Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: sormilla soittaminen
1
hemulihemmo
13.08.2012 18:09:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia vinkkejä olisi basson soittamiseen sormilla (etu ja keskisormi)? Itse kun soitan, nii rytmi on vaikea saada kahdella sormella, joten olen soitellut pelkällä peukalolla tai plekulla.
 
T.Nick
13.08.2012 18:15:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos nyt aloittaisin homman alusta, niin ostaisin ensin metronomin ja alkaisin sen kanssa hakea tatsia. Helpommasta vaikeampaan. Treenaamiseen ei voi käyttää liikaa aikaa. Tai voi mielekkyyden kustannuksella, mutta ei tekniikan kustannuksella.
 
90 mice 2
Johannes_t
13.08.2012 18:57:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tuohon auta kuin treeni. Kädessäsi ei ole vielä tarpeeksi vahvaa hermoreittiä, niin että viesti aivoista käskyttäisi lihaksia haluamallasi tavalla. Tee hallittuja liikkeita, basson kanssa tai ilman, rauhallisesti ja tiedostaen. Paljon.
 
Kyllä se siitä!
 
Miikss
13.08.2012 19:03:46 (muokattu 13.08.2012 19:06:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloittelin eka helppoja ja hitaita biisejä yhdellä sormella, sitten toinen sormi mukaan ja oikeastaan tuon jälkeen se kolmas sormi sitten tulikin ihan luonnostaan. Ei tähän oikein muuta voi neuvoa kuin treeniä, treeniä ja lisää treeniä.
 
Edit: Niin ja kannattaa myös esimerkiksi töissä / koulussa / koneella ollessa / runkatessa harjoitella sitä oikean (tai vasemmalla jos olet vasenkätinen) käden sormitusta. Naputtelet vaikka pöytää tai vastaavaa sormilla ja kuvittelet että se nyt on basson kieli.
 
"ei kyllä muhun uppoo, oli pakko sulkee kun "laulu" alkoi, kuulosti niinku joku kiimainen vompatti ois tullu kohti ja ähissy tuskissaan" - Kaverin kommentti linkkaamastani biisistä
hemulihemmo
13.08.2012 20:40:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kiitti, jatkan treenailua:).
 
Danny_fox
13.08.2012 20:53:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse suosittelisin ottamaan mahdollisimman varhain kolmannenkin sormen mukaan. sitä on myöhemmin huomattavasti työläämpi reenata toimivaksi. ja kolmella sormella soittaminen on huomattavasti vähemmän rasittavaa kuin kahdella.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
absqua
13.08.2012 21:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: itse suosittelisin ottamaan mahdollisimman varhain kolmannenkin sormen mukaan. sitä on myöhemmin huomattavasti työläämpi reenata toimivaksi. ja kolmella sormella soittaminen on huomattavasti vähemmän rasittavaa kuin kahdella.
 
Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
ekikoo
13.08.2012 21:27:45 (muokattu 13.08.2012 21:32:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon.
 
Ihme purismia (?)
 
:---)
 
Öyy...
absqua
13.08.2012 21:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Ihme purismia (?)
 
Älä muuta sano, muakin vitutti silloin, mutta ei siinä auttanut kuin purra huulta ja treenata. Jälkeenpäin olen ollut tyytyväinen että tuli tsekattua molemmat vaihtoehdot. Näitä sopivasti yhdistelemällä löytyy niksit moneen kohtaan.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Danny_fox
13.08.2012 21:55:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon.
 
oliko sillä joku perustelu tolle? jotenkin mun päähän ei mahdu toi logiikka.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Steenbock
13.08.2012 22:22:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etusormella takatakaa aina kun pystyy. Aivan eri pheelis kuin kahdella vaikka treenaisi kuinka. Tokihan jossain tuntivauhdissa on pakko antaa periksi ja mennä kahdella tai jopa kolmella. Kolmannen mukaan ottaminen henk. Koht eritt. Vaik. mutta eipä ollut tarvettakaan.
 
Miikss
13.08.2012 22:40:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon.
 
No on kyllä outo periaate. Loppujen lopuksi ei ole mitään järkee soittaa Harris- ja Burton -tekniikalla kun saman homman voi hoitaa helpommin ja vähemmän rasittavasti kolmella sormella.
 
Ja tosiaan itsellä se kolmas sormi tuli mukaan ikäänkuin luonnostaan sen kahden sormen tekniikan opettelun jälkeen. Päätin vaan yks päivä, että alan soittamaan kolmella sormella ja sitten peilin eteen (on muuten hyvää treeniä) treenaamaan. Se lähtikin sitten ihan suorilla sujumaan, toki tekniikka on hioutunut ajan myötä hiljalleen ja ei varmasti kaikilla tule yhtä luonnostaan kuin mulla. Mutta olenkin ihmelapsi, nih!
 
"ei kyllä muhun uppoo, oli pakko sulkee kun "laulu" alkoi, kuulosti niinku joku kiimainen vompatti ois tullu kohti ja ähissy tuskissaan" - Kaverin kommentti linkkaamastani biisistä
absqua
14.08.2012 06:31:15 (muokattu 14.08.2012 06:32:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: oliko sillä joku perustelu tolle? jotenkin mun päähän ei mahdu toi logiikka.
 
Perustelu oli mm. se, että esim tasaisten, siis voimakkuudeltaan keskenään yhtä vahvojen, kasiosien soittaminen onnistuu kahdella sormella paremmin kuin kolmella. Kolmen sormen tekniikassa on vaikea tuottaa sama lopputulos ilman, että joka kolmas ääni ei kriittisessä tarkastelussa erottuisi. Mene ja tiedä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
trippe
14.08.2012 09:47:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Perustelu oli mm. se, että esim tasaisten, siis voimakkuudeltaan keskenään yhtä vahvojen, kasiosien soittaminen onnistuu kahdella sormella paremmin kuin kolmella. Kolmen sormen tekniikassa on vaikea tuottaa sama lopputulos ilman, että joka kolmas ääni ei kriittisessä tarkastelussa erottuisi. Mene ja tiedä.
 
Samaa mullekkin perusteltiin,kun tunteja otin aikoinani.
Omalle kohdalleni olen ajatellut,että mahdollisimman monipuolinen tatsi on aina iso +,eli eri sormityylit (2,3,peukku jne.). Tosin onkkelma kun on aina,että jokaisen tavan pitäs händlata groovaavasti,niin ettei mikään ole toistaan heikompi..että sellanen oravan pyörä.
 
Ùp ò òwñ
PasiB
14.08.2012 10:18:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Perustelu oli mm. se, että esim tasaisten, siis voimakkuudeltaan keskenään yhtä vahvojen, kasiosien soittaminen onnistuu kahdella sormella paremmin kuin kolmella. Kolmen sormen tekniikassa on vaikea tuottaa sama lopputulos ilman, että joka kolmas ääni ei kriittisessä tarkastelussa erottuisi. Mene ja tiedä.
 
En ole ottanut koskaan tunteja ja sen kyllä huomaa, mutta perustelu tuntuu ihan järkevältä. Soitan itsekin joskus kolmella, mutta yleensä vain ns. laukkakomppia, se on mun mielestä paljon helpompi soittaa kolmella.
 
osmonen
14.08.2012 15:06:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle tarttui kolmen sormen tekniikka klassisen kitaran soitosta mukaan. Treenattuani bassoa kolmella sormella, olen huomannut, että tasaisia kasiosia soittaessa on helpompi soittaa kahdella sormella, jos siis haluaa soittaa mahdollisimman tarkasti tasaisella soundilla. Kolmannella sormella saa tarvittaessa mukavia aksentteja sekaan ja laukka lähtee luontevasti. Peukalolla kannattaa myös treenata näppäilyä eikä vaan peukutusta niin saa erilaisia soundeja.
 
Ketjun aloittelijalle neuvoisin, että näppäilet etu- ja keskisormella vuorotellen mahdollisimman tasaisesti. Soitat yhtä ääntä tai yksinkertaisia kuvioita. Samalla opettelet otelautakädellä sormi per nauha -tekniikkaa. Soittele myös kromaattisia kulkuja. Kun kahden sormen näppäily on hallussa suunnilleen, voi alkaa lisätä kolmatta sormea mukaan.
 
Mun mielestä kaikkein kannattivinta on opetella mahdollisimman paljon eri tekniikoita, joista sitten soveltaa kuhunkin tilanteeseen parasta. Jos joku on hankalaa, sitä pitää vaan treenata enemmän. Miksi rajoittaa itseään?
 
osmonen
14.08.2012 15:10:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon.
 
Ajattelin ottaa pitkästä aikaa bassotunteja. Saa nähdä, tuleeko sama treeni vastaan.
 
Tosta kahden sormen tekniikasta tuli vielä mieleen, että esim Jaco Pastorius näppäili kahdella sormella ja käytti nimetöntä ja pikkurilliä muiden kielten demppaamiseen. Peukku vaimensi sitten tarvittaessa E-kielen. Tavoitteena oli mahdollisimman kirkas ja selkeä soundi.
 
Miikss
14.08.2012 15:50:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Perustelu oli mm. se, että esim tasaisten, siis voimakkuudeltaan keskenään yhtä vahvojen, kasiosien soittaminen onnistuu kahdella sormella paremmin kuin kolmella. Kolmen sormen tekniikassa on vaikea tuottaa sama lopputulos ilman, että joka kolmas ääni ei kriittisessä tarkastelussa erottuisi. Mene ja tiedä.
 
No kasiosia nyt kannattaa toki soittaa kahdella tai jopa yhdellä sormella tuosta syystä, ei se silti meinaa että kolmatta sormea ei "saisi" käyttää ollenkaan. Nopeissa kohdissa se on melkein pakollinen. Toisekseen sen soundin eroavaisuuden voi kompensoida melko helposti eri sormien erilaisella tatsilla, itse muutenkin soitan kaikilla sormilla hieman limittäin vuorotellen, jotta kaikki näppäilyt osuisi suhteellisen samalle kohdalle kieltä.
 
"ei kyllä muhun uppoo, oli pakko sulkee kun "laulu" alkoi, kuulosti niinku joku kiimainen vompatti ois tullu kohti ja ähissy tuskissaan" - Kaverin kommentti linkkaamastani biisistä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «