan lähinnä tuntuu olevan siis se, että Benny on mennyt liittymään huonoihin bändeihin. Vaikee sitä rumpalina on loppupeleissä vaikuttaa siihen että joku kitaristinplanttu tekee kökköjä biisejä. Tai tehdä pashasta konfettia. Ihan jees rummuttelua mutta kun musat itsessään on tota luokkaa niin eipä vaan jaksa kuunnella. :)

Kuuntelin sen Blue Touch Paperin puoleen väliin työmatkalla ja kiinnitin huomiota ensiksi juurikin luokattoman kehnoihin kappaleisiin.

Ja sitten Grebiin. Hän ei kuulemani perusteella kommunikoi kappaleiden eikä toisten soittajien kanssa. Hänellä on omahyväinen pyrkimys soittaa "wideen pocketiin", mutta mielestäni soitto laahaa. Hänen saundissaan ei ole sävyjä vaan pelkkä "läps" soitti hän symbaaliin tai rumpuun. Hän soittaa koko ajan ykkösille bändin kanssa mageiden filliensä siivittämänä ja sooloissa hän yrittää soittaa yli tahtiviivojen ja rakenneyksiköiden soittamalla "hip shitiä". Hänen soitostaan puuttuvat fraasit, statementit. Soitto ei jäsenny musikaalisesti.

Ja sitten minua syytetään ykkösille soittamisesta!!!
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Weetoz
17.08.2012 11:16:58
Ite kyllä tykkään kovasti Bennyn sooloilusta, mutta muuten on jäänyt vähän samanlainen fiilis kuin md88:lle ja Niqlle. Benny tartteis jonkun paremman bändin ympärilleen. Jazzmiehen mainitsemia ongelmia Bennyn soitossa en ole huomannut, mutta se voi johtua siitäkin että en vaan ole yhtä hyvä kuuntelemaan näitä juttuja kuin ihan oikea ammattilainen.

jazzmies: Meinlit ovat hyviä, mutta lähes kaikki Meinleillä soittavat rumpalit ovat saksalaisia tai keskieuroppalaisia eli huonoja. Benny on tuollainen nettirumpali, jolla ei ole musiikillista näkemystä siitä, mitä sitä oikein soittaisi. Taitavaa kopsuttelua näennäisellä svengillä varustettuna. Nämä Sandithan ovat oikein kivoja.

Katos, oon tulkinnu väärin sun meinlikommentteja.
RlrrLr llRlrr LrllRl rrLrll
Kefiiri
17.08.2012 11:17:12
jazzmies: Hänen soitostaan puuttuvat fraasit, statementit. Soitto ei jäsenny musikaalisesti.

Äläs nyt. Se vaan laajentaa musikaalisuuden käsitettä sinne, missä ennen oli epämusikaalisuus.
keitiiem
17.08.2012 11:43:11 (muokattu 17.08.2012 11:44:01)

jazzmies: Kuuntelin sen Blue Touch Paperin puoleen väliin työmatkalla ja kiinnitin huomiota ensiksi juurikin luokattoman kehnoihin kappaleisiin.

Ja sitten Grebiin. Hän ei kuulemani perusteella kommunikoi kappaleiden eikä toisten soittajien kanssa. Hänellä on omahyväinen pyrkimys soittaa "wideen pocketiin", mutta mielestäni soitto laahaa. Hänen saundissaan ei ole sävyjä vaan pelkkä "läps" soitti hän symbaaliin tai rumpuun. Hän soittaa koko ajan ykkösille bändin kanssa mageiden filliensä siivittämänä ja sooloissa hän yrittää soittaa yli tahtiviivojen ja rakenneyksiköiden soittamalla "hip shitiä". Hänen soitostaan puuttuvat fraasit, statementit. Soitto ei jäsenny musikaalisesti.

Ja sitten minua syytetään ykkösille soittamisesta!!!

Ollaanpas sitä kriittisellä tuulella!;) En ole kuunnellut ko. levyä, joten en ota kantaa siihen. Mutta et siis vaihtaisi paikkaa Grebin kanssa, niinkun käsitän kirjoituksestasi? :) Onhan se niin että siinä vaiheessa kun soitto on tiukkaa, settibalanssi terve yms perustavalaatuiset tekijät kunnossa niin on loppupeleissä ihan mielipidekysymys minkälaisesta tikutuksesta tykkää, ja mielipiteistä voitais vääntää luonnollisesti mailman tappiin asti.

