Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haitarin mikitys
1 2
puhvalo
12.08.2012 09:47:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten haitari kannattaisi mikittää bändiympäristössä?
 
Tällä hetkellä olen koittanut laittaa mikin erinäisillä virityksillä kiinni diskanttipuolen ääniaukkojen päälle. Systeemin hyvä puoli on mahdollisuus liikkua, mutta mikin sijoittelusta johtuen (keskellä) keskiäänet tulevat lujemmalla kuin ylä- ja alaäänet.
 
Haittapuolina tuo tuntuu olevan hieman kiertoherkkä systeemi, ainakin jos bändi on äänekäs ja tarvitsee haitaria ottaa reilummin monitoriin. Ehkäpä myös mikin valinnalla voisi asiaan vaikuttaa, tällä hetkellä käytössäni on joku AEG:n konkkamikki joka muotonsa puolesta sopii hyvin haitariin sidottavaksi..
 
kenonen
12.08.2012 11:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKG C 516 vois olla hyvä, mulla on se aikaisempi C416pp, se oli teippiklipsillä kopan yläosassa kiinni. Toimi hyvin.
 
http://www.akg.com/site/products/po … id,2,_language,EN,country,ENUS.html
 
Ei nuo asennetut mikitkään kovin kallitta ole. Nuo musictech miehet asentelee niitä kiinteitä paikoilleen.
 
Itsellä on kierto-onhelmat ratkaistu digitaalihaitarilla. 7 vuotta olen ollut roland miehiä.
 
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
sikatopi69
13.08.2012 00:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut joskus bändikäytössä pelkkä haitarin diskanttipuoli mikitettynä kahdella AKG:n 516 mikillä.
Tuo uudempi 516 kurjenkaulamalli on sen verran painava, että klipsit pitää kiinnittää ruuvein haitarin koppaan. (Vanhempi 416 mikki pysyy ihan fiksusti kiinni mukana tulevilla liimapintaisilla lapuilla, mutta sitä mallia ei taida saada enää mistään. + sitä mallia käyttäessä tuplamikitys on vähän hankalaa, koska siinä on muistaakseni XLR lähtö)
Tuplamikitys tuolla uudemmalla mallilla toimii siis niin, että kaks mikkiä menee mini XLR:llä boksiin mallia: http://www.thomann.de/fi/akg_b29l.htm ja siitä sitte isolla XLR:llä eteenpäin. Plussana tuolla systeemillä balansoitu lähtö, ehdottoman hyvä soundi, suhteellisen huokea hinta (~350€) ja kiertoherkkyyskin on aisoissa. Miinuksena lähinnä esteettisyys kahden kurjenkaulamikin keikkuessa kopassa kiinni.
 
Siirryin kuitenkin reilu vuosi sitten käyttämään Sennheiserin kapselimikkejä. Lähinnä niiden helppuden ja huomaamattomuuden takia, plugi vaan haitariin kiinni, ja thats it. Myös basson saa tarvittaessa kuulumaan. Miinuksena tuolla systeemillä on hinta (asennettuna ~500€), ei balansoitua lähtöä, ja mielestäni huonompi äänenlaatu esim. kurjenkaula virityksiin. (Tosin humppahommassa tällä ei ole mielestäni niin merkitystä, ei kassialma välitä kuinka soitin on mikitetty, kunhan se kuuluu)
 
jape2
13.08.2012 00:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on (silloin harvoin kun on) Microvox 305 ( Power-Soundista ostettu noin 120 eurolla muistaakseni). Aika hyvin toimii..siis mikki.
 
Soettakkee humppoooooooo!
isojussi
14.08.2012 00:55:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

puhvalo: Miten haitari kannattaisi mikittää bändiympäristössä?
 
Mahdollisimman hiljaa ... MUAHHAHHAHAHAHAHAAAA.....
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
EP
14.08.2012 10:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikatopi69: ..(Tosin humppahommassa tällä ei ole mielestäni niin merkitystä, ei kassialma välitä kuinka soitin on mikitetty, kunhan se kuuluu)
 
Onpa taas asenne kohdallaan? :/
 
haitari
14.08.2012 11:31:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ittellä on myös tuo perus kapselimikki ja tykkään siitä, kun on haitarissa omat gain-potikat. Mikseri on yleensä toisessa reunassa lavaa ja näppärästi saa tarvittaessa lisää happea tai sitten, kun kurttu ei ole sylissä, voi laittaa kokonaan kiinni.
 
Patteria pitää vaihtaa silloin tällöin, kun ei ole erillistä kytkintä on-off. Virta on siis päällä, kun plugi on kiinni.
 
-kiitos ja anteeks-
mack the knife
14.08.2012 12:03:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKG:n joutsenkaula. Hyvin pelittää.
 
COVS n:o 1.
sikatopi69
14.08.2012 22:41:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Onpa taas asenne kohdallaan? :/
Erot on loppujenlopuks livetilanteessa tavallisen kuulijan kannalta niin marginaalisia, että mun mielestä asenne on ihan kohdillaan.
 
rintapek
14.08.2012 23:26:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mack the knife: AKG:n joutsenkaula. Hyvin pelittää.
 
