Aihe: Kuunteletko musiikista pelkkiä rumpuja?
1 2
Groovi
20.04.2004 23:07:40
Jos vastaat otsikon kysymykseen kyllä, niin tässäpä jatkokysymys. Kuunteletko soittaessasi pelkkiä rumpuja?Todennäköisesti.

en missään nimessä. suurin huomion kohde soittaessa on basso.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
wille_eemeli
21.04.2004 08:19:02 (muokattu 21.04.2004 08:20:40)
En. Kuuntelen siinä samalla metronomin nakutusta.
Metronomi? Mikä se on?
Hevi on paskimmillaankin parasta!
StiX
23.04.2004 12:58:23
Tulee eriteltyä, mikä harmittaa vähäsen. Ois hauskaa jos pystyis kuuntelemaan musaa ilman, että analysoi koko ajan, et kuulis biisit niinku joku 13v pikkulikka / poika, joka ei tajuu ku kokonaisuuden. En tarkoita pahalla; olen vain kateellinen välillä moisesta "taidosta".

Mut toisaalta just arvostaminen tapahtuu vain sen kautta, et osaa itse / tajuaa jotain mitä rivikuluttaja ei.
Avaruus on iso paikka. Tosi iso. Et pysty kuvittelemaankaan kuinka valtavan, typerryttävän, aivoja ravistelevan iso se on. - Douglas Adams -
MoonDog
23.04.2004 19:06:17
Mut toisaalta just arvostaminen tapahtuu vain sen kautta, et osaa itse / tajuaa jotain mitä rivikuluttaja ei.

Niinpä. Väittäisin, että jos vertaa tavalliseen musiikin kuuntelijaan (kuten vaikkapa veljeeni), niin saan itse musiikista enemmän irti. Tai näin ainakin kuvittelen, koska olen nykyään huomannut oppineeni kuuntelemaan biisien yksityiskohtia, esim. tietyssä kohdassa taustalla hentona kuuluvat kilkutukset tai synakuviot tms, jotka jäävät varmasti monelta todella helposti huomaamatta.

Tämä ei ollut mitenkään ylimielinen kirjoitus, vaan pelkkä toteamus, että mielestäni muusikot saavat kuuntelemastaan musiikista enemmän irti.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
rakki
29.04.2004 23:53:12 (muokattu 29.04.2004 23:55:44)
Ennen meni aina niin uusia biisejä kuunnellessa, että ensin kuunteli vain rummut ja muusta viis. Vasta seuraavilla kuuntelukerroilla (jos niitä edes tuli) seurasi muutakin. Onneksi siitä tavasta pääsi miltei eroon ja nykyään sitä keskittyy muuhunkin. Usein kyllä huomaa kuunnelleensa vain rumpuja, eikä ole mitään hajua biisin muusta kehityksestä. Yeah.

Mutta koska rummut on usein kaikista mukavin asia biisissä niin miksi pitäis keskittyä muuhun HÄ. :)

Niin ja vielä se, että itse soittaessa sitä kyllä keskittyy eniten basson kuunteluun. Ei sitä edes muuta kuule/tohdi kuunnella ja kitara soittaa milloin mitäkin. Basso on sellanen turvallinen ja kiva nojauduttava.
I have something against you.
jussiohman
30.04.2004 08:28:55 (muokattu 30.04.2004 08:29:04)
Mä en meidän treeneissä kuule edes bassoa tai kitaraa:( Mitä nyt pientä ääntä, mutta enimmäkseen oman soittoni kuulen ja sitä kuuntelen.
Runsaskuituiset puurot ovat trendikkäitä.
Alpha
30.04.2004 08:32:16
Mä en meidän treeneissä kuule edes bassoa tai kitaraa:( Mitä nyt pientä ääntä, mutta enimmäkseen oman soittoni kuulen ja sitä kuuntelen.

Kyllähän se rumpalin pitää basisti kuulla kunnolla. Muuten tule koko hommasta mitään...
jussiohman
30.04.2004 08:37:51 (muokattu 30.04.2004 08:38:15)
Kyllähän se rumpalin pitää basisti kuulla kunnolla. Muuten tule koko hommasta mitään...

Olen samaa mieltä. Pojille olen yrittänyt sanoa, että kääntävät minuun päin vahvistimia ja laittavat kovemmalle, mutta ilman mitään lisäkaappeja on vaikea kaikkien kuulla toisiaan. Tämä harmittaa kovasti, kun pitää keskittyä kuulemaan edes vähän muiden soittoa.
Groovi
30.04.2004 16:42:32

no koko musiikki rakentuu rumpujen ja basson päälle.
jos ei perustukset ole kunnossa niin turha se on rakentaa koko taloa.
kyllä kannattaa erityisesti keskittyä rumpalilla ja basistilla yhteissoittoon, että saadaan kunnon "hitsisauma" siihen välille. paras tilanne on silloin kun rumpali ja basisti soittaa mitä ne haluaa, ja muu bändi soittaa mitä ne osaa.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
jussiohman
30.04.2004 17:12:15
no koko musiikki rakentuu rumpujen ja basson päälle.
jos ei perustukset ole kunnossa niin turha se on rakentaa koko taloa..