Paljon musiikista tietävänä rumpuopettajana varmasti katsot ja kuuntelet asioita monesti eri vinkkelistä kuin minä, joten; haluaisin kuulla sulta jonkunlaisen tarkemman analyysin suuresti arvostamani soittajan Chris Colemanin rummuttelusta, jos vaan kerkiit joskus kirjottamaan! Tuntuu etten ite osaa kritisoida hänen soittoa ollenkaan ja vaikka jossain impropätkässä olisi pieni ajatuskatkokin, antaisin sen anteeksi välittömästi sen upeen kuvan takia, mikä mulle on hänestä soittajana kehittynyt.

E: go jazzmies!
VeKrio
17.08.2012 13:18:19

Musta Coleman ja Greb menee samoihin kategorioihin. Silti Coleman on härskiydessään jotenkin hurmaavampi kuin Benny. Mut siis mun amatöörikorville Benny ja Coleman on molemmat ihan sitä huippuluokkaa kuitenni. Koskaan en tuolle tasolle pääsisi vaikka kuinka tahkoisin.

Jazzmiehen äärimmäisen ärsyttävä kommentti Bennystä on musta aika terävä. Mä tykkään tosta läps-saundista, se on niinkuin valmiiks kompressoitu. Samoin toi tommonen wide pocket -meininki.

Bennyn signature kapulat on muuten aika hevit. Vaikka se on vain 5B-tyyppinen, niin kuin testailin niitä joskus niin tuntu tosi massiivisilta, en tiä miks. Soittihan Tony Williamskin tosin aikamoisilla haloilla, eikä se saundia kaventanut. :)
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Epämuusikko
17.08.2012 14:14:36 (muokattu 17.08.2012 14:47:58)
Coleman on kova. Grebin taskuihin en ota kantaa, joissakin vaatteissa ne on ommeltu tehtaalla umpeen.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Speedy
17.08.2012 15:50:13

Epämuusikko: Grebin taskuihin en ota kantaa, joissakin vaatteissa ne on ommeltu tehtaalla umpeen.

Kyllä, siellä on ja pysyy... ja syvällä..=)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
statistiÖ
17.08.2012 19:52:58

Hakki: http://www.youtube.com/watch?v=ob4-YXdeYps Benny mainostaa uusia symbaaleitaan. Mutta onpahan mainoksen lomassa ihan pirun pätevää soittoakin.

Niin paljon tekstiä tullut tästä, että kuuntelin puolet. Kivat pellit. Kaverissa mainittavaa esiintymiskyky. Vähän kuin tanssisi rumpujen kanssa. Ja puhepuolikin toimii.

Nämä soittotekniikkapätkät on, ettei tunnetta ja heittäymistä juuri näy. Ei uskalla sanoa tämän perusteella, että kaveri ON pelkästään tekninen (Spotifyä en ota). Tässä keskittyy 100 % omaan soittoonsa (onko tuo soittamista?). Jos ei koskaan laita itseään likoon ja aina 100 % oma tekeminen, ymmärrän Jazzmiehen kommentit.
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
jazzmies
17.08.2012 20:52:41
Speedy: Kyllä, siellä on ja pysyy... ja syvällä..=)

Ei muuten pysy pocketissa - joka muutamas backbeat laahaa.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
jazzmies
17.08.2012 21:52:32
keitiiem: Mutta et siis vaihtaisi paikkaa Grebin kanssa, niinkun käsitän kirjoituksestasi? :)

En missään tapauksessa. Minulla on maailman paras työ. Ja kuuntelen paljon mielummin omaa soittoani kuin Grebin.
Speedy
17.08.2012 21:54:55

jazzmies: Ja kuuntelen paljon mielummin omaa soittoani kuin Grebin.

Ajatteleekohan Grebkin samalla tavalla, sinun nettirumpaloinnin perusteella..=)
jazzmies
17.08.2012 21:57:18
Speedy: Ajatteleekohan Grebkin samalla tavalla, sinun nettirumpaloinnin perusteella..=)

Mitä luultavimmin.
Speedy
18.08.2012 00:42:35

jazzmies: Mitä luultavimmin.

Eli kaksi laatikossa asuvaa omahyväistä navan tuijottajaa..=I

Ihan en nyt ole samaa mieltä, että Benny ei olisi hyvissä bändeissä.. Mikä sellainen olisi? Biisit nyt on mitä on, usein ne on erikoismiesten jäljiltä erikoisia. Ei biisi soittajaa pahenna jos ei soittaja biisiä. Ja nythän puhuttiinkin rumpalin suorituksesta, musikaalisuudesta bändissä/soitettavassa musassa, eikä bändin musiikillisen tuotoksen laadusta?

Minusta Greb on omilla levyillään tehnyt paljon uraa uurtavaa työtä. Itselleni ei ainakaan tule mieleen ketään joka olisi tehnyt levyllisen musaa soittamalla rumpuja ja laulamalla loput soittimet, anyone? Tai brassbändin kanssa, sovittanut yhteen totaalisen erilaiset soittimet ja musiikkityylin - musan joka ei ole ollut in viimeiseen sataan vuoteen.

