Aihe: sormilla soittaminen | 1 |
---|
|
Millaisia vinkkejä olisi basson soittamiseen sormilla (etu ja keskisormi)? Itse kun soitan, nii rytmi on vaikea saada kahdella sormella, joten olen soitellut pelkällä peukalolla tai plekulla. |
|
Jos nyt aloittaisin homman alusta, niin ostaisin ensin metronomin ja alkaisin sen kanssa hakea tatsia. Helpommasta vaikeampaan. Treenaamiseen ei voi käyttää liikaa aikaa. Tai voi mielekkyyden kustannuksella, mutta ei tekniikan kustannuksella. 90 mice 2 |
|
Eipä tuohon auta kuin treeni. Kädessäsi ei ole vielä tarpeeksi vahvaa hermoreittiä, niin että viesti aivoista käskyttäisi lihaksia haluamallasi tavalla. Tee hallittuja liikkeita, basson kanssa tai ilman, rauhallisesti ja tiedostaen. Paljon. Kyllä se siitä! |
Miikss 13.08.2012 19:03:46 (muokattu 13.08.2012 19:06:08) | |
|
Itse aloittelin eka helppoja ja hitaita biisejä yhdellä sormella, sitten toinen sormi mukaan ja oikeastaan tuon jälkeen se kolmas sormi sitten tulikin ihan luonnostaan. Ei tähän oikein muuta voi neuvoa kuin treeniä, treeniä ja lisää treeniä. Edit: Niin ja kannattaa myös esimerkiksi töissä / koulussa / koneella ollessa / runkatessa harjoitella sitä oikean (tai vasemmalla jos olet vasenkätinen) käden sormitusta. Naputtelet vaikka pöytää tai vastaavaa sormilla ja kuvittelet että se nyt on basson kieli. "ei kyllä muhun uppoo, oli pakko sulkee kun "laulu" alkoi, kuulosti niinku joku kiimainen vompatti ois tullu kohti ja ähissy tuskissaan"
- Kaverin kommentti linkkaamastani biisistä |
|
Juu kiitti, jatkan treenailua:). |
|
itse suosittelisin ottamaan mahdollisimman varhain kolmannenkin sormen mukaan. sitä on myöhemmin huomattavasti työläämpi reenata toimivaksi. ja kolmella sormella soittaminen on huomattavasti vähemmän rasittavaa kuin kahdella. Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa. |
|
Danny_fox: itse suosittelisin ottamaan mahdollisimman varhain kolmannenkin sormen mukaan. sitä on myöhemmin huomattavasti työläämpi reenata toimivaksi. ja kolmella sormella soittaminen on huomattavasti vähemmän rasittavaa kuin kahdella. Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
ekikoo 13.08.2012 21:27:45 (muokattu 13.08.2012 21:32:59) | |
|
absqua: Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon. Ihme purismia (?) :---) Öyy... |
|
ekikoo: Ihme purismia (?) Älä muuta sano, muakin vitutti silloin, mutta ei siinä auttanut kuin purra huulta ja treenata. Jälkeenpäin olen ollut tyytyväinen että tuli tsekattua molemmat vaihtoehdot. Näitä sopivasti yhdistelemällä löytyy niksit moneen kohtaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
|
absqua: Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon. oliko sillä joku perustelu tolle? jotenkin mun päähän ei mahdu toi logiikka. Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa. |
|
Etusormella takatakaa aina kun pystyy. Aivan eri pheelis kuin kahdella vaikka treenaisi kuinka. Tokihan jossain tuntivauhdissa on pakko antaa periksi ja mennä kahdella tai jopa kolmella. Kolmannen mukaan ottaminen henk. Koht eritt. Vaik. mutta eipä ollut tarvettakaan. |
|
absqua: Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon. No on kyllä outo periaate. Loppujen lopuksi ei ole mitään järkee soittaa Harris- ja Burton -tekniikalla kun saman homman voi hoitaa helpommin ja vähemmän rasittavasti kolmella sormella. Ja tosiaan itsellä se kolmas sormi tuli mukaan ikäänkuin luonnostaan sen kahden sormen tekniikan opettelun jälkeen. Päätin vaan yks päivä, että alan soittamaan kolmella sormella ja sitten peilin eteen (on muuten hyvää treeniä) treenaamaan. Se lähtikin sitten ihan suorilla sujumaan, toki tekniikka on hioutunut ajan myötä hiljalleen ja ei varmasti kaikilla tule yhtä luonnostaan kuin mulla. Mutta olenkin ihmelapsi, nih! "ei kyllä muhun uppoo, oli pakko sulkee kun "laulu" alkoi, kuulosti niinku joku kiimainen vompatti ois tullu kohti ja ähissy tuskissaan"
- Kaverin kommentti linkkaamastani biisistä |
absqua 14.08.2012 06:31:15 (muokattu 14.08.2012 06:32:43) | |
|
Danny_fox: oliko sillä joku perustelu tolle? jotenkin mun päähän ei mahdu toi logiikka. Perustelu oli mm. se, että esim tasaisten, siis voimakkuudeltaan keskenään yhtä vahvojen, kasiosien soittaminen onnistuu kahdella sormella paremmin kuin kolmella. Kolmen sormen tekniikassa on vaikea tuottaa sama lopputulos ilman, että joka kolmas ääni ei kriittisessä tarkastelussa erottuisi. Mene ja tiedä. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
|
absqua: Perustelu oli mm. se, että esim tasaisten, siis voimakkuudeltaan keskenään yhtä vahvojen, kasiosien soittaminen onnistuu kahdella sormella paremmin kuin kolmella. Kolmen sormen tekniikassa on vaikea tuottaa sama lopputulos ilman, että joka kolmas ääni ei kriittisessä tarkastelussa erottuisi. Mene ja tiedä. Samaa mullekkin perusteltiin,kun tunteja otin aikoinani. Omalle kohdalleni olen ajatellut,että mahdollisimman monipuolinen tatsi on aina iso +,eli eri sormityylit (2,3,peukku jne.). Tosin onkkelma kun on aina,että jokaisen tavan pitäs händlata groovaavasti,niin ettei mikään ole toistaan heikompi..että sellanen oravan pyörä. Ùp ò òwñ |
|
absqua: Perustelu oli mm. se, että esim tasaisten, siis voimakkuudeltaan keskenään yhtä vahvojen, kasiosien soittaminen onnistuu kahdella sormella paremmin kuin kolmella. Kolmen sormen tekniikassa on vaikea tuottaa sama lopputulos ilman, että joka kolmas ääni ei kriittisessä tarkastelussa erottuisi. Mene ja tiedä. En ole ottanut koskaan tunteja ja sen kyllä huomaa, mutta perustelu tuntuu ihan järkevältä. Soitan itsekin joskus kolmella, mutta yleensä vain ns. laukkakomppia, se on mun mielestä paljon helpompi soittaa kolmella. |
|
Itselle tarttui kolmen sormen tekniikka klassisen kitaran soitosta mukaan. Treenattuani bassoa kolmella sormella, olen huomannut, että tasaisia kasiosia soittaessa on helpompi soittaa kahdella sormella, jos siis haluaa soittaa mahdollisimman tarkasti tasaisella soundilla. Kolmannella sormella saa tarvittaessa mukavia aksentteja sekaan ja laukka lähtee luontevasti. Peukalolla kannattaa myös treenata näppäilyä eikä vaan peukutusta niin saa erilaisia soundeja. Ketjun aloittelijalle neuvoisin, että näppäilet etu- ja keskisormella vuorotellen mahdollisimman tasaisesti. Soitat yhtä ääntä tai yksinkertaisia kuvioita. Samalla opettelet otelautakädellä sormi per nauha -tekniikkaa. Soittele myös kromaattisia kulkuja. Kun kahden sormen näppäily on hallussa suunnilleen, voi alkaa lisätä kolmatta sormea mukaan. Mun mielestä kaikkein kannattivinta on opetella mahdollisimman paljon eri tekniikoita, joista sitten soveltaa kuhunkin tilanteeseen parasta. Jos joku on hankalaa, sitä pitää vaan treenata enemmän. Miksi rajoittaa itseään? |
|
Mun ekan sähköbassotunnin ekana juttuna maikka aloitti treenit joiden tavoitteena oli päästä kolmannen sormen käyttämisestä eroon. Ajattelin ottaa pitkästä aikaa bassotunteja. Saa nähdä, tuleeko sama treeni vastaan. Tosta kahden sormen tekniikasta tuli vielä mieleen, että esim Jaco Pastorius näppäili kahdella sormella ja käytti nimetöntä ja pikkurilliä muiden kielten demppaamiseen. Peukku vaimensi sitten tarvittaessa E-kielen. Tavoitteena oli mahdollisimman kirkas ja selkeä soundi. |
|
absqua: Perustelu oli mm. se, että esim tasaisten, siis voimakkuudeltaan keskenään yhtä vahvojen, kasiosien soittaminen onnistuu kahdella sormella paremmin kuin kolmella. Kolmen sormen tekniikassa on vaikea tuottaa sama lopputulos ilman, että joka kolmas ääni ei kriittisessä tarkastelussa erottuisi. Mene ja tiedä. No kasiosia nyt kannattaa toki soittaa kahdella tai jopa yhdellä sormella tuosta syystä, ei se silti meinaa että kolmatta sormea ei "saisi" käyttää ollenkaan. Nopeissa kohdissa se on melkein pakollinen. Toisekseen sen soundin eroavaisuuden voi kompensoida melko helposti eri sormien erilaisella tatsilla, itse muutenkin soitan kaikilla sormilla hieman limittäin vuorotellen, jotta kaikki näppäilyt osuisi suhteellisen samalle kohdalle kieltä. "ei kyllä muhun uppoo, oli pakko sulkee kun "laulu" alkoi, kuulosti niinku joku kiimainen vompatti ois tullu kohti ja ähissy tuskissaan"
- Kaverin kommentti linkkaamastani biisistä |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|