Mulla taas on diskantti mikitettynä AKG:n jollain pienellä pallokuvioisella. En tosiaankaan mallia muista, mut pysyy tasan tarkkaan paikallaan ihan tiimarin teipillä. Etuvahvistinrasia sit taas on bassoremmin alareunassa, mis se ei yleensä hirveesti soittohommia haittaa. Noiden välinen piuha sit kulkee paljesuojan alla haittaamatta hommaa tippaakaan. Kiinteänä asennuksena vois vetää vaik palkeiden sisäpuolelta.
 
Haittarin bassoja ei tu koskaan bändin kans mikitettyä. Stressiklubissa on basisti.
Jos tarttis, niin hirveesti ihmettelyä säästäis laittamalla vekottimen eteen mikin tai kaks.
 
-p
 
One kind of music only - the good kind
kenonen
15.08.2012 22:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas muistuu mieleen tätä viestiketjua lukiessani niin elävästi liuta niitä syitä, miksi siirryin Rolandiin...
 
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
sikatopi69
16.08.2012 00:21:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kenonen: Taas muistuu mieleen tätä viestiketjua lukiessani niin elävästi liuta niitä syitä, miksi siirryin Rolandiin...
Loistavat soundit, äärimmäisen herkkä ja luonnollinen palje, puhumattakaan tatsista joka on suoraansanoen aivan perberistä?
 
EP
16.08.2012 07:08:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikatopi69: Erot on loppujenlopuks livetilanteessa tavallisen kuulijan kannalta niin marginaalisia, että mun mielestä asenne on ihan kohdillaan.
 
Miksi mikityksellä olisi "humppahommassa" vähemmän merkitystä kuin jossakin muussa musiikissa?
Mikä/ kuka on "kassialma"?
 
EP
16.08.2012 07:10:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kenonen: Taas muistuu mieleen tätä viestiketjua lukiessani niin elävästi liuta niitä syitä, miksi siirryin Rolandiin...
 
Onhan siinä kiistatta omat hyvät puolensa, mutta ei se alkuperäistä korvaa.
 
kenonen
16.08.2012 07:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikatopi69: Loistavat soundit, äärimmäisen herkkä ja luonnollinen palje, puhumattakaan tatsista joka on suoraansanoen aivan perberistä?
 
Vedin eilen helvetin terävällä Stanleyn rautahöylällä patikkaaa sileäksi messuja rakentaessa. Oli suorastaan nautinto työntää. Suhteellisen kevyt, jälki on tarkkaa ja saat tunteikkaasti pienenkin lastun irti.
 
Jostain syystä jos on pino lautaa höylättävänä kaivan esiin Black & deckerin.
 
"Konhella jouthuu" sano muuankin kanttori kun kirkkoon urut saivat.
 
En kiistä ainuttakaan noista syistä, mutta minun vaakakupissa koneen plussat painoi enemmän. Piuhat kiinni ja menoksi, ei kierrä, saundi aina hyvä, joskus parempi kuin paskassa haitarissa paskalla mikillä. Ei tarvi pelätä lämpötilavaihteluita, ei tarvi sääliä. ja toimintavarmuus, etenkin tässä kakkosversiossa hyvä.
 
Palatakseni aiheeseen, ääni AKG:n joutsenkaulalle edelleenkin. Olen kokeillut kaikki tässä topicissa mainitut kepposet, paitsi sitä, että joku oli teipannut häkkiin tyyliin vessapaperitötterön ja siihen viisseiska pystyyn. Voisi toimia.
 
Otin eli en, so not, kunhan humppa kulkee. COVS no 8
Päivystäväbasisti
16.08.2012 19:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntuu toimivan myös Sennheiserin mikit hanurissa. Siis semmoiset sisään asennettavat. 9-voltin patterin voi hukuttaa bassopäädyn sisään, tai maskin alle. Olen asentanut vajaat kolmisenkymmentä mikkisarjaa ja hyvin pelittää. Äänenlaatu on mukavan muhkea, eikä kierrä,tai saahan senkin kiertämään...
Ja kun on vaan kaksi volume potikkaa niin ne on helppo piilottaa. Itse olen askarrellut muutamass 5-rivisessä potikat "tyhjiin" diskanttinäppäimiin, näin ollen ovat huomaamattomat, eikä tarvi tehä lävistyksiä maskiin. Voi tietty kytkeä vielä langattomaan systeemiin, niin voit vaikka käydä tanssimassa haitarisi kanssa! Itse siis tykkään niin että hanurin ulkopuolelle ei ole tehty mitään virityksiä,mm. kirkasta värivalosarjaa midille.
 
-notta tuata tämmöstä-
 
rintapek
16.08.2012 19:27:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kenonen:
 
Palatakseni aiheeseen, ääni AKG:n joutsenkaulalle edelleenkin. Olen kokeillut kaikki tässä topicissa mainitut kepposet, paitsi sitä, että joku oli teipannut häkkiin tyyliin vessapaperitötterön ja siihen viisseiska pystyyn. Voisi toimia.

 
Mulla oli aikanaan helpoin mahdollinen mikitys.
 
Aikanaan tuli seistyä eturivissä akkaria rämpyttäen ja laulaen ja sit tarvittaessa haittari syliin. En mikitä haittarin bassopuolta, koska meillä on stressiklubissa basisti. Haittaria soittaessani mä en laula. Joten mikitys hoitui niinkin simppelisti kuin kääntämällä sen oman laulumikin ständin puomia nenänkorkeudelta navankorkeudelle. Miksaus etäisyydellä mikkiin. Simppeliä ja toimivaa.
 
One kind of music only - the good kind
Jucciz
17.08.2012 01:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: mikitys hoitui niinkin simppelisti kuin kääntämällä sen oman laulumikin ständin puomia nenänkorkeudelta navankorkeudelle. Miksaus etäisyydellä mikkiin. Simppeliä ja toimivaa.
 
Minähän en mistään mitään tiedä, enkä missään nimessä lue itseäni tanssimusiikin ammattilaiseksi vaivaisen parinsadan keikan kokemuksella, mutta juuri tämä ratkaisu on ollut käytössä käytännössä kaikilla omilla keikoilla ja mitään ongelmaa ei ole ollut: hanuristin laulumikki kohti hanuria ja kertaakaan en ole havainnut mitään kierto-ongelmia. Soundi on ollut ihan terve ja käyttökelpoinen jopa perus Shuren viiskasilla.
 
Varmaan toki eri homma, jos haitari pitää mikittää erikseen ja se on koko keikan ajan äänessä alusta loppuun ja haitarinsoittaja sen lisäksi laulaa itsekin. Siitä muut tietävät enemmän.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
humppahanuristi
18.08.2012 13:56:10 (muokattu 18.08.2012 13:59:01)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on AKG C416, ihan vaan yksi ja kyllä se ääntä poimii. kaikissa kolmessa haitarissa on myös sisäiset mikit, kahdessa on nämä legendaariset sounderit ja yhdessä taas patterilla varustetut mabel-mikit.
 
Kyllä tuo akg on äänenlaadullisesti ihan paras noista ja vaikka vain yhdellä mikillä, niin poimii silti tasaisesti äänet. Ei ole tähän päivään mennessä ollut kierto-ongelmia vaikka käy tanssilattian puolella kuuntelemassa soundit. Ainut on mekaaninen kestävyys, joka nyt jo vuosien jälkeen antaa viitteitä itsestään. Ilmeisesti kapselin ja joustavan varren jossain kohdassa on eristeissä vikaa tms. Heiluttaessa saattaa rutista.
 
Mabelin hyvä puoli on se, että plugipiuhalla kiinni pöytään ja toimii, jos vaan patterissa on virtaa.
 
SOundereista ei taida hyvää puolta löytyä.
 
Tuollainen AKG:n tyylinen kevyt joutsenkaula pallokuviolla toimii ja on äänenlaadullisesti hyvä.
 
EDIT: niin bändisoitossa se bassopuolen mikitys on turhaa, jopa häiritsevää kun yleensä oikea basistikin löytyy. Oli mikitys minkälainen hyvänsä, niin se bassopuoli yleensä kuitenkin vuotaa sekaan, ikävä kyllä. Pitäisi osata olla soittamatta kokonaan mutta ei vaan osaa.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Timi
18.08.2012 14:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Minulla on AKG C416, ihan vaan yksi ja kyllä se ääntä poimii. kaikissa kolmessa haitarissa on myös sisäiset mikit, kahdessa on nämä legendaariset sounderit ja yhdessä taas patterilla varustetut mabel-mikit.
 
Kyllä tuo akg on äänenlaadullisesti ihan paras noista ja vaikka vain yhdellä mikillä, niin poimii silti tasaisesti äänet. Ei ole tähän päivään mennessä ollut kierto-ongelmia vaikka käy tanssilattian puolella kuuntelemassa soundit. Ainut on mekaaninen kestävyys, joka nyt jo vuosien jälkeen antaa viitteitä itsestään. Ilmeisesti kapselin ja joustavan varren jossain kohdassa on eristeissä vikaa tms. Heiluttaessa saattaa rutista.
 
Mabelin hyvä puoli on se, että plugipiuhalla kiinni pöytään ja toimii, jos vaan patterissa on virtaa.
 
SOundereista ei taida hyvää puolta löytyä.
 
Tuollainen AKG:n tyylinen kevyt joutsenkaula pallokuviolla toimii ja on äänenlaadullisesti hyvä.
 
EDIT: niin bändisoitossa se bassopuolen mikitys on turhaa, jopa häiritsevää kun yleensä oikea basistikin löytyy. Oli mikitys minkälainen hyvänsä, niin se bassopuoli yleensä kuitenkin vuotaa sekaan, ikävä kyllä. Pitäisi osata olla soittamatta kokonaan mutta ei vaan osaa.

 
Mitä vittua?Anteeksi.Mitä kummaa?Miksi pitää bassopuolta hukuttaa?Eikö soittaja osaa?Sehän on haitarinsoitossa pohja!
 
Vaikea.Mutta varma!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «