Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alku soitinrakennukselle?
1
Vihapiirakka
10.08.2012 19:13:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Ajattelin täältä kysästä että kun paikallisella kansalaisopistolla on keväällä lankkukitaran rakennuskurssi, niin kannattaisiko sillä aloittaa?
 
HanskiS
10.08.2012 22:28:03 (muokattu 10.08.2012 22:29:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on varmasti hyvä paikka aloittaa rakentelu.
Hyvät työkalut, opastus , kitaran piirrustukset ym. varmaakin tulevat sieltä.
 
Flash_Gor
12.08.2012 20:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti varmasti parhaita paikkoja aloitella kitaran rakennusta, jos aikoo lankusta valmiiksi asti väsätä. Itse aloittelin myös kansalaisopiston kurssilla 2000-luvun alkupuolella rakenteluni. Tuli väsättyä les paul pulttikaulalla tasaisella kannella. Mukava projekti oli kyllä.
 
Sen jälkeen onkin valmistunut useampi kepukka jo omaan käyttöön ja muutama myös tuttaville.
 
Jos aikomus on rakentaa kitara puuosiltaan valmiista sarjasta, niin silloin ei välttämättä kannata kurssihintaa maksaa, koska kyse on pintakäsittelystä ja sen jälkeen elektroniikan kasaamisesta runkoon.
 
mikkojii
13.08.2012 13:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa enemmän kuin järkevältä idealta. Sen lisäksi itse ostin aikoinaan ennen ekaa kurssiani "Sähkökitaran Rakentaminen" (Nuutinen, Jaakkonen, Eriksson, Reinikka) kirjan joka sopivasti pariin kertaan lukastuna pohjusti kurssin oppien imemistä entisestään. Netistä löytyy googlella lähin kauppias opukselle helposti.
 
Elämä on sukupuoliteitse tarttuva tauti jonka kuolleisuusprosentti on 100.
mhelin
31.08.2012 14:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lihis96: Hei! Ajattelin täältä kysästä että kun paikallisella kansalaisopistolla on keväällä lankkukitaran rakennuskurssi, niin kannattaisiko sillä aloittaa?
 
Joo mutta jos et ole tehnyt vielä paljon puutöitä niin kannattaisi harkita osallistumista jo syksyn aikana tavalliselle puutyökurssille (jos vain tilaa järjestyy). Hanki vaikka ebaysta tms. joku valmis kaula ja rakenna itse body, pitäisi olla suhteellisen hyvää harjoitusta esim. jyrsimen ja muiden työkalujen käyttöön.
 
Juzzu
03.09.2012 06:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Joo mutta jos et ole tehnyt vielä paljon puutöitä niin kannattaisi harkita osallistumista jo syksyn aikana tavalliselle puutyökurssille (jos vain tilaa järjestyy). Hanki vaikka ebaysta tms. joku valmis kaula ja rakenna itse body, pitäisi olla suhteellisen hyvää harjoitusta esim. jyrsimen ja muiden työkalujen käyttöön.
 
Jos meinaa keväällä mennä kurssille rakentamaan kitaraa, miksi pitäisi omatoimisesti ilman neuvoja tehdä kaikki virheet jo syksyllä?
 
n4ppul4
03.09.2012 07:37:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Jos meinaa keväällä mennä kurssille rakentamaan kitaraa, miksi pitäisi omatoimisesti ilman neuvoja tehdä kaikki virheet jo syksyllä?
 
Kyllä siellä ihan tavallisella puutyö kurssilla on yhtä hyvä tai ehkä joskus parempikin (tietenkin saattaa olla huonoja) puutyö opettaja, joka neuvoo jyrsimien ja muiden työkalujen käyttöä ja ehkäisee niitä virheitä.
 
Ehkä käyttäjä mhelin haluaa, että käyttäjä Lihis96 opettelee enemmän näitä puutyö taitoja ennen kitaran rakentamista.
 
Mitäköhän tästäkin saisi irti?
Juzzu
03.09.2012 08:03:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

n4ppul4: Kyllä siellä ihan tavallisella puutyö kurssilla on yhtä hyvä tai ehkä joskus parempikin (tietenkin saattaa olla huonoja) puutyö opettaja, joka neuvoo jyrsimien ja muiden työkalujen käyttöä ja ehkäisee niitä virheitä.
 
Ehkä käyttäjä mhelin haluaa, että käyttäjä Lihis96 opettelee enemmän näitä puutyö taitoja ennen kitaran rakentamista.

 
Kiitos näkemyksestäsi.
 
mhelin
03.09.2012 13:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

n4ppul4: Kyllä siellä ihan tavallisella puutyö kurssilla on yhtä hyvä tai ehkä joskus parempikin (tietenkin saattaa olla huonoja) puutyö opettaja, joka neuvoo jyrsimien ja muiden työkalujen käyttöä ja ehkäisee niitä virheitä.
 
Ehkä käyttäjä mhelin haluaa, että käyttäjä Lihis96 opettelee enemmän näitä puutyö taitoja ennen kitaran rakentamista.

 
Just niin. Esim. tuosta ohjeesta voi vilkaista mitä työvaiheita rakentaminen sisältää ja arvioida suhteessa omiin taitoihinsa:
 
http://www.kasityo.com/PDFmateriaali/KitaranrakennusOhje.pdf
 
Lainaus sivulta 11: "Jyrsimistä on hyvä harjoitella etukäteen
ennen kitaran valmistamista."
 
Juzzu
03.09.2012 20:53:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa reenata sitä jyrsimen käyttöä onnistuu se ilman sitä Ebaysta ostettua kaulaakin. Vaikka joihin satunnasiin hukkapaloihin joista ei tarvitse koittaa tehdä kitaran runkoa.
 
Mitä jyrsintöihin tulee, niin tärkeintä on ymmärtää ja hahmottaa itse jyrsimen käyttö laakeriterillä ja oikeilla syöttömitoilla sekä tsekata ajosuunnat riippuen mahdollisista puiden syistä - ettei lennä sälettä sitten väärissä paikoissa. Ja tietenkin tärkeimpänä seikkana työturvallisuus. Ettei käy vahinkoja.
Nämä kaikki kyllä selviää siellä kurssillakin.
 
Mielestäni kaikista tärkein ja oleellisin asia opetella ennen kitarantekoa on ymmärtää se, että kaikki työvaiheet kannattaa miettiä kunnolla läpi ennen työkaluihin tarttumista. Ja vielä ennen työstämistä, miettiä varmuuden vuoksi kertaalleen uudelleen. Harrastelijasoitinrakennuksessa pitäisi osata nauttia siitä kiireettömästä tekemisestäkin, liika hätäily kostautuu virheinä ja huolimattomuuksina. Mutta täysin turhaahan siitä on sen kummemmin saarnata, kai meidän kaikkien pitää itse nuo kokea ennen kuin asian ymmärtää ja siitä on oppimatta ;-)
 
Itse kun tekee saa sitä mitä sattuu syntymään!
 
Kefiiri
03.09.2012 21:36:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juzzu: Mutta täysin turhaahan siitä on sen kummemmin saarnata, kai meidän kaikkien pitää itse nuo kokea ennen kuin asian ymmärtää ja siitä on oppimatta ;-)
 
Heh, se on just noin. Silloin harvoin kun malttaa ajatuksen kanssa tehdä, yllättyy miten hyvin onnistuu. Silti kohta taas hosuu ja tunaroi :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «