Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kitaran tuunaus slide-kitaraksi
1 2
Tsugu Way
14.08.2012 18:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan saanut aikaiseksi opetella kunnolla slide-kitaran soittamista. Tiedän, että maukkaimmat slide-riffit saadaan aikaiseksi avoimilla soinnuilla. En ole kuitenkaan raskinut virittää (pysyvästi) mitään aktiivisoitossa olevaa kitaraani avovireeseen, koska sliden kokeilu on ollut satunnaista.
 
Sain tänään kuningasidean, että ostan torilta tai kaupasta jonkun halvan kitaran - esim telecasterin ja tuunaan siitä ihanteellisen slide-kitaran. Halvan siksi, että harjoittelen slideä varmaankin pitkän tovin kotona, ennekuin rohkenen mennä keikoille sitä vinguttamaan. Kotiharjoitteluun siis riittää minulle huolkea peli. Ja halvan myös siksi, että nyt ei ole varaa kalliimpaan.
 
Mutta joo, mitä tulisi ottaa huomioon, jotta kitarasta saa ihanteellisen putkihommiin. Haluan opetella legendaarisia bluesriffejä, R.Cooderia, Allamnnia jne.. Kielet varmaankin paksuiksi? Ja korkealle? Entä muuta?
 
Blues is allright!
Illu
14.08.2012 18:53:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: .. Kielet varmaankin paksuiksi? Ja korkealle? Entä muuta?
 
Ei välttämättä kumpaakaan, menee se ihan normi 10-46 setillä ja normaalisäädöilläkin, vähän riippuu mistä kukin tykkää. Mutta ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan, sillähän se selviää. Slide on kiva ja haastava laji.
 
73nd3r
14.08.2012 20:41:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyvä hyvä kuningasidea.
Tässä pari ajatusta pohdintaan:
- Jos soittaa myös sormitettuja nuotteja, pitää actionin olla kohtuullisella tasolla. Jos soittaa ainoastaan putkella, voi nostaa kieliä enemmänkin.
- Ostettavassa kitarassa kannattaa tsekata että on suht hyvät virityskoneistot - varsinkin jos aikoo vaihdella sitä avointa viritystä usein tai nopeesti.
- Aika lättänä otelauta toimii minusta paremmin kuin joku todella kaareva (mutta niilläkin soitetaan slidea...)
- Jos uusii satulan, niin saa kielet sieltäkin päästä ylemmäs (taas: kompromissia tarvitaan jos soittaa myös painettuja nuotteja)
 
Ja ei kitaralle todellakaan ole pakko tehdä mitään slidesoittoa varten, vrt. Roy Buchanan.
 
jyrkalt
14.08.2012 22:06:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Illu: Slide on kiva ja haastava laji.
 
Haastava tosiaan.
Mä tunnustan että minusta tuohon hommaan ei ole ollenkaan.
Varsinkin kun oon euroopan laiskin heppu harjoittelemaan ja treenaamaan uusia juttuja.
Mä en saa siitä "jujusta" kiinni miten tuo slaidihomma skulaa!
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Laulava Kylätohtori
15.08.2012 07:57:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Sain tänään kuningasidean, että ostan torilta tai kaupasta jonkun halvan kitaran - esim telecasterin ja tuunaan siitä ihanteellisen slide-kitaran. Halvan siksi, että harjoittelen slideä varmaankin pitkän tovin kotona, ennekuin rohkenen mennä keikoille sitä vinguttamaan. Kotiharjoitteluun siis riittää minulle huolkea peli. Ja halvan myös siksi, että nyt ei ole varaa kalliimpaan.
 
Loistava idea! Pitää varmaan itsekin toteuttaa tuo jossain vaiheessa, kun rahavarat sallivat...
 
Slide-soitto on aina kiehtonut jollain tavalla, mutta ei ole vain tullut ns. tavallisilla kitaroilla pahemmin kokeiltua. Vain sen verran, että olen todennut, ettei se ihan itsestään mene...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Kunnallisjäte
15.08.2012 17:13:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen jo puoli-vuotta tätä samaa ideaa pyöritellyt, mutta vieläkin slidekitarana toimii vanha akustinen.
 
On erittäin järkevää pitää yksi kitara vain slidesoittoon varattuna, koska muuten se virittäminen yms. voi olla ylivoimaista. Paksut kielet ja korkea action helpottavat, mutta eivät liene ehdottomia, kuuten yllä mainittiin. Ainoa rajoitushan oikeastaan on että Slide kitaran pitäisi olla kiinteätallainen. Tais jos käyttää stratoa, talla pitää blokata.
Itse olen miettinyt jo pidempään DanElectron hommaamista tuohon touhuun.
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
Funkyshiva
15.08.2012 19:35:18 (muokattu 15.08.2012 19:43:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkään slidea treenanneena, mutta itseäni silti amatöörinä pitävänä, kerron nyt omat mieltymykseni:
 
.012-.013-setti jos haluaa sormittaa sointujakin, .014-.016-setti jos haluaa tuhtia slide-saundia, eikä halua otteita ottaa.
 