Näin se on minunkin mielestäni. Kyllä siitä edes jonkunlainen kuitenkin tulee, vaikkei ihan kuuliskaan muita soittimia yhtään:)
jyniemel
04.05.2004 10:31:47
Hieman menee ohi topiikista, mutta...

Tervehdys teille vaan arvon rumpalit täältä basistin tontilta.
Olen myös samaa mieltä, että kyllä se biisin kivijalka rakentuu basson ja rumpujen varaan. Samalla jos analysoidaan, että kenen virheet kuuluvat/häiritsevät pahiten, niin kyllähän melodia puolen instrumenteilla (koskettimet, kitara, laulu...) kestää mokailla aika rouheestikkin ennen ku biisi kaatuu tai pykii oikein kunnolla, mutta annas olla ku basisti tai rumpali sählää, niin sitä ei enää pelasta mikään.
Hyvä ja toimiva biisi vaatii jokaisen pelimannin saumattoman suorituksen. Silloin homma toimii, kun bändi hengittääkin samaan tahtiin.
-Reaper-
04.05.2004 13:20:26
Hieman menee ohi topiikista, mutta...

Tervehdys teille vaan arvon rumpalit täältä basistin tontilta.
Olen myös samaa mieltä, että kyllä se biisin kivijalka rakentuu basson ja rumpujen varaan. Samalla jos analysoidaan, että kenen virheet kuuluvat/häiritsevät pahiten, niin kyllähän melodia puolen instrumenteilla (koskettimet, kitara, laulu...) kestää mokailla aika rouheestikkin ennen ku biisi kaatuu tai pykii oikein kunnolla, mutta annas olla ku basisti tai rumpali sählää, niin sitä ei enää pelasta mikään.
Hyvä ja toimiva biisi vaatii jokaisen pelimannin saumattoman suorituksen. Silloin homma toimii, kun bändi hengittääkin samaan tahtiin.

Asia on minunkin mielestä jotakuinkin näin.
Rock´N´Roll!!
MoonDog
04.05.2004 14:39:48
Jep, on se meidänkin bändissä useaan kertaan huomattu, että kitaristit voivat kyllä mokailla ilman sen suurempaa harmia, mutta rumpalin mokailut tappavat tehokkaasti koko biisin. Itse siis soitan kitaraa tässä projektissamme. (pakko oli mainita, enhän minä rummuissa mokaisi, kun olen niin loistava rumpali) ;)
Shit just doesn't happen, it takes effort.
OlaVi_K
04.05.2004 14:50:00
Hyvä aihe! Itse henk.koht harmittelen usein sitä että tulee musiikkia kuunnellessa ihan liikaa kuunneltua niitä stanan rumpuja niin kotona kun sitten konserteissakin.Tuossa taannoin huomasin että jos se musa soit taustalla niin silloin tulee kuunneltua kokonaisuutta.Basistin kanssa varmaan koskaan treenattu kahdestaan :P mutta nytpä se oliskin hiukka vaikeeaa kun mies on intissä ja itse täysin toisella paikkakunnalla.Treeneissä on kyllä huomannu sen että on alkanu kuunnella paljon enemmän muita soittimia kun niitä rumpuja,johtuen ehkä siitä että biisit on niin "selkärangassa" että ne menee omalla painollaan eikä tarvitse täysin keskittyä komppeihin ja filleihin.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa,joka toiselle ei.
HeavyMachinery
04.05.2004 17:03:58

Hyvä aihe! Itse henk.koht harmittelen usein sitä että tulee musiikkia kuunnellessa ihan liikaa kuunneltua niitä stanan rumpuja niin kotona kun sitten konserteissakin.Tuossa taannoin huomasin että jos se musa soit taustalla niin silloin tulee kuunneltua kokonaisuutta.Basistin kanssa varmaan koskaan treenattu kahdestaan :P mutta nytpä se oliskin hiukka vaikeeaa kun mies on intissä ja itse täysin toisella paikkakunnalla.Treeneissä on kyllä huomannu sen että on alkanu kuunnella paljon enemmän muita soittimia kun niitä rumpuja,johtuen ehkä siitä että biisit on niin "selkärangassa" että ne menee omalla painollaan eikä tarvitse täysin keskittyä komppeihin ja filleihin.

Valehtelet paskianen!!! Mene reenaamaan ! PRKL

Etkä varmaan oo reenannu basistin kanssa kun et edes yksin reenaa !!!
I am not insane, i am just smarter than YOU !
Wiitala
04.05.2004 23:52:26
Tällä uravalinnalla olisi kanske veemäistä jos kuuntelis kokoajan kaikesta rumpuja. En nyt koe olevani "vain" rumpali, ja pyrin kokonaisvaltaiseen kuunteluun. Toisaalta olisi helpotus kuunnella musiikkia ilman minkäänlaista tietoa mistään. Ei tarvisi analysoida juttuja, sais vain fiilistellä.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)