Ja mainitsen nyt vielä uudelleen tuon 3erGezimmerin. Mielestäni trio on saatu kuullostamaan kokoaan isommalta bändiltä. Tykkään biiseistä, simppeliä mutta toimivaa. JA Wölp soittaa kitaralla mun mielestä todella hienoja juttuja, maukkaasti ja omaperäisesti. Ja Itt soittaa kokoisekseen mieheksi aika svengaavasti.. Mutta kaikkihan on tietysti kiinni siitä mistä tykkää.. Itse kuuntelen enemmän musiikkia, kuin biisejä.. Sama pätee myös laulettuun musaan, todella harvoin kuuntelen sitä mistä biisi kertoo.. Ehkä jään jostain paitsi, mutta toisaalta voisin jäädä jostain muusta paitsi..=I

http://www.youtube.com/watch?v=5JOJQSbGU_k
lrz
18.08.2012 00:53:57
jazzmies: Taitavaa kopsuttelua näennäisellä svengillä varustettuna.

Kysynpähän nyt itsekin, että mitä tarkoittaa näennäinen svengi?
arse
18.08.2012 02:56:16

Speedy: Itse kuuntelen enemmän musiikkia, kuin biisejä.. Sama pätee myös laulettuun musaan, todella harvoin kuuntelen sitä mistä biisi kertoo.. Ehkä jään jostain paitsi, mutta toisaalta voisin jäädä jostain muusta paitsi..=I

Hyvä, että sanoit tän, tää saa näkemään sun muutkin mielipiteet aivan eri valossa ja oikeastaan ihan perustelluina. Mulle musaa ovat biisit ja soittosuorite täysin yhdentekevä ilman biisiä jota jaksaa kuunnella. Arvaat varmaan, mitä mieltä olen ton viimeisimmän linkin takaa löytyvästä tekeleestä :) Enkä koe jääväni mistään tärkeästä paitsi.
molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy
Kefiiri
18.08.2012 08:18:33
Speedy: Ja mainitsen nyt vielä uudelleen tuon 3erGezimmerin. Mielestäni trio on saatu kuullostamaan kokoaan isommalta bändiltä. Tykkään biiseistä, simppeliä mutta toimivaa. JA Wölp soittaa kitaralla mun mielestä todella hienoja juttuja, maukkaasti ja omaperäisesti. Ja Itt soittaa kokoisekseen mieheksi aika svengaavasti.. Mutta kaikkihan on tietysti kiinni siitä mistä tykkää.. Itse kuuntelen enemmän musiikkia, kuin biisejä.. Sama pätee myös laulettuun musaan, todella harvoin kuuntelen sitä mistä biisi kertoo.. Ehkä jään jostain paitsi, mutta toisaalta voisin jäädä jostain muusta paitsi..=I

Tuohan oli kaikessa niukkuudessaan oikein hyvä. Ei joka biisiin tarvitse koko maailmankaikkeutta mahduttaa. Lupsakka homma, tuota ryhmää täytyy kuunnella lisää.
Speedy
18.08.2012 08:54:26

arse: Hyvä, että sanoit tän, tää saa näkemään sun muutkin mielipiteet aivan eri valossa ja oikeastaan ihan perustelluina. Mulle musaa ovat biisit ja soittosuorite täysin yhdentekevä ilman biisiä jota jaksaa kuunnella. Arvaat varmaan, mitä mieltä olen ton viimeisimmän linkin takaa löytyvästä tekeleestä :) Enkä koe jääväni mistään tärkeästä paitsi.

No eihän se nyt tietysti niin mustavalkoista ole.. En kuuntele Kilpeläistä sen takia että biisin tarina tai melodia on oivallisen nerokas, vaan sen takia että biisit on soitettu, sovitettu, tuotettu jne hyvin.. Toisaalta en kuuntele Kaija Koota levyltä, mutta voin kuunnella livenä keikalla (paitsi jos tulee playbackina) Tai en kuuntele Pinkkiä levyltä, mutta pari viimeisintä live-taltiointia on mielestäni yksi parhaimpia julkaisuja tällä hetkellä..

Mutta jos kuuntelen (tähän maailman paras biisi) joka on soitettu huonosti, en minä sitä jaksa kuunnella vaan sen takia että biisi on hyvä. Jos puhutaan vain kuuntelemisesta, työhön liittyvä kuunteleminen/blokkaaminen/perehtyminen on asia erikseen. Ihan kun tämä keskustelu ois käyty joskus aiemminkin..=)
jazzmies
18.08.2012 10:05:35
Speedy: Eli kaksi laatikossa asuvaa omahyväistä navan tuijottajaa..=I

Ihan en nyt ole samaa mieltä, että Benny ei olisi hyvissä bändeissä.. Mikä sellainen olisi? Biisit nyt on mitä on, usein ne on erikoismiesten jäljiltä erikoisia. Ei biisi soittajaa pahenna jos ei soittaja biisiä. Ja nythän puhuttiinkin rumpalin suorituksesta, musikaalisuudesta bändissä/soitettavassa musassa, eikä bändin musiikillisen tuotoksen laadusta?

Minusta Greb on omilla levyillään tehnyt paljon uraa uurtavaa työtä. Itselleni ei ainakaan tule mieleen ketään joka olisi tehnyt levyllisen musaa soittamalla rumpuja ja laulamalla loput soittimet, anyone? Tai brassbändin kanssa, sovittanut yhteen totaalisen erilaiset soittimet ja musiikkityylin - musan joka ei ole ollut in viimeiseen sataan vuoteen.

Ja mainitsen nyt vielä uudelleen tuon 3erGezimmerin. Mielestäni trio on saatu kuullostamaan kokoaan isommalta bändiltä. Tykkään biiseistä, simppeliä mutta toimivaa. JA Wölp soittaa kitaralla mun mielestä todella hienoja juttuja, maukkaasti ja omaperäisesti. Ja Itt soittaa kokoisekseen mieheksi aika svengaavasti.. Mutta kaikkihan on tietysti kiinni siitä mistä tykkää.. Itse kuuntelen enemmän musiikkia, kuin biisejä.. Sama pätee myös laulettuun musaan, todella harvoin kuuntelen sitä mistä biisi kertoo.. Ehkä jään jostain paitsi, mutta toisaalta voisin jäädä jostain muusta paitsi..=I

Tässä kirjoituksessa on monta kohtaa, mitkä mielestäni ovat sekundaarista musiikissa ja ylipäätänsä taideilmaisussa. Arse puuttui jo siihen olelliseen, nimittäin kappaleiden laatuun, ja vastauksesi siihen oli omasta mielestäni omituinen.

Aluksi se, että se ei tee taiteilijasta omahyväistä navan tuijottaja, jos makumieltymykset puoltavat kotipesään jonkun toisen sijasta. Oma konseptini ja Grebin poikkeavat täysin toisestaan, missä hän soittaa rumpuja - komppeja, muotoja, fillejä ja chopseja, ja minä kappaleita - melodioita, jännitteitä ja harmoniaan reagointeja.

Toiseksi hyvä rumpali saa soitollaan varsin keskinkertaiset kappaleet liekkeihin ja luo niihin merkitystä mihin säveltäjä, sovittaja tai tuottaja eivät ole pystyneet. Tässä kohtaa mielestäni Greb ei ole vahva rumpali vaan päinvastoin, sillä hänen valinnoillaan kappaleet uppoavat yhä syvemmälle suohon. Se on erikoismiehen mitta, että kuulee kappaleet niin persoonallisella tavalla että pystyy nostamaan niiden tason toisaalle tyyliiin Steve Gaddin valinnat tai Tony Williamsin energia, Per Linvallin pocket tai Keith Carlockin saundi, tai Brian Bladen korvat, tai Joonas Kaikon hetkessä soittaminen.

Kolmanneksi rumpalin suoritus on ohi sektorin, naiivi asia, mitä aikuinen ihminen ei tee. Kaikki on suhteessa ympäröivään todellisuuteen taiteessa ja yhteiskunnassa, ja itse en pysty kuuntelemaan mitään rumpusuoritusta erillisenä oliona.

Neljänneksi se ei ole mikään mitta, että soittaa itse kaikki soittimet. Siinäkin tuotoksen laatu ratkaisee. Tässä kohtaa Lenny Kravitz on jo putsannut pöydän reilut kaksikymmentä vuotta sitten levyillänsä soittamalla kaikki lukuunottamatta erikois- ja periodisoittimia, tekemällä upeita kappaleita ja luomalla hienoja tunnelmia unhoittamatta erinomaisia soittosuorituksia.

Ja lopuksi vielä, että kappaleet ovat kaiken ydin. Musiikkia ei ole ilman kappaleita edes primitiivisissä kulttuureissa. Free-improvisointikin synnyttää hetkeen sidotun kappaleen tai kappaleita, mikä alkaa ja loppuu aikanaan. Ja kaikki rumpalit pitäisi itse pakottaa säveltämään kappaleita valmiiksi laadittuun ja vieläpä itse laatimaansa tekstiin, jotta rumpalit löytäisivät paikkansa tarinankerronnan dynaamisena ilmentäjänä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)