Lisäksi kielten korkeus suhteessa otelautaan sen mukaan, haluaako soittaa muutakin kun slidea. Mulla on noissa +.014-seteissä yli puolen sentin korkeudella otelaudasta kielet...Saa nääs lyödä kunnolla raskaalla pronssi-slidellä kieliä, ja näin ollen saada semmottii vanhanajan nyansseja soittoon (kts. Son House etc youtubesta).
 
Itse slide-putkeen kannattaa panostaa näissä asioissa:
 
1. Se uppoa timmisti siihen sormeen, millä sitä soittaa.
 
2. Putken materiaali...Lasinen, keraaminen, pronssinen ja teräksinen saundaa kaikki aivan erilaisilta (myös ko. materiaaliin paksuus vaikuttaa saundiin)...Omasta tatsista, ja saundi mieltymyksistä riippuen valitse semmoinen, joka saa juuri sun slide-kitaran saundaamaan parhaalta.
 
Ja lopuksi...Demppaa kieliä niillä sormilla, jotka jäävät kitaran lavan puolelle, kun putki on sormessa. Turhat "hälyäänet" puoliutuvat.
 
Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more"
Sammo
17.08.2012 09:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkyshiva: Pitkään slidea treenanneena, mutta itseäni silti amatöörinä pitävänä, kerron nyt omat mieltymykseni:
 
1. Se uppoa timmisti siihen sormeen, millä sitä soittaa.

 
Osaatko sanoa mistä voisi löytyä paksu lasiputki, joka sopisi melko hentoon pikkusormeen (kuulostaapa miehekkäältä!!). Levytukusta olen joskus ostanut Dunlopin paksulasisia putkia mutta nekin on pikkasen väljiä.
 
Ja mun mielestä normisatulan päälle laitettava "nostosatula" saattaisi toimia tapauksissa jossa ei ole mahdollista pitää kitaraa pelkästään slidekitarana. Onkohan joku sellaista jo keksinyt?
 
Tänks!
 
"Just swimming in the sea of rubato"
henka
17.08.2012 09:22:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Osaatko sanoa mistä voisi löytyä paksu lasiputki, joka sopisi melko hentoon pikkusormeen (kuulostaapa miehekkäältä!!). Levytukusta olen joskus ostanut Dunlopin paksulasisia putkia mutta nekin on pikkasen väljiä.
 
Tuli mieleen, että olisiko tuossa väärin laittaa sinne putken sisään vaikka semmonen sopiva suikale solumuovia tai jotain muuta pehmikettä "ahdisteeksi". Noin kai periaatteessa vähän väljempikin putki istuisi aika naftisti siihen pikkusormeen.
 
Mun logiikalla sen dempin ei pitäis siellä putken sisällä soundiin vaikuttaa, mutta voin toki olla väärässäkin. Kokemusta kun ei itsellä noista ole, vaikka ihan mielenkiintoinen olisi joskus joku tuubi hommatakkin kokeiltavaksi.
 
Rämppy
17.08.2012 10:07:29 (muokattu 17.08.2012 10:09:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos suht. edullista ja hyvää slide-kitaraa halajatte, niin kannattaa tsekkailla Danelectroja. Ainakin mun mielestä ne soivat slidellä (ja muutenkin) erittäinkin maukkaasti. Mm. lyhytskaalainen Dano Pro sekä Dead on '67 ovat aivan julmetun hyväsoundisia kitaroita. Oon viime aikoina jälleen innostunut Rory Gallagherista ja sen myötä treenaillut slideä etenkin avoimessa G- ja D-vireessä. Mä tykkään kovasti liu'uetella paksulla lasi- ja messinkiputkella.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
I3enjam1n
17.08.2012 10:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo:
Ja mun mielestä normisatulan päälle laitettava "nostosatula" saattaisi toimia tapauksissa jossa ei ole mahdollista pitää kitaraa pelkästään slidekitarana. Onkohan joku sellaista jo keksinyt?
 
Tänks!

 
http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_s … tar_Extension_Nut.html?tab=Pictures
 
Tuossa yksi sellainen, on niitä muillakin merkeillä.
 
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
73nd3r
17.08.2012 10:25:56 (muokattu 17.08.2012 10:26:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommonen Sammon kyselemä "nostosatula" löytyy vaikka StewMacilta;
http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_s … n_Nut.html?actn=100101&xst=3&xsr=32
En ole ikinä kokeillut (enkä edes nähnyt), mutta ei äkisteltään vakuutakaan ;)
 
Edit: slowhand
 
StJerky
17.08.2012 10:29:59 (muokattu 17.08.2012 10:30:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekan slideputken tein kupariputkesta. Sitä on saatavana monenlaisella halkaisijalla. Sattui olemaan varastossa sormeen sopivaa. Nykyinen teräksinen (tai mikä lie, mutta krominvärinen) on kyllä parempi.
 
Rg505bk
17.08.2012 11:19:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Tommonen Sammon kyselemä "nostosatula" löytyy vaikka StewMacilta;
http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_s … n_Nut.html?actn=100101&xst=3&xsr=32
En ole ikinä kokeillut (enkä edes nähnyt), mutta ei äkisteltään vakuutakaan ;)
 
Edit: slowhand

 
Ostin joskus tuollaisen Millbrookilta. Nostaa kielet todella korkeelle ja sormin ei enään tarvitse kuvitella soitavansa, muuten toimii niin kuin lupaakin. Tuotahan voisi yrittää hioa hieman matalammaksi, mutten ole jaksanut. Halvalla voin laittaa kiertoon ;)
 
horseface
17.08.2012 11:27:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on kiinnostava aihe, koska olen aloittajan kanssa samassa tilanteessa. Youtubesta näyttää löytyvän kyllä kaikentasoisia slidetutoriaaleja myös normivireelle, joita itse olen nyt vähän kokeillut. Esim tämä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=N9aFZ11JByQ
 
Itselläni on Les Paulissa 11-49 setti ja kohtuullisen matala action. On ollut kova homma saada yksittäiset äänet soimaan puhtaasti, vaikka mielestäni kielet eivät esim. osu nauhoihin. Ehkän tuo lavan puolelta demppaaminen auttaa?
 
Oli miten oli, näin on!
Volle
17.08.2012 11:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnallisjäte:Ainoa rajoitushan oikeastaan on että Slide kitaran pitäisi olla kiinteätallainen. Tais jos käyttää stratoa, talla pitää blokata.
 
Ei mua ole kyllä vibrasysteemit ikinä häirinneet sliden kanssa. Tosin mulla onkin strato säädetty kellumattomaksi eli että talla lepää kantta vasten ja kammella pystyy vain laskemaan nuotteja.
 
Nyt mulla ei ole erikseen slide-käyttöön säädettyä sähkökitaraa, eikä sitä oikeastaan tarvitsekaan. Keikalla on tietty kiva, että on toinen kitara käytössä, ettei virityksiä tarvitse vaihdella biisien välissä. Jos säätöjä ei tee (siis paksut kielet ja korkea action), pitää soittotatsi tietysti olla huomattavasti rauhallisempi. Resonaattorikitara mulla on slidesäädöissä ja sitähän saa ja jopa pitää soittaa jopa agressiivisesti.
 
Funkyshiva
17.08.2012 11:40:23 (muokattu 17.08.2012 11:43:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Osaatko sanoa mistä voisi löytyä paksu lasiputki, joka sopisi melko hentoon pikkusormeen (kuulostaapa miehekkäältä!!).
 
Mulla on pienet sormet myös, mutta nimenomaan Dunlopilta olen löytänyt sen kaikista parhaan lasisliden. Ikävä kyllä, markkinat taitavat olla niin pienet, että kitaraliikkeissä on yleensä vain isoimpia ja keskikokoisia slideja hyllyssä.
Muistaakseni Kitarapaja niitä sitten tilasi kaikkia eri kokoja, joista pääsin kokeilemaan sen omaan näppiin sopivimman.
 
Thomannin sivuilta voi tuota tarjontaa tiirailla:
http://www.thomann.de/gb/dunlop_glass_slides.html
 
Dunlopin keraaminen "Mudslide" on myös kokeilemisen arvoinen. Paksu slide, joka päältä tuntuu posliinilta, ja on sisältä karkeampi (pinnoittamaton). Siitä löytyy ainakin 3 eri kokoa, joista pienin sopii mun pikkurilliin täydellisesti.
 
Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more"
Sammo
17.08.2012 11:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rg505bk: Ostin joskus tuollaisen Millbrookilta. Nostaa kielet todella korkeelle ja sormin ei enään tarvitse kuvitella soitavansa, muuten toimii niin kuin lupaakin. Tuotahan voisi yrittää hioa hieman matalammaksi, mutten ole jaksanut. Halvalla voin laittaa kiertoon ;)
 
MÄÄÄÄÄ OOOOOSTAAAAAAN !! Oikeesti.
 
Ja kiitos taas kaikille avusta!
 
"Just swimming in the sea of rubato"
Jii-Gee
17.08.2012 14:50:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Ja mun mielestä normisatulan päälle laitettava "nostosatula" saattaisi toimia tapauksissa jossa ei ole mahdollista pitää kitaraa pelkästään slidekitarana. Onkohan joku sellaista jo keksinyt?
 
Tavallaan, G Rossingtonilla oli naula kielien alla nostamassa aksöniä..
 
Äijärokkia; WHOLE LOTTA 70's
Funkyshiva
17.08.2012 14:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii-Gee: Tavallaan, G Rossingtonilla oli naula kielien alla nostamassa aksöniä..
 
Ruuvimeisseli.
 
http://www.kieran.keegan.btinternet … ynyrd/gary_rossington_biography.htm
 
Onneksi nykyään on muitakin keinoja, koska ruuvimeisseli, miten tahansa asennetuna, syö intonaatiota. ;)
 
Pätee yhtä lailla puheessa kun soitossakin:"Less is more